08/27/2001
De Verbinding, week 35
Welkom in de milieustraat
Op 1 september kunnen inwoners van de gemeente Heumen voor het eerst
hun grof vuil wegbrengen naar de milieustraat aan de Ambachtsweg 10.
Even voor 10 uur zal milieuwethouder Mieke de Graaff-Ter Horst het
startsein geven. Daarna kunnen bezoekers van 10.00 tot 15.00 uur
terecht op het terrein.
Voor het storten van het grof vuil in de milieustraat moet worden
betaald. De tarieven staan op de folder die vorige week per post is
thuisbezorgd. Het bedrag moet contant worden voldaan bij de afgifte
van de spullen.
Bovendien mogen alleen inwoners van de gemeente van de dienst gebruik
maken. Wie wat brengt zal dan ook worden gevraagd naar een geldig
identiteitsbewijs.
De start van de milieustraat gaat vergezeld van een paar acties. Naast
de officiële opening door de wethouder is dat de verstrekking van een
reactiekaartje. Bezoekers kunnen daar hun ervaringen en meningen -
positief of negatief - op kwijt. Het kaartje kan later naar het
gemeentehuis worden gestuurd of daar in de bus worden gedaan. Er is
een prijs voor de meest bruikbare of meest originele reactie.
Bovendien lopen bezoekers de kans te worden gefotografeerd. Een aantal
foto's zal vanaf maandag 3 september op de gemeentelijke Website te
zien zijn. De betrokkenen zal overigens eerst gevraagd worden of ze
daarmee instemmen.
Voor mille minder zelfde comfort
De leden van het ecoteam zijn het er roerend over eens: ze hebben een
leuk jaar gehad, veel gelachen en veel ontdekt over hun eigen
automatismen in dagelijks gedrag. In de zwoele avond evalueert de
groep in de tuin van de teamleden Pieter en Annelies haar werk. En de
conclusies zijn leerzaam.
Alle leden zijn het erover eens dat het eigenlijk nauwelijks veel
inspanning kost om te besparen op energie en bewuster met het milieu
om te gaan. Daar staat veel tegenover. De zeven leden van de groep
bespaarden in een jaar tijd gezamenlijk ruim 8 mille aan kosten. Per
gezin toch lekker ruim f 1.000,--.
De leden van het eco-team dat nu op het afgelopen jaar terugkijkt
komen min of meer toevallig allemaal uit dezelfde wijk van Malden. Ze
treffen elkaar daardoor ook wel eens buiten hun teamvergaderingen om
op school en in de winkel. Ook dat heeft stimulerend gewerkt.
Soms is het lastig om de rest van het gezin mee te krijgen: kinderen
bleven water verspillen en een sceptische man gaf zich pas gewonnen
toen hij zag dat de energierekening inderdaad lager werd. Maar soms
leidt dat juist weer tot ludieke competities in het gezin in de trant
van: wie houdt de autokosten het laagst.
fietskar
Bewust bezig zijn met energie en consumptie in een eco-team betekent
ook gewoontes loslaten. Tessy was maar wat trots op haar oude koelkast
die het nog zo goed deed, tot haar in de groep duidelijk werd hoeveel
stroom hij vrat. Ze heeft intussen een nieuwe die zich snel
terugverdient in energiezuinigheid. En Saskia dacht altijd dat ze wel
boodschappen met de auto móést doen, gezien de hoeveelheden die ze
nodig had. Ze doet het echter sinds een tijdje met een fietskar. "Weet
je dat daar wel 50 kilo in kan?", zegt ze. Ze bespaart nu op
autokosten, heeft geen parkeerproblemen meer, trapt zich gezond en het
is nog leuk ook.
Dit najaar start een nieuw ecoteam. Wie zin heeft om ook eens mee te
doen, kan zich liefst voor 15 september melden bij Jack Jeurissen van
de Afdeling Milieu in het gemeentehuis. Hij is telefonisch bereikbaar
op 358 83 63 en per mail via jjeurissen@heumen.nl .
Er komen op 24 en 26 september ook nog twee informatie-avonden voor
geïnteresseerden.
Foto: Saskia met enkele andere eco-teamleden met haar fietskar: "Er
kan wel 50 kilo in." (Foto: Bart Nijs).
Interim-commandant voor Brandweer
De Vrijwillige Brandweer Overasselt heeft per 1 september een
interim-commandant. Het is Sjaak Anema. Hij zal het Overasseltse korps
leiden tot 1 januari 2003. Zijn aandacht zal vooral uitgaan naar de
versterking van het korps door het aantrekken van personeel en de zorg
voor opleidingen en oefeningen, de (voorbereiding van) de bouw van een
nieuwe kazerne en de ontwikkeling van brand- en rampenpreventie.
Anema was eerder brandweercommandant in Culemborg en Barneveld.
