|
Persberichten
|
ROC van Amsterdam; een nieuwe naam, een nieuwe stijl
ROC van Amsterdam; een nieuwe naam, een nieuwe stijl
Amsterdam had al de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van
Amsterdam en heeft nu sinds 1 september ook het ROC van Amsterdam. Het
ROC van Amsterdam, voorheen Regionaal Opleidingen Centrum Amsterdam
e.o. heeft een breed onderwijsaanbod. Het biedt zowel voorbereidend
middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), beroepsopleidingen (MBO) als
volwassenenonderwijs aan. Voorheen waren deze onderwijssoorten
ondergebracht bij verschillende instituten die elk een eigen naam
hadden. Om de veelheid van keuzes in opleidingen en cursussen en de
soepele mogelijkheden van doorstroming duidelijker te profileren maar
ook overzichtelijker te maken voor potentiële leerlingen/cursisten, is
ervoor gekozen om vanaf 1 september met z'n allen een zelfde naam te
voeren.
Bij een nieuwe naam hoort ook een nieuwe huisstijl. Bij het ROC van
Amsterdam staat de leerling/cursist centraal. Een leerling/cursist
moet met plezier naar school gaan, zich veilig voelen en vooral het
gevoel hebben dat school en leerling samen werken aan een succesvolle
toekomst. De nieuwe huisstijl is dan ook vanuit deze gedachte
ontwikkeld. Het resultaat is een logo dat het ROC van Amsterdam
neerzet als aanbieder van diverse soorten onderwijs voor kinderen,
jongeren en volwassenen in alle soorten en maten en van alle niveaus.
Het is een fris, helder en kleurrijk logo maar ook menselijk en
voortdurend in beweging, termen die goed bij het 'nieuwe' ROC van
Amsterdam passen.
Om het nieuwe logo aan de buitenwereld te presenteren is een
introductiecampagne bedacht waarbij opnieuw de leerling centraal
staat. Leerlingen/cursisten kiezen bewust voor het ROC van Amsterdam
en laten daarom op diverse posters in de stad (Amsterdam) weten dat ze
trots zijn op het ROC van Amsterdam. Ze presenteren zich aan de
bevolking van Amsterdam, Amstelveen en Hoofddorp gekleed in een
T-shirt van het ROC van Amsterdam en onderschrijven van harte de
slogan, Roc van Amsterdam, Mijn School! De jongens en meisjes en
volwassenen die gefotografeerd zijn voor de postercampagne zijn ook
terug te vinden op de geheel vernieuwde website van het ROC van
Amsterdam: www.rocva.nl, er kan zelfs via de website rechtstreeks
contact met ze worden gezocht.
Woensdag 12 september is de introductiecampagne officieel van start
gegaan. En zoals bij het ROC van Amsterdam gebruikelijk, stonden ook
die de dag de leerlingen weer centraal. De jongens, meisjes en
volwassenen die aan de campagne hebben meegewerkt zijn die dag flink
in 't zonnetje gezet. Met limousines werden ze van school gehaald en
getrakteerd op een rondrit door de stad. Na een kort uitstapje bij de
Stopera voor een drankje en misschien een glimp van burgemeester
Cohen, werd de rit vervolgd naar de Roeskestraat waar ze feestelijk en
met alle egards werden ontvangen.
Na het officiële welkom volgde het startschot voor de campagne en op
groot scherm was de première te zien van de introductiefilm waarin de
'geboorte' van het logo en de campagne op een heel eigentijdse
dynamische wijze gevisualiseerd zijn.
De komende weken zal de bevolking van Amsterdam en omgeving op heel
veel verschillende plekken met de campagnebeelden geconfronteerd
worden. Niet alleen op straat, in de metro of in de krant, maar ook op
diverse beurzen en evenementen zoals bijvoorbeeld op de
beroepsopleidingenbeurs in de RAI op 6 en 7 december.
De bedoeling is immers dat het ROC van Amsterdam voor iedereen in
Amsterdam en de regio een vertrouwd gezicht wordt maar bovenal 'mijn
school'!
^
-
© gemeente Amsterdam - 27-09-2001