Balie Ruimte gewijzigd geopend
In verband met vakanties is de balie Ruimte in de Publiekshal tot en
met 14 september op werkdagen geopend van 09.00 tot 12.00 uur.
HSL-Oost gaat niet door, wel werkzaamheden aan station
Driebergen-Zeist en aansluiting
Het kabinet heeft een standpunt ingenomen over de toekomst van de A12
en de HSL-Oost met als gevolg dat de HSL-Oost inmiddels is afgeblazen.
Dit neemt niet weg dat op korte termijn in het gebied van het station
Driebergen-Zeist en de A12 ingrijpende maatregelen tot uitvoering
zullen worden genomen die hun uitwerking op de directe omgeving van
het station en de aansluiting niet zullen missen.
Inhoud kabinetsstandpunt
Het ingenomen kabinetsstandpunt houdt het volgende in: * Het perron
zal worden verlengd van 270 tot 360 meter. Dit zal consequenties
hebben op de verkeersafwikkeling, met name op de Odijkerweg. Het
streven is erop de gericht deze aanpassing voor 2003 te hebben
gerealiseerd.
* Bij het station Driebergen-Zeist wordt inhaalsporen gerealiseerd;
daarmee zal de huidige driesporigheid uitgebreid worden naar minimaal
viersporigheid.
* De kruisingen van de Hoofdstraat/Driebergseweg en Odijkerweg worden
ongelijkvloers gemaakt. Er zijn drie mogelijkheden om ongelijkvloerse
kruisingen te realiseren:
1. Het spoor blijft op de huidige hoogteligging (maaiveld) en de wegen
worden in tunnels onder het spoor geleid;
2. Het spoor wordt verhoogd op een viaduct aangelegd, zodat de wegen
op de huidige hoogteligging kunnen worden gehandhaafd en onder het
spoor worden geleid;
3. Het spoor wordt verdiept in een tunnelbak aangelegd; zodat de wegen
op de huidige hoogteligging kunnen worden gehandhaafd en over het
spoor worden geleid. De voorkeur van de gemeenten
Driebergen-Rijsenburg en Zeist gaat uit naar de laatste twee
varianten. Onder andere afhankelijk van de gekozen financieringswijze
zal op korte termijn een keuze worden gemaakt.
* De A12 zal tussen Bunnik en de afslag tussen de N225 (afslag
Driebergen en Zeist) worden verbreed naar 2 maal 3 rijbanen met een
spits- of plusstrook. Samen met deze aanpassing zal ook het tracé
worden opgeschoven in noordelijke richting.
* De beide gemeenten opteren voor een aansluiting van een nieuwe weg
tussen het stationsgebied en de wijk Hoenderdaal, zodanig dat de
nieuwe weg het westelijk deel van de aansluiting bediend en de N225
het oostelijk deel. Plaatselijk verkeer tussen Driebergen en Zeist zal
van de Hoofdstraat/Driebergseweg gebruik blijven maken. Door een
parallelweg langs de A12 vanaf de nieuwe aansluiting naar de
Hoofdstraat in Driebergen aan te leggen, zal het verkeer vanuit het
noordelijk deel van Driebergen middels deze parallelbaan de nieuwe
halve aansluiting op de A12 bereiken. Hiermee wordt voorkomen dat het
verkeer uit het noordelijk deel van Driebergen via de wijk Hoenderdaal
de A12 bereikt.
* Door deze omschreven verkeersmaatregelen ontstaat feitelijk een
gesplitste aansluiting van de N225 op de A12, waarbij op de
Hoofdstraat het verkeer van en naar Arnhem wordt aangetakt en het
verkeer van en naar Utrecht van de nieuwe westelijke aansluiting
gebruik gemaakt.
Groter bebouwingscapaciteit en geen parkeerdruk meer!