Intussen is er een ontwikkeling die het wellicht mogelijk maakt in het centrum van Overasselt een nieuwe kazerne te realiseren. De ruimtenood van de Brandweer is groot en in juni van dit jaar koos de raad voor nieuwbouw ten oosten van het dorp. Die keuze was gebaseerd op een extern advies waarin er nog van uit werd gegaan dat een terrein pal naast de huidige kazerne aan de Kasteelsestraat niet beschikbaar zou komen. Dat terrein had de voorkeur van B&W en de brandweer zelf, die liever in het centrum van het dorp gestationeerd wil zijn. Aankoop van het perceel voor een brandweerkazerne blijkt inmiddels voor de projectontwikkelaar toch bespreekbaar. Dat is voor B&W aanleiding nu alsnog de geschiktheid ervan goed te onderzoeken.
Foto: Sjaak Anema, hier nog in burger, temidden van zijn korps (Foto:
Bart Nijs)
Primeur voor Commissie Welzijn en Educatie
De commissie Welzijn en Educatie gaat als eerste vergaderen met een
zogeheten technisch voorzitter. Zo'n voorzitter kan beter de
vergaderorde in de gaten houden dan iemand die naast het leiden van de
vergadering ook nog eens zijn eigen standpunt zo goed mogelijk uit de
verf wil laten komen.
In Heumen werd het voorzitterschap van een commissie steevast bekleed
door het collegelid dat de onderwerpen van de commissie in zijn of
haar portefeuille had. Dat ging wel eens ten koste van goed overleg
als de commissie kritiek had op het beleid van het college. Om die
reden werd al langer gepleit voor een voorzitter die zich uitsluitend
met het leiden van de vergadering bezighoudt. De portefeuillehouder
kan dan de volle aandacht geven aan het verdedigen van de eigen visie.
Het idee past ook in de landelijke voorstellen tot wijziging van de
gemeentewet.
onderwijs
Sinds de komst van de nieuwe wethouder Ingrid Bruaset is er bovendien
een kleine herverdeling van de portefeuilles gekomen. Bruaset heeft de
taken van haar voorganger John Arts overgenomen met uitzondering van
het onderdeel onderwijs. Dat is naar burgemeester Grienberger gegaan.
Dat betekent dat beide collegeleden, afhankelijk van de te behandelen
onderwerpen, aan de beraadslagingen van de commissie zullen deelnemen.
De voorzitter van de commissie wordt Ferdinand van Wijk.
Van Heumen tot Horssen één groen lint
Als het aan B&W ligt gaat de gemeente Heumen meedoen aan de
realisering van één lange ecologische verbindingszone van Heumen tot
Horssen. De gemeente stapt daarmee in een project van de provincie die
een verbinding tot stand wil brengen tussen het vennengebied van
Overasselt en de rivierduinen ten westen van Wijchen. Daar zijn drie
gemeentes bij betrokken: Druten, Heumen en Wijchen.
Het idee van de provincie sluit op zijn beurt weer aan bij het
Structuurschema "Groene Ruimte" van het Rijk dat versnippering van
gebieden met verschillende soorten dieren en planten wil tegengaan.
De aanwijzing door de provincie van het gebied betekent voor de
betrokken gemeenten dat op raad en daad (financieel en qua personeel)
van de provinciale overheid kan worden gerekend.
Doel is om in de verbindingszone in 12 tot 16 jaar een gezond en
levensvatbaar klimaat te scheppen voor met name bedreigde diersoorten.
Rond de vennen en in de rivierduinen komen verschillende soorten
amfibieën voor en bovendien zijn beide een leefgebied van de das. Om
die reden wordt de verbindingszone ingericht volgens de modellen 'das'
en 'kamsalamander'.
De provincie heeft de kosten van het hele project wel becijferd, maar
de verdeling ervan is nog niet duidelijk. B&W verwachten dat die
kosten voor Heumen tussen f15.000,-- en f25.000,-- zullen liggen.
De raad zal medewerking worden gevraagd in het kader van de evaluatie
van het landschapsbeleidsplan.
Het plan komt op 4 september aan de orde in de vergadering van de
commissie Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting.
Ideeën voor plantsoen Grote Loef
Hoe moet het plantsoen aan de Grote Loef er straks uit gaan zien? Een
paar omwonenden besloten naar de gemeente te stappen met de vraag of
ze eens een voorstel mochten doen. De gemeente liet op haar beurt
weten daar erg voor in te zijn. Ideeën van bewoners zelf zijn welkom.
Intussen zijn de initiatiefnemers aan de slag gegaan met mogelijke
ideeën.
Ze willen graag weten hoe andere omwonenden graag zien dat het
plantsoen er uit gaat zien. Reacties en suggesties kunnen tot 1
september naar Wim van Sonsbeek, De Hoef 46 (tel. 358 20 51), Stéphane
Barrère, De Toom 6 (tel. 358 61 30) of naar Frans Huits, Grote Loef
69.
