Persbericht
3 september 2001
Marktonderzoekers EMiS en Motivaction willen fuseren
Het beursgenoteerde EMiS N.V. en Motivaction International Holding B.V. hebben vandaag een "letter of intent" getekend voor het op zo kort mogelijke termijn realiseren van een fusie. De nieuwe combinatie van twee toonaangevende organisaties op het gebied van markt- en beleidsonderzoek biedt belangrijke strategische voordelen voor de dienstverlening aan een breed scala van opdrachtgevers.
De fusiepartners hebben elkaar gevonden in de filosofie dat de match
van marketingdata, specialistische kennis en ICT zal resulteren in
geavanceerde researchproducten die de effectiviteit van investeringen
in marketing en communicatie van ondernemingen baanbrekend zal
verbeteren. Beide organisaties zijn ervan overtuigd dat de markten die
zij bedienen en de aanwezige onderzoekskennis en expertise uitermate
complementair zijn.
EMiS en Motivaction International Holding beogen met deze fusie:
1. het geven van een nieuwe dimensie aan het vakgebied door het
combineren en integreren van kennis op het gebied van normen- en
waardenpatronen en New
Marketing-ICT/Internettechnologie-Marktonderzoek toepassingen;
2. het verder uitbouwen van de internationalisering van de
onderneming, waarbij elkaars allianties en netwerken worden
ingezet;
3. de economy of scale voor belangrijke
ICT/Internettechnologie-investeringen, waardoor substantiële
waardevermeerdering gaat ontstaan.
Met een marktaandeel van ongeveer 23% en een omzet van circa 65
miljoen (Euro 30 miljoen) gaat de combinatie een cruciale positie
innemen op de markt voor marketingresearch. De onderneming telt 260
fulltime en 1350 parttime medewerkers.
EMiS en Motivaction zijn in Amsterdam gevestigd, hetgeen het bereiken
van de gewenste synergie sterk zal stimuleren. De voorgenomen fusie
geeft de betrokken medewerkers een uitdagend perspectief dat volledig
aansluit op het HRM-beleid van beide partijen.
Voor verdere informatie:
EMiS N.V. Motivaction International Holding B.V.
Drs. M. Meijer, voorzitter Raad van Bestuur Drs. F. Spangenberg,
Algemeen Directeur
Telefoonnummer: 020-6070721 Telefoonnummer: 020-5898383
Dit is een gezamenlijk persbericht van EMiS N.V. en Motivaction
International Holding B.V.
Persbericht : Bijlage
3 september 2001
Concretisering strategie in het kader van de fusie tussen EMiS N.V. en
Motivaction International Holding B.V.
1. Resumé EMiS strategie
De Raad van Bestuur van EMiS heeft bij haar aantreden in mei '99
besloten een twee sporenbeleid te ontwikkelen en uit te voeren.
Dit twee sporenbeleid moest enerzijds leiden tot een optimalisatie
en innovatie van de bestaande business. Anderzijds het geven van
een nieuwe dimensie aan het vakgebied door het combineren en
integreren van kennis op het gebied van normen- en waardenpatronen
en New Marketing-ICT/Internettechnologie-Marktonderzoek
toepassingen.
Om de betekenis daarvan zichtbaar te maken zijn in EMiS drie zgn.
greenfields opgericht (Marketing Information Technology, Marketing
Science en het Webcenter).
Op grond van de verkregen inzichten is step by step de strategie
verder ontwikkeld en concreet gemaakt.
Na de strategiepresentatie in de EMiS Algemene Vergadering van
Aandeelhouders van mei jl. is samen met de nieuwe benoemde Raad
van Commissarissen nagegaan welke wezenlijke stappen ondernomen
moeten worden om de strategie vorm en inhoud te kunnen geven. In
dit kader hebben oriënterende gesprekken met branche collegae
plaatsgevonden met als doel na te gaan of door samenwerking een
bredere basis voor de uitvoering van de strategie te verkrijgen
is. Dit omdat belangrijke ICT/Internettechnologie-investeringen
noodzakelijk zijn om de gewenste strategie in ons vakgebied te
kunnen realiseren. Investeringen die vanzelfsprekend in een groter
verband een beter rendement opleveren en daardoor ook mogelijk
worden. In het kader van dit soort gesprekken hebben EMiS en
Motivaction International Holding besloten na te gaan of op korte
termijn een fusie tussen beide bedrijven te realiseren is.
