RAADSNOTULEN
Enkhuizen, 4 september 2001.
Zakelijk verslag van het verhandelde in de openbare vergadering van de
raad der gemeente Enkhuizen, gehouden op dinsdag 4 september 2001 te
20.00 uur, in het stadhuis, Breedstraat 53, 1601 KA Enkhuizen.
Voorzitter: de heer drs. S.P.M. de Vreeze, burgemeester.
Secretaris: de heer J.J.J. van Huffelen, gemeentesecretaris.
Aanwezig 17 leden, namelijk:
mevrouw E.F. Dangermond-Hilderink (vvd) alsmede
de heren
H.F.P. Bode (pvda, wethouder),
C.H. Boland (d66),
N.P. Dol (vl/gl, wethouder),
J. Domburg (pvda),
H. van Doornik (cda, wethouder),
Th. de Geus (rpf/sgp),
W. Hæntjens (vvd),
J.W. Hekkert (vvd),
J. Hart (eb),
F.C. Jans (eb).
J. Lok (vl/gl),
D. van Pijkeren (rpf/sgp),
W. Rieuwerts (vl/gl).
drs. J.S. Tesselaar (eb),
K.P. van der Veen (pvda) en
D. Wiersma (cda).
Agenda Voorstel
1 Opening.
2 Beëdiging raadslid J. Domburg.
3 Bepaling volgorde bij hoofdelijke stemmingen.
4 Verslag van de vergadering gehouden op 3 juli 2001.
5 Ingekomen stukken en mededelingen. 100
6 Benoeming in commissie. 99
7 Benoeming in rekeningcommissie. 103
8 Verordening sociaal-culturele participatie gemeente Enkhuizen 2001.
69
9 Vaststelling bestemmingsplan `Vette Knol'. 70
10 Bijzonder onderhoud openbare buitenruimte en gebouwen. 91
11 Energiebeleid Nieuwe Stijl Enkhuizen. 92
12 Financiering Time-out klas. 93
13 arbo-voorzieningen ten behoeve van huisvesting gemeentelijke
organisatie. 94
14 Wijziging Legesverordening Enkhuizen. 101
15 Aanpassing Verordening ozb Enkhuizen. 102
16 Rondvraag.
17 Sluiting.
1. Opening.
De voorzitter
opent de raadsvergadering van de gemeente Enkhuizen en heet alle
aanwezigen hartelijk welkom.
Vervolgens deelt hij mee dat het college van burgemeester en
wethouders voorstelt de Verordening sociaal-culturele participatie
gemeente Enkhuizen 2001, voorstel nummer 69, geagendeerd onder punt 8,
naar de volgende raadsvergadering door te schuiven.
De heer Hart
(eb) informeert naar de reden van het collegevoorstel.
Wethouder Dol
(vl/gl) meldt dat in de raadscommissie is voorgesteld de financiën nog
verder `op te rekken' dan in het raadsstuk wordt aangegeven. Dat in de
commissie gedane voorstel verdient een serieuze bestudering om
eventueel tot een aangepast raadsstuk te kunnen komen en daarmee zal
enige tijd zijn gemoeid.
De voorzitter
concludeert hierna dat punt 8 van de raadsagenda wordt afgevoerd.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad vervolgens
dienovereenkomstig.
2. Beëdiging raadslid J. Domburg.
De heer Domburg
(pvda) legt de bij de wet vereiste verklaringen en beloften af.
De voorzitter
feliciteert de heer Domburg met diens installatie. De taak van een
raadslid brengt bepaalde verantwoordelijkheden met zich en vergt veel
tijd en inzet, maar is ook bijzonder eervol. Hij vertrouwt erop dat de
heer Domburg zal bijdragen aan het bewaren van de goede verhoudingen,
en wel in het belang van de stad Enkhuizen. Tot slot wenst hij de heer
Domburg een heel goede tijd in de gemeenteraad van Enkhuizen toe.
3. Bepaling volgorde bij hoofdelijke stemmingen.
De voorzitter
trekt penning nummer 6 uit het mandje, waarna de secretaris meedeelt
dat volgens de presentielijst eventuele hoofdelijke stemmingen zullen
aanvangen bij de heer Van der Veen.
4. Verslag van de vergadering gehouden op 5 juni 2001.
De heer Boland
(d66) verwijst naar de op de bladzijden 4 en 5 weergegeven discussie
over de brief, de dato 12 juni 2001, van de d66-fractie Enkhuizen
inzake verkoop van grond gelegen in De Oksel. In de op 3 juli gehouden
vergadering werd besloten dat schrijven in commissieverband te
behandelen alvorens het conceptantwoord zou worden verstuurd. Voor
zover de fractie weet heeft nog geen commissiebehandeling
plaatsgevonden en is derhalve het conceptantwoord nog niet verzonden.
Is deze veronderstelling juist?
Wethouder Van Doornik
(cda) antwoordt bevestigend. Op de lijst van ingekomen stukken die
straks aan de orde zal komen, is een brief van Van Soest Bouw Promotie
bv vermeld. Als de raad conform het collegevoorstel besluit dat
schrijven in de raadscommissie wev te behandelen, zal tevens het door
de heer Boland bedoelde conceptantwoord kunnen worden besproken.
Mevrouw Dangermond-Hilderink
(vvd) verkeert in de veronderstelling dat een andere groep dan Van
Soest Bouw Promotie bv met deze aangelegenheid bezig is.
Wethouder Van Doornik
(cda) begrijpt dat mevrouw Dangermond op de brief van de
Ontwikkelingsmaatschappij Krabbersplaat doelt. Ook dat stuk zal bij de
behandeling van de genoemde materie in de raadscommissie wev aan de
orde komen.
De heer Jans
(eb) refereert aan hetgeen op de pagina's 14 en 15 inzake de
overeenkomst tussen de gemeente Enkhuizen en de Stichting
Evenementenorganisatie Enkhuizen is opgenomen. Kan de wethouder nu wel
antwoord geven op de vraag door wie de stichting zal worden
vertegenwoordigd in geval van tegenstrijdig belang?
Wethouder Van Doornik
(cda) moet het antwoord op deze vraag opnieuw schuldig blijven. Hij
belooft dat in de commissie uitvoerig over dit punt zal worden
gesproken.
Zonder hoofdelijke stemming wordt, met inachtneming van de gedane
toezeggingen, vervolgens het verslag van de op dinsdag 3 juli 2001
gehouden raadsvergadering conform het aangeboden ontwerp vastgesteld.
De voorzitter
deelt mee dat de heer Boland een motie heeft ingediend. Hij vraagt de
heer Boland diens motie voor te lezen, waarna de raad zich zal moeten
uitspreken over de vraag of de motie al dan niet aan de raadsagenda
wordt toegevoegd.
De heer Boland
(d66) voldoet graag aan het verzoek van de voorzitter.
`De gemeenteraad van Enkhuizen,
in vergadering bijeen op dinsdag 4 september 2001,
behandelende een toegevoegd agendapunt betreffende de
speel-o-theek
in aanmerking nemende:
- dat de raad bij de behandeling van de subsidienota 2001 heeft
besloten de gemeentelijke bijdrage aan de speel-o-theek te
schrappen;
- dat in de Verordening sociaal-culturele participatie gemeente
Enkhuizen 2001 is opgenomen dat burgemeester en wethouders een
vergoeding kunnen geven voor het gebruik maken van de
speel-o-theek;
- dat daarmee het belang van de speel-o-theek door de gemeente
wordt onderschreven;
- dat in het afgelopen jaar het aantal leden van de speel-o-theek
is toegenomen tot ruim 100 gezinnen;
- dat in het Jaar van de Vrijwilliger aandacht voor het
vrijwilligersbestuur van de speel-o-theek op zijn plaats is;
- dat het bestuur geen nieuwe (tijdelijke) huisvesting voor de
speel-o-theek kan vinden;
- dat voor het voortbestaan van de speel-o-theek continuïteit van
essentieel belang is;
overwegende:
- dat het eerder genomen raadsbesluit, inhoudende geen subsidie te
verlenen, niet belet de speel-o-theek anderszins te steunen;
- dat het snel vinden van een (tijdelijke) huisvesting de raad en
de speel-o-theek de gelegenheid geeft om opnieuw in samenspraak
uitgangspunten te formuleren voor de toekomst van de
speel-o-theek;
spreekt als zijn oordeel uit:
- dat het werk van de speel-o-theek wordt gewaardeerd;
- dat zorggedragen moet worden voor de continuïteit van de
speel-o-theek;
besluit burgemeester en wethouders op te dragen:
- zich medeverantwoordelijk te voelen voor het vinden van
huisvesting voor de speel-o-theek;
- in de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie wev:
- het bestuur van de speel-o-theek uit te nodigen;
- samen met het bestuur van de speel-o-theek uiteen te zetten
welke mogelijkheden er zijn om tot huisvesting te komen en een
meest haalbare oplossing te presenteren;
en gaat over tot de orde van de dag.'
