Gemeente Breda

31-08-2001

Definitief ontwerp herinrichting Nieuwe Ginnekenstraat, Van Coothplein en Concordiastraat vastgestel
Het college van burgemeester en wethouders heeft het definitief ontwerp voor de herinrichting van de Nieuwe Ginnekenstraat, het Van Coothplein-West en de Concordiastraat vastgesteld. De gemeenteraad spreekt zich op 25 september uit over het definitief ontwerp. Het ontwerp is de afgelopen maanden in consultatie geweest. Overleg met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen uit de directe omgeving heeft geleid tot enkele kleine aanpassingen in het ontwerp. Veel reacties hadden te maken met de wijze waarop de herinrichting zal worden uitgevoerd.

Ontwerp
De herinrichting moet de negentiende-eeuwse kwaliteit, die in de stedenbouwkundige en architectonische structuur nog aanwezig is, ook terugbrengen in de inrichting van de openbare ruimte. De wijze waarop dat wordt gedaan een brede middenberm met dubbele bomenrij in de Nieuwe Ginnekenstraat, een berm met bomen op het Van Coothplein-West en een betere verdeling van de parkeerplaatsen in de Concordiastraat - kon over het algemeen op grote instemming rekenen. Wel heeft het college op verzoek van betrokkenen de westelijke bushalte in de Nieuwe Ginnekenstraat verplaatst. Deze is dan niet meer voor enkele winkels gelegen, maar verschuift meer in de richting van Vertizontaal. Ook is opnieuw gekeken naar de precieze plek van de ondergrondse glasinzamelbak. Het voornemen om van het Van Coothplein-West gedeeltelijk eenrichtingsverkeer te maken, betekent dat de zuidzijde straks alleen toegankelijk is voor langzaam verkeer en openbaar vervoer. Op verzoek van betrokkenen zullen straks ook taxis van deze zijde gebruik kunnen maken.

Werkvoorbereiding en uitvoering
In het opnieuw in te richten gebied zijn veel ondernemers gevestigd, die afhankelijk zijn van een goede bereikbaarheid. Daarom zijn tussen gemeente en ondernemers afspraken gemaakt over de manier waarop de gemeente het werk voorbereidt én het werk uitvoert. De herinrichting kan op verschillende manieren worden aangepakt, maar elke variant heeft weer consequenties voor de uitvoeringstermijn, de parkeermogelijkheden tijdens de uitvoering en de precieze bereikbaarheid van de verschillende ondernemers. De definitieve keuze hierin wordt samen met de betrokkenen gemaakt. Het is ook aan de ondernemers om te bepalen of men tijdens de feestdagen van 2002 de herinrichtingactiviteiten wil staken om deze na de jaarwisseling weer op te pakken. Tijdens de uitvoering worden zowel bij de gemeente als bij de aannemer vaste contactpersonen aangewezen, waarmee betrokkenen structureel overleg kunnen voeren.

Breda, 31 augustus 2001