31-08-2001
Definitief ontwerp herinrichting Nieuwe Ginnekenstraat, Van Coothplein
en Concordiastraat vastgestel
Het college van burgemeester en wethouders heeft het definitief
ontwerp voor de herinrichting van de Nieuwe Ginnekenstraat, het Van
Coothplein-West en de Concordiastraat vastgesteld. De gemeenteraad
spreekt zich op 25 september uit over het definitief ontwerp. Het
ontwerp is de afgelopen maanden in consultatie geweest. Overleg met
bewoners, ondernemers en andere betrokkenen uit de directe omgeving
heeft geleid tot enkele kleine aanpassingen in het ontwerp. Veel
reacties hadden te maken met de wijze waarop de herinrichting zal
worden uitgevoerd.
Ontwerp
De herinrichting moet de negentiende-eeuwse kwaliteit, die in de
stedenbouwkundige en architectonische structuur nog aanwezig is, ook
terugbrengen in de inrichting van de openbare ruimte. De wijze waarop
dat wordt gedaan een brede middenberm met dubbele bomenrij in de
Nieuwe Ginnekenstraat, een berm met bomen op het Van Coothplein-West
en een betere verdeling van de parkeerplaatsen in de Concordiastraat -
kon over het algemeen op grote instemming rekenen. Wel heeft het
college op verzoek van betrokkenen de westelijke bushalte in de Nieuwe
Ginnekenstraat verplaatst. Deze is dan niet meer voor enkele winkels
gelegen, maar verschuift meer in de richting van Vertizontaal. Ook is
opnieuw gekeken naar de precieze plek van de ondergrondse
glasinzamelbak. Het voornemen om van het Van Coothplein-West
gedeeltelijk eenrichtingsverkeer te maken, betekent dat de zuidzijde
straks alleen toegankelijk is voor langzaam verkeer en openbaar
vervoer. Op verzoek van betrokkenen zullen straks ook taxis van deze
zijde gebruik kunnen maken.
Werkvoorbereiding en uitvoering
In het opnieuw in te richten gebied zijn veel ondernemers gevestigd,
die afhankelijk zijn van een goede bereikbaarheid. Daarom zijn tussen
gemeente en ondernemers afspraken gemaakt over de manier waarop de
gemeente het werk voorbereidt én het werk uitvoert. De herinrichting
kan op verschillende manieren worden aangepakt, maar elke variant
heeft weer consequenties voor de uitvoeringstermijn, de
parkeermogelijkheden tijdens de uitvoering en de precieze
bereikbaarheid van de verschillende ondernemers. De definitieve keuze
hierin wordt samen met de betrokkenen gemaakt. Het is ook aan de
ondernemers om te bepalen of men tijdens de feestdagen van 2002 de
herinrichtingactiviteiten wil staken om deze na de jaarwisseling weer
op te pakken. Tijdens de uitvoering worden zowel bij de gemeente als
bij de aannemer vaste contactpersonen aangewezen, waarmee betrokkenen
structureel overleg kunnen voeren.
Breda, 31 augustus 2001