Desgevraagd zegt spreker dat om twee redenen vanavond bij deze kwestie
moet worden stilgestaan.
> De speel-o-theek verkeert momenteel al `in ruste' en als dat lang
duurt, zal het voortbestaan van deze voorziening ernstig in het
gedrang komen.
> Als de raad vanavond de intentie uitspreekt die in de motie is
verwoord, kan de praktische uitwerking daarvan in de commissie aan
de orde komen.
De voorzitter
erkent dat de situatie waarin de speel-o-theek verkeert zorgelijk is,
maar ziet niet in dat daarover vanavond besluiten moeten worden
genomen. Zijns inziens kan de geschetste problematiek het beste eerst
in de komende commissievergadering worden besproken.
De heer Hekkert
(vvd) ziet geen tegenstrijdigheid tussen hetgeen de motie vraagt en
wat de voorzitter zegt. In de motie wordt immers om een discussie in
de commissie wev gevraagd en daarmee is de voorzitter het kennelijk
volkomen eens. Daarnaast wil de d66-fractie dat de raad vanavond de
intentie uitspreekt een vervolg te zullen geven aan de uitkomst van de
op commissieniveau gevoerde bespreking. Dat is alleszins terecht, want
in de zo-even van de agenda afgevoerde verordening staat dat voor het
gebruik van de speel-o-theek een vergoeding kan worden aangevraagd.
Niets staat dus een aanvaarding van de motie in de weg.
De heer Wiersma
(cda) kan zich geheel vinden in de gedachte één en ander in de
eerstvolgende commissiebijeenkomst te bespreken, maar vooralsnog ook
niet meer dan dat. Aanvaarding van de motie zoals die nu voorligt,
betekent dat het college medeverantwoordelijk wordt voor het vinden
van huisvesting en in samenspraak met het bestuur van de speel-o-theek
`een meest haalbare oplossing' moet presenteren. Dat gaat de fractie
van het cda op dit moment tè ver, te meer daar de raad nog niet zo
heel lang geleden heeft besloten geen subsidie meer aan de
speel-o-theek te geven.
De heer Boland
(d66): Weliswaar is dat besloten, maar daarmee is niet gezegd dat het
gemeentebestuur het belang van die voorziening niet inziet. Bovendien
is evenmin ooit gezegd dat de gemeente niet meer bereid is welke
medewerking dan ook te geven.
De heer Wiersma
(cda): Het komt vaak voor dat het gemeentebestuur in samenspraak met
een vereniging, instelling of organisatie naar de oplossing van een
voor haar bestaand bepaald probleem zoekt, zònder dat de gemeente
(mede)verantwoordelijk is voor het daadwerkelijk vinden of creëren
daarvan. De motie beoogt dat echter wel of is ten aanzien van dit punt
zeker niet vrijblijvend.
De heer Lok
(vl/gl) interpreteert de motie als volgt. De gemeente neemt de
inspanningsverplichting op zich iets aan de tegenwoordige
huisvestingsproblematiek te doen, maar spreekt niet uit opnieuw tot
subsidiëring of wat dan ook te zullen overgaan. In deze zin
onderschrijft de fractie van Verenigd Links/groenlinks de motie van de
heer Boland.
De heer De Geus
(rpf/sgp) schaart zich achter de intentie van de motie, te weten de
huisvestingsproblematiek van de speel-o-theek voor de eerstvolgende
vergadering van de raadscommissie wev te agenderen. Tijdens die
gelegenheid moet een vertegenwoordiging van de speel-o-theek haar
zienswijze kunnen ventileren, waarna de gemeente alles afwegende
bekijkt wat voor de speel-o-theek kan worden gedaan. Thans is het
materiaal van de speel-o-theek opgeslagen en als dat nog lang duurt,
komt het einde van die voorziening in zicht. Vandaar dat deze kwestie
snel moet worden geagendeerd om tot de meest haalbare oplossing te
kunnen komen.
De heer Hart
(eb) laat weten dat de fractie van Enkhuizer Belang de motie heeft
meeondertekend, omdat zij de inhoud volledig ondersteunt. Spreker
rekent erop dat die in de eerstvolgende vergadering van de commissie
wev op de juiste wijze zal worden besproken.
De heer Van der Veen
(pvda) staat achter de intentie deze materie in de raadscommissie wev
te bediscussiëren. De fractie heeft wel bedenkingen tegen de redactie
van de motie, want die maakt het gemeentebestuur in zekere zin
`medeplichtig'. Spreker kan zich wel aansluiten bij de interpretatie
van de heer Lok, te weten dat het gemeentebestuur zichzelf een
inspanningsverplichting oplegt. In eerste instantie bestaat die eruit
dat in de commissie samen met het bestuur van de speel-o-theek serieus
naar een mogelijke oplossing wordt gezocht.
De voorzitter
vat de gemaakte opmerkingen als volgt samen. Alle fracties zijn ervoor
dat de motie met een positieve intentie in de eerstvolgende
bijeenkomst van de raadscommissie wev wordt besproken. Tevens wordt
het college opgedragen te proberen alle (on)mogelijkheden en de
consequenties daarvan op een rijtje te krijgen. Eén en ander houdt
echter níét in dat de in de motie genoemde `medeverantwoordelijkheid'
meer is dan een inspanningsverplichting. Als deze uitleg wordt
geaccepteerd, heeft het college geen moeite met aanvaarding van de
motie. Spreker constateert dat dit het geval is.
Zonder hoofdelijke stemming wordt, met inachtneming van de
geformuleerde uitleg, vervolgens de motie van de heer Boland cum suis
met algemene stemmen aanvaard.
5. Ingekomen stukken en mededelingen.
(Voorstel nummer 100, 2001.)
1. Kopie van de brief, de dato 4 juli 2001, van De Zeilvaart
Enkhuizen aan burgemeester en wethouders met betrekking tot
wijziging van de bestemming die rust op de Gependam, locatie Dirk
Chinaplein.
Burgemeester en wethouders stellen voor dit ingekomen stuk voor
kennisgeving aan te nemen.
De heer Hekkert
(vvd) verzoekt deze brief op commissieniveau te behandelen.
De voorzitter
weet niet welke commissie in dit geval de juiste is.
Wethouder Dol
(vl/gl) meent dat het om een ruimtelijkeordeningskwestie gaat, want de
brief handelt over het bestemmingsplan en hoort dus niet thuis in de
raadscommissie hos.
De heer Boland
(d66) bestrijdt dat. Het stuk draait om de bestemming die bij de
aanbieding is vastgelegd en derhalve is sprake van een economische
zaak.
Wethouder Van Doornik
(cda): Prima!
Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens besloten ingekomen stuk
nummer 1 voor de raadscommissie voor welzijn, economische zaken en
verkeer te agenderen.
2. Kopie van de brief, de dato 10 juli 2001, van de heer J. Buis te
Enkhuizen aan de Stichting Woondiensten Enkhuizen met betrekking
tot het bij voorbaat aansprakelijk stellen van de stichting als
gevolg van het dichttimmeren van leeg komende woningen aan de
Cromhoutstraat en omgeving.
Burgemeester en wethouders stellen voor dit ingekomen stuk voor
kennisgeving aan te nemen.
Wethouder Bode
(pvda) doet de volgende mededeling. In het overleg tussen de gemeente
en de swd is onder meer het ongewenste dichttimmeren aan de orde
gesteld. Na de vakantieperiode heeft spreker indringend met de heer
Draaisma, directeur van de swd, over deze problematiek van gedachten
gewisseld. Afgesproken is dat van de kant van de swd binnenkort
voorstellen zullen worden gedaan die dichttimmeren overbodig moeten
maken.
De heer Rieuwerts
(vl/gl) zag vanavond in een weekblad dat de swd zal onderzoeken of en,
zo ja, onder welke condities de bedoelde woningen tijdelijk kunnen
worden verhuurd. Als dat zo is, zal in de commissie moeten worden
gesproken over de vraag welke waarde de enige tijd geleden
vastgestelde verordening heeft; die is immers nadrukkelijk bedoeld om
tijdelijke verhuur mogelijk te maken. Het is dan ook wat vreemd dat
kennelijk nu nog moet worden onderzocht of zoiets mogelijk is.
Wethouder Bode
(pvda) repliceert dat hij het bewuste artikel niet heeft geschreven
noch aan het desbetreffende interview heeft meegewerkt. Een feit is
dat de heer Draaisma heeft toegezegd in diens organisatie te zullen
nagaan op welke manier de huidige, ongewenste situatie kan worden
beëindigd.
De heer Rieuwerts
(vl/gl) lijkt het toch gewenst ook na te gaan waarom de swd indertijd
meende dat een verordening nodig was om tijdelijke verhuur mogelijk te
maken. Men mag veilig aannemen dat de swd daarmee een bepaalde
bedoeling had.