Naast bovengenoemde aanpassingen aan weg en spoor hebben de gemeenten
het voornemen om samen met betrokken eigenaren en gebruikers te komen
tot een upgrading van de stationsomgeving. Daarbij willen de gemeenten
zich beperken tot de directe omgeving van het station, zodat de
landgoederen kunnen worden ontzien. Op den duur zal dit leiden tot een
verdubbeling of verdrievoudiging van de bebouwingscapaciteit en tot
het definitief oplossen van de parkeerdruk, zoals die door het station
en de stationsomgeving wordt opgeroepen. Verder is het de bedoeling om
het stationsgebied beter bereikbaar te maken voor fietsers en
buspassagiers door het aanleggen van meer stallingsruimte en een
busstation.
Informatie
Binnenkort (in september of oktober 2001) zal u nader omtrent
bovenstaande ontwikkelingen worden geïnformeerd. Mocht u tussentijds
behoefte hebben aan nadere informatie dan kunt u contact opnemen met
de heer Hoekstra van de gemeente Zeist, tel. (030) 6987430 of de heer
Pieters van de gemeente Driebergen-Rijsenburg, tel. (0343) 525248.
Nieuwe paspoorten en identiteitskaarten
Met ingang van 1 oktober a.s. vervangen nieuwe reisdocumenten de
huidige documenten. Voordeel is de controleerbaarheid en beveiliging
van de documenten, waardoor fraude bemoeilijkt wordt. Nadeel is de
langere wachttijd: een volle week. Bovendien moeten kinderen die u in
uw paspoort wil laten bijschrijven, bij de aangifte meekomen en zijn
pasfoto's van deze kinderen vereist.
Niet meer klaar terwijl u wacht
Tussen de aanvraag van een nieuw reisdocument en de uitgifte ervan
zitten vanaf 1 oktober a.s. vijf werkdagen. Dit komt doordat de
documenten op een centrale plaats in Nederland worden aangemaakt en
niet meer bij de gemeente in de kluis liggen. Op maandag aangevraagd
betekent dat u de week erna op maandag uw nieuwe paspoort of
identiteitskaart kunt ophalen. Klaar terwijl u wacht is er dus niet
meer bij. U moet het reisdocument persoonlijk aanvragen en ophalen.
Spoedprocedure
Zowel voor het paspoort, de identiteitskaart als de bijschrijving van
kinderen kunt u een beroep doen op de spoedprocedure. De aanvraag
dient vóór 12.00 uur te worden gedaan. In die gevallen kunt u uw
reisdocument of bijschrijving in de regel de eerstvolgende werkdag
ophalen bij de gemeente. Aan een spoedprocedure zijn extra kosten
verbonden. In de 'week van windstilte' ( 1e week van oktober) is de
spoedprocedure niet mogelijk.
Bijschrijven van kinderen
Het bijschrijven van kinderen kan alleen als die kinderen meekomen bij
uw aanvraag. Bij deze aanvraag moet er tevens per kind een recente
pasfoto worden ingeleverd. Op deze manier wordt kindersmokkel
bemoeilijkt. Voor elke bijschrijving/aanvraag heeft u één recente
zwart/wit of kleurenpasfoto nodig (geen automaatfoto, geen schoolfoto,
geen stickerfoto). Wil uw partner eveneens de kinderen laten
bijschrijven, dan zal ook hij/zij met pasfoto's van de kinderen én de
kinderen zelf naar de gemeente moeten gaan. Kinderen tot 16 jaar
kunnen in de reisdocumenten van beide ouders worden bijgeschreven,
mits zij ook het gezag over de kinderen hebben. Voor het bijschrijven
van kinderen is toestemming vereist van allen die met het gezag zijn
belast. Deze toerstemming is steeds vereist, ook al staan de kinderen
reeds in het oude paspoort. Voor het bijschrijven in uw reisdocument
worden extra kosten* gerekend. Vraagt u het bijschrijven direct aan
bij de aanvraag van een nieuw reisdocument, dan komt dit op 15,= (6,81
euro) per bijschrijving neer. Achteraf bijschrijven kost u 35,= (15,88
euro) per bijschrijving.
Week van windstilte
In verband met de invoering van de nieuwe reisdocumenten is de eerste
week van oktober een 'week van windstilte'. Concreet betekent de week
van windstilte voor gemeenten dat reisdocumenten die worden
aangevraagd op 1 tot en met 5 oktober worden uitgereikt vanaf 8
oktober. De spoedprocedure kan in de eerste week niet worden geboden.
