Persbericht 40, 30 augustus 2001
Uitgaven aan vlees nemen sterk toe
De huishoudelijke uitgaven aan vlees en vleeswaren zijn het eerste
halfjaar van 2001 sterk gestegen tot bijna 3,8 miljard gulden. Dit
betekent een stijging van circa 10% ten opzichte van dezelfde periode
van vorig jaar.
Ondanks een prijsstijging van gemiddeld 10% bleef het aankoopvolume
van vlees en vleeswaren stabiel. De prijsstijging liep per vleessoort
uiteen, van 4% bij rundvlees tot bijna 20% bij varkensvlees. Het
prijsverschil tussen beide vleessoorten bedraagt zo slechts ¦ 3,50 per
kg. Door de prijsstijging kocht de consument bijna 9% minder
varkensvlees dan vorig jaar. Ook rundvlees zit in de min (-2%), mede
vanwege prijsstijgingen en BSE.
De daling bij varkens- en rundvlees is gecompenseerd door de verkoop
van vooral gemengd vleesproduct, gehakt en kip. Ook rookworst kende
een prima eerste halfjaar met een volumestijging van bijna 5%. Het
herstel bij kalkoen zette het tweede kwartaal door.
Marktaandelen
Het marktaandeel van de supermarkten in de huishoudelijke vleesmarkt
steeg met 0,5% tot 78,2%. Slagers realiseerden een aandeel van 15,7%
tegenover 16,3% in 2000. Deze ontwikkeling ging gepaard met een groei
van 3% van het voorverpakte vlees. Dit kwam de eerste zes maanden van
2001 uit op 73,9%.
Vleeswaren
Bij vleeswaren was een zelfde ontwikkeling te zien als bij vlees. Het
aankoop-volume daalde de eerste helft van dit jaar licht (-1,8%) maar
dankzij een hogere prijs namen de bestedingen toe (+7%). Enkele
uitschieters, ook qua volume-ontwikkeling, waren filet américain, kip-
en kalkoenvleeswaren en chorizo. Het marktaandeel van de supermarkten
kwam bijna 1% hoger uit op 85,7%. Ook het aandeel voorverpakte
vleeswaren nam verder toe tot bijna 80%.
De gemakstrend zet zich voort. De huishoudelijke aankopen van
kant-en-klaar maaltijden en van vleessnacks met brood namen met 7%
toe. Vooral diepvries-maaltijden (pizza's) zijn populair.
Vleesvervangers vormen met een volume van 2.300 ton een klein segment
vergeleken met vlees/vleeswaren (271.000 ton).
Voor nadere informatie: Dé van de Riet,
PVE Afdeling Communicatie
Tel. (070) 340 92 92