Leers: CDA wil onafhankelijk toezichthouder op NS
Het rapport van onderzoeksbureau Twijnstra en Gudde levert goede bouwstenen
voor de komende discussie over relatie NS-overheid. De analyse maakt
duidelijk dat een belangrijk deel van de problemen terug te voeren valt op
het feit dat de NS zich in het verleden te veel heeft opgesteld als een
commerciële onderneming gericht op winst en te weinig heeft geïnvesteerd in
materieel en menskracht. Daarnaast blijkt ook zonneklaar dat de overheid
haar verantwoordelijkheid t.a.v. investeringen in infrastructuur en
onderhoud onvoldoende heeft genomen.
Keiharde afspraken over kwaliteit van dienstverlening nodig
Woordvoerder Gerd Leers: "Dat betekent dat er voor wat betreft de
toekomstige relatie tussen overheid en NS keiharde afspraken moeten worden
gemaakt over de te verwachten kwaliteit. Er is geen plaats meer voor een
halfslachtig prestatiecontract. Maar alleen het maken van afspraken over
groei in de spits en punctualiteit, zoals Twijnstra-Gudde wil, gaat niet ver
genoeg. Het CDA wil nadrukkelijk ook afspraken over de kwaliteit van de
dienstverlening (aantal zitplaatsen, serviceniveau, veiligheid). De
consument zal daar beter en nadrukkelijker bij moeten worden betrokken
(geformaliseerde positie Rover/ Consumentenbond/ ANWB.) Het CDA herhaalt de
wens om te komen tot een reizigersvereniging, die serieus wordt betrokken
bij het overleg".
Behalve afspraken over kwaliteitseisen zal ook het toezicht op de gemaakte
afspraken beter moeten worden geregeld. Het CDA pleit voor een
onafhankelijke toezichthouder. De samenwerking tussen de NS-taakorganisaties
mag niet fragmenteren.
Klant moet weer centraal centaal komen te staan
Het CDA erkent dat de extra investeringen en uitgaven voor
kwaliteitsverbeteringen de financiële positie van de NS onder druk kan
zetten. Gerd Leers: "We moeten met zijn allen beseffen dat we niet voor een
dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten. Goed openbaar vervoer mag de
overheid wat kosten. Het CDA wil geen NS als commerciële onderneming die
gericht is op het maken van zoveel mogelijk winst, maar wil vooral een
spoorbedrijf waarbij de klant centraal staat en het maatschappelijk belang
op de eerste plaats komt. Het duurder maken van de kaartjes is voor wat het
CDA betreft geen oplossing en gelet op het huidige kwaliteitsniveau ook niet
te verkopen.".
Woordvoerder: Gerd Leers 070-3182564
Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509