Wij willen u hierop attenderen zodat u tijdig een nieuw document
aanvraagt.
Paspoort verlopen
De gemeente wordt verplicht de burgers te informeren als hun
reisdocument bijna verlopen is. Tot de akelige ontdekking komen dat uw
paspoort al een tijdje is verlopen, hoeft dus niet meer voor te komen.
Een nooddocument is vanaf 1 oktober alleen geldig voor de duur van de
reis en wordt niet beschouwd als identiteitsdocument. Kinderen kunnen
hierin niet worden bijgeschreven. De omslag krijgt daarbij nog eens
een heel andere kleur, zodat duidelijk te zien is dat het om een
nooddocument gaat.
Praktische informatie
Openingstijden: maandag t/m woensdag 08.00 - 15.00 uur, donderdag
08.00 - 20.00 uur, vrijdag 08.00 - 12.30 uur.
Kosten*
Paspoort (idem vluchtelingen- en vreemdelingenreisdocument): 73,55 /
33,37 euro, spoedprocedure 147,10 / 66,74 euro
Zakenpaspoort: 82,15 / 37,27 euro, spoedprocedure 155,70 / 70,64 euro
Identiteitskaart: 59,20 / 26,87 euro, spoedprocedure 132,75 / 60,24
euro
Bijschrijving (direct bij aanvraag nieuw document): 15,00 / 6,81 euro
Bijschrijving (later in bestaand document): 35,00 / 15,88 euro,
spoedprocedure 70,00 / 31,76 euro Vermissingskosten 33,50 / 15,20
euro, spoedprocedure 33,50 / 15,20 euro
*) wijzigingen in prijzen voorbehouden
Nieuwe eisen voor pasfoto's
Vooruitlopend op de invoering van de nieuwe paspoorten per 1 oktober
2001 hebben de diverse Ministeries besloten een nieuwe regeling af te
kondigen voor de invoering van nieuwe eisen voor pasfoto's. Deze
nieuwe eisen gelden niet alleen voor de paspoorten en Europese
Identiteitskaarten maar ook voor de aanvragen van rijbewijzen.
Met ingang van 1 september jl. worden alleen pasfoto's geaccepteerd
die aan de volgende eisen voldoen:
1. ze dienen recht van voren genomen te worden;
2. de afmeting van de totale foto dient 3 bij 4 cm te zijn;
3. het gezicht van de aanvrager dient tegen een lichte, egale
achtergrond gefotografeerd te zijn en in de breedte ongeveer 2 cm van
de afbeelding in beslag te nemen;
4. beide ogen dienen zichtbaar te zijn, eventueel achter een bril met
doorschijnende glazen;
5. het dragen van een donkere bril op de foto's is niet toegestaan;
6. het hoofd dient onbedekt te zijn, tenzij de aanvrager heeft
aangetoond dat godsdienstige, levensbeschouwelijke of medische
oorzaken zich hiertegen verzetten. Indien in dat geval het hoofd wordt
bedekt, moet het gezicht wel zichtbaar blijven.
Programma Open Monumentendag zaterdag 8 september a.s.
Tijdens Open Monumentendag staan monumentale deuren gastvrij en gratis voor u open. Het thema dit jaar is "Huis en Haard".
Het programma voor Zeist in het kort:
* Hoog Beek en Royen, Driebergseweg 1. Geopend van 10.00 tot 16.00
uur. In het koetshuis is te zien de tentoonstelling "Historische
Interieurs in Nederland" en een fotopresentatie van Het Zeister
Historisch Genootschap Van de Poll Stichting over de geschiedenis van
de buitenplaats. In het landhuis zelf zijn de monumentale hal en de
salon te bezichtigen.
* Het Slot Zeist. Rondleidingen (duur ca. 45 minuten) over het
interieur, eetgewoonten door de eeuwen heen en de Schelpengrot om
10.30, 11.30, 12.30 en 13.30 uur. Startpunt voorplein Het Slot Zeist.
Na afloop rondleiding gratis kopje koffie in de Slotgewelven.