Wethouder Bode
(pvda) geeft de heer Rieuwerts in overweging vanuit die optiek in de
komende commissievergadering een bijdrage te leveren.
De heer Jans
(eb) vraagt wanneer de wethouder met de swd heeft gesproken.
Wethouder Bode
(pvda) verklaart dat het laatste gesprek vorige week heeft
plaatsgevonden.
De heer Jans
(eb) gaat ervan uit dat in de komende commissievergadering verder
wordt gesproken.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad vervolgens
dienovereenkomstig.
3. Brief, de dato 10 juli 2001, van de Raad Nederlandse Detailhandel
te Leidschendam met betrekking tot de autovrije zaterdag op 22
september 2001.
Gelet op het geringe draagvlak stellen burgemeester en wethouders voor
af te zien van deelname aan de autovrije dag en dit ingekomen stuk
voor kennisgeving aan te nemen.
De heer Lok
(vl/gl) kwalificeert het als `teleurstellend' dat de gemeente
Enkhuizen wederom niet aan de landelijke autovrije dag zal deelnemen.
Aan de andere kant moet worden erkend dat het niet verstandig is mee
te doen aan een actie of evenement waarvoor te weinig draagvlak
bestaat, want dat kan een contraproductief effect hebben. Gezien
echter het feit dat op Europees en landelijk niveau een autoloze dag
wordt gepropageerd, geeft de fractie van Verenigd Links/groenlinks het
college dringend in overweging volgend jaar tijdig buurtverenigingen,
scholen enzovoort actief te benaderen. Hopelijk kan dan wel voldoende
draagvlak voor een autoloze dag in september worden verkregen.
De voorzitter
stipt aan dat tussen nu en september 2002 gemeenteraadsverkiezingen
zullen worden gehouden en vervolgens een collegeprogramma wordt
geschreven. Wellicht is de nieuwe coalitie bereid een duidelijke
uitspraak over dit onderwerp doen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens conform het voorstel van
burgemeester en wethouders besloten.
4. Afschrift van de brief, de dato 19 juli 2001, van de Stichting
Milieuwerkgroep Schellinkhout met betrekking tot de plannen rond
de gemeentelijke herindeling.
5. Uitnodiging, de dato 2 augustus 2001, van de sector bestuur van
de arrondissementsrechtbank te Alkmaar om op 13 september
aanstaande te verschijnen tijdens de behandeling van het beroep
inzake planschade van E. v.d. Bosch te Enkhuizen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dit
ingekomen stuk, conform het voorstel van burgemeester en wethouders,
voor kennisgeving aangenomen, met inachtneming van de onder nummer 5
gedane schriftelijke toezegging dat zodra de uitspraak van de
rechtbank te Alkmaar bekend is de gemeenteraad hiervan in kennis zal
worden gesteld.
6. Brief, de dato 27 juli 2001, van Van Soest Bouw Promotie bv te
Zwolle inzake de koopovereenkomst De Oksel.
Burgemeester en wethouders stellen voor dit ingekomen stuk te
behandelen in de raadscommissie voor welzijn, economische zaken en
verkeer.
De heer Boland
(d66) bepleit ervoor te zorgen dat het volledige dossier voor de
raadscommissie ter inzage wordt gelegd, dus niet alleen de onderhavige
brief.
Wethouder Van Doornik
(cda): Akkoord.
Zonder hoofdelijke stemming wordt, met inachtneming van de gedane
toezegging, vervolgens conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
7. Brief, de dato 17 augustus 2001, van de Pacifistisch Socialistische
Partij '92, afdeling West-Friesland, met betrekking tot het
indienen van een bezwaar tegen de gevolgen van de wijziging van de
dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt,
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders, besloten
dit ingekomen stuk te behandelen in de raadscommissie voor welzijn,
economische zaken en verkeer.
8. Brief, de dato 24 augustus 2001, van de familie P.N. Bibo te
Enkhuizen met betrekking tot onder meer de mogelijke verhuizing
van Marc van der Molen naar het industrieterrein `Schepenwijk'.
Burgemeester en wethouders stellen voor dit ingekomen stuk te
behandelen in de raadscommissie voor welzijn, economische zaken en
verkeer.
De heer Jans
(eb) is van oordeel dat deze brief vanwege de in het geding zijnde
milieuaspecten ook in de raadscommissie hos moet worden behandeld.
De voorzitter
toont zich niet enthousiast over de gedachte dit ingekomen stuk voor
twee raadscommissies te agenderen, want hij vreest dat het college van
burgemeester en wethouders dan twee totaal verschillende adviezen zal
ontvangen!
De heer Jans
(eb) acht dat zelfs logisch! Eén advies over de verplaatsing van het
bedrijf en één advies inzake de milieuaspecten.
De voorzitter
durft te stellen dat zeker in dit specifieke geval ook de
milieuaspecten bij wethouder Van Doornik in goede handen zijn.
Wethouder Van Doornik
(cda): Ja zeker.
Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens conform het voorstel van
burgemeester en wethouders besloten.
9. Uitnodiging, de dato 16 augustus 2001, van de Milieufederatie
Noord-Holland met betrekking tot biologisch geteelde bollen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt, conform het
voorstel van burgemeester en wethouders, besloten dit ingekomen stuk
te behandelen in de raadscommissie voor havens, openbare werken en
sociale voorzieningen.
10. Advies, de dato 28 mei 2001, van de rekeningcommissie met
betrekking tot het jaarverslag 2000.
11. Brief, de dato 1 augustus 2001, van de heer J. Buis te
Enkhuizen met betrekking tot de instelling van een
leefbaarheidsfonds.
12. Brief, de dato 16 augustus 2001, van de heer J. Buis te
Enkhuizen met betrekking tot het dichttimmeren van een woning aan
de Fruittuinen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt, conform het
voorstel van burgemeester en wethouders, besloten de ingekomen stukken
nummers 10 tot en met 12 te behandelen in de raadscommissie voor
ruimtelijke ordening en financiën.
13. Advies, de dato 14 juni 2001, van de rekeningcommissie met
betrekking tot de nieuwbouw op de algemene begraafplaats.
Burgemeester en wethouders stellen voor dit ingekomen stuk te
behandelen in de raadscommissie voor algemeen bestuurlijke en
organisatorische zaken.
De voorzitter
voegt aan het collegevoorstel de toezegging toe dat bij de behandeling
van dit advies in de raadscommissie aboz ook een reactie van
burgemeester en wethouders ter tafel zal liggen.
De heer Van Pijkeren
(rpf/sgp) verheugt zich over deze toezegging en ziet de reactie van
het college met belangstelling tegemoet.
De voorzitter
schat dat het college ongeveer twee maanden nodig zal hebben om een
reactie te kunnen opstellen. Waarschijnlijk zal het in die periode ook
van gedachten willen wisselen om tot een stuk te komen dat in alle
opzichten recht doet aan het rapport van de rekeningcommissie.
De heer Van Pijkeren
(rpf/sgp): De rekeningcommissie is daartoe graag bereid.
De voorzitter
: Dank u wel.
Zonder hoofdelijke stemming wordt, met inachtneming van de gedane
toezegging, vervolgens conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
Mededelingen.
· Wethouder Van Doornik (cda) brengt naar voren dat hij hedenmiddag
overleg heeft gevoerd met de directie van Overvest. Tijdens die
gelegenheid is hem gemeld dat op 15 oktober aanstaande met de sloop
van Overvest zal worden begonnen.
Mevrouw Dangermond-Hilderink
(vvd): Een mededeling om de vlag uit te steken.
De heer Lok
(vl/gl) huldigt een àndere opvatting! Tijdens de zomerperiode is de
Enkhuizer gemeenschap vergast op een bericht waaruit blijkt dat de
veel interessantere nieuwbouw van Overvest geruime tijd is uitgesteld.
De fractie van Verenigd Links/groenlinks heeft daarvan met
verontwaardiging kennis genomen. Bij hun vertrek is de bewoners van
Overvest voorgespiegeld dat zij zeer waarschijnlijk eind dit jaar
opnieuw in Enkhuizen zullen wonen. Als gevolg van een draconische,
procedurele omissie bij de landelijke stichting Woonzorg Nederland is
dat moment zomaar een halfjaar opgeschoven; schandalig. Zo mogen
ouderen niet worden behandeld! Hoogst waarschijnlijk zal de facto
niets meer aan deze uiterst betreurenswaardige gang van zaken kunnen
worden veranderd, maar desondanks dient de gemeente daartegen krachtig
te protesteren.
Mevrouw Dangermond-Hilderink
(vvd) heeft in de commissie al haar verontrusting en verontwaardiging
over de ontstane situatie geventileerd, zij het in andere
bewoordingen.
