Centrum Beeldende Kunst Rotterdam

Beeldende Kunst in de Openbare Ruimte


- Cyberspace meets Public Space vanaf zomer 2001
Hoewel internet ook een openbare ruimte is, opereren op het web vaak andere kunstenaars dan in de stedelijke openbare ruimte. Internet ligt nog niet op straat. Maar dat kan veranderen. De afdeling kunst in de openbare ruimte van het CBK, dat vaak projecten initieert van anderen ondersteunt, is zeer geïnteresseerd in de versmelting van deze vormen van openbare ruimte. Het heeft onlangs drie projecten in Rotterdam helpen mogelijk te maken: 'Gat in de aarde' van Maki Ueda, 'Cross Control' van Marnix de Nijs en 'Body Movies' van Rafael Lozano-Hemmer. Andersom verschijnt rond de komende jaarwisseling een boek over kunst en openbare ruimte, maar ook een beeldenwebsite, waar kunst in de openbare ruimte op een geheel nieuwe en interactieve manier via het net ontsloten wordt.

Gat in de aarde

In het kader van het project HOMEPORT van CELL Initiators of Incidents heeft kunstenares Maki Ueda een plan uitgewerkt voor een virtueel gat dat van Rotterdam dwars door de aarde heen een verbinding legt met China. Op 9 juni 2001, ietsje later dan 14.00 uur door een kleine vertraging in de internetverbinding, maakte Ueda als eerste contact met de Chinese mede-organisatoren van 'Gat in de Aarde' in Shanghai. Een uur lang kijken, zwaaien naar en praten met (bijna) de andere kant van de wereld vanaf het Diergaardesingelplein in hartje Rotterdam. 'Het Gat' was onderdeel van de opening van HOMEPORT dat CELL in samenwerking met het CBK organiseerde. Mensen die de preview gemist hebben, hoeven niet te treuren. Het werk wordt in september opnieuw gepresenteerd op het Diergaardesingelplein, in ieder geval voor de duur van een jaar en hopelijk nog langer.

Cross Control

Eveneens in het kader van HOMEPORT vond een project van Marnix de Nijs plaats in de Oude Haven. In twee kleine boten kon worden deelgenomen aan een ongebruikelijke race. De sturing van de twee boten was omgewisseld, zodat de ene boot de andere stuurde en omgekeerd. De Nijs gaf hiermee het begrip 'sturing' een andere betekenis. Hoewel met zijn tweeën in hetzelfde schuitje, lieten de bestuurders van de bootjes elkaar alle hoeken van de Oude Haven zien. Dit onder grote hilariteit van de op de kade aanwezige toeschouwers. Gedurende vijf weken lieten vele slachtoffers, uiteenlopend van studenten tot aan Japanse toeristen (en zelfs de leden van een stoere motorclub!) zich verleiden tot een partijtje stuurloos rondtollen. Natte pakken zijn er overigens niet gehaald.

#6 Body Movies, Relational Architecture 31 augustus tot 23 september van zonsondergang tot middernacht

Na Madrid, Linz, Graz, Mexico City en Havana heeft ook Rotterdam in september een interactieve interventie die wordt ontworpen door Rafael Lozano-Hemmer: Body Movies. Vier robotgestuurde projectoren van 7000 watt projecteren duizenden portretten op de zijgevel van het Pathé Cinema aan het Schouwburgplein. De beelden kunnen twintig meter hoog worden maar zijn alleen zichtbaar binnen de schaduwen die voorbijgangers op het gebouw werpen. Speciale lenzen zorgen dat de schaduwen altijd helder en scherp zijn, ongeacht de afmeting van de geprojecteerde schaduw. Dit voegt een geheimzinnige lichamelijkheid toe aan de schaduwen omdat deze normaliter onscherp worden als iemand zich naar een lichtbron toe of er vanaf loopt. De projecties veranderen het gebouw in een middel dat de afstand tussen mensen en hun stedelijke aanwezigheid verkleint. Body Movies is een productie van V2_Organisatie met medewerking van het CBK, Las Palmas, Rotterdam Culturele Hoofdstad en de Rotterdamse Schouwburg. Net als bij de andere kunstprojecten in de buitenruimte is de toegang gratis.