|
Verkeer & Vervoer
|
De poort tot IJburg
Op deze pagina
De Enneüs Heermabrug
Zeven eilanden
Autoverkeer
Openbaar vervoer
Fietsers
Wie was Enneüs Heerma?
Zie ook
www.ijburg.nl
De poort tot IJburg
Op 4 september wordt de Enneüs Heermabrug geopend. Deze brug verbindt
Amsterdam met het in aanbouw zijnde IJburg. Een eerste mijlpaal in de
ontwikkeling van de infrastructuur. Bewoners gaan straks per auto,
openbaar vervoer, fiets en te voet van en naar IJburg. Hoe wordt dat
in goede banen geleid?
^
De Enneüs Heermabrug
De Enneüs Heermabrug verbindt Amsterdam nu nog met een grote stuivende
zandvlakte. De golvende constructie - in de volksmond al de beha
genoemd - is 230 meter lang, 38 meter breed en 26 meter hoog. Alleen
bouwverkeer mag gebruik maken van de brug. De bouwvakkers zijn
momenteel druk bezig met het bebouwbaar maken van de nieuwe grond.
Over een jaar verrijzen hier de eerste IJburgse woningen. Vanaf dat
moment is de Enneus Heermabrug toegankelijk voor auto's van bewoners,
openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Dit geldt ook voor de nog
naamloze brug die het Steigereiland met het Haveneiland verbindt.
^
Zeven eilanden
De nieuwe stadswijk IJburg bestaat uit zeven eilanden in het IJmeer.
De eilandengroep heeft een totaaloppervlak van vierhonderddertig
hectare, vergelijkbaar met 860 voetbalvelden. Tot 2012 worden er 1500
tot 1700 woningen per jaar gebouwd. In totaal komen er 18.000 woningen
waar zo'n 45.000 mensen gaan wonen. Uitgangspunt bij het ontwerpen van
de wijk was dat er een goede balans moest komen tussen de
verschillende vormen van vervoer.
Auto's, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers hebben eigen wegen
op dezelfde hoofdroutes. Op die manier is er minder verkeersoverlast
in de wijk. Een goed openbaar vervoersnetwerk kreeg ook een hoge
prioriteit. Projectmanager Maarten Linnenkamp van projectbureau
IJburg: 'We willen het autogebruik zoveel mogelijk beperken en dit is
natuurlijk ook beter voor het milieu. De tram krijgt een vrije
trambaan, wat betekent dat er geen hinder is van ander vervoer. De
eerste bewoners krijgen korting op het openbaar vervoer middels een
openbaar vervoerpas'.
Hoe gaat die infrastructuur er de komende jaren uitzien?
^
Autoverkeer
In het najaar van 2002 kunnen auto's IJburg op en af via de
Heermabrug. Over vijf jaar wonen er ongeveer 18.000 mensen op IJburg
en is er een tweede brug nodig, ook ter voorkoming van files. Dan
wordt de brug aan de oostkant - de eerste jaren alleen bedoeld voor
bouwverkeer - opengesteld voor bewoners.
^
Openbaar vervoer
Openbaar vervoer Vanaf het eerste moment dat er IJburgbewoners zijn,
zullen er bussen rijden naar IJburg. Ook de nachtbus doet de nieuwe
wijk aan. Halverwege 2004 gaat de IJtram rijden, die in 18 minuten van
Centraal Station naar IJburg rijdt. Na 2007 komt er een busverbinding
die van Haarlem via Schiphol naar IJburg rijdt. Deze busverbinding
wordt vervangen door een zogeheten light-railverbinding (tussenvorm
van tram en trein) wanneer dit rendabel is.
^
Fietsers
Er komen fietsverbindingen van IJburg naar het centrum van Amsterdam,
Diemen en Amsterdam Zuidoost. Aan speciale fiets- en
voetgangersbruggen - over het Amsterdam Rijnkanaal en het kanaal bij
Diemen - en fietsenstallingen is ook gedacht. Het is verder de
bedoeling dat de fiets meegenomen kan worden in de tram. Voor een
recreatieve fietstocht van Amsterdam naar IJburg, is er de
mogelijkheid via de Diemerzeedijk te gaan.
^
Wie was Enneüs Heerma?
De politicus Enneus Heerma stond bekend als een christen-democraat in
hart en nieren. Als ex-wethouder van Amsterdam en voormalig bewindsman
gold hij als een bestuurlijk zwaargewicht. Zijn politieke carrière
startte in 1971, toen hij werd gekozen in de Amsterdamse gemeenteraad.
Vijftien jaar zat hij in de raad, tussen 1978 en 1986 als wethouder
van Economische Zaken en loco-burgemeester. In 1986 koos hij voor de
landelijke politiek: staatssecretaris van achtereenvolgens
Volkshuisvesting en Economische Zaken en ten slotte fractievoorzitter
van het CDA. Heerma was Fries van geboorte maar woonde vele jaren in
Amsterdam. Enneus Heerma overleed op 3 maart 1999 aan de gevolgen van
een ernstige ziekte. Hij werd 54 jaar.
SdG - Uit: krant Amsterdam.nl (september 2001)
^
-
© gemeente Amsterdam - 3-09-2001