--- Persbericht ---
Spannende tijden voor online
veilingen
Ricardo is de beste online veilingsite van
Nederland, zo blijkt uit het onderzoek van Jungle Rating naar de kwaliteit van de dienstverlening onder online veilingen en rubrieksadvertientiesites. Opvallend is het uitermate kleine verschil in kwaliteit van dienstverlening tussen de nummers één en drie. Veel functionaliteiten worden op al deze websites aangeboden, waardoor het onderscheidend vermogen relatief beperkt is. De ondersteuning van het aan- en verkoopproces van rubrieksadvertentiesites is beduidend lager. Dit is grotendeels te verklaren door de eenvoud van het onderliggende mechanisme: het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.
Het onderzoek
Jungle Rating
beoordeelt als onafhankelijke partij periodiek de kwaliteit van dienstverlening via internet. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In totaal meet Jungle Rating op 190 variabelen de kwaliteit van het online aan- en verkoopproces. Een hoge score betekent dat het veilingproces, ten opzichte van naaste concurrenten, relatief goed wordt ondersteund.
De markt in kaart
gebracht
Top 8 Online Veilingen - augustus 2001
1 (v) Ricardo.nl (32,8%)
2
(v) Qoop.nl (31,6%)
3 (v) iBazar.nl
(30,2%)
4 (v) Veilinghal.nl
(23,1%)
5 (r) ViaVia.nl (21,1%)
6
(r) Vondst.nl (21,0%)
7 (r) Marktplaats.nl
(18,6%)
8 (r) Startmarkt.nl
(14,4%)
toelichting:
(v) veilingsite - inclusief
veilingmechanisme
(r) rubrieksadvertentiesite - vraag- en aanbodsite zonder veilingmechanisme
Een score van 33% betekent dat de
betreffende intermediair een derde van de maximaal haalbare punten heeft gescoord. De ranglijst is binnenkort te vinden op
http://www.junglerating.nl/.
In januari 2001 heeft Jungle Rating
eveneens een benchmark uitgevoerd binnen de online veilingsector. In dit onderzoek zijn echter ook buitenlandse partijen meegenomen. Hierdoor is een vergelijking met de huidige ranglijst moeilijk te maken.
De reden
voor het schrappen van buitenlandse spelers in het onderzoek is dat Nederlanders
in de praktijk voornamelijk Nederlandse veilingsites gebruiken. Een uitzondering
is eBay.com, de grootste en wellicht meest bekende veilingsite ter
wereld.
Verbeteringen aan orde van de
dag
Veilingsites zijn sterk in beweging en lijken op
continue basis hun dienstverlening uit te breiden en te verbeteren. iBazar zal
binnenkort overgaan op het (internationale) platform van eBay. Daarmee zullen
extra functionaliteiten aan de website worden toegevoegd. Qoop.nl is de
recentelijke opvolger van Viaveiling.nl. De manieren om te verkopen en kopen
zijn uitgebreid en zal in de toekomst nog verder uitgebreid worden. Zo is het nu
mogelijk voor alle gebruikers om een eigen veilingshop te openen. Ook bij
Ricardo zit men niet stil. De veilingsite zal binnenkort haar zoekfunctie
uitbreiden en promotiemiddelen beschikbaar stellen waarmee gebruikers hun
aangeboden producten beter kunnen aanprijzen. Daarnaast zal de
informatievoorziening op de website verbeteren.
De winnaars
van morgen
Het worden spannende tijden voor de online
veilingen, aldus Geert-Jan Smits, directeur van Jungle Rating. "Sommigen gaan
over op een internationaal platform, (iBazar en wellicht Ricardo) anderen
ondergaan een totale gedaantewisseling" (lees qoop.nl). Tenslotte lijkt de
invoering van gebruikerskosten een onomkeerbare tendens. Welke partij komt in
deze turbulente tijden als winnaar uit de bus? Jungle Rating poogt aan de hand
van een drietal 'kritische succesfactoren' de winnaar van morgen te
identificeren.
Mate van handelsactiviteit
Een definitie van
handelsactiviteit is de hoeveelheid transacties die, per tijdseenheid, via een
website worden afgesloten vermenigvuldigd met de gemiddelde waarde daarvan. Hoe
meer handel, des te meer inkomsten voor de veilingsite; dit geldt natuurlijk met
name voor de veilingen die afhankelijk zijn van commissie-inkomsten (zoals
iBazar en binnenkort Ricardo). Zeker nu advertentie-inkomsten lijken af te
nemen, zal de handelsactiviteit een belangrijke succesfactor zijn. Een grote
handelsactiviteit garandeert tevens een betere prijsvorming, wat voor kopers en
verkopers van belang is.
Mate van risicoreductie
Het is van
belang dat de gebruiker vertrouwen heeft in de handel via internet. Hoe meer
vertrouwen de veilingsite geniet, des te groter het aantal gebruikers, zo blijkt
uit onderzoek van cPulse. Het voorkomen en actief bestrijden van oneerlijke
handelspraktijken is daarmee een belangrijke succesfactor. Dit geldt in mindere
mate voor de rubrieksadvertentiesites, aangezien zij geen gebruik maken van het
(fraudegevoelige) veilingmechanisme.
Mate van onderscheidend
vermogen
Steeds meer veilingsites berekenen hun kosten door aan de gebruiker.
Om deze kosten te kunnen rechtvaardigen zal de online veiling onderscheidend
moeten zijn en toegevoegde waarde moeten leveren. Opvallend is dat het verschil
in kwaliteit van dienstverlening tussen de nummers één en drie uitermate gering
is. De meeste functionaliteiten worden op al deze websites aangeboden, waardoor
het onderscheidend vermogen relatief beperkt is.
Wie wordt de
winnaar van morgen? Smits: "De behoefte aan zowel veilingsites als
rubrieksadvertentiesites blijft zeker bestaan. Maar hoeveel en welke websites
het gaan overleven is op voorhand moeilijk te zeggen. Daarvoor lijkt de markt
nog te veel in beweging."
Informatie over Jungle
Rating
Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en
adviesbureau dat zich richt op het analyseren en verbeteren van online
activiteiten. Op basis van gedegen onderzoek adviseert zij bedrijven bij de
verbetering van hun dienstverlening via internet. Jungle Rating richt zich,
samen met haar partner Belegger.NL, op de sectoren finance, shopping en travel.
Het volgende onderzoek binnen de online veilingen zal begin 2002 plaatsvinden.
Meer informatie is te vinden op
http://www.junglerating.nl/.
---einde
persbericht--
Voor meer informatie over Jungle Rating kunt u
contact opnemen met:
Geert-Jan Smits, projectleider
(M) 06 - 113
20 775
(E) geertjan.smits@junglerating.nl
Matthijs Kanis,
directeur
(M) 06 - 246 16 995
(E)
matthijs.kanis@junglerating.nl
Jungle Rating
Wibauthuis,
Wibautstraat 3
1091 GH
Amsterdam
http://www.junglerating.nl