De drie nemen aan de hand van de reacties weer contact met de gemeente
op.
Afval
Op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 augustus worden de
huisvuilzakken opgehaald en wordt de groene container geleegd.
Vanaf 1 september wordt de groene container weer gewoon eenmaal in de
twee weken geleegd.
oud papier
Elke donderdag tijdens schooluren staat een papiercontainer bij
basisschool de Toermalijn aan de Gladiolenstraat 2a.
Op vrijdag 31 augustus staat van 10.00 uur tot 15.00 uur een
papiercontainer bij de St. Jozefschool aan de Raadhuisstraat.
Op woensdag 29 augustus haalt fanfare Wilhelmina het oud papier in
Nederasselt op. Zorg dat het om 18.00 uur buiten staat.
huisraad
Herbruikbaar huisraad kunt u thuis laten ophalen door Kringloopbedrijf
Het GOED. Het GOED, dat is gevestigd aan de Burchtstraat 110 te
Nijmegen, zamelt in onze gemeente huisraad in dat nog goed bruikbaar
is, zoals meubilair, boeken en platen, potten en pannen, snuisterijen,
schilderijen, kleding, gordijnen en schoenen. Het bedrijf haalt ook
alle nog functionerende apparaten op, zoals wasmachines, televisies,
radio's, computers, lampen, fornuizen, boilers en kachels (wit- en
bruingoed). De goederen worden op afspraak binnen een week opgehaald.
Ze moeten, zonodig verpakt in dozen of zakken, op de begane grond
staan. De chauffeur bepaalt uiteindelijk of het huisraad dat u
aanbiedt nog bruikbaar is.
Voor een afspraak kunt u bellen met telefoonnummer (024) 645 69 04. U
kunt de spullen ook zelf naar de kringloopwinkel brengen.
kleding
Nog bruikbare kleding kunt u brengen naar de Schakel aan de
Eendenpoelseweg 6b, geopend op donderdag en vrijdag van 10.00 tot
17.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur. U kunt hier ook
tweedehands kleding kopen. De opbrengst komt ten goede aan projecten
in de derde wereld.
hulpsecretarie dicht
Vanwege de zomervakanties is de hulpsecretarie in Overasselt nog tot 1
september gesloten.
Commissies
OWV
De vergadering van commissie Openbare Werken en Verkeersveiligheid
(OWV) op 3 september gaat niet door. De volgende commissievergadering
vindt plaats op 1 oktober.
ROV
De commissie ruimtelijke ordening en volkshuisvesting (ROV) vergadert
op 4 september om 19.30 uur. Op de agenda staan de volgende
voorstellen:
- planschadeverzoeken van twee inwoners van Overasselt
- verlenen van vrijstelling voor de vestiging van een
kinderdagverblijf aan Worsumseweg 1
- vaststelling van een bestemmingsplan voor een paardenhouderij aan de
Vosseneindseweg
- beschikbaarstelling krediet voor Definitief Archeologisch Onderzoek
- opdrachtverlening voor het opstellen van een integrale woonvisie en
het beschikbaarstellen van een krediet daarvoor
- gemeentelijk antennebeleid
- conceptvisie voor de invulling en realisering van een Ecologische
Verbindingszone Heumen-Horssen (zie ook het afzonderlijke artikel op
deze pagina).
W&E
De commissie Welzijn en Educatie (W&E) vergadert op 5 september om
19.30 uur. Op de agenda staan onder andere de volgende punten:
- verzoek van de Heumense Tennis Club om investeringssubsidie
- garantie geldlening voor de financiering van tijdelijke huisvesting
en nieuwbouw van zorgcentrum Malderburch
- notitie "Ouderen aan zet in de gemeente Heumen"
- vervoerpas voor gebruikers van dagverzorging
- activiteiten in het kader van het internationaal jaar van de
vrijwilliger
Collectes
In september worden de volgende geldinzamelingen gehouden met
vergunning van B&W:
Week van 2 september: Ned. Kankerbestrijding/Kon. Wilhelmina Fonds
Week van 9 september: Prinses Beatrix Fonds
Week van 16 september: Nier Stichting Nederland
Week van 23 september: Nat. Kollekte Verstandelijk Gehandicapten
Week van 30 september: Ned. Vereniging tot Bescherming van Dieren
Vergunningen
A. Aanvragen bouwvergunning
Bij B&W zijn de volgende aanvragen om bouwvergunning binnengekomen:
-bouw garage, Kasteelsestraat 9
-bouw woning met praktijkruimte, de Hoef 54
-plaatsen tuinhuisje, Bongerd 68
-plaatsen dakkapel in achterdakvlak, De Vang 8
De bouwplannen kunnen tijdens de openstellingsuren van het
gemeentehuis worden ingezien bij Bouw- en woningtoezicht. Het is
mogelijk dat de aanvragers hun plan nog wijzigen.
