"Ahold behaalt opnieuw aanzienlijke autonome groei"
Toespraak Ahold President Cees van der Hoeven bij de presentatie van de resultaten over het tweede kwartaal en eerste halfjaar van 2001
Dames en heren,
Dank u voor uw aanwezigheid bij onze halfjaarlijkse persconferentie. Zoveel aandacht van de nationale en internationale media ervaren wij als een grote eer.
Zoals u hebt kunnen lezen in het persbericht zijn de resultaten van Ahold in het tweede kwartaal en het eerste halfjaar van 2001 opnieuw uitstekend. Ondanks vertraging in veel economieën en moeilijke omstandigheden in verschillende landen van Latijns-Amerika, waren wij in staat onze doelstellingen, die we onszelf voor dit jaar hebben gezet, goed te realiseren. We zijn in het bijzonder te spreken over de toename van onze autonome groei, die duidelijk is versneld. Onze autonome omzetgroei bedroeg in het tweede kwartaal 8,4% en de autonome groei van het operationeel resultaat maar liefst 18,3%.
Hoewel we vrijwel overal goede groei realiseerden en bijna alle werkmaatschappijen hun marktaandeel zagen toenemen, is het duidelijk dat onze Amerikaanse activiteiten de grote motor achter deze resultaten zijn. Dit kwartaal realiseerden onze Amerikaanse supermarkten een autonome groei van 8,5% en een identieke omzetgroei van 5,1%. Vooral dit laatste percentage is indrukwekkend omdat verbouwde en nieuwe winkels hierbij buiten beschouwing worden gelaten. Ook hebben onze Amerikaanse retail-activiteiten de USD 14 miljoen ombouwkosten voor de Grand Union winkels en het kwartaalverlies van Peapod van USD 11 miljoen al geabsorbeerd. Exclusief deze kosten bereikt ons bedrijfsresultaat in de VS het niveau van 6% van de omzet, een doel dat we pas voor volgend jaar hadden aangegeven.
Ahold USA Food Retail Al onze Amerikaanse werkmaatschappijen hebben goed gepresteerd. Ze wisten allemaal hun omzet te vergroten, het marktaandeel uit te breiden en hun kosten onder controle te houden. De voordelen uit Ahold Networking, het interne systeem om beste werkmethoden uit te wisselen, onze synergy-projecten en de samenwerking op het gebied van ondersteunende diensten, worden steeds duidelijker zichtbaar. Onze winkels zijn zo goed mogelijk op de lokale markt afgestemd, waarbij we tegelijkertijd een sterke coördinatie achter de schermen hebben. Dit model begint steeds meer vruchten af te werpen voor zowel onze klanten als aandeelhouders.
Ahold USA Foodservice We zijn ook heel content met de resultaten van U.S. Foodservice, die onze verwachtingen zoals uitgesproken op het moment van acquisitie vorig jaar, duidelijk overtreffen. In het tweede kwartaal realiseerde U.S. Foodservice, inclusief PYA/Monarch, een bedrijfsresultaat van 4,4% van de omzet, wat ons eerder vastgestelde doel overtreft. De autonome omzetgroei blijft sterk met 11,1%, wat duidt op een toenemende loyaliteit van de klant. Het integratieproces van PYA/Monarch is snel en zeer succesvol verlopen. Het toont de vaardigheid van U.S. Foodservice om nieuwe ondernemingen probleemloos te integreren. Het doet ons bijzonder veel deugd dat de foodservice, die tot twee jaar geleden nog geen deel uitmaakte van onze activiteiten in de VS, op dit moment in de VS één van de belangrijkste motoren achter onze groei is. Een bijkomend voordeel is de zeer succesvolle introductie van marketingconcepten van U.S. Foodservice in onze supermarkten, een weg die we nadrukkelijk zullen blijven volgen.
