Geschillencommissie voor algemene consumentenzaken
31 augustus 2001
Consumenten die een klacht hebben over een product, kunnen per 1 september terecht bij een nieuwe geschillencommissie: de Algemene Geschillencommissie voor consumentenzaken.
Bij deze nieuwe geschillencommissie kunnen consumenten terecht met klachten over producten die zijn gekocht bij leden van de vereniging Gebra, de gemengde en de speelgoedbranche. Vooralsnog worden alleen klachten behandeld over Gebra-leden met luxe glas-, porselein- en aardewerkwinkels.
Het nieuwe aan deze commissie is, dat verschillende brancheorganisaties zich erbij aan kunnen sluiten. Normaal gesproken wordt voor een bepaalde sector een aparte commissie ingesteld, zoals de Geschillencommissie Reizen voor de reissector. Branches die per jaar minder dan 25 klachten krijgen, kunnen geen aparte commissie kiezen. Om consumenten in die gevallen toch een geschillencommissie te kunnen bieden, is voor de Algemene Geschillencommissie gekozen. Algemene Geschillencommissie voor consumentenzaken Persbericht van de Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken over een nieuwe geschillencommissie.