Wethouder Van Doornik
(cda) benadrukt dat ook het college verontwaardigd is over de lange
termijn waarmee de sloop en de daarop volgende nieuwbouw zijn
uitgesteld. Regelmatig is dat zowel mondeling als schriftelijk aan
Woonzorg Nederland kenbaar gemaakt. Hoe dan ook, er begint nu
eindelijk schot in de zaak te komen.
6. Benoeming in commissie.
(Voorstel nummer 099, 2001.)
De voorzitter
benoemt tot leden van het stembureau de heren Hæntjens, Van Pijkeren
en Rieuwerts.
Zonder beraadslaging wordt tot stemming overgegaan. Bij de stemming
worden 17 stembiljetten ingeleverd. Op de heer F. Dangermond worden 16
stemmen uitgebracht, terwijl 1 stem blanco is ingeleverd, zodat hij is
benoemd tot lid van de raadscommissie voor havens, openbare werken en
sociale voorzieningen.
De voorzitter
ontbindt het stembureau onder dankzegging voor de verrichte
werkzaamheden.
7. Benoeming in rekeningcommissie.
(Voorstel nummer 103, 2001.)
De heer De Geus
(rpf/sgp) vernam dat de heer Klaas van der Veen bereid is gevonden
zich voor de ontstane vacature kandidaat te stellen. Hopelijk wordt
diens kandidatuur in de gemeenteraad breed gedragen.
De heer Hekkert
(vvd) kreeg dezelfde informatie als de heer De Geus. De vvd-fractie
steunt de kandidatuur van harte.
De heer Lok
(vl/gl) verwoordt enthousiasme over het feit dat de heer Van der Veen
zich kandidaat heeft gesteld voor de rekeningcommissie.
De heer Boland
(d66) laat weten blij te zijn met de genoemde kandidaat. Hij
ondersteunt diens kandidatuur van harte.
De voorzitter
benoemt vervolgens tot leden van het stembureau mevrouw
Dangermond-Hilderink alsmede de heren Boland en Domburg.
Hierna wordt tot stemming overgegaan. Bij de stemming worden 17 stembiljetten ingeleverd. Op de heer K. van der Veen worden 17 stemmen uitgebracht, zodat hij is benoemd tot lid van de rekeningcommissie.
De voorzitter
wenst de heer Van der Veen veel succes toe.
9. Vaststelling bestemmingsplan `Vette Knol'.
(Voorstel nummer 070, 2001.)
De heer Hæntjens
(vvd) begint zijn spreekbeurt met de opmerking dat de vvd-fractie
geenszins de bedoeling heeft het voorliggende plan te torpederen of te
vertragen, integendeel, maar nog steeds is haar onduidelijk wat de
meerwaarde van dit postzegelplannetje is. De artikel-19-procedure dekt
in voldoende mate de bouwplannen die voor de vroegere gemeentewerf
zijn ontwikkeld.
Het onderhavige bestemmingsplan wordt begrensd door Molenweg,
Kuipersdijk, Waaigat en Vette Knol. Voorts moet worden opgemerkt dat
het bestemmingsplan `Zuid-Westhoek' inmiddels 20 jaar oud is. Wil het
college op deze weg, vaststelling van postzegelplannetjes, doorgaan of
is het voornemens eindelijk aan de actualisering van de `belegen'
bestemmingsplannen te werken?
De heer Hart
(eb) illustreert dat nu een vreemde zaak aan de orde is. In dit geval
heeft de raad op de eerste plaats te maken met het bestemmingsplan
`Zuid-Westhoek'. Bestemmingsplannen gelden voor tien jaar, zodat een
gemeente die dan even behoort `op te schudden'. Aangezien Enkhuizen
niet ruim bij kas zit, zal dat hier waarschijnlijk wel achterwege
blijven. Hoe dan ook, met betrekking tot het plan `Zuid-Westhoek' is
de artikel-19-procedure in gang gezet. Die procedure geeft de burgers
de gelegenheid op voorgenomen wijzigingen te reageren. In dit geval
wordt echter slechts een klein gedeelte van het bestemmingsplan
aangepast in plaats van het gehéle plan. Als men dat doet, is het
verstandig ook naar de directe omgeving te kijken, bijvoorbeeld de
Fruittuinen, want misschien zijn ook daar aanpassingen nodig. Dat is
echter niet gebeurd en daarom is het collegevoorstel onjuist. De
vvd-fractie heeft niet voor niets gevraagd of het college op deze weg,
hapsnapbeleid, wil doorgaan!
Welke mogelijkheden biedt het voorliggende bestemmingsplan? Gestapelde
woningbouw, in dit geval vijf woonlagen hoog, die een kazerneachtige
indruk zal maken! Niet alleen de fractie van Enkhuizer Belang maar ook
Oud Enkhuizen heeft daartegen bedenkingen geuit. Een nokhoogte van 12
meter zal niet harmonieus op de bestaande bebouwing aansluiten en
bovendien de allure van die bebouwing bij de oude haven missen.
Voorts is naar buiten gekomen wat de commissie heeft geschreven die de ingediende bezwaren heeft behandeld. Zij schrijft onder meer:
`Gelet op artikel 19, tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening dient de gemeenteraad binnen acht weken na ontvangst van
een vrijstellingsverzoek te beslissen of toepassing zal worden
gegeven aan artikel 19a, vierde lid, van de wro. In het
onderhavige geval zijn beide vrijstellingsverzoeken reeds door het
college op 15 juli 2000 ter inzage gelegd, conform artikel 19,
vierde lid, van de wro, vóórdat de raad op grond van artikel 19,
tweede lid, van de wro had besloten om de vrijstellingsprocedure
te voeren.'
Hieruit blijkt dat de gemeenteraad op dit punt is gepasseerd. In de
toekomst moet dit worden voorkomen, opdat de raad tijdig diens inbreng
kan leveren.
De heer Rieuwerts
(vl/gl) kondigt aan dat de fractie van Verenigd Links/groenlinks met
het aangeboden ontwerpbesluit zal instemmen. Desondanks hoort ook zijn
fractie graag welke meerwaarde dit bestemmingsplannetje heeft.
Vaststelling van deelbestemmingsplannetjes bergt het risico in zich
dat het grote geheel uit het oog wordt verloren. Weliswaar kan deze
gang van zaken niet als `onjuist' worden bestempeld, zoals de heer
Hart doet, maar deze heeft wel gelijk met de stelling dat ook naar de
omgeving behoort te worden gekeken.
Wethouder Bode
(pvda) reageert allereerst op de uitspraak dat een
`postzegelplannetje' of `deelbestemmingsplannetje' is aangeboden. In
de commissie is uitgelegd dat in dit geval voor deze oplossing is
gekozen, omdat voor het betreffende gebied aan de hand van de door de
raad aangegeven randvoorwaarden inmiddels een stedenbouwkundige visie
is ontwikkeld. Dit houdt echter geenszins in dat het college
voornemens is deze gang van zaken tot beleid te verheffen,
integendeel.
De heer Hart vermoedt dat de gemeente Enkhuizen vanwege geldgebrek
haar bestemmingsplannen niet tijdig actualiseert. De raad heeft voor
het maken van een inhaalslag op dit gebied in de begroting ruimte
gecreëerd en daarvan wordt nu druk gebruik gemaakt. Spreker is graag
bereid in de komende commissievergadering aan te geven hoever de
gemeente op dit traject is gevorderd.
De heer Hart
(eb): Het is juist dat de raad een krediet beschikbaar heeft gesteld,
maar nog steeds is niet duidelijk waarom in het onderhavige geval voor
een postzegelplannetje is gekozen. Duidelijk is wel dat deze manier
van werken tot een beperking van mogelijke bezwaren leidt, maar dat
mag nooit de opzet zijn. De gemeenteraad is bij de beschikbaarstelling
uitgegaan van een herziening van het totále bestemmingsplan.
Wethouder Bode
(pvda): Zojuist is zeer helder meegedeeld dat het college zeker niet
van plan is meer postzegelplannetjes te ontwikkelen. Overigens is
onduidelijk hoe de heer Hart tot de uitspraak komt dat een dergelijk
plannetje de invloed van de burgers beperkt. De gemeente is immers
gehouden de voorgeschreven procedures toe te passen.
De heer Hart
(eb): De omwonenden van dit bestemmingsplannetje - in het gebied staan
nog geen huizen - hebben zeer waarschijnlijk geen gebruik van de
inspraakmogelijkheden gemaakt.
Wethouder Bode
(pvda): In dit geval hebben twee mensen bezwaar gemaakt. Hun bezwaren
zijn ontvankelijk verklaard en vervolgens via de normale procedure
afgehandeld.
De heer Hart
(eb): Volgens de commissie heeft het college dat niet op de juiste
wijzen gedaan!
