Sympiosium over popmuziek op KUB
donderdag 6 september 13.00 - 15.15 uur zaal YZ 1
inleidingen, discussie, live muziek, videoclips
POPMUZIEK
Marketing, media en muze
Door het supersnelle succes van K-otic schudt de wereld van de popmuziek op haar grondvesten. Hoe is het mogelijk dat een nieuwe groep met onervaren muzikanten zo snel de top kan bereiken? De debuutsingle en inmiddels ook het eerste album kwamen allebei binnen op nummer 1 in de hitlijsten.
Voor de verklaring wijzen sommigen met hun vinger naar de marketingsector. Een van hen is René Boomkens, hoogleraar Popmuziek Universiteit van Amsterdam. Hij stelde in het Brabants Dagblad van 12 mei 2001 dat de marketingstrategieën in de popcultuur wel erg invloedrijk en manipulatief moeten zijn, als een plaatje uit Starmaker (de voorloper van K-otic) zomaar uit het niets op de eerste plaats in de hitlijsten kan komen. Nou is het maar de vraag wat de waarde van hitlijsten tegenwoordig nog is. Maar toch snijdt Boomkens een belangrijk punt aan voor iedereen die popmuziek een warm hart toedraagt. Het gevaar is inderdaad niet denkbeeldig dat de spontane creativiteit onder jonge muzikanten het onderspit gaat delven tegenover de prefab-popbands en de formule-muziek van de commercie. Aanleiding voldoende voor een discussie met voor-en tegenstanders van de K-otic aanpak.