Landelijke primeur bij wegwerkzaamheden aan Gooiseweg
De afdeling Wegen en Verkeer van de provincie Flevoland komt met een
landelijke primeur. Het onderhoud aan de Gooiseweg dat deze week is
gestart, wordt uitgevoerd volgens de principes van milieuvriendelijk
bouwen. De werkzaamheden vinden plaats op het deel van de Gooiseweg
tussen de Nijkerkerweg en de Spiekweg. Tot 31 oktober van dit jaar
wordt het verkeer ter plaatse omgeleid via de Spiekweg en de
Nijkerkerweg.
Het onderhoud aan de Gooiseweg is noodzakelijk omdat de spoorvorming
in het wegdek vooral bij nat weer kan leiden tot gevaarlijke
situaties. Om aan de spoorvorming een einde te maken wordt de huidige
asfaltconstructie volledig vernieuwd en verstevigd. De provincie
Flevoland hecht veel waarde aan verkeersveiligheid en daarom worden de
onderhoudswerkzaamheden aangegrepen om dit weggedeelte in te richten
volgens de uitgangspunten van het landelijk project Duurzaam Veilig.
Dat betekent onder meer dat de rijstroken worden versmald en dat op
het midden van de weg twee door-getrokken strepen worden aangebracht.
Daarmee geldt straks op het gehele traject een inhaalverbod. Verder
worden aan beide zijkanten van het wegdek sleuven in het asfalt
gefreesd. Deze sleuven geven aan automobilisten een waarschuwend
geluid als ze eroverheen rijden en in de berm dreigen te raken.
Bovendien wordt aan één zijde de berm verstevigd, waardoor bestuurders
meer tijd krijgen om bij te sturen als ze toch in de berm terecht
komen. Tot slot worden in de kantstroken van het wegdek reflectoren
aangebracht. Deze reflectoren zorgen bij duisternis voor een beter
zicht op de weg dan de huidige bermplanken.
Bijzonder aan het onderhoudsproject voor de Gooiseweg is, dat ook het
milieu speciale aandacht krijgt. In het kader van het landelijk
project Duurzaam Bouwen is het wegtracé bekeken op milieubelasting,
energieverbruik en inpassing in het landschap. Het resultaat van deze
studie is, dat als deklaag een asfaltmengsel wordt toegepast waarvan
de geluidsbelasting op de omgeving een stuk minder is dan bij de
normaal toegepaste asfaltmengsels. Daarnaast wordt via speciale
drainage in de wegbermen het regenwater dat van het wegdek stroomt,
opgevangen in bezinkbakken. Op die manier wordt voorkomen dat de
sloten worden verontreinigd door het vuile weg-water. Ook wordt op de
kruising met de Nijkerkerweg een aantal lichtmasten vervangen door
verlichting in het wegdek. Dit levert energiebesparing op zonder dat
de verkeersveiligheid in het geding komt. Tot slot worden nabij de
tochten voorzieningen aangelegd, waarmee dieren de Gooiseweg en de
tochten makkelijker en veiliger kunnen passeren en krijgt de
ontwikkeling van de flora in de bermen speciale aandacht.
Het is in Nederland voor het eerst dat een dergelijk onderhoudsproject
wordt gecombineerd met de uitgangspunten van Duurzaam Bouwen. Het
blijkt mogelijk om bij het onderhoud aan een weggedeelte voor relatief
weinig meer-kosten positieve resultaten te boeken op het gebied van
milieu, energie-besparing en ontwikkeling van flora en fauna. Dit is
aanleiding om later dit jaar de resultaten van het project te
presenteren aan bestuurders, beleidsmedewerkers en mensen die
vaktechnisch bij wegonderhoud betrokken zijn.
datum 05-09-01 Nummer 2001-088