De heer Hæntjens
(vvd) schetst dat de artikel-19-procedure is bedoeld om aan te geven
wat de gemeente met een bepaald gebied wil, dat nog niet de bestemming
`wonen' heeft, bijvoorbeeld de voormalige gemeentewerf. Alle aandacht
is op dàt aspect gefocust, maar het gehele bestemmingsplan omvat óók
de bebouwing aan Kuipersdijk en Klopperstraat. Is dat bij iedereen
bekend en zijn de voorschriften van het onderhavige
bestemmingplannetje ook van toepassing op de bebouwing die onder de
voorschriften van het bestemmingsplan `Zuid-Westhoek' valt?
Wethouder Bode
(pvda) spijt het dat hij deze vraag nu niet kan beantwoorden. Wel kan
worden vastgesteld dat het voorliggende bestemmingplan de
voorgeschreven procedure heeft gevolgd en in dat kader ter inzage is
gelegd. Belanghebbenden hebben dus hun bezwaren kenbaar kunnen maken;
twee mensen hebben dat ook inderdaad gedaan.
Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens het voorstel van
burgemeester en wethouders overeenkomstig het aangeboden
ontwerpbesluit aanvaard, onder aantekening dat de fractie van
Enkhuizer Belang geacht wil worden te hebben tegengestemd.
10. Bijzonder onderhoud openbare buitenruimte en gebouwen.
(Voorstel nummer 091, 2001.)
De heer Van der Veen
(pvda) memoreert dat in de raadscommissie nogal uitgebreid is
gediscussieerd over de vraag wat als `bijzonder onderhoud' dan wel
`normaal onderhoud' dient te worden aangemerkt. Voor de pvda-fractie
is het veel relevanter te weten of de beschikbare financiële middelen
efficiënt/doelmatig worden ingezet. In dit licht kan de fractie in
grote lijnen met het aangeboden lijstje akkoord gaan, zij het dat over
twee projecten enkele opmerkingen moeten worden gemaakt.
`4. Bastion Zeelandia - volkstuinen, vervangen voetgangersbrug
f 250.000,--'
Aan de doelmatigheid van dit onderdeel twijfelt de fractie van de
pvda. Vooralsnog wil de fractie niet met vervanging van de brug
akkoord gaan. De aangedragen alternatieve oplossingen zijn niet
diepgaand op hun bruikbaarheid onderzocht.
`11. 2 openbare toiletten bij bruggen, renovatie f 37.500,--'
In de toelichting wordt over `functionele eisen' gesproken. De vraag rijst wat in dit geval onder `functioneel' moet worden verstaan, want een deel van de bevolking, circa 50 %, zal geen gebruik van deze voorziening kunnen maken! Gelet op het feit dat deze gemeente het toerisme wil bevorderen, had de fractie juist verwacht dat de openbare toiletten voor íédereen zouden worden ingericht. Spreker adviseert met de gemeente Middelburg contact op te nemen, want daar is een uitstekende, geprivatiseerde oplossing gevonden.
De heer Rieuwerts
(vl/gl) volgt het betoog van de heer Van der Veen.
`4. Bastion Zeelandia - volkstuinen, vervangen voetgangersbrug
f 250.000,--'
Ook de fractie van Verenigd Links/groenlinks nam aan dat de openbare
toiletten voor iedereen geschikt zouden worden gemaakt.
`11. 2 openbare toiletten bij bruggen, renovatie f 37.500,--'
In sprekers fractie wordt verschillend over dit onderdeel gedacht.
Vanuit historisch oogpunt meent een deel van de fractie dat de brug in
ere moet worden hersteld. Het andere deel van de fractie geeft de
voorkeur aan onderzoek naar alternatieven. In het ambtelijk advies
worden twee mogelijkheden genomen, te weten een pontje en een toegang
vanaf de Randweg. Een pontje is geen verstandige oplossing, maar een
ontsluiting naar de Randweg in combinatie met veeroosters, zodat het
vee niet kan weglopen, is het alleszins waard in overleg met
Rijkswaterstaat nader te worden onderzocht. Overigens zal dan ook met
de pachter moeten worden gesproken.
De heer Hart
(eb): Is de heer Rieuwerts bereid aan te geven tot welk deel van zijn
fractie de vl/gl-wethouder behoort?
De heer Rieuwerts
(vl/gl): Die vraag kan de heer Hart beter rechtstreeks aan de
betrokken wethouder stellen!
De heer Boland
(d66) memoreert allereerst dat in de commissie is toegezegd de
criteria te noemen die worden gehanteerd om te kunnen bepalen of al
dan niet sprake is van bijzonder onderhoud. Hij neemt aan dat die in
de eerstvolgende commissievergadering zullen worden voorgelegd.
Voorkomen moet worden dat ieder jaar over dit soort projecten wordt
gesteggeld.
De d66-fractie interpreteert de eerste alinea van het voorstelt als
volgt. In de begroting is f 220.000,-- gevoteerd voor onderhoud.
Daaraan wordt vanavond tot een bedrag van f 140.000,-- invulling
gegeven. Volgens de afdeling is ook al f 47.500,-- gebruikt voor
herstelwerkzaamheden aan de kade van de Buitenhaven. Er resteert dus
nog een bedrag van f 42.500,-- dat later een bestemming zal
krijgen. Is deze interpretatie juist?
Over de onderdelen die vorige sprekers hebben genoemd, kan weliswaar
nog worden gediscussieerd, maar niettemin is het gewenst de
voorliggende lijst vast te stellen om te voorkomen dat alle andere
daarop voorkomen projecten blijven `hangen'.
De heer Hart
(eb) wil weten of het voorliggende raadsstuk door het gehéle college
wordt gedragen.
De voorzitter
: Ja.
De heer Hart
(eb) vervolgt zijn spreekbeurt met de mededeling dat hij dit
collegevoorstel in de raadscommissie rof `een zak met vraagtekens'
heeft genoemd. De waarnemend commissievoorzitter, burgemeester De
Vreeze, gaf toen te kennen dat het wellicht goed zou zijn het gehele
stuk nog eens onder de loep te nemen. Aangezien dat niet is gebeurd,
stelt de fractie van Enkhuizer Belang nu aan het college voor het
onderhavige raadsvoorstel terug te nemen en in de eerstvolgende
commissievergadering opnieuw ter discussie te stellen.
De voorzitter
: Nee! In de commissie zijn twee hoofdpunten aan de orde geweest.
I In de raadscommissie rof is toegezegd de criteria te zullen aangeven aan de hand waarvan dit soort afwegingen wordt gemaakt en dan te bekijken hoe één en ander in de begrotingssystematiek past. Welnu, de heer Bode zal daarin het voortouw nemen. I De in de commissie gestelde specifieke vragen, bijvoorbeeld over het bruggetje, zijn bij de heer Dol terechtgekomen.
Kortom: er is geen reden om het raadsvoorstel terug te nemen.
De heer Van Pijkeren
(rpf/sgp) spreekt zijn tevredenheid over dit raadsvoorstel uit, want
er kan niet genoeg aandacht aan vervanging, vernieuwing en onderhoud
worden besteed. Desondanks heeft ook de rpf/sgp-fractie een opmerking
te maken, en wel over punt 4.
`4. Bastion Zeelandia - volkstuinen, vervangen voetgangersbrug
f 250.000,--'
Het college vraagt een vrij hoog bedrag. De fractie wil weliswaar op
die plek een brug houden, maar kan zich voorstellen dat, alvorens
daadwerkelijk een nieuwe brug te realiseren, meerdere offertes worden
aangevraagd, waarbij met name aan Op/maat moet worden gedacht.
De heer Wiersma
(cda) voert aan dat zaken die in het raadsstuk worden genoemd tot `het
normale onderhoud' kunnen worden gerekend. Vandaar dat ook hij graag
de uitleg van de omschrijving `bijzonder onderhoud' zal zien. Het ligt
wel voor de hand met betrekking tot grote investeringen, bijvoorbeeld
een brug, aparte raadsvoorstellen aan te bieden.
`4. Bastion Zeelandia - volkstuinen, vervangen voetgangersbrug
f 250.000,--'
De fractie van het cda wacht met belangstelling het antwoord van de
wethouder af. Vooralsnog is zij er niet van overtuigd dat dit de meest
efficiënte ontsluitingsoplossing is.
`11. 2 openbare toiletten bij bruggen, renovatie f 37.500,--'
In de commissie is toegezegd dat zal worden onderzocht of de
zogenaamde voor íédereen bruikbare `automatische omkeertoiletten' een
goede oplossing kunnen zijn. De twee openbare toiletten die in punt 11
worden bedoeld, moeten zonder meer worden gerenoveerd, maar die kunnen
slechts door heren worden gebruikt.
