Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Postbank.nl beste bancaire site voor Nederlandse consument volgens wetenschappelijke iBOOZ-benchmark

Maastricht/Wageningen, 3 september 2001: Uit een iBOOZ-evaluatie - een nieuwe wetenschappelijke website-evaluatiemethodiek - onder bancaire sites komen de sites van de Postbank en de Rabobank op afstand als de besten naar voren. Postbank.nl, Rabobank.nl en SNS.nl scoren sterk op navigatiegemak. Ohra.nl en Rabobak.nl scoren met name sterk op meerwaarde van de site voor de klant. Op dit terrein laat Postbank.nl nog een steekje vallen. Er zijn grote onderlinge verschillen tussen bancaire sites als het gaat om: personalisatie van de website, de snelheid van de websites, en de mate waarop websites aansluiten op het imago van de betreffende financiële instelling.

De resultaten van de bancaire sites (maximumscore: 10) waren:
1. Postbank (7,9)

2. Rabobank (7,7)

3. SNS (7,1)

4. Ohra (7,1)

5. ABN (6,7)

6. ING (6,6)

7. Kas-Associatie (6,0)

8. Fortis (6,0)

9. Aegon (5,5)

10. La Bouchere (5,2)

IBOOZ is een nieuwe website-evaluatiemethodiek, ontwikkeld in samenwerking met onder meer de University of Illinois en Universiteit Wageningen. Met het iBOOZ-model worden kwaliteit en concurrentiekracht van internet sites gemeten, en worden voor consumenten relevante verbeteringen zichtbaar gemaakt (zie http://www.ibooz.nl/). Het iBOOZ-model meet op zeven dimensies, die uit consumentenonderzoek als essentieel naar voren gekomen zijn:Snelheid van de site
- Navigatiegemak

- Betrouwbaarheid

- Imago

- Personalisatie

- Meerwaarde voor de klant

- Transactiemogelijkheden

Over iBOOZ http://www.ibooz.nl/ iBOOZ is een initiatief gericht op het verbeteren van de kwaliteit van corporate websites. iBOOZ is voortgekomen uit een samenwerking met onderzoekers verbonden aan de University of Illinois, Universiteit Wageningen en de Open Universiteit, én vooraanstaande consultants en internetentrepreneurs. NetValue BV (de grootste investeerder in TakeitNow.com) is één van de investeerders in iBOOZ. Met het iBOOZ-model (http://www.ibooz.nl/methodologie.htm) wordt een objectieve en integrale meting van de kwaliteit en concurrentiekracht van internetsites nagestreefd. Op basis van een kwaliteitsmeting en een benchmark adviseert iBOOZ bedrijven, multinationals en overheidsinstanties bij het optimaliseren van corporate websites.

Contact:

- Postadres: iBOOZ/MECC Business Center, Postbus 1640, 6201BP Maastricht, Nederland
- Email: info@ibooz.nl (algemeen); service@ibooz.nl (technisch)
- Web: http://www.ibooz.nl/
- Woordvoerder: prof. dr. Martijn Hoogeveen / NetValue BV, +31 654256476