Universiteit Twente

Marketingstrategie voor de Indonesische staalindustrie WN 01/50 *5 september 2001

promotie A. (Akmal) Akmaludin, faculteit Technologie & Management: Competitive Marketing Strategy Development: A case study in the Indonesian steel industry

Dit proefschrift handelt over de noodzaak tot het ontwikkelen van een geschikte marketingstrategie voor Indonesische staalbedrijven. De uitkomst van het onderzoek is bruikbaar voor het verbeteren van de concurrentiepositie van de staalindustrie. Vanuit een theoretisch standpunt is de uitkomst relevant voor het ontwikkelen en aanpassen van marketingstrategiemodellen in een dynamische omgeving. Hoewel dit een studie is over drie staalbedrijven is te verwachten dat de gevonden factoren toe te passen zijn op alle Indonesische staalbedrijven omdat deze drie staalbedrijven het grootste deel uitmaken van de totale 'flatstaalindustrie' en spelers vormen in dezelfde branche.
Centraal in dit onderzoek staan:


1. Veranderingen in de zakelijke omgeving die de marketing strategie van staalbedrijven beïnvloeden;

2. Huidige marketingstrategieën van Indonesische staalbedrijven;
3. Een geschikt model om de ontwikkeling van marketing strategieën van Indonesische staalbedrijven te analyseren;
4. Relevante issues voor de ontwikkeling van marketingstrategieën in Indonesische staalbedrijven.

promotor prof. dr. ir. E.J. de Bruijn
informatie drs. B. Meijering, telefoon (053) 489 4385 e-mail b.meijering@cent.utwente.nl