De heer Hekkert
(vvd) constateert dat vorige sprekers veel punten hebben aangeroerd
die ook op het vvd-lijstje staan. Hierbij moet worden gedacht aan,
bijvoorbeeld, de bedoeling van de eerste alinea van het raadsvoorstel
- daarvan kan de fractie helemaal niets bakken - en de criteria die
aan de lijst van de voorgelegde projecten ten grondslag liggen. Verder
wenst ook de vvd-fractie dat dit soort zaken zoveel mogelijk in de
normale begrotingssystematiek wordt opgenomen, zodat de raad niet meer
met een vrij willekeurige verzameling van onderhoudsprojecten wordt
geconfronteerd. Bovendien weet de raad nu niet welke punten misschien
eveneens voor bijzonder onderhoud in aanmerking komen en dus straks om
de hoek komen kijken.
`4. Bastion Zeelandia - volkstuinen, vervangen voetgangersbrug
f 250.000,--'
Ten aanzien van dit punt sluit spreker zich aan bij hetgeen de heer
Wiersma heeft opgemerkt. Dit onderdeel verdient een aparte
behandeling.
Wethouder Dol
(vl/gl) noteerde dat de discussiebijdragen zich op drie punten
toespitsten.
a. Wat valt onder `bijzonder onderhoud'?
b. Renovatie twee openbare toiletten onder bruggen.
c. Vervanging brug Bastion Zeelandia.
Ad a. Het onderhoud is niet van een bijzondere aard of wat dan ook. In
de loop van elk jaar dienen de afdelingen die met gebouwen en de
buitenruimte te maken hebben een lijst van (plotseling) noodzakelijke
werkzaamheden in. Aan de hand daarvan worden in de begroting gelden
gereserveerd. Geen ideale systematiek en daarom wordt momenteel hard
gewerkt aan een betere, geautomatiseerde methode. Hopelijk zal die
voor de begroting 2003 operationeel zijn. Tot dat moment zal spreker
een stevige poging doen om dit soort projecten in het kader van de
begrotingsbehandeling voor het voetlicht te brengen, zodat de raad kan
kiezen waaraan het budget zal worden besteed.
Ad b. Herstel van die toiletten, die alleen voor heren zijn bestemd,
is geen punt van discussie. Het gaat de raad veel meer om het feit dat
in de openbare buitenruimte niet genoeg toiletten zijn die door
íédereen, dus dames en heren, kunnen worden gebruikt. Spreker heeft
reeds toegezegd dat hij voornemens is nog dit jaar te komen met een
inventarisatie van locaties die voor plaatsing van zogenaamde
`zelfreinigende toiletten' in aanmerking komen. Op basis daarvan zal
in de commissie over deze materie verder worden gediscussieerd.
Ad c. In de raadscommissie zijn alternatieven naar voren gebracht
waarop van ambtelijke zijde is gereageerd. Het eerste alternatief, te
weten een pontje, is niet praktisch. De tweede mogelijkheid is een
ontsluiting via de Randweg. De provincie heeft echter al laten weten
dat auto's daarvan geen gebruik zullen mogen maken en ook parkeren
aldaar zal niet worden toegestaan. Toch is het zinvol dat alternatief
nader te onderzoeken. In dat kader zullen gesprekken worden aangegaan
met de betrokken pachter en de organisatie die de volkstuinen beheert.
Uiteraard zal de raad van de uitkomsten daarvan op de hoogte worden
gesteld. Persoonlijk is spreker voorstander van herstel of vervanging
van de huidige brug, want die past in het historische karakter van de
vesting. Daaraan zal evenwel geen uitvoering worden gegeven dan nadat
het zojuist geschetste alternatief op bruikbaarheid/wenselijkheid is
onderzocht en besproken.
Desgevraagd antwoordt spreker aan het adres van de heer Van Pijkeren
dat hij aan de afdeling al heeft gevraagd of Op/maat in staat is de
brug te vervangen. Volgens de afdeling beschikt de sociale werkplaats
niet over het materieel dat nodig is om dit soort relatief grote
projecten - denk aan heiwerkzaamheden - te kunnen uitvoeren. Op/maat
zou wel, bijvoorbeeld, het hekwerk en het brugdek kunnen maken.
Desondanks zal Op/maat worden uitgenodigd in te schrijven.
De heer Boland
(d66): Het project moet per se dit jaar worden uitgevoerd, omdat een
gevaarlijke situatie is ontstaan. Zal het onderzoek van het
alternatief niet tè veel tijd in beslag nemen?
Wethouder Dol
(vl/gl): Nee, als de nodige gesprekken binnen, pakweg, twee weken
kunnen worden gevoerd, kan reeds in de eerstvolgende
commissiebijeenkomst worden meegedeeld of het alternatief al dan niet
haalbaar is.
Wethouder Bode
(pvda) beaamt dat in de commissie met het oog op de
begrotingssystematiek is toegezegd te zullen ingaan op het verschil
tussen regulier en bijzonder onderhoud. Helaas is dit nog niet
gebeurd, maar deze omissie zal worden hersteld. Los hiervan moet
worden opgemerkt dat thans geen bijzonder onderhoud in de zin van
buitengewoon onderhoud aan de orde is, integendeel. Het gaat om
niet-voorspeld onderhoud; dus onderhoud dat uit dien hoofde niet in de
begroting kon worden opgenomen. De heer Dol heeft zo-even echter
meegedeeld dat een traject wordt gevolgd dat hierin verbetering moet
brengen. Straks moet met behulp van nieuwe software veel duidelijker
zijn welke hardware in de gemeente wanneer onderhoud vergt. Naarmate
dat helderder wordt, kan in de begroting nauwkeuriger worden geraamd
en zal de voorspellende waarde van dat stuk groter worden.
De heer Hekkert
(vvd): Volgens deze uitleg moeten in het voorliggende raadsstuk
onderhoudswerkzaamheden staan die niet voorspelbaar zijn geweest.
Wethouder Bode
(pvda): In ieder geval heeft niemand voorgesteld deze werkzaamheden in
de begroting op te nemen en derhalve zijn daarvoor geen budgetten
gereserveerd.
De heer Hekkert
(vvd): Dank voor deze toelichting.
Wethouder Dol heeft aangekondigd dat met ingang van de begroting 2003
meer helderheid mag worden verwacht, maar tot dat moment moet nog
worden geroeid met de riemen die het gemeentebestuur heeft. Dat zo
zijnde vraagt de vvd-fractie nu heel nadrukkelijk in het kader van de
begroting 2002 serieus te kijken naar zaken zoals binnenschilderwerk
van het stadskantoor en vervanging van een brug en daarvoor zo nodig
geld te reserveren. In ieder geval moet dat nauwkeuriger gebeuren dan
tot nu toe het geval is geweest.
Wethouder Bode
(pvda): Zoals gezegd, het college heeft zeker de beleidsintentie dat
helder te maken. Vervolgens kunnen dan de nodige financiële middelen
in de begroting worden vastgelegd.
De heer Hekkert
(vvd) rapporteert in de tweede termijn dat zijn fractie met
uitzondering van punt 4, Bastion Zeelandia - volkstuinen, vervangen
brug, het collegevoorstel aanvaardt. Dat punt dient in de volgende
commissievergadering als apart voorstel aan de orde te komen.
De heer Wiersma
(cda) ondersteunt het voorstel van de heer Hekkert. Hij geeft de
wethouder mee dat een veerooster waarschijnlijk niet eens nodig is;
zijns inziens kan met een hekje worden volstaan.
Verder is spreker met de heer Hekkert eens dat op het aangeboden lijstje projecten staan die allang bekend zijn en derhalve in het normale onderhoudsbudget thuishoren. In dezen moet niet alle heil van automatisering worden verwacht. Een machine kan immers geen (goede) antwoorden leveren, indien geen of onvoldoende input heeft plaatsgevonden! Eerst behoorlijk organiseren en dan automatiseren.
De heer Hart
(eb) behoeft niets meer toe te voegen aan het datgene wat anderen al
over het begrip `bijzonder onderhoud' hebben gezegd.
`9. De Wiekslag, vervangen luchtverwarmers f 31.500,--'
In het raadsvoorstel zijn achter de verschillende projecten termijnen
genoemd. In onderdeel 9 is een termijn van vijf jaar opgevoerd, maar
waarschijnlijk is dat een vergissing.
De fractie van Enkhuizer Belang zal dit collegevoorstel steunen, zij
het met uitzondering van punt 4, Bastion Zeelandia - volkstuinen,
vervangen brug. Deskundigen in de eb-fractie hebben geconstateerd dat
afgezien van de bovenbouw niets aan de brug mankeert.
De heer Boland
(d66) hecht eraan alsnog een antwoord te krijgen op zijn vraag of hij
de eerste alinea van het raadsvoorstel juist heeft geïnterpreteerd.
Van deze gelegenheid maakt hij graag gebruik om nader aan te geven waarom de fractie van d66 graag over de criteria voor bijzonder onderhoud wil discussiëren. De portefeuillehouder stelt dat zaken zijn opgenomen die niet zijn voorzien. Dat is wat vreemd, want met betrekking tot onderdeel 9 schrijft het college zelf onder meer:
`De twee gasgestookte luchtverwarmers dateren van 1977, de technische
levensduur ervan is verlopen.'
