SCHOOL VOOR DE TOEKOMST
Revolutionair onderwijsconcept
Revolutionair onderwijsconcept
Just in time, just enough, just for you, just for fun. Kort en
krachtig gesteld is dit het J4-concept. Het is een model voor het
organiseren en uitvoeren van individueel adaptieve leertrajecten
vanuit het perspectief van lifelong learning. Wie leert op het juiste
moment, de juiste hoeveelheid kennis tot zich neemt, de methode
gebruikt die bij hem past en dat met de juiste dosis plezier doet,
haalt er het meest uit. En wie wil dat niet?
Op 24 augustus jl. studeerde Ton van der Moolen Cum Laude af op dit
onderwerp aan de faculteit toegepaste Onderwijskunde van de
Universiteit van Twente. Zijn begeleiders waren prof. Dr. J.J.A. van
den Akker en Dr. C.H.E. Kwakman. Ton, die al een masterstitel
achter zijn naam heeft staan op het gebied van Human Resource
Development, werkt bij School voor de Toekomst als manager Research &
Development in het Center for Teaching and Learning.
Ton deed in verschillende grote organisaties ervaring op als
opleidingsmanager. In die hoedanigheid liep Ton steeds aan tegen de
gebrekkige aansluiting tussen de leervraag van de student en het
aanbod van de opleidende organisatie. De student of medewerker is erop
uit specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. Dit doet hij om
zijn functie op de juiste wijze uit te kunnen blijven voeren of om
zich voor te bereiden op een nieuwe taak in de organisatie. De
aanbieder, een school of een particulier opleidingsinstituut biedt
doorgaans vooral opleidingen of cursussen aan die gericht zijn op een
'gemiddelde cursist': een .one-size-fits-all. aanpak. En daar wringt
hem nu juist de schoen. een leertraject moet zoveel mogelijk
maatwerk zijn. Het moet starten bij de bestaande kennis en
vaardigheden van de student en eindigen wanneer hij of zij de gewenste
competenties heeft gerealiseerd. Om een leertraject voldoende
effectief te laten zijn moet hierbij bovendien rekening gehouden met
de persoonlijke vaardigheden, wensen en omstandigheden van de
student. Met het J4-concept kun je dit maatwerk leveren. Naast
een andere manier van structureren van leersituaties is ook een andere
houding nodig van ontwikkelaars, opleiders en onderwijsmanagers om een
echte onderwijs revolutie te ontketenen. Zij moeten zich
realiseren dat leren een autonoom proces is dat de lerende zelf
doormaakt. Leren kun je niet afdwingen. Leren kun je alleen
bevorderen door de benodigde informatie goed te structureren en door
uitdagende en vooral ook aantrekkelijke leerervaringen te regisseren
en hierop te reflecteren. Ton noemt dat 'faciliteren van leren'. In
het Center for Teaching & Learning van School voor de Toekomst kunnen
belangstellenden kennis maken met de kracht van het J4-concept.
05 sep 01 14:40