SCHOOL VOOR DE TOEKOMST

Revolutionair onderwijsconcept

Revolutionair onderwijsconcept
Just in time, just enough, just for you, just for fun. Kort en krachtig gesteld is dit het J4-concept. Het is een model voor het organiseren en uitvoeren van individueel adaptieve leertrajecten vanuit het perspectief van lifelong learning. Wie leert op het juiste moment, de juiste hoeveelheid kennis tot zich neemt, de methode gebruikt die bij hem past en dat met de juiste dosis plezier doet, haalt er het meest uit. En wie wil dat niet?
Op 24 augustus jl. studeerde Ton van der Moolen Cum Laude af op dit onderwerp aan de faculteit toegepaste Onderwijskunde van de Universiteit van Twente. Zijn begeleiders waren prof. Dr. J.J.A. van den Akker en Dr. C.H.E. Kwakman. Ton, die al een masterstitel achter zijn naam heeft staan op het gebied van Human Resource Development, werkt bij School voor de Toekomst als manager Research & Development in het Center for Teaching and Learning. Ton deed in verschillende grote organisaties ervaring op als opleidingsmanager. In die hoedanigheid liep Ton steeds aan tegen de gebrekkige aansluiting tussen de leervraag van de student en het aanbod van de opleidende organisatie. De student of medewerker is erop uit specifieke kennis of vaardigheden te verwerven. Dit doet hij om zijn functie op de juiste wijze uit te kunnen blijven voeren of om zich voor te bereiden op een nieuwe taak in de organisatie. De aanbieder, een school of een particulier opleidingsinstituut biedt doorgaans vooral opleidingen of cursussen aan die gericht zijn op een 'gemiddelde cursist': een .one-size-fits-all. aanpak. En daar wringt hem nu juist de schoen. een leertraject moet zoveel mogelijk maatwerk zijn. Het moet starten bij de bestaande kennis en vaardigheden van de student en eindigen wanneer hij of zij de gewenste competenties heeft gerealiseerd. Om een leertraject voldoende effectief te laten zijn moet hierbij bovendien rekening gehouden met de persoonlijke vaardigheden, wensen en omstandigheden van de student. Met het J4-concept kun je dit maatwerk leveren. Naast een andere manier van structureren van leersituaties is ook een andere houding nodig van ontwikkelaars, opleiders en onderwijsmanagers om een echte onderwijs revolutie te ontketenen. Zij moeten zich realiseren dat leren een autonoom proces is dat de lerende zelf doormaakt. Leren kun je niet afdwingen. Leren kun je alleen bevorderen door de benodigde informatie goed te structureren en door uitdagende en vooral ook aantrekkelijke leerervaringen te regisseren en hierop te reflecteren. Ton noemt dat 'faciliteren van leren'. In het Center for Teaching & Learning van School voor de Toekomst kunnen belangstellenden kennis maken met de kracht van het J4-concept.


05 sep 01 14:40