Katholieke Universiteit Nijmegen
Hieronder vindt u een aankondiging van een promotie die in de eerste helft
van september 2001 plaatsvindt aan de Katholieke Universiteit Nijmegen.
Plaats van de academische plechtigheid: KUN -Aula/Congresgebouw,
Comeniuslaan 2, Nijmegen. Als u meer informatie wenst over deze
gebeurtenis kunt u contact opnemen met de Afdeling Communicatie van
de KU Nijmegen, telefoon (024) 361 22 30 of 361 60 00. De
wetenschapsagenda is tevens op internet te raadplegen:
www.kun.nl/communicatie/promotie/
Woe 05-09-2001 Religieuze pluriformiteit
15:30 uur C. Sterkens (Theologie)
Titel proefschrift: Interreligions Learning. The problem
of Interreligious
Dialogue in Primary
Education
Promotores: Prof. dr. J.A. van der Ven
Prof. dr. C.A.H. Hermans
Prof. dr. P.L.H. Scheepers
Woonplaats: Antwerpen, België
De westerse samenleving wordt in toenemende mate gekenmerkt door religieuze
en levensbeschouwelijke pluriformiteit. Levensbeschouwelijke pluraliteit
houdt in dat mensen onderling verschillen in de wijze waarop ze zin geven
aan de ervaringen die ze opdoen in hun leven en aan het bestaan in het
algemeen. Ook met betrekking tot religie komt pluraliteit voor, met name
waar het gaat over de betekenis en de opvattingen van transcendentie (het
feit van boven en buiten de wereld te zijn). Religieuze gemeenschappen
waarvan de leden dezelfde opvattingen delen, of waar in ieder geval een zeer
brede consensus bestaat over de opvattingen, worden steeds zeldzamer of
kleiner.
Dhr. Sterkens onderzoekt de gevolgen van de religieuze pluraliteit voor de
religieuze vorming in het primair onderwijs. Meer in het bijzonder probeert
hij in zijn studie een antwoord te vinden op de volgende probleemstelling:
Is het interreligieuze model een adequaat model als men let op religieuze
pluraliteit in de huidige samenleving in het algemeen en binnen de
leerlingen- populatie in scholen en klassen in het bijzonder? Bovenal; is
dit model legitiem te noemen? Een van de conclusies van de
promovendus is dat het interreligieuze model inderdaad te legitimeren is,
zowel pedagogisch als theologisch.