2. Fusiebesprekingen tussen EMiS en Motivaction International Holding
De volgende drie uitgangspunten staan daarbij centraal:
a. het geven van een nieuwe dimensie aan het vakgebied door het
combineren en integreren van kennis op het gebied van normen-
en waardenpatronen en New
Marketing-ICT/Internettechnologie-Marktonderzoek
toepassingen;
b. het verder uitbouwen van de internationalisering van de
onderneming, waarbij elkaars allianties en netwerken worden
ingezet;
c. de economy of scale voor belangrijke
ICT/Internettechnologie-investeringen, waardoor substantiële
waardevermeerdering gaat ontstaan.
Met een marktaandeel van ongeveer 23% en een omzet van circa 65
miljoen (Euro 30 miljoen) gaat de combinatie een cruciale positie
innemen op de markt voor marketingresearch. De onderneming telt
260 fulltime en 1350 parttime medewerkers.
3. Hoe kan de fusie tot stand komen?
Om de fusie daadwerkelijk te realiseren staat beide partijen een
transactie voor ogen die erop neerkomt dat EMiS de aandelen van de
werkmaatschappijen van Motivaction International Holding overneemt
(ITM, Motiservices, Moticonsultancy, Motivaction Amsterdam en
e-Moti research). Onder twee werknamen (Motivaction en ITM) zullen
de MIH-werkzaamheden zelfstandig in EMiS verband georganiseerd
worden. De huidige directeur en oprichter van MIH, Drs. F.
Spangenberg blijft algemeen directeur van Motivaction en ITM. Hij
zal tevens in een EMiS Buitengewone Vergadering van Aandeelhouders
door het bestuur van de Stichting Prioriteitsaandelen van EMiS
worden voorgedragen als lid Raad van Bestuur van EMiS n.v. Dit
geldt eveneens voor de commissaris van MIH, de heer E.J.R.M. de
By, die in dezelfde vergadering zal worden voorgedragen als
commissaris van EMiS n.v.
4. Synergievoordelen
Onder de bestaande merknamen zullen de verschillende diensten zich
vanuit de huidige vestigingen verder gaan profileren en
positioneren waarbij optimaal van elkaar onderzoekskennis en
expertise gebruikt gemaakt gaat worden. Juist omdat beide
bedrijven in Amsterdam zijn gehuisvest en de portfolio's van beide
bedrijven uitermate complementair zijn, zal de synergie vanuit de
organisaties eenvoudiger gerealiseerd kunnen worden. Omdat de
voorgenomen fusie een offensief doel heeft in de zin van groei,
ontwikkeling en internationalisering biedt deze combinatie tevens
uitdagende perspectieven voor de medewerkers van het nieuwe
geheel. De fusie zal leiden tot een sterke toename van de winst
per aandeel t.o.v. de "stand alone" situatie.
5. Financiering
De totale financiering van deze fusie zal in nauw overleg met
Motivaction International Holding en de twee strategische
aandeelhouders van EMiS (Orange Fund en SNT) tot stand komen. Voor
ogen staat een onderhandse emissie van minder dan 10% en de rest
zal middels leningen gefinancierd worden. De komende 1-1,5 jaar
zal de strategie onder meer door autonome groei en additionele
overnames verder geconcretiseerd worden. In die periode zal tevens
worden nagegaan of een verdere versterking van het eigen vermogen
noodzakelijk is.
De fusie geeft aan al onze stakeholders duidelijke voordelen:
nieuwe ontplooiing en daarmee carrièremogelijkheden voor onze
medewerkers, strategische added value voor onze klanten en het
uitzicht op een substantiële waardevermeerdering voor EMiS
aandeelhouders.