Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Achtergrond

Gordon Bennett gasballonrace toetst atmosfeermodellen KNMI

Tijdens de Gordon Bennett gasballonrace, die op 1 september van start gaat en naar alle waarschijnlijkheid naar oost Europa zal voeren, zullen gegevens over luchtstromingen op verschillende hoogtes worden getoetst aan de uitkomsten van een door het KNMI nieuw ontwikkeld simulatiemodel. De missie van de Festo Flyer heeft daarmee ook een wetenschappelijk tintje. Het atmosfeermodel wordt gebruikt voor het berekenen van de verspreiding van luchtdeeltjes in de atmosfeer. Het kan ook gebruikt worden in geval van verspreiding van luchtverontreiniging, zoals bij ongevallen met radioactief materiaal (kerncentrales), of grootschalige branden/explosies waarbij gifdeeltjes in de atmosfeer terechtkomen. Teneinde de verschillende verspreidingsscenario's in de atmosfeer in kaart te kunnen brengen, maakt het KNMI gebruik van verschillende simulatiemodellen. Tijdens de vlucht van de Festo Flyer kan de uitkomst worden getoetst van de met nieuwe KNMI-software uitgeruste trajectorieën modellen. De meetresultaten zullen de basis leggen voor een verdere verbetering van de operationele betrouwbaarheid van deze door KNMI toegepaste modellen.

In de 45e Gordon Bennetrace vertegenwoordigen Piloot Rien Jurg en co-piloot Ron van Houten ons land met de enige operationele Nederlandse gasballon, de Festo Flyer! Aangezien onze oosterburen de race vorig jaar op hun naam schreven, wordt gestart in Warstein. Vorig jaar eindigde de Nederlandse equipe op de derde plaats en gezien het feit dat ditmaal opnieuw beschikt kan worden over belangrijke innovaties, waaronder een nieuw ontwikkeld lichtgewicht Solar Systeem, wordt wederom gerekend op een podiumplaats.

Twaalf kg lichter door zonne-energie

De sponsor van het Nederlandse team, persluchtspecialist Festo, ontwikkelde voor de race van 1999 een unieke opblaasbare mand, die voor een gewichtsbesparing van 30 kilo zorgde. Dit jaar is de Festo Flyer voorzien van een verbeterde mand en een door Festo ontwikkeld lichtgewicht Solar Systeem. In tegenstelling tot de koperdraden die normaal om de manden van gasballonnen gewikkeld worden, is voor de 'Festo Inflatable Basket' een nieuw geïntegreerd systeem bedacht dat via geleidend materiaal de elektriciteit afvoert. Hierdoor wordt tien keer de vereiste minimumweerstand opgebouwd, waardoor de veiligheid van de Festo Flyer nog beter gewaarborgd kan worden.

De komende race maakt het Nederlandse team ook voor het eerst gebruik van een nieuw ontwikkeld, lichtgewicht Solar Systeem. Dit voedt de batterijen van het communicatie- en transpondersysteem door middel van zonne-energie. Hierdoor kan er op batterijvermogen worden bespaard, wat een extra gewichtsreductie opleverde van 12 kilo! Het communicatie- en transpondersysteem is noodzakelijk omdat ook 's nachts wordt gevlogen en de ballon zichtbaar moet zijn op de radar. Gezien de soms minuscule onderlinge verschillen in afstand, kan iedere kilo gewichtsbesparing de kans op goud vergroten! Officieus wereldkampioenschap

De Gordon Bennett Cup wordt in principe jaarlijks gevaren. De eerste race vond plaats in 1906 en wordt sindsdien gezien als officieus wereldkampioenschap. Aan deze prestigieuze race kan alleen door gasballonnen met een inhoud van 1.000 m3 worden deelgenomen. De winnaar is degene die de langste afstand weet af te leggen zonder tussenlandingen te maken. De winnaar mag de volgende editie in zijn thuisland organiseren. De komende 45ste editie van de race zal als alles volgens planning verloopt, in de avond van 1 september starten. Er zijn 16 deelnemende equipes uit Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Japan, Nederland, Zweden, U.K., V.S en Zwitserland. Er wordt gestart in Warstein. Het Nederlandse team neemt voor de zesde keer deel en behaalde de vorige keer een derde plaats!



Meer informatie over de gasballon, de technologie, de bemanning en de Gordon Bennett race bis te vinden op de Gordon Bennet- website. Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met:: S&W Publicaties, F. Senteur of Y. Wakker, Hollands End 2, 1244 NR Ankeveen. Tel. (035) 656 47 83.

Met dank aan meteoloog Ab Maas en klimaatonderzoeker Peter Siegmund


Laatste wijziging: 31 augustus 2001

Vragen en reacties:
Harry Geurts, PR & Voorlichting KNMI
Copyright © KNMI