AutoRai

29-8-2001

Renault blaast begrip droomauto nieuw leven in

Renault laat met de presentatie van de unieke conceptcar genaamd Talisman zien wat zij de komende jaren aan technische noviteiten in petto hebben.

We hebben gekozen voor de Grand Tourisme om een aantal van onze ideeën vorm te geven, verduidelijkt Patrick le Quément, Directeur Industriële Vormgeving van Renault SA, Omdat het een mooi object is dat topprestaties suggereert en controle en sereniteit uitdrukt. Deze vierzits sportieve topklasse coupé heeft een tegelijkertijd vloeiend, maar ook gespierd silhouet. De nieuwe conceptcar van Renault, de Talisman, is in alle opzichten een droomauto. De auto laat zien hoe de in de toekomst de interieurs van onze autos eruit zouden kunnen zien: comfortabel, strak en simpel. Ingewikkelde technologie verdwijnt in de auto achter eenvoud, waardoor een uniek gevoel van comfort en welbehagen ontstaat. De Talisman introduceert, als de verwezenlijking van een nieuwe levenskunst binnen de automobielsector, het concept Touch Design, voor een ideale verhouding tussen mens en machine. De vorm en de materialen moeten de functie van het object duidelijk maken, moeten de wijze waarop het gebruikt dient te worden aangeven en moeten uitnodigen tot aanraken.

De Talisman is een ideaal beeld van onze opvatting hoe auto-interieurs er morgen uitzien zegt Patrick le Quément. Het interieur vormt immers het grootste gedeelte van de auto. Hij voegt daaraan toe: De afmetingen van deze conceptcar zijn een afspiegeling van de tijdloze Grand Tourisme. De omhoog openende portieren geven het interieur een magische touch.

De Talisman en het verlangen naar eenvoud: weggewerkte technologie, zichtbare eenvoud, gratie en een overmaat aan ruimte.

Achter de elektro-hydraulisch naar boven openende portieren (2.450 mm lang) schuilt een eenvoudig interieur waar gemakkelijk wordt ingestapt omdat de middenstijl ontbreekt. Het technische, ruime en elegante interieur van de Talisman heeft iets weg van meubeldesign. De aandacht wordt meteen getrokken door het rode leer dat lijkt te zweven in de ruimte. De rode rand van de grijze middenconsole loopt naar beide kanten uit in een tweede huid om de voorstoelen (met koolstof frame) heen. De rode lap loopt verder over de bodemplaat, volgt de vormen van het dashboard en eindigt bij de voorruit. Het dashboard is aan het schutbord bevestigd door middel van dunne metalen balkjes en lijkt op een vliegtuigvleugel, strak en simpel. De eenvoud wordt extra benadrukt doordat alleen een dashboardklokje van Tag Heuer zichtbaar is. In het dashboard bevindt zich een opbergruimte die toegankelijk is door het bovenste gedeelte open te draaien.

Minimaliseren heeft sterke verwantschappen met elegantie. Het herinnert ons er ook aan dat de techniek in dienst staat van de mens en dat ruimte niet ten koste van de passagiers mag gaan. In de Talisman staan de stoelen vast, terwijl het dashboard en de pedalen als eenheid elektrisch naar voren en achteren kunnen worden geschoven, zodat de bestuurder de voor hem perfecte rijpositie kan instellen. Door deze indeling zijn ook de passagiers achterin verzekerd van een constante beenruimte. Het gevoel van comfort en veiligheid wordt bovendien nog eens versterkt door de celvorm die door de portierpanelen wordt gevormd en helemaal de lijn van de stoelen volgt.

Aan beide kanten van het stuur lijken ook de vier tellers, die bestaan uit drie op elkaar gestapelde kristallen schijven, omhoog te komen. In de middelste schijf zijn de cijfers met laser ingegraveerd en lijken ze daardoor in de lucht te zweven.
Er zijn twee vormen van interieurverlichting mogelijk: indirect via vier kleine lampjes of direct via een leeslamp. Deze zichtbare eenvoud verbergt echter op subtiele wijze complexe techniek. De rode leren lap die over de stoelen heen loop zit vast aan een elastisch weefsel waarmee de zitting is bekleed. Daaronder bevindt zich een luchtzak die naargelang de gewenste hoogte van de stoel met meer of minder lucht gevuld kan worden.
De auto wordt gestart met behulp van een handsfree kaart (lage frequentie) die ook wordt gebruikt voor het openen van de zijportieren en de kofferbak. De sensoren voor de portieren zitten onder de voorschermen en bevinden zich voor de achterklep aan de achterzijde. Tenslotte heeft de bestuurder ruim zicht op de weg achter zich dankzij de beelden van drie cameras die weergegeven worden op een 16 x 9 multifunctioneel scherm, dat met stembediening werkt en in het bovenste gedeelte van het dashboard is ingebouwd. Op dit scherm zijn ook gegevens af te lezen van het navigatiesysteem, de hifi-installatie, de airco en de waarschuwings- en veiligheidssystemen.

