Persbericht drs Wim van Velzen
Blikvangers Straatsburg september
BESCHERMING PRIVACY BIJ ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE
Verzenders van junkmail moeten verplicht worden een adres op te
geven waar ontvangers zich toe kunnen wenden om zich van de
mailinglijst te laten halen. De EP-commissie vrijheden en rechten
van de burger, justitie en binnenlandse zaken vindt dat het gebruik
van oproepsystemen en fax voor direct marketing alleen toegestaan
mag zijn als abonnees vooraf toestemming hebben gegeven (opt-in).
Bij andere systemen, zoals e-mail, moeten verzenders van
ongevraagde mail ofwel de abonnees vooraf om toestemming vragen
ofwel afzien van het versturen van junkmail naar abonnees die
hebben laten weten dat ze daar verschoond van willen blijven
(opt-out). Welk van de twee mogelijkheden het wordt, hangt af van
de geldende nationale wetgeving.
Lidstaten kunnen van de richtlijn over de bescherming van de
privacy afwijken als dat nodig is voor de openbare veiligheid of
strafrechtelijke onderzoeken, maar dat moet dan echt noodzakelijk
en van beperkte duur zijn. Er mag geen sprake zijn van
grootscheepse, algemene monitoring. Evenmin mogen lidstaten
willekeurig welke verkeers- en locatiegegevens opvragen zonder een
specifieke reden op te geven. Informatie mag bij providers dan ook
niet langer opgeslagen blijven dan noodzakelijk is voor het
doorsturen van gegevens of voor het beheer van het gegevensverkeer.
ECHELON
De tijdelijke EP-commissie die onderzoek heeft gedaan naar het
interceptiesysteem Echelon komt tot de conclusie dat over het
bestaan van dit systeem geen twijfel meer mogelijk is. Ook staat
buiten kijf dat het systeem, waarvoor de VS, Groot-Brittannië,
Canada, Australië en Nieuw-Zeeland samenwerken, niet bestemd is om
militaire maar om economische en privé-communicatie te
onderscheppen. Des te verwonderlijker is het dat verschillende
Europese hoogwaardigheidsbekleders zeggen geen weet van dit systeem
te hebben. Het gebruik van Echelon voor bedrijfsspionage zou
indruisen tegen de gemeenschappelijke markt en de eerlijke
concurrentie. Hoewel er geen harde bewijzen zijn dat Echelon
gebruikt wordt voor bedrijfsspionage zou volgens goede bronnen in
de VS zo'n 5% van de vergaarde informatie door de VS voor
economische spionage worden gebruikt. Met Echelon kan ook de
bescherming van de privacy in het geding zijn en daarom roept de
EP-commissie de lidstaten op alle Europese burgers dezelfde
wettelijke garanties voor de bescherming van hun privacy te bieden.
GELIJK LOON VOOR WERK VAN GELIJKE WAARDE
Overal ter wereld krijgen vrouwen nog altijd minder betaald dan
mannen. In de EU-landen hebben vrouwen vaak werk waarvoor lagere
kwalificaties en een lagere opleiding vereist zijn. En hoewel al
sinds 1975 een richtlijn van kracht is met het beginsel dat vrouwen
voor gelijk werk gelijk loon moeten krijgen, ligt het salaris van
vrouwen doorgaans nog altijd een stuk lager dan dat van mannen.
Wetgeving over gelijke beloning heeft dit probleem slechts ten dele
opgelost, zo stelt rapporteur Miet Smet (EVP/ED, B) vast. (Of het
verslag-Smet daadwerkelijk de komende zitting wordt behandeld, is
nog niet zeker.)
EUROPEES AANHOUDINGSBEVEL
Er moet een Europees aanhoudingsbevel komen om effectief de strijd
aan te kunnen binden met terroristen, de georganiseerde misdaad,
mensenhandel, kindermisbruik, drugs- en wapensmokkel, corruptie en
fraude. Volgens de EP-commissie vrijheden en rechten van de burger,
justitie en binnenlandse zaken kunnen zo omslachtige en tijdrovende
justitiële procedures worden vermeden.
VORDERINGEN KANDIDAAT-LIDSTATEN IN 2000
In 12 verslagen maakt de Commissie buitenlandse zaken de balans op
van de vorderingen die de kandidaat-lidstaten waarmee
toetredingsonderhandelingen worden gevoerd (dus niet Turkije) in
2000 hebben gemaakt. Diverse punten, waaronder de bescherming van
minderheden en de strijd tegen corruptie, worden in nagenoeg alle
verslagen aan de orde gesteld. Veel nadruk wordt ook gelegd op de
overname van het acquis communautaire door de kandidaatlanden.
STATUUT EUROPESE VENNOOTSCHAP
Op de Top van Nice werd besloten het statuut van de Europese
vennootschap (SE) in een verordening te regelen en de afspraken op
het gebied van werknemersparticipatie in een richtlijn vast te
leggen. In maart 2001 kwam de Raad met een voorstel dat in grote
lijnen het Commissievoorstel van 1989 volgt. De Juridische
commissie vindt het echter onaanvaardbaar dat de Raad artikel 308
van het Verdrag als rechtsgrondslag neemt en niet de
medebeslissingsprocedure hanteert.
Wat de plaats van werknemers in het statuut van de SE betreft,
benadrukt de EP-commissie Werkgelegenheid en sociale zaken dat het
verkeerd zou zijn te tornen aan de regelingen van lidstaten die een
verregaander sociale wetgeving hebben. Gepleit wordt voor een
"omzettingsteam" van deskundigen van de lidstaten om de omzetting
van de richtlijn in nationaal recht te coördineren.
VEILIGHEID VAN DE LUCHTVAART
De Vervoerscommissie van het EP wil dat het op te richten Europees
Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart zo onafhankelijk
mogelijk is van de Commissie en meer slagkracht en bevoegdheden
krijgt. Van groot belang is transparantie bij de benoeming van de
leden van de Raad van bestuur. De uitvoerend directeur moet door
het EP of de Raad ter verantwoording kunnen worden geroepen,
terwijl OLAF en de Rekenkamer in situ inspecties moeten kunnen
uitvoeren.
In een tweede verslag hekelt de Vervoerscommissie de bestaande
desinformatie over het Handvest van de rechten van de passagier.
Meer transparantie in vervoerscontracten en -voorwaarden is
vereist. Vaak wordt het recht om een klacht in te dienen of
schadeloosstelling te eisen bemoeilijkt door moderne
bedrijfspraktijken zoals code-sharing en uitbesteding van diensten.
De Commissie zou hier voor meer rechtszekerheid moeten zorgen.
Daarnaast dient zij middelen uit het onderzoeksbudget vrij te maken
voor een onafhankelijke evaluatie van de gezondheidsrisico's van
langeafstandsvluchten.
WIJZIGING STATUUT EUROPESE OMBUDSMAN
De Commissie constitutionele zaken wil het statuut van de Europese
ombudsman zodanig wijzigen dat hij niet alleen het recht op inzage
krijgt, maar ook op het maken van kopieën van elk document. Verder
dient hij inzage te krijgen in "alle geheime" documenten van een
lidstaat, nadat de betrokken lidstaat daarvan in kennis is gesteld.
In het huidige statuut wordt onder meer gesproken van "voorafgaande
toestemming van de betrokken lidstaat". Daarnaast moeten ambtenaren
en andere personeelsleden van de Europese instellingen en organen
die als getuigen worden gehoord "gehouden zijn volledige en
waarheidsgetrouwe informatie te geven".