29-8-2001
Renault blaast begrip droomauto nieuw leven in
Renault laat met de presentatie van de unieke conceptcar genaamd
Talisman zien wat zij de komende jaren aan technische noviteiten in
petto hebben.
We hebben gekozen voor de Grand Tourisme om een aantal van onze ideeën
vorm te geven, verduidelijkt Patrick le Quément, Directeur Industriële
Vormgeving van Renault SA, Omdat het een mooi object is dat
topprestaties suggereert en controle en sereniteit uitdrukt. Deze
vierzits sportieve topklasse coupé heeft een tegelijkertijd vloeiend,
maar ook gespierd silhouet. De nieuwe conceptcar van Renault, de
Talisman, is in alle opzichten een droomauto. De auto laat zien hoe de
in de toekomst de interieurs van onze autos eruit zouden kunnen zien:
comfortabel, strak en simpel. Ingewikkelde technologie verdwijnt in de
auto achter eenvoud, waardoor een uniek gevoel van comfort en
welbehagen ontstaat. De Talisman introduceert, als de verwezenlijking
van een nieuwe levenskunst binnen de automobielsector, het concept
Touch Design, voor een ideale verhouding tussen mens en machine. De
vorm en de materialen moeten de functie van het object duidelijk
maken, moeten de wijze waarop het gebruikt dient te worden aangeven en
moeten uitnodigen tot aanraken.
De Talisman is een ideaal beeld van onze opvatting hoe auto-interieurs
er morgen uitzien zegt Patrick le Quément. Het interieur vormt immers
het grootste gedeelte van de auto. Hij voegt daaraan toe: De
afmetingen van deze conceptcar zijn een afspiegeling van de tijdloze
Grand Tourisme. De omhoog openende portieren geven het interieur een
magische touch.
De Talisman en het verlangen naar eenvoud: weggewerkte technologie,
zichtbare eenvoud, gratie en een overmaat aan ruimte.
Achter de elektro-hydraulisch naar boven openende portieren (2.450 mm
lang) schuilt een eenvoudig interieur waar gemakkelijk wordt ingestapt
omdat de middenstijl ontbreekt. Het technische, ruime en elegante
interieur van de Talisman heeft iets weg van meubeldesign. De aandacht
wordt meteen getrokken door het rode leer dat lijkt te zweven in de
ruimte. De rode rand van de grijze middenconsole loopt naar beide
kanten uit in een tweede huid om de voorstoelen (met koolstof frame)
heen. De rode lap loopt verder over de bodemplaat, volgt de vormen van
het dashboard en eindigt bij de voorruit. Het dashboard is aan het
schutbord bevestigd door middel van dunne metalen balkjes en lijkt op
een vliegtuigvleugel, strak en simpel. De eenvoud wordt extra
benadrukt doordat alleen een dashboardklokje van Tag Heuer zichtbaar
is. In het dashboard bevindt zich een opbergruimte die toegankelijk is
door het bovenste gedeelte open te draaien.
Minimaliseren heeft sterke verwantschappen met elegantie. Het
herinnert ons er ook aan dat de techniek in dienst staat van de mens
en dat ruimte niet ten koste van de passagiers mag gaan. In de
Talisman staan de stoelen vast, terwijl het dashboard en de pedalen
als eenheid elektrisch naar voren en achteren kunnen worden geschoven,
zodat de bestuurder de voor hem perfecte rijpositie kan instellen.
Door deze indeling zijn ook de passagiers achterin verzekerd van een
constante beenruimte. Het gevoel van comfort en veiligheid wordt
bovendien nog eens versterkt door de celvorm die door de
portierpanelen wordt gevormd en helemaal de lijn van de stoelen volgt.
Aan beide kanten van het stuur lijken ook de vier tellers, die bestaan
uit drie op elkaar gestapelde kristallen schijven, omhoog te komen. In
de middelste schijf zijn de cijfers met laser ingegraveerd en lijken
ze daardoor in de lucht te zweven.
Er zijn twee vormen van interieurverlichting mogelijk: indirect via
vier kleine lampjes of direct via een leeslamp.
Deze zichtbare eenvoud verbergt echter op subtiele wijze complexe
techniek. De rode leren lap die over de stoelen heen loop zit vast aan
een elastisch weefsel waarmee de zitting is bekleed. Daaronder bevindt
zich een luchtzak die naargelang de gewenste hoogte van de stoel met
meer of minder lucht gevuld kan worden.
De auto wordt gestart met behulp van een handsfree kaart (lage
frequentie) die ook wordt gebruikt voor het openen van de zijportieren
en de kofferbak. De sensoren voor de portieren zitten onder de
voorschermen en bevinden zich voor de achterklep aan de achterzijde.
Tenslotte heeft de bestuurder ruim zicht op de weg achter zich dankzij
de beelden van drie cameras die weergegeven worden op een 16 x 9
multifunctioneel scherm, dat met stembediening werkt en in het
bovenste gedeelte van het dashboard is ingebouwd. Op dit scherm zijn
ook gegevens af te lezen van het navigatiesysteem, de
hifi-installatie, de airco en de waarschuwings- en
veiligheidssystemen.
