Gemeente Amsterdam

|
Persberichten
|
ROC van Amsterdam; een nieuwe naam, een nieuwe stijl

ROC van Amsterdam; een nieuwe naam, een nieuwe stijl

Amsterdam had al de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en heeft nu sinds 1 september ook het ROC van Amsterdam. Het ROC van Amsterdam, voorheen Regionaal Opleidingen Centrum Amsterdam e.o. heeft een breed onderwijsaanbod. Het biedt zowel voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), beroepsopleidingen (MBO) als volwassenenonderwijs aan. Voorheen waren deze onderwijssoorten ondergebracht bij verschillende instituten die elk een eigen naam hadden. Om de veelheid van keuzes in opleidingen en cursussen en de soepele mogelijkheden van doorstroming duidelijker te profileren maar ook overzichtelijker te maken voor potentiële leerlingen/cursisten, is ervoor gekozen om vanaf 1 september met z'n allen een zelfde naam te voeren.

Bij een nieuwe naam hoort ook een nieuwe huisstijl. Bij het ROC van Amsterdam staat de leerling/cursist centraal. Een leerling/cursist moet met plezier naar school gaan, zich veilig voelen en vooral het gevoel hebben dat school en leerling samen werken aan een succesvolle toekomst. De nieuwe huisstijl is dan ook vanuit deze gedachte ontwikkeld. Het resultaat is een logo dat het ROC van Amsterdam neerzet als aanbieder van diverse soorten onderwijs voor kinderen, jongeren en volwassenen in alle soorten en maten en van alle niveaus. Het is een fris, helder en kleurrijk logo maar ook menselijk en voortdurend in beweging, termen die goed bij het 'nieuwe' ROC van Amsterdam passen.

Om het nieuwe logo aan de buitenwereld te presenteren is een introductiecampagne bedacht waarbij opnieuw de leerling centraal staat. Leerlingen/cursisten kiezen bewust voor het ROC van Amsterdam en laten daarom op diverse posters in de stad (Amsterdam) weten dat ze trots zijn op het ROC van Amsterdam. Ze presenteren zich aan de bevolking van Amsterdam, Amstelveen en Hoofddorp gekleed in een T-shirt van het ROC van Amsterdam en onderschrijven van harte de slogan, Roc van Amsterdam, Mijn School! De jongens en meisjes en volwassenen die gefotografeerd zijn voor de postercampagne zijn ook terug te vinden op de geheel vernieuwde website van het ROC van Amsterdam: www.rocva.nl, er kan zelfs via de website rechtstreeks contact met ze worden gezocht.

Woensdag 12 september is de introductiecampagne officieel van start gegaan. En zoals bij het ROC van Amsterdam gebruikelijk, stonden ook die de dag de leerlingen weer centraal. De jongens, meisjes en volwassenen die aan de campagne hebben meegewerkt zijn die dag flink in 't zonnetje gezet. Met limousines werden ze van school gehaald en getrakteerd op een rondrit door de stad. Na een kort uitstapje bij de Stopera voor een drankje en misschien een glimp van burgemeester Cohen, werd de rit vervolgd naar de Roeskestraat waar ze feestelijk en met alle egards werden ontvangen.

Na het officiële welkom volgde het startschot voor de campagne en op groot scherm was de première te zien van de introductiefilm waarin de 'geboorte' van het logo en de campagne op een heel eigentijdse dynamische wijze gevisualiseerd zijn.

De komende weken zal de bevolking van Amsterdam en omgeving op heel veel verschillende plekken met de campagnebeelden geconfronteerd worden. Niet alleen op straat, in de metro of in de krant, maar ook op diverse beurzen en evenementen zoals bijvoorbeeld op de beroepsopleidingenbeurs in de RAI op 6 en 7 december.

De bedoeling is immers dat het ROC van Amsterdam voor iedereen in Amsterdam en de regio een vertrouwd gezicht wordt maar bovenal 'mijn school'!

^


-

© gemeente Amsterdam - 27-09-2001