Europa In Europa zagen we een sterke autonome omzetgroei van 9,2%. De gehele regio draagt hieraan bij. In Nederland presteerden alle werkmaatschappijen zeer goed. In tegenstelling tot onjuiste berichtgeving in de media heeft Albert Heijn zijn marktaandeel behouden, ondanks het sluiten van verkooppunten bij de Shell benzine-stations. Schuitema heeft met zijn succesvolle C-1000 winkels aanzienlijk aan marktaandeel gewonnen. Alle Nederlandse werkmaatschappijen, waaronder tevens Deli XL en de speciaalzaken, hebben sterke resultaten laten zien. In Scandinavië waren de resultaten volgens verwachting, met uitstekende groei van omzet en winst, vooral in Zweden. De Portugese activiteiten realiseerden een lager resultaat als gevolg van een lagere bruto marge. We zijn er gelukkig mee dat we als partner van Jerónimo Martins onze joint venture activiteiten in Portugal continueren. In Spanje ligt de integratie van Superdiplo met eerdere acquisities op schema en komen de resultaten overeen met onze verwachtingen.
In Centraal-Europa zijn verbeteringen zichtbaar, hoewel we in Polen nog verlies maken. In Tsjechië zullen de resultaten in de tweede helft van dit jaar verbeteren vanwege het grote aandeel van hypermarkten in de omzet.
Latijns-Amerika en Azië De moeizame economische omstandigheden in verschillende Latijns-Amerikaanse landen hebben onze groei in de regio enigszins vertraagd. Tegen deze achtergrond hebben onze ondernemingen en joint ventures, met name Disco in Argentinië en Bompreço in Brazilië, het voortreffelijk gedaan. De La Fragua joint venture in Guatemala behaalt steeds betere resultaten. Gelukkig beschikken we in de regio over uitstekende management teams en joint venture partners, zodat we de stormen goed kunnen weerstaan. Bij onze Aziatische activiteiten ervaren we enige verbetering en we zien tot ons genoegen dat Thailand winstgevend blijft.
Ahold verkeert in uitstekende vorm en we kunnen de toekomst met veel vertrouwen tegemoet zien. Onze visie en strategie werpen duidelijk vruchten af. De kracht van Ahold schuilt in onze multi-channel benadering, waardoor we in de behoeften van onze klanten kunnen voorzien, op elk moment en ongeacht waar zij zich bevinden. Daar komt bij dat de synergieën tussen de verschillende kanalen voortdurend toenemen. Ook onze multi-brand strategie, gebruikmakend van de sterkste regionale winkelmerken, blijkt uiterst effectief, vooral als het vertrouwen van de consument in de economie enigszins afneemt.
We werken al vele jaren aan een gezamenlijke infrastructuur die ervoor zorgt dat het totaal van onze onderneming meer is dan de som van de afzonderlijke delen. Het wordt steeds duidelijker dat deze benadering onze concurrentiepositie in de lokale markten voortdurend versterkt. Onze vaardigheid om met meerdere winkelformules tegelijk te werken is ook een belangrijke succesfactor.
Door middel van onze mix van supermarkten, hypermarkten, gemakswinkels, speciaalzaken en e-commerce kunnen we voorzien in de behoeften van al onze klanten op verschillende winkelmomenten.
Dus, wat staat ons te doen voor de toekomst?
Zoals ik al eerder heb gezegd, blijven we streven naar een nog snellere autonome groei. Op dit moment liggen we voor op schema en dit blijft voor ons een hoge prioriteit. Bij al onze werkmaatschappijen wordt gewerkt aan kostenreductieprogramma's. We vertrouwen erop dat we onze operationele kosten als percentage van de omzet kunnen terugdringen.