Touch Design vereenvoudigt

De Talisman symboliseert Touch Design en is de belichaming van de ideeën die hun stempel zullen gaan drukken op het design van de Renault interieurs van de toekomst. Patrick le Quément licht het begrip Touch Design toe dat hij bijna twee jaar geleden bij de design teams van Renault introduceerde en associeerde met verleidelijke en emotionele ergonomie. De functie van ieder bedieningsmechanisme moet duidelijk zijn en het moet uitnodigen tot gebruik. Daarom moeten de gebruikte materialen zacht aanvoelen, moet de vorm uitnodigend werken en de bediening logisch zijn. Dit houdt in dat een element niet alleen ergonomisch, maar ook esthetisch perfect moet zijn. Touch Design betreft meer dan alleen uiterlijk. Een object dient ook aan te zetten tot gebruik. Touch Design betekent dus ook interactiviteit, het is een benadering van objecten waarbij ook rekening wordt gehouden met de werking van de dingen. Touch Design wil het gebruik van techniek voor de mens vanzelfsprekend en spontaan maken via design.

Touch Design wil noodzakelijkerwijs complexe technische systemen ergonomisch en toegankelijk maken, vereenvoudigen dus. Deze vereenvoudiging is terug te vinden in de bedieningsmechanismen van de Talisman. Een hand past zo perfect om het zacht aanvoelende leer van de versnellingshendel dat de manier van gebruiken logisch wordt. Ook de bedieningstoetsen voelen prettig aan. Onder het leer zit een soepel materiaal dat inveert bij een aanraking. Op dezelfde manier zijn de afdrukken van hand of vinger respectievelijk aangebracht op het stuurwiel en de bedieningstoetsen, waarbij de laatste daardoor een spatelvormige structuur krijgen.

Tenslotte hebben de ontwerpers van Renault, ook weer voor meer comfort, functionaliteit en esthetica, twee bagage-elementen ontworpen die bevestigd zijn op in de kofferbak geïntegreerde rails. Ook deze elementen liggen geheel in de lijn van het Touch Design principe. Zo worden ze geopend via een ergonomische knop vervaardigd uit soepel, doorschijnend materiaal waarin vingerafdrukken zijn gemaakt.

Een sportieve en gespierde buitenzijde

Eenvoud geldt ook voor de carrosserie. De vorm is gebeeldhouwd, de lijnen vloeiend, maar de contouren blijven conform de basisnormen die gelden voor een Grand Tourisme, dus rond, stoer en met mooie verhoudingen. De duidelijke snijvlakken bakenen zo drie aspecten af die bijdragen aan de dynamiek van de auto, maar die in geen geval afbreuk doen aan de vloeiende en zinnelijke vormen. Deze impressie wordt extra geaccentueerd door de immense zijruit met zijn karakteristieke cirkelboogvorm. De koplampen, die voorzien zijn van de techniek van de vloeibare optiek om de lichtbundel te sturen, zijn gevormd uit een glazen strook die doorloopt via de bovenzijde van de voorschermen. De grille versterkt de nieuwe visuele identiteit van het merk Renault en is gebouwd in het centrale deel met daarop in het midden het logo dat is ingevat in een klein kader in de vorm van een zwevend wiebertje.
En om het gevoel van welbehagen en ruimte in de auto te verhogen is de voorruit verlengd door twee glazen stroken die overgaan in het dak, waarna ze doorgetrokken worden naar de V-vormige achterruit. De Talisman rijdt met een V8 motor die een uitstekende koeling heeft dankzij de ventilatieopeningen aan de zijkant. Er is gewerkt aan de diffusor, die in het lage gedeelte aan de achterkant zit, om de finesse en de aërodynamische stabiliteit te verbeteren.

Technische gegevens

Motor: V8 - 4.5 liter - 32 kleppen

Versnellingsbak: automatisch met overdrive en snelbediening

Chassis: staal

Transmissie: achterwielaandrijving

Remmen: 4 schijven (380 mm doorsnede), remklauwen met 6 zuigers

Wielen: aluminium Montupet velgen (komt overeen met 21)

Michelin banden PAX SYSTEM:

* vóór: 255 - 710 - R 560 A

* achter: 285 - 710 - R 560 A

Uitrustingen buitenkant:
Zijportieren die omhoog openen, bediend met een handsfree kaart (lage frequenties). Hetzelfde principe voor de achterklep.

Uitrustingen interieur:
Zicht achteruit door drie breedbeeld-cameras via een multifunctioneel scherm van 16 x 9 cm, met stembediening.
Motor start via handsfree kaart.
Elektrische instelling van de positie van het dashboard en de pedalen (één geheel)
Hoogteverstelling van de stoel via luchtdruksysteem. Tag Heuer dashboardklokje.

Afmetingen:
Totale lengte: 4805 mm
Totale breedte: 1950 mm (geopende portieren: 2480 mm) Hoogte: 1380 mm (geopende portieren: 2130 mm)
Wielbasis: 2950 mm
Vooroverbouw: 900 mm
Achteroverbouw: 955 mm
Gewicht: 1600 kg

Partners:
Donnely (achterruit)
Megalux (koplampen)
Michelin (banden)
Montupet (velgen)
Tag Heuer (dashboardklokje)