* Broeder- en Zusterplein. Gratis rondleidingen (duur ca. 45 minuten)
door Gildegidsen om 10.30, 11.30, 12.30 en 13.30 uur. Startpunt
voorplein Het Slot Zeist. Rondleiding langs de Kerk, het "Weduwenhuis"
en een particuliere woning. Na afloop gratis kopje koffie in de
Slotgewelven.
* Kerkgebouw Evangelische Broedergemeente, Zusterplein 12. Geopend van
10.00 tot 16.00 uur. Het sfeervolle kerkgebouw uit 1768 is ook dit
jaar te bezichtigen. Er is een gids aanwezig.
Fietsroute "Haard en Huis" (ca. 10 kilometer)
Om op eigen gelegenheid te fietsen. Fietsroute op 8 september gratis
af te halen bij VVV, Hoog Beek en Royen en Slot Zeist. Dit jaar is het
een eeuw geleden dat de Woningwet in Nederland werd ingevoerd. De
fietsroute geeft een goed overzicht van het tijdsbeeld in woningbouw
in Zeist.
Agenda's commissievergaderingen
Commissie Samenleving
Vergadert op 3 september vanaf 20.00 uur in kamer 2 onder
voorzitterschap van dhr. L.J.J. Prikken. Op de agenda o.a.:
Subsidiëring Stichting Omnium; 2e Overbruggingskrediet Stichting
Werkartaal ; Beleidsverslag Werk en Inkomen; Cliëntenparticipatie;
Inventarisatie Lokaal Welzijnsbeleid; Verslagen vergaderingen
Multicultureel Platform Zeist; offerte Sardes monitoring
Piramideproject; opheffen project "De Toekomst"; uitvoering project
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE); aansluiting sociale zaken op
St. Inlichtingenbureau; aanvraag subsidie ESF-Equal; aanvraag subsidie
ESF3-subsidie; beleidsnotitie OSG Schoonoord 2000-2003: 1 jaar verder.
Commissie Ruimte, Kunst en Cultuur
Vergadert op 4 en 13 september 2001!! Vanaf 20.00 uur in kamer 2 onder
voorzitterschap van dhr. Van Ballegooyen. Op de agenda o.a.:
Planvoorbereidingsdocument (PVD) mast aan de Dijnselburgerlaan
tegenover nr.7; De Clomp; Aanvulling op het Investeringsprogramma
Stedelijke Vernieuwing; vaststelling subsidieverordening Monumenten;
aanbieding exploitatie Fornheselaan; (Vervolg13 september) PVD
nieuwbouw op terrein Arta aan de Krakelingweg 25; definitief PVD
bouwplan De Wijngaard Boschlust en De Kuip; PVD Tiendweg 6
ontwikkelingsrichting; voorbereidingsbesluit Harlanterrein en
voorbereiding van een bestemmingplan daarvoor; BTW-kwestie Kosmos;
advies cultureel platform over criteria besteding flexbudget; aanvraag
voor het Provinciaal Actieprogramma Cultuurbereik.
Commissie Verkeer & Vervoer, c.a.
Deze commissie vergadert op 5 september met een voortzetting op 11
september. Onder voorzitterschap van de heer De Ligt wordt vanaf 20.00
uur in kamer 2 van het gemeentehuis gesproken over o.a. de volgende
agendapunten: saneringsprogramma Prins Alexanderweg/Korte Bergweg Huis
ter Heide; faseringsprogramma GVVP; aanpak luchtverontreiniging A28 en
Gebiedsgerichte aanpak corridor Utrecht-Amersfoort; wijzigingen
parkeertarieven. Ter kennisneming: beschikbaarheid parkeermeters met
Chipper/Chipknip. Op 11 september: aanvullende maatregelen
handhavingsproject Dichtersbuurt/Patijnpark; prioriteitenlijst kleine
verkeerstechnische aanpassingen; herinrichting Jufferstraat (resultaat
inspraak); herziene prestatieafspraken corporaties en gemeente. Ter
kennisneming: concept- bouwaanvraag en verzoeken in het kader van de
Leegstandswet en de Huisvestingsverordening m.b.t. plan
Gramserweg/Waterlooweg te Austerlitz.