Op dit moment zijn wij druk bezig met de invoering van een veelomvattend programma rondom economisch toegevoegde waarde. Dit programma, Economic Value Added of EVA, moet volgend jaar bij onze belangrijkste werkmaatschappijen van start gaan. Hoewel we in het verleden EVA intern wel hebben gemeten, is het nooit verbonden geweest met het vaststellen van doelstellingen, te behalen bonussen en het nemen van beslissingen. Hierin komt verandering op het moment dat we gaan werken volgens de principes, de praktijk en de procedures van EVA. We zijn ervan overtuigd dat onze onderneming hierdoor efficiënter met kapitaal zal omgaan, waardoor we de aandeelhouderswaarde nog verder kunnen vergroten. Tegelijkertijd maken we maatschappelijk verantwoord ondernemen integraal onderdeel van onze manier van werken. Er lopen velerlei programma's, zoals onder andere het Global Food Safety initiatief gericht op voedselveiligheid, verantwoordelijk ketenbeheer, diversiteit van het medewerkersbestand en hulp aan minder bedeelde mensen en landen. Dit komt als vanzelfsprekend voort uit onze missie om ´s werelds beste en meest succesvolle aanbieder van voeding te zijn.
Het enthousiasme en de motivatie van onze mensen is voelbaar in al onze werkmaatschappijen en werkgebieden. Duizenden Ahold-collega´s werken samen aan grootschalige inter-company projecten om de prestaties van de onderneming verder te verbeteren. We richten ons hierbij in de eerste plaats op een zo goed mogelijke winkelervaring voor onze klanten. Gelukkig zijn we in staat de beste mensen aan te trekken omdat we hen veel te bieden hebben. Samenwerken in relatieve onafhankelijkheid in een inspirerend team met collega's is niet alleen motiverend voor onze medewerkers, maar oefent ook grote aantrekkingskracht uit op eventuele overnamekandidaten.
We zullen doorgaan met het overwegen van eventuele acquisities op het moment dat deze zich voordoen. Zoals u weet hebben we een verlanglijst met 'volbloed'-ondernemingen die we graag aan onze stal zouden toevoegen en het is geen geheim dat wij met een aantal van hen actief in gesprek zijn. Onze onderneming is klaar voor verdere expansie, zowel door middel van autonome groei als door acquisities. U moet dan ook niet verbaasd zijn als we in de komende tijd aanzienlijke groeicijfers blijven presenteren.
Ik wil afsluiten met de conclusie dat we in uitstekende vorm verkeren en onze verwachting bevestigen van voortgaande groei van omzet en bedrijfsresultaten voor 2001. We verwachten dat onze nettowinst sterk hoger zal uitkomen dan vorig jaar. Voor het gehele jaar 2001 verwachten we een toename van de winst per gewoon aandeel, exclusief valuta-invloeden en afschrijving van goodwill, van 15%.
Ahold Corporate Communicatie: 075 - 659 5720 en 659 5665
Mobiel: Hans Gobes: 06 - 55 82 22 98 Jan Hol: 06 - 22 93 31 37
Koninklijke Ahold N.V. Albert Heijnweg 1 Postbus 3050 1500 HB Zaandam Tel.: +31 (0)75 659 5720 Fax: +31 (0)75 659 8302 http://www.ahold.nl
Bepaalde uitspraken in dit persbericht, inclusief verwachtingen ten aanzien van Ahold's toekomst, zijn 'forward-looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht en worden geacht te vallen onder de zogenaamde 'safe harbors'. De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen aanmerkelijk verschillen ten opzichte van de 'forward looking statements' aangezien deze onderhevig zijn aan risico's, onzekerheden en andere factoren waarop de onderneming geen invloed heeft. Deze factoren betreffen onder meer de algemene economische omstandigheden en wijzigingen in rentestanden in de landen waar Ahold actief is, toename van concurrentie in de markten waar Ahold opereert, wijzigingen in marketing methoden van concurrenten en moeilijkheden die Ahold tegen kan komen bij de integratie van overgenomen ondernemingen. Schommelingen in wisselkoersen tussen de Euro en andere valuta waarin de activa, schulden en bedrijfsresultaten van Ahold worden aangeduid, met name de Amerikaanse dollar, kunnen ook de 'forward looking statements' beïnvloeden, evenals andere factoren aangehaald in Ahold's publieke mededelingen. Veel van deze factoren zijn voor Ahold niet beheersbaar en evenmin voorspelbaar.