Met andere woorden: dat was ook vóór de begrotingsbehandeling 2001 te
voorzien.
Ten aanzien van het begrip `bijzonder onderhoud' moet nog op het
volgende worden gewezen. In onderdeel 10 wordt over `het
onderhoudsbudget' gesproken, terwijl in onderdeel 11 de term `adequaat
groot onderhoud' wordt gebruikt en in onderdeel 15 van `vervanging'
wordt gerept. Allemaal verschillende termen die niet duidelijk maken
wat op welk moment wordt gedaan en uit welke post wordt bekostigd. Dat
moet helder worden.
Over de brug kan nog worden opgemerkt dat het ervan afhangt hoever men
in de historie wil teruggaan. Bij het graven van de singel en de bouw
van de vestingwal is vanzelfsprekend nooit rekening gehouden met de
constructie van een brug om de Spijtbroekers binnen te halen!
De heer Rieuwerts
(vl/gl) poneert met betrekking tot de veel besproken brug de stelling
dat er íéts moet gebeuren, want de veiligheid is in het geding. Hij
geeft persoonlijk de voorkeur aan een ontsluiting via de Randweg.
Mocht dat echter niet mogelijk zijn en ook andere alternatieven niet
kunnen worden gerealiseerd, dan zal hij zich niet tegen vervanging van
de brug verzetten.
De heer Van der Veen
(pvda) kenschetst de gegeven antwoorden als `duidelijk'. Indien nodig
zal hij wethouder Dol zeker herinneren aan diens toezegging de
openbare toiletvoorzieningen in een breder perspectief te bezien.
Voor wat betreft de brug volgt spreker het voorstel van de heer
Hekkert. Het gaat om veel geld en dus is het zeker verstandig alle
alternatieven goed te bekijken, te meer daar bij de historische waarde
van de brug, die circa 90 jaar oud is, een vraagteken kan worden
gezet.
De heer Lok
(vl/gl) volstaat met twee opmerkingen.
- Hij stelt vast dat de heer Van der Veen namens een meerderheid
van diens fractie heeft gesproken.
- De geschiedenis beperkt zich niet tot de middeleeuwen,
integendeel, die strekt zich tot en met gisteren uit. In dit licht
is het cultuurhistorische karakter van de onderhavige brug heel
goed verdedigbaar!
Wethouder Dol
(vl/gl) distilleert uit de gevoerde discussie dat een meerderheid van
de raad onderdeel 4 van het voorliggende raadsstuk in een apart
voorstel wil terugzien. Hij zegt toe daarvoor te zullen zorgen en
hoopt dat stuk in de eerstvolgende of uiterlijk de daaropvolgende
commissievergadering te kunnen presenteren.
De uitspraak van de heer Hart dat aan de brug niets mankeert, wordt
door andere deskundigen tegengesproken. Zij hebben geconstateerd dat
een gevaarlijke situatie is ontstaan. Vandaar dat òf de brug snel moet
worden gerepareerd òf een alternatieve ontsluiting dient te worden
gecreëerd.
De voorzitter
: De heer Hart heeft gezegd dat wel iets aan de bovenbouw mankeert.
De heer Tesselaar
(eb): Met `de bovenbouw' wordt het gammele deurtje bedoeld. Verder is
de brug prima; over 100 jaar durf ik er nog over te gaan!
Wethouder Dol
(vl/gl): Nou . . . , van een aantal palen onder de brug is al zoveel
beton verdwenen dat het betonijzer zichtbaar is!
Wethouder Bode
(pvda) zegt toe dat de gestelde financiële vragen in de eerstvolgende
commissievergadering aan de orde zullen komen. Op dit moment kan
worden volstaan met de opmerking dat in dit geval geen sprake is van
buitengewoon onderhoud, maar van bijzonder onderhoud dat niet werd
voorspeld en derhalve niet door de afdeling financiën in de begroting
kon worden verwerkt. Vandaar dat nu een lijstje van 16
onderhoudsprojecten is voorgelegd. Nogmaals, ook het college wil de
voorspelbaarheid van dit soort zaken beter in kaart brengen en, zoals
de heer Dol heeft gezegd, daaraan wordt momenteel zowel
organisatorisch als technisch hard gewerkt.
Ten aanzien van de vraag over het totale budget heeft spreker zojuist
een briefje met de volgende tekst ontvangen.
`De interpretatie van de financiën is conform de interpretatie van de
heer Boland.
Beschikbaar f 220.000,--, lijst tot nu toe f 140.000,--,
uitgegeven plusminus f 37.000,--.
Rest separaat raadsvoorstellen.'
De heer Jans
(eb): Kan de wethouder ook een antwoord geven op de vraag van de heer
Hart of de afschrijvingstermijn van vijf jaar in onderdeel 9 correct
is?
De voorzitter
: Dat antwoord wordt opgezocht en zal in de commissie worden
meegedeeld.
Het college stelt voor raadsstuk nummer 91 te accepteren, met
uitzondering van onderdeel 4, Bastion Zeelandia - volkstuinen,
vervangen brug, dat in een apart voorstel zal worden gegoten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt, met inachtneming van de gedane toezeggingen, vervolgens het gewijzigde voorstel van burgemeester en wethouders overeenkomstig het aangepaste ontwerpbesluit aanvaard.
11. Energiebeleid Nieuwe Stijl Enkhuizen.
(Voorstel nummer 092, 2001.)
De heer Wiersma
(cda) maant tot enige voorzichtigheid. Weliswaar is slechts anderhalve
man met dit voorstel gemoeid, maar alle kleine beetjes bij elkaar
kunnen tot overbelasting leiden.
De voorzitter
: De secretaris houdt dit in de gaten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens het voorstel van
burgemeester en wethouders overeenkomstig het aangeboden
ontwerpbesluit aanvaard.
12. Financiering Time-out klas.
(Voorstel nummer 093, 2001.)
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel
van burgemeester en wethouders overeenkomstig het aangeboden
ontwerpbesluit aanvaard.
13. arbo-voorzieningen ten behoeve van huisvesting gemeentelijke
organisatie.
(Voorstel nummer 094, 2001.)
De voorzitter
attendeert de gemeenteraad op de na de commissievergadering
verstrekte, aanvullende informatie.
De heer Tesselaar
(eb) bedankt voor de brief van de heer Slagter. In dat stuk is een
nadere uitleg gegeven, maar die heeft nieuwe vragen opgeroepen. Gelet
daarop stelt de fractie van Enkhuizer Belang voor dit raadsvoorstel
een maand aan te houden, zodat de gelegenheid ontstaat heldere
antwoorden te krijgen. Zo schrijft de heer Slagter onder meer:
`Specifieke offertes liggen aan de raming nog niet ten grondslag.'
De voorzitter
: Die kunnen pas worden aangevraagd nadat de gemeenteraad het groene
licht heeft gegeven.
De heer Tesselaar
(eb): Maar de raad moet nu wel het gevraagde krediet beschikbaar
stellen, zònder te weten hoeveel de verschillende voorzieningen
precies kosten. Zo vermoedt de eb-fractie dat de zogenaamde
`Evax-stoelen' 50 % goedkoper kunnen worden aangeschaft.
De voorzitter
: Als blijkt dat die stoelen voor de helft van de raming kunnen worden
aangekocht, is sprake van een prettige meevaller!
De heer Tesselaar
(eb): Verder is niet duidelijk of naar subsidiemogelijkheden is
gekeken.
De voorzitter
: Deze vraag zal aan de heer Slagter worden voorgelegd.
Zonder hoofdelijke stemming wordt, met inachtneming van de gedane toezegging, vervolgens het voorstel van burgemeester en wethouders overeenkomstig het aangeboden ontwerpbesluit aanvaard.
14. Wijziging Legesverordening Enkhuizen.
(Voorstel nummer 101, 2001.)
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel
van burgemeester en wethouders overeenkomstig het aangeboden
ontwerpbesluit aanvaard.
15. Aanpassing Verordening ozb Enkhuizen.
(Voorstel nummer 102, 2001.)
De heer Jans
(eb) onderschrijft namens de fractie van Enkhuizer Belang het nut van
de voorgestelde administratieve aanpassing.
Met deze materie is onlosmakelijk verbonden het nogal grote aantal
bezwaren dat tegen de ozb-aanslagen is ingediend. Vanuit de achterban
van de eb-fractie wordt regelmatig geklaagd dat de gemeentelijke
reactie daarop lang duurt. Hoe staat het met de afhandeling van de
bezwaren?
Een ander punt is de dit jaar doorgevoerde zogenaamde
`afrondingscent'. De praktijk wijst uit dat de omrekening naar euro's
hetzelfde effect zal hebben. Hij waarschuwt hiervoor.