Commissie Bestuur, Economische zaken en Regio
Deze raadscommissie vergadert op donderdag 6 september vanaf 20.00 uur
in kamer 2. Op de agenda o.a.: Aanpassing horecabeleid m.n.
sluitingstijden broodjeszaken en vestiging nieuwe zaken zoals Ierse
pub (reacties en besluit na inspraak); Eindrapportage task force
risicohoudende objecten; activiteitenplan politie 2001; Subsidiering
projecten Nee Bedankt/Criminee (politie) en Stichting Delinquentie &
Samenleving; Voorstel inzake pilot-onderzoek BZK/politie inzake
informatiebehoefte; Deelname aan VNG-MMTP-Tsjechië programma;
Stageprogramma Zeist-Marokko.
Commissie Stads- en Wijkbeheer, c.a.
Vergadert op 10 september vanaf 20.00 uur in kamer 2 van het
gemeentehuis. Op de agenda staat o.a.: Wijzigingen parkeertarieven; De
Clomp; 2e overbruggingskrediet Stichting Werkartaal; Deelplannen Het
Slot Zeist.
Vorige week stonden op deze pagina al de agenda's van de commissie
Samenleving (3 sept.) en de commissie Ruimte, Kunst en Cultuur (4
sept.). De volledige agenda's met bijbehorende stukken liggen, zoals
gewoonlijk, ter inzage in de leeshoek van de Publiekshal.
NB: Inspreken gewijzigd In het kader van het pilotproject Duale Gemeenten is op 9 juli jl. o.a. het spreekrecht als volgt aangepast:
1. Personen, die geen lid zijn, worden in een openbare vergadering van
de commissies in de gelegenheid gesteld het woord te voeren over
onderwerpen die op de agenda staan vermeld. Zij dienen dit minimaal 2
werkdagen voor de aanvang van de vergadering bij de voorzitter kenbaar
te maken. 2. Onmiddellijk voor de behandeling van het betreffende
agendapunt stelt de voorzitter degene(n) die van het in lid 1 bedoelde
spreekrecht gebruik wenst (wensen) te maken (afzonderlijk) in de
gelegenheid het woord te voeren. Voor de uitoefening van het
spreekrecht wordt per persoon maximaal 3 minuten beschikbaar gesteld.
3. Na beraadslaging door de commissie in eerste termijn en voorafgaand
aan de beraadslagingen in tweede termijn worden insprekers in de
gelegenheid gesteld kort op vragen en/of mededelingen vanuit de
commissie te reageren. Hiervoor wordt per persoon maximaal 1 minuut
beschikbaar gesteld. 4. De voorzitter is bevoegd van het bepaalde in
de leden 1 t/m 3 af te wijken indien dit van belang is voor het goede
verloop van de vergadering.
Indien u van dit spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u zich uiterlijk
twee dagen voor de vergaderdatum melden via tel. 030 6987223.
Inschrijving tenniscursussen najaar 2001
De afgelopen tien jaar lang heeft de gemeente Zeist tenniscursussen
georganiseerd in sporthal Dijnselburg. Per 1 september jl. is de
organisatie van deze cursussen overgedragen aan de erkende
Tennisschool Klassiek van de heer E. Heger uit Hollandse Rading. U
kunt u hiervoor weer inschrijven!
In principe verandert er niet zo veel. De cursussen worden het komende
najaar en (bij voldoende belangstelling) ook weer vanaf januari 2002
georganiseerd in sporthal Dijnselburg. Dit betreft zowel beginners-,
gevorderden- en jeugdcursussen.
De cursussen starten op zondag 30 september en zaterdag 13 oktober en
bestaan uit tien lessen die op zaterdagmorgen tussen 08.00 en 11.00
uur, zondagmorgen tussen 08.00 en 12.00 uur en zondagavond tussen
18.00 en 22.00 uur onder leiding van tennisschool Klassiek worden
gegeven.
Voor inschrijven of vragen over het inschrijven kunt u contact opnemen
met de tennisschool, tel. (035) 5771600.