Marketingstrategie voor de Indonesische staalindustrie
WN 01/50 *5 september 2001
promotie A. (Akmal) Akmaludin, faculteit Technologie & Management:
Competitive Marketing Strategy Development: A case study in the
Indonesian steel industry
Dit proefschrift handelt over de noodzaak tot het ontwikkelen van een
geschikte marketingstrategie voor Indonesische staalbedrijven. De
uitkomst van het onderzoek is bruikbaar voor het verbeteren van de
concurrentiepositie van de staalindustrie. Vanuit een theoretisch
standpunt is de uitkomst relevant voor het ontwikkelen en aanpassen
van marketingstrategiemodellen in een dynamische omgeving. Hoewel dit
een studie is over drie staalbedrijven is te verwachten dat de
gevonden factoren toe te passen zijn op alle Indonesische
staalbedrijven omdat deze drie staalbedrijven het grootste deel
uitmaken van de totale 'flatstaalindustrie' en spelers vormen in
dezelfde branche.
Centraal in dit onderzoek staan:
1. Veranderingen in de zakelijke omgeving die de marketing strategie
van staalbedrijven beïnvloeden;
2. Huidige marketingstrategieën van Indonesische staalbedrijven;
3. Een geschikt model om de ontwikkeling van marketing strategieën
van Indonesische staalbedrijven te analyseren;
4. Relevante issues voor de ontwikkeling van marketingstrategieën in
Indonesische staalbedrijven.
promotor prof. dr. ir. E.J. de Bruijn
informatie drs. B. Meijering, telefoon (053) 489 4385
e-mail b.meijering@cent.utwente.nl
Universiteit Twente