B. Aanvragen kapvergunningen
Er zijn aanvragen binnen om een kapvergunning voor:
3 sparren en 2 coniferen, Berkenlaan 26
1 den, Oude Boterdijk 20
1 berk en 1 den, De Enk 15
1 berk en 2 coniferen, De Kruiskamp 47
1 valse Christusdoorn, Zwenkgras 30
Wie het niet met een eventuele verlening van de vergunning eens is kan
daartegen bedenkingen indienen bij B&W tot uiterlijk 11 september.
C. Meldingen
Op 16 augustus hebben B&W naar aanleiding van een melding bericht
verstuurd dat de bouw kan plaatsvinden:
M2001-0035: tuinhuisje, De Kruigang 13
Verzonden op 17 augustus:
M2001-0290: tuinhuisje, de Hoef 48
Verzonden op 20 augustus:
M2001-0311: tuinhuisje, Hollestraat 34
Voor de mogelijkheid bezwaar te maken, zie onder D.
D. Bouwvergunningen
De volgende bouwvergunningen zijn verleend:
Verzonden op 21 augustus:
098/2001: uitbreiden berging, Gildeplein 15
097/2001: uitbreiden berging, Gildeplein 13
rectificatie bouwvergunning 161/2001:
bouw terreinafscheidingsmuur, Hoogstraat 3
Wie het niet eens is met een van de besluiten onder C of D kan
daartegen een bezwaarschrift indienen bij B&W binnen zes weken nadat
het betreffende besluit is verzonden.
Gebruik kassen als stallingruimte
Jufferstraat 8a
Burgemeester en wethouders hebben een verzoek ontvangen om op het
perceel Jufferstraat 8a te Malden staande kassen te mogen gebruiken
als stallingruimte voor caravans.
Dit gebruik is in strijd met het bestemmingsplan. Burgemeester en
wethouders willen het niettemin voor maximaal vijf jaar toestaan en
daarvoor met toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening vrijstelling verlenen van het bestemmingsplan.
zienswijzen
De vrijstelling kan pas worden verleend nadat een ieder in de
gelegenheid is gesteld zijn zienswijze daaromtrent kenbaar te maken.
Dat kan schriftelijk bij Burgemeester en wethouders van Heumen,
Postbus 200, 6580 AZ te Malden van donderdag 30 augustus tot 12
september 2001. Gedurende die periode ligt het verzoek dagelijks van
9.00 tot 12.00 uur en op maandag bovendien van 17.00 tot 18.30 uur ter
inzage bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis.
Malden, 28 augustus 2001
Vrijstellingen plaatsen tuinhuisje
Bongerd 68
Burgemeester en wethouders ontvingen een aanvraag om bouwvergunning
voor het plaatsen van een tuinhuisje op het perceel kadastraal bekend
gemeente Heumen, H 1157, plaatselijk bekend Bongerd 68 Malden.
Het bouwplan past niet binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan
Maldensveld 1e fase, segment 3.
Broekkant 32
Burgemeester en wethouders ontvingen een melding van een plan voor de
bouw van een tuinhuisje op het perceel kadastraal bekend gemeente
Heumen, G 2742, plaatselijk bekend Broekkant 32 Malden.
Het plan past niet binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan
Groot Jachthuis.
Randwijksingel 44
Burgemeester en wethouders kregen nog een melding van een plan voor de
bouw van een tuinhuisje, en wel op het perceel kadastraal bekend
gemeente Heumen, G 2954, plaatselijk bekend Randwijksingel 44 Malden.
Dit bouwplan past niet binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan
Randwijk.
Randwijksingel 32
Tenslotte werd bij Burgemeester en wethouders een aanvraag om
bouwvergunning ingediend voor een tuinhuisje op het perceel kadastraal
bekend gemeente Heumen, G 3156, plaatselijk bekend Randwijksingel 32
Malden.
Ook dit plan past niet in het ter plaatse geldende bestemmingsplan
Randwijk.
B&W willen aan bovengenoemde vier plannen medewerking verlenen door
met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan.
bedenkingen
De hierboven genoemde vrijstelling kan pas worden verleend nadat
iedereen in de gelegenheid is gesteld bedenkingen in te dienen tegen
het voornemen daartoe. Dat kan schriftelijk of mondeling bij B&W van
Heumen, Postbus 200, 6580 AZ Malden vanaf donderdag 30 augustus 2001
tot en met woensdag 26 september 2001. Gedurende die periode liggen de
bouwplannen dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur en op maandag bovendien
van 17.00 tot 18.30 uur ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken in
het gemeentehuis.
Malden, 28 augustus 2001