Touch Design vereenvoudigt
De Talisman symboliseert Touch Design en is de belichaming van de
ideeën die hun stempel zullen gaan drukken op het design van de
Renault interieurs van de toekomst. Patrick le Quément licht het
begrip Touch Design toe dat hij bijna twee jaar geleden bij de design
teams van Renault introduceerde en associeerde met verleidelijke en
emotionele ergonomie. De functie van ieder bedieningsmechanisme moet
duidelijk zijn en het moet uitnodigen tot gebruik. Daarom moeten de
gebruikte materialen zacht aanvoelen, moet de vorm uitnodigend werken
en de bediening logisch zijn. Dit houdt in dat een element niet alleen
ergonomisch, maar ook esthetisch perfect moet zijn. Touch Design
betreft meer dan alleen uiterlijk. Een object dient ook aan te zetten
tot gebruik. Touch Design betekent dus ook interactiviteit, het is een
benadering van objecten waarbij ook rekening wordt gehouden met de
werking van de dingen. Touch Design wil het gebruik van techniek voor
de mens vanzelfsprekend en spontaan maken via design.
Touch Design wil noodzakelijkerwijs complexe technische systemen
ergonomisch en toegankelijk maken, vereenvoudigen dus. Deze
vereenvoudiging is terug te vinden in de bedieningsmechanismen van de
Talisman. Een hand past zo perfect om het zacht aanvoelende leer van
de versnellingshendel dat de manier van gebruiken logisch wordt.
Ook de bedieningstoetsen voelen prettig aan. Onder het leer zit een
soepel materiaal dat inveert bij een aanraking. Op dezelfde manier
zijn de afdrukken van hand of vinger respectievelijk aangebracht op
het stuurwiel en de bedieningstoetsen, waarbij de laatste daardoor een
spatelvormige structuur krijgen.
Tenslotte hebben de ontwerpers van Renault, ook weer voor meer
comfort, functionaliteit en esthetica, twee bagage-elementen ontworpen
die bevestigd zijn op in de kofferbak geïntegreerde rails. Ook deze
elementen liggen geheel in de lijn van het Touch Design principe. Zo
worden ze geopend via een ergonomische knop vervaardigd uit soepel,
doorschijnend materiaal waarin vingerafdrukken zijn gemaakt.
Een sportieve en gespierde buitenzijde
Eenvoud geldt ook voor de carrosserie. De vorm is gebeeldhouwd, de
lijnen vloeiend, maar de contouren blijven conform de basisnormen die
gelden voor een Grand Tourisme, dus rond, stoer en met mooie
verhoudingen. De duidelijke snijvlakken bakenen zo drie aspecten af
die bijdragen aan de dynamiek van de auto, maar die in geen geval
afbreuk doen aan de vloeiende en zinnelijke vormen. Deze impressie
wordt extra geaccentueerd door de immense zijruit met zijn
karakteristieke cirkelboogvorm. De koplampen, die voorzien zijn van de
techniek van de vloeibare optiek om de lichtbundel te sturen, zijn
gevormd uit een glazen strook die doorloopt via de bovenzijde van de
voorschermen. De grille versterkt de nieuwe visuele identiteit van het
merk Renault en is gebouwd in het centrale deel met daarop in het
midden het logo dat is ingevat in een klein kader in de vorm van een
zwevend wiebertje.
En om het gevoel van welbehagen en ruimte in de auto te verhogen is de
voorruit verlengd door twee glazen stroken die overgaan in het dak,
waarna ze doorgetrokken worden naar de V-vormige achterruit.
De Talisman rijdt met een V8 motor die een uitstekende koeling heeft
dankzij de ventilatieopeningen aan de zijkant. Er is gewerkt aan de
diffusor, die in het lage gedeelte aan de achterkant zit, om de
finesse en de aërodynamische stabiliteit te verbeteren.
Technische gegevens
Motor: V8 - 4.5 liter - 32 kleppen
Versnellingsbak: automatisch met overdrive en snelbediening
Chassis: staal
Transmissie: achterwielaandrijving
Remmen: 4 schijven (380 mm doorsnede), remklauwen met 6 zuigers
Wielen: aluminium Montupet velgen (komt overeen met 21)
Michelin banden PAX SYSTEM:
* vóór: 255 - 710 - R 560 A
* achter: 285 - 710 - R 560 A
Uitrustingen buitenkant:
Zijportieren die omhoog openen, bediend met een handsfree kaart (lage
frequenties). Hetzelfde principe voor de achterklep.
Uitrustingen interieur:
Zicht achteruit door drie breedbeeld-cameras via een multifunctioneel
scherm van 16 x 9 cm, met stembediening.
Motor start via handsfree kaart.
Elektrische instelling van de positie van het dashboard en de pedalen
(één geheel)
Hoogteverstelling van de stoel via luchtdruksysteem.
Tag Heuer dashboardklokje.
Afmetingen:
Totale lengte: 4805 mm
Totale breedte: 1950 mm (geopende portieren: 2480 mm)
Hoogte: 1380 mm (geopende portieren: 2130 mm)
Wielbasis: 2950 mm
Vooroverbouw: 900 mm
Achteroverbouw: 955 mm
Gewicht: 1600 kg
Partners:
Donnely (achterruit)
Megalux (koplampen)
Michelin (banden)
Montupet (velgen)
Tag Heuer (dashboardklokje)