Carros

Snowtrac 2: een nieuwe winterband met een vertrouwde naam

(31 augustus 2001)

Een van de belangrijke specialismen van Vredestein Banden BV is het ontwikkelen en produceren van hoogwaardige winterbanden. Deze categorie was jaren geleden vooral vermaard in Scandinaviƫ en de Alpenlanden. Maar, in de 90-er jaren leerden ook automobilisten uit andere delen van Europa de meerwaarde van dit Vredestein product kennen. De belangrijkste reden hiervoor is dat, naast de niet te evenaren veiligheid, het weggedrag en het comfort van de moderne winterbanden spectaculair is verbeterd. De gloednieuwe Snowtrac 2, die de komende winter beschikbaar zal zijn, mag met recht een schoolvoorbeeld heten van het hoge kwaliteitsniveau dat Vredestein op dit gebied realiseert.

De missie
De opdracht bij het ontwikkelen van deze nieuwe winterband was drieledig.

- Realiseer optimale wintereigenschappen.

- Verbeter gelijktijdig de handling op een droog wegdek.
- Consolideer de sterke eigenschappen bij nat weer.
Bij de uitvoering vragen deze drie voorwaarden om bijna tegengestelde oplossingen. De ontwikkeling van de Snowtrac 2 vergde dan ook het uiterste van de afdeling Research, Development & QEA. Alle kennis en ervaring die Vredestein de afgelopen decennia over winterbanden heeft opgebouwd, werd gewogen en waar mogelijk toegepast bij het werken aan de Snowtrac 2. Het resultaat mag er zijn: de nieuwe band scoort op alle drie de taakgebieden hoger dan de geformuleerde criteria.

Een nieuwe grondstof
Een groot deel van de oplossingen werd gerealiseerd door de unieke samenstelling van het loopvlakcompound. Door toepassing van Silica Nova 70C in de toplaag van het loopvlak worden uitstekende wintereigenschappen gegarandeerd en tevens een perfecte grip op nat wegdek. Voor de onderlaag wordt een hard "base"-mengel gebruikt waardoor de handling op droog en nat wegdek aanzienlijk is verbeterd en tevens een lagere rolweerstand is bereikt.

Kenmerkend verschil
Het is de verdienste van Silica Nova 70C dat de Snowtrac 2 een universele winterband is. Dat hij, ook als er geen sneeuw en ijs in het geding zijn, uitstekende diensten bewijst aan de automobilist. De ervaring leert, dat ook een schone en droge, maar koude weg veiliger te berijden is met speciale banden. Zodra de temperatuur beneden de 70 Celsius komt, is met name een winterband in staat om adequaat te remmen.
In dit verband is het de moeite waard om even stil te staan bij het gegeven dat, bij hogere temperaturen, het verschil in remweg tussen een zomer- en een winterband slechts enkele procenten bedraagt. Echter bij temperaturen lager dan 70 Celsius stijgt dit verschil met sprongen, ten nadele van zomerbanden.