Achtergrond
Gordon Bennett gasballonrace toetst atmosfeermodellen KNMI
Tijdens de Gordon Bennett gasballonrace, die op 1 september
van start gaat en naar alle waarschijnlijkheid naar oost Europa zal
voeren, zullen gegevens over luchtstromingen op verschillende hoogtes
worden getoetst aan de uitkomsten van een door het KNMI nieuw
ontwikkeld simulatiemodel. De missie van de Festo Flyer heeft daarmee
ook een wetenschappelijk tintje. Het atmosfeermodel wordt gebruikt
voor het berekenen van de verspreiding van luchtdeeltjes in de
atmosfeer. Het kan ook gebruikt worden in geval van verspreiding van
luchtverontreiniging, zoals bij ongevallen met radioactief materiaal
(kerncentrales), of grootschalige branden/explosies waarbij
gifdeeltjes in de atmosfeer terechtkomen. Teneinde de verschillende
verspreidingsscenario's in de atmosfeer in kaart te kunnen brengen,
maakt het KNMI gebruik van verschillende simulatiemodellen. Tijdens de
vlucht van de Festo Flyer kan de uitkomst worden getoetst van de met
nieuwe KNMI-software uitgeruste trajectorieën modellen. De
meetresultaten zullen de basis leggen voor een verdere verbetering van
de operationele betrouwbaarheid van deze door KNMI toegepaste
modellen.
In de 45e Gordon Bennetrace vertegenwoordigen Piloot Rien Jurg en
co-piloot Ron van Houten ons land met de enige operationele
Nederlandse gasballon, de Festo Flyer! Aangezien onze oosterburen de
race vorig jaar op hun naam schreven, wordt gestart in Warstein. Vorig
jaar eindigde de Nederlandse equipe op de derde plaats en gezien het
feit dat ditmaal opnieuw beschikt kan worden over belangrijke
innovaties, waaronder een nieuw ontwikkeld lichtgewicht Solar Systeem,
wordt wederom gerekend op een podiumplaats.
Twaalf kg lichter door zonne-energie
De sponsor van het Nederlandse team, persluchtspecialist Festo,
ontwikkelde voor de race van 1999 een unieke opblaasbare mand, die
voor een gewichtsbesparing van 30 kilo zorgde. Dit jaar is de Festo
Flyer voorzien van een verbeterde mand en een door Festo ontwikkeld
lichtgewicht Solar Systeem. In tegenstelling tot de koperdraden die
normaal om de manden van gasballonnen gewikkeld worden, is voor de
'Festo Inflatable Basket' een nieuw geïntegreerd systeem bedacht dat
via geleidend materiaal de elektriciteit afvoert. Hierdoor wordt tien
keer de vereiste minimumweerstand opgebouwd, waardoor de veiligheid
van de Festo Flyer nog beter gewaarborgd kan worden.
De komende race maakt het Nederlandse team ook voor het eerst gebruik
van een nieuw ontwikkeld, lichtgewicht Solar Systeem. Dit voedt de
batterijen van het communicatie- en transpondersysteem door middel van
zonne-energie. Hierdoor kan er op batterijvermogen worden bespaard,
wat een extra gewichtsreductie opleverde van 12 kilo! Het
communicatie- en transpondersysteem is noodzakelijk omdat ook 's
nachts wordt gevlogen en de ballon zichtbaar moet zijn op de radar.
Gezien de soms minuscule onderlinge verschillen in afstand, kan iedere
kilo gewichtsbesparing de kans op goud vergroten!
Officieus wereldkampioenschap
De Gordon Bennett Cup wordt in principe jaarlijks gevaren. De eerste
race vond plaats in 1906 en wordt sindsdien gezien als officieus
wereldkampioenschap. Aan deze prestigieuze race kan alleen door
gasballonnen met een inhoud van 1.000 m3 worden deelgenomen. De
winnaar is degene die de langste afstand weet af te leggen zonder
tussenlandingen te maken. De winnaar mag de volgende editie in zijn
thuisland organiseren. De komende 45ste editie van de race zal als
alles volgens planning verloopt, in de avond van 1 september starten.
Er zijn 16 deelnemende equipes uit Oostenrijk, België, Frankrijk,
Duitsland, Japan, Nederland, Zweden, U.K., V.S en Zwitserland. Er
wordt gestart in Warstein. Het Nederlandse team neemt voor de zesde
keer deel en behaalde de vorige keer een derde plaats!
Meer informatie over de gasballon, de technologie, de bemanning en de Gordon Bennett race bis te vinden op de Gordon Bennet- website. Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met:: S&W Publicaties, F. Senteur of Y. Wakker, Hollands End 2, 1244 NR Ankeveen. Tel. (035) 656 47 83.
Met dank aan meteoloog Ab Maas en klimaatonderzoeker Peter Siegmund
Laatste wijziging: 31 augustus 2001
Vragen en reacties:
Harry Geurts, PR & Voorlichting KNMI
Copyright © KNMI