De heer Wiersma
(cda) vult de vraag van de heer Jans inzake de afhandeling van de
bezwaarschriften als volgt aan. Heeft de gemeente de plicht binnen een
bepaalde periode te reageren en, zo ja, welke consequenties zijn aan
overschrijding van die periode verbonden?
Wethouder Bode
(pvda) neemt de waarschuwing van de heer Jans ter harte.
Bezwaren tegen een ozb-aanslag moeten in principe binnen een jaar
worden afgehandeld, maar eventueel kan die termijn met een jaar worden
verlengd. De afdeling behandelt eerst zoveel mogelijk de bezwaren van
de bedrijven - daarmee zijn de grootste bedragen gemoeid - en daarna
de overige bezwaren. In de commissie zal worden meegedeeld in welk
stadium de afhandeling thans verkeert.
Zonder hoofdelijke stemming wordt, met inachtneming van de gedane
toezegging, vervolgens het voorstel van burgemeester en wethouders
overeenkomstig het aangeboden ontwerpbesluit aanvaard.
16 Rondvraag.
· De heer Hart (eb) schildert dat de Kat en Hondbrug op een zodanige
hoogte van een nieuw wegdek is voorzien dat tijdens Harddraverijdag
alleen springpaarden van de brug gebruik kunnen maken!
De voorzitter
vertelt dat de brug van een nieuw wegdek is voorzien om het
bouwverkeer naar en van de Vette Knol via de Paktuinen te kunnen laten
rijden in plaats van via de Dijk. Morgen zal worden nagegaan of dat
voor Harddraverijdag problemen oplevert.
· De heer Tesselaar (eb) herinnert eraan dat hij drie maanden geleden
in de raad heeft geïnformeerd naar de `helicopterlandingsplaats' op de
Sebastiaan Centenweg, maar tot nu toe is aldaar helemaal niets
veranderd.
Wethouder Van Doornik
(cda) bestempelt deze mededeling als `verontrustend', want in overleg
met de afdeling is uitdrukkelijk besloten na te gaan wie voor de
geschetste fout verantwoordelijk is. Vervolgens zou één en ander
worden rechtgezet. Hij zal aan deze kwestie nogmaals aandacht
schenken.
· De heer De Geus (rpf/sgp) roert drie punten aan.
1. De rpf/sgp-fractie verzoekt in de eerstvolgende bijeenkomst van de
raadscommissie wev de verdeling van de ruimten in De Witte Duif
aan te geven.
2. Op de camping `Recreatieoord Enkhuizer Zand' hebben in de
afgelopen zomer enkele wisselingen van de wacht plaatsgevonden.
Graag informatie over de meest recente stand van zaken in de
commissie van wethouder Van Doornik.
3. Toegezegd werd dat de heer Chattellon naar de kapotte leistenen
op de Melkmarkt zou kijken. Misschien is dat gebeurd, maar de
kapotte stenen zijn in ieder geval níét vervangen.
De voorzitter
verneemt dat wethouder Van Doornik de eerste twee verzoeken zal
honoreren.
Wethouder Dol
(vl/gl) verduidelijkt dat de kapotte stenen op de Melkmarkt - dat
aantal wordt helaas steeds groter - onder een garantieregeling vallen.
Hij zal erop aandringen dat het wegdek zo spoedig mogelijk wordt
hersteld.
· De heer Wiersma (cda) betoogt dat grote, belangrijke zaken nu
eenmaal veel tijd vragen en geld kosten. Kleine zaken zouden
aanzienlijk sneller moeten kunnen worden uitgevoerd, maar dat blijkt
in de praktijk tegen te vallen. De vrij eenvoudig te repareren
vangrail bij het Mobiltankstation is al wekenlang kapot. Verder kan
worden gedacht aan de `groene' bruggen die een afzichtelijke aanblik
opleveren. Met zeer weinig tijd en middelen kunnen die bruggen op
korte termijn worden schoongemaakt. Graag een adequate en vooral
snelle oplossing voor dit soort situaties.
De voorzitter
vertrouwt erop dat deze hartenkreet punt door wethouder Dol is
genoteerd.
· De heer Rieuwerts (vl/gl) stelt allereerst de handhaving van beleid
aan de orde. In de stad ergert men zich steeds meer aan, bijvoorbeeld,
`het kampeerterrein op het Dirck Chinaplein', de steeds verder
uitdijende terrassen waardoor voetgangers worden gedwongen over de
rijweg te lopen, de bezitters van kampeerwagens die hun vuilwatertank
in de goot laten leeglopen en huisvuil bij bomen neerzetten et cetera.
Deze ontwikkelingen baren spreker zorgen.
· Een ander punt van aandacht is het volgende. Bij de verbouwing van
het voormalige Groene-Kruisgebouw tot grand-café zijn de aldaar
aanwezige fietsenstalling en abri weggehaald. Wanneer en waar zullen
beide voorzieningen opnieuw worden geplaatst?
De voorzitter
belooft dat hij in overleg met de secretaris de nodige aandacht zal
schenken aan de problemen die kampeerwagens en te grote terrassen
veroorzaken.
Wethouder Van Doornik
(cda) vermeldt met betrekking tot het tweede punt dat de afdeling
nadenkt over de mogelijkheid op het zogenaamde `kpn-terreintje', dat
eigendom van de gemeente is, een bushokje te plaatsen en wellicht
kunnen daar ook fietsen worden gestald.
Ten aanzien van het gewraakte kampeergedrag op het Dirck Chinaplein is
vanmorgen in het college afgesproken dat zo spoedig mogelijk de nodige
verkeersbesluiten aan de commissie zullen worden voorgelegd, zodat
tegen ongewenst gedrag kan worden opgetreden.
De heer Lok
(vl/gl) beklemtoont dat de weggehaalde fietsenstalling een belangrijke
voorziening is; het belang daarvan is net zo groot als parkeerplaatsen
voor auto's. Hij wenst dan ook de toezegging te hebben dat in de
directe omgeving van de oude locatie opnieuw een fietsenstalling zal
verschijnen.
Wethouder Van Doornik
(cda) onderkent de noodzaak van een stallingsmogelijkheid voor fietsen
en zegt toe dat serieus zal worden onderzocht hoe daaraan gestalte kan
worden gegeven. Dit geldt ook voor het weggehaalde bushokje.
· De heer Hekkert (vvd) haakt in op hetgeen de heer Rieuwerts over de
terrassen heeft gezegd. Niet alleen te grote terrassen vormen een
probleem, ook door (te) lage parasols worden voetgangers gedwongen het
trottoir te verlaten. Aan deze situatie dient eveneens aandacht te
worden besteed, want ondanks eerdere toezeggingen is geen verbetering
opgetreden.
De voorzitter
: Ja.
· Mevrouw Dangermond-Hilderink (vvd) roept in herinnering dat nog niet
zo heel lang geleden is toegezegd te zullen kijken naar de toestand
waarin de voormalige boerderij van Groen zich bevindt. Het dak staat
nu op instorten en het dichtgetimmerde gedeelte is opengebroken. Wie
is verantwoordelijk wanneer ongelukken gebeuren of het gebouw in de
hens vliegt? Overigens is deze kwestie reeds meermaals op
commissieniveau ter sprake gebracht en in dat kader dringend gevraagd
snel iets aan de situatie te doen.
· Uit de brug over het Handvastwater en de brug over de Oude Gracht
zijn regelmatig planken weg. Hopelijk kunnen die bruggen bij voorrang
worden gerepareerd, want het is uiteraard onverantwoord dat mensen 's
avonds en 's nachts het risico lopen in een gat te stappen.
Wethouder Dol
(vl/gl) waardeert de laatste mededeling van mevrouw Dangermond, want
nu kan hij snel maatregelen nemen die de veiligheid waarborgen.
Spreker hoopt trouwens dat met dit soort meldingen niet tot een
commissie- of raadsvergadering wordt gewacht, opdat onveilige
situaties niet nodeloos lang blijven bestaan.
Mevrouw Dangermond-Hilderink
(vvd) onthult dat zij de geschetste situatie al eerder bij de gemeente
heeft gemeld. Toen zijn onmiddellijk maatregelen genomen, maar nu
dreigen ook andere planken los te komen liggen.
· Wethouder Dol (vl/gl) werd hedenavond door de heer De Geus, die namens de raad optrad, verrast met een fraai bloemstuk ter gelegenheid van het feit dat spreker 20 augustus jongstleden 12,5 jaar was getrouwd. Mede namens zijn vrouw bedankt hij voor deze geste.
De rondvraag wordt gesloten.
17. Sluiting.
De voorzitter
sluit de vergadering na allen voor hun inbreng te hebben bedankt en
wel thuis te hebben toegewenst (22.15 uur).
Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad
der gemeente Enkhuizen op dinsdag 2 oktober 2001.
De secretaris, De voorzitter,
(J.J.J. van Huffelen) (drs. S.P.M. de Vreeze)