Procedurefout zet belangen landbouw op 'nul'
Keuze brakwaterzones IJsselmeer onterecht
Donderdag 30 augustus 2001 - De WLTO is pertinent tegen brakwaterzones
die Rijkswaterstaat in het IJsselmeer wil aanleggen. In een boze brief
die mede ondertekend is door de NLTO en de Noord-Hollandse
drinkwatermaatschappijen, maakt zij bezwaar tegen de oneigenlijke
procedure die is toegepast. Hierdoor worden de belangen van de land-
en tuinbouw, windenergie en drinkwatervoorzieningen verwaarloosd.
De plannen van Rijkswaterstaat komen uit de koker van de vierde nota
Waterhuishouding. In samenspraak met de regio is besloten tot de
aanleg van een aantal brakwaterzones in de Waddenzee en in het
IJsselmeer tegen de Afsluitdijk. Verder moeten er extra spuimiddelen
worden gerealiseerd met het oog op een mogelijke zeespiegelstijging.
Het project dient twee doelen: natuurontwikkeling en het vergroten van
de spuicapaciteit en heet daarom 'ES2'.
WLTO heeft weinig moeite met de spuimiddelen. Maar de manier waarop
Rijkswaterstaat de lokaties voor de brakwaterzones kiest, verloopt op
een oneigenlijke wijze.
Dat is bevreemdend, vindt beleidsmedewerker Joost Schaminee van de
WLTO. Hun intenties zijn in mijn ogen goed. Aan de landbouw,
windenergie en drinkwater waren van te voren immers harde
randvoorwaarden gesteld. We hebben kunnen bedingen dat het IJsselmeer
niet significant mag verzilten. Dat is een randvoorwaarde binnen het
project.
Rijkswaterstaat organiseerde vervolgens op geheel democratische wijze
een workshop voor enkele tientallen belanghebbenden en betrokkenen bij
het project ES2. De aanwezige partijen konden punten toekennen aan
negen verschillende criteria: ecologie, landschap, visserij,
recreatie, scheepvaart, militaire activiteiten,
drinkwatervoorzieningen, landbouw en windenergie. Rijkswaterstaat zal
op basis van de punten haar voorkeurslokaties bepalen.
In werkelijkheid zijn tijdens de workshop op 15 juni de belangen van
de landbouw en de drinkwatervoorziening door vier van de zes
discussiegroepen niet meegenomen in de puntentelling. Dit komt volgens
Joost Schaminee niet doordat de andere partijen geen waarde hechten
aan de belangen van de landbouw. De discussiegroepen zagen deze
criteria echter als randvoorwaarden, zoals eerder door Rijkswaterstaat
was aangegeven. Omdat er slechts 100 punten te verdelen waren over
negen criteria, hebben vier groepen ervoor gekozen om geen punten toe
te kennen aan de randvoorwaarden. Deze zouden dan immers, omdat ze
randvoorwaarden zijn, gezamenlijk alle punten moeten krijgen. De in
totaal 100 punten zijn dan ook over de resterende criteria verdeeld.
Dijkbreuk
Na afloop van de vergadering hebben we nog even doorgepraat met
Rijkswaterstaat. De procedure klopt niet. De landbouw is op nul gezet
en valt nu op oneigenlijke gronden buiten de Milieu Effect rapportage.
Volgens mij hebben ze dat niet in de smiezen, vermoedt Schaminee.
Op verzoek van de WLTO, de NLTO en de drinkwatermaatschappij is
tijdens de workshop gedemonstreerd wat de uitslag zou zijn als er wel
punten zouden zijn toegekend aan landbouw en drinkwatervoorziening.
Dat gaf een verschuiving te zien van voorkeurslocaties in het
IJsselmeer naar zilte zones in de Waddenzee.
De WLTO vindt dat de resultaten van de weging niet geschikt zijn voor
de besluitvorming over de voorkeurslocaties. In de brief aan
Rijkswaterstaat dringen zij aan op het behoud van
dezoetwatervoorziening voor de land- en tuinbouw. De WLTO wijst op het
gevaar voor calamiteiten als de brakwaterzones in het IJsselmeer
worden gerealiseerd. Een breuk in de Afsluitdijk is niet uitgesloten,
wanneer het IJsselmeer bijvoorbeeld dichtvriest. Zout water in het
IJsselmeer is een ramp. De vervangingsperiode voor zoet water is bijna
een half jaar.
Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: westweek@wlto.nl
(Auteur: Redactie Westweek)