Snowtrac 2: een nieuwe winterband met een vertrouwde naam
(31 augustus 2001)
Een van de belangrijke specialismen van Vredestein Banden BV is het
ontwikkelen en produceren van hoogwaardige winterbanden. Deze
categorie was jaren geleden vooral vermaard in Scandinaviƫ en de
Alpenlanden. Maar, in de 90-er jaren leerden ook automobilisten uit
andere delen van Europa de meerwaarde van dit Vredestein product
kennen. De belangrijkste reden hiervoor is dat, naast de niet te
evenaren veiligheid, het weggedrag en het comfort van de moderne
winterbanden spectaculair is verbeterd. De gloednieuwe Snowtrac 2, die
de komende winter beschikbaar zal zijn, mag met recht een
schoolvoorbeeld heten van het hoge kwaliteitsniveau dat Vredestein op
dit gebied realiseert.
De missie
De opdracht bij het ontwikkelen van deze nieuwe winterband was
drieledig.
- Realiseer optimale wintereigenschappen.
- Verbeter gelijktijdig de handling op een droog wegdek.
- Consolideer de sterke eigenschappen bij nat weer.
Bij de uitvoering vragen deze drie voorwaarden om bijna tegengestelde
oplossingen. De ontwikkeling van de Snowtrac 2 vergde dan ook het
uiterste van de afdeling Research, Development & QEA. Alle kennis en
ervaring die Vredestein de afgelopen decennia over winterbanden heeft
opgebouwd, werd gewogen en waar mogelijk toegepast bij het werken aan
de Snowtrac 2. Het resultaat mag er zijn: de nieuwe band scoort op
alle drie de taakgebieden hoger dan de geformuleerde criteria.
Een nieuwe grondstof
Een groot deel van de oplossingen werd gerealiseerd door de unieke
samenstelling van het loopvlakcompound. Door toepassing van Silica
Nova 70C in de toplaag van het loopvlak worden uitstekende
wintereigenschappen gegarandeerd en tevens een perfecte grip op nat
wegdek. Voor de onderlaag wordt een hard "base"-mengel gebruikt
waardoor de handling op droog en nat wegdek aanzienlijk is verbeterd
en tevens een lagere rolweerstand is bereikt.
Kenmerkend verschil
Het is de verdienste van Silica Nova 70C dat de Snowtrac 2 een
universele winterband is. Dat hij, ook als er geen sneeuw en ijs in
het geding zijn, uitstekende diensten bewijst aan de automobilist. De
ervaring leert, dat ook een schone en droge, maar koude weg veiliger
te berijden is met speciale banden. Zodra de temperatuur beneden de 70
Celsius komt, is met name een winterband in staat om adequaat te
remmen.
In dit verband is het de moeite waard om even stil te staan bij het
gegeven dat, bij hogere temperaturen, het verschil in remweg tussen
een zomer- en een winterband slechts enkele procenten bedraagt. Echter
bij temperaturen lager dan 70 Celsius stijgt dit verschil met
sprongen, ten nadele van zomerbanden.