29-8-2001
Terugkeer Lusso-badge in Alfa 156
Met de introductie van de nieuwe Alfa 156 Lusso en Alfa Sportwagon
Lusso speelt het sportieve Italiaanse merk nadrukkelijk in op de vraag
naar een combinatie van luxe, dynamiek en prestaties.
In het geval van de Lusso mag je rustig van first class mobiliteit
spreken. In de rijke historie van Alfa Romeo keert de naam Lusso na
lange tijd weer terug. Vrij vertaald staat de term voor ,,pure luxe en
dat gaat in dit geval wel heel letterlijk op.
Autorijden is in dit geval nóg mooier dan vliegen, zou je bijna
zeggen. Het spreekt bij een merk als Alfa Romeo bijna vanzelf dat ook
deze nieuwe uitvoeringen de uitzonderlijk dynamische rij-eigenschappen
bieden die de Alfas zo nadrukkelijk van hun concurrenten
onderscheiden. En die er onder andere voor hebben gezorgd dat de
productiecapaciteit van zijn fabriek inmiddels al enkele malen kon
worden uitgebreid. De Alfa 156 Lusso en Alfa Sportwagon Lusso bouwen
voort op het ongekende succes van de Alfa 156 sedan, later gevolg door
de Alfa Sportwagon. Van 1997 tot en met 2000 zijn er achtereenvolgens
404, 5.379, 5.827 en 5.016 eenheden geregistreerd. Kortom, de Alfa 156
en Alfa Sportwagon hebben in een enorm tempo gezorgd voor een ware
revival van het merk Alfa Romeo. Ze speelden de afgelopen tijd een
zeer opvallende rol in het luxe segment. Waar autos in deze klasse
doorgaans strikt zakelijk worden gereden, spreekt het concept van de
156 zowel de zakelijke rijder als de veeleisende particuliere
automobilist aan. Dit wordt onderstreept door het voortdurende succes,
ook nu hij gezelschap kreeg van de iets compacter uitgevoerde, maar
minstens even verfijnde Alfa 147. Alle modellen tesamen zorgen voor de
gestage vergroting van Alfas marktaandeel, inmiddels opgelopen naar
1,5% (januari tot en met juli 2001, tegenover 1,25% in 2000).
Fraaie uitrusting en nieuwe 1.9 JTD motor
Wie de uitrusting en techniek op een rijtje zet, zal merken dat de
Alfa 156 Lusso en Alfa Sportwagon Lusso wederom wat meer op maat zijn
gesneden voor de autoliefhebbende rijders. Zo herkennen we de 156
Lusso en Sportwagon Lusso aan de design-verfijningen: van de fraaie,
15 inch lichtmetalen 8-gaats velgen met 185/65 sportbanden en
geïntegreerde mistlampen tot de speciale antenne voor gebruik met
autotelefoon. In het Lusso interieur vinden we standaard onder andere
airconditioning met automatische klimaatregeling, een met leer bekleed
stuurwiel, armsteunen voor- en achterin plus een skiluik.
Maar er valt ook een opvallende technische noviteit te melden. Analoog
aan de Alfa 147 is nu ook een nieuwe 1.9 JTD versie voor de Alfa 156
ontwikkeld. Vanzelfsprekend op maat gesneden voor zijn werk in dit
grotere sportieve middenklasse model. Misschien mogen we in dit geval
zelfs de vergelijking trekken met zweefvliegen. En dan hebben we het
zeker niet alleen over zijn excellente rij-eigenschappen. Zo is het
rendement van de nieuwe JTD bijvoorbeeld van uitzonderlijk hoog
niveau, getuige het gemiddelde brandstofverbruik van respectievelijk
5,8 (Alfa 156) en 6 liter (Alfa Sportwagon) op 100 kilometer. Ook met
de Sportwagon blijkt één op 17 dus haalbaar. Als we de vergelijking
doortrekken, haalt de nieuwe generatie Alfa 156 met 1.9 JTD in vrije
vlucht imposante snelheden. De sedan en de Sportwagon zijn beide goed
voor een topsnelheid van maar liefst 191 kilometer per uur en ze komen
in fors tempo uit de startblokken: nul tot honderd in respectievelijk
10,3 en 10,7 seconden. Vanzelfsprekend houden de Alfa 156 Lusso en
Sportwagon Lusso de banden te allen tijde meer dan stevig op het
wegdek. Sterker nog: hun verfijnde aërodynamica staat op hoge(re)
snelheden borg voor optimale neerwaartse druk en de best mogelijke
grip.
Nieuwe techniek
Zoals de kenners weten, had de Alfa 156 enkele jaren geleden de
primeur van de revolutionaire common-rail turbodieselmotor waarvan het
concept door moederconcern Fiat Auto is ontwikkeld. Inmiddels is
iedereen het erover eens dat deze vorm van directe brandstofinspuiting
onder ultra hoge druk (die steeds varieert) enorme mogelijkheden
biedt. Niet voor niets worden juist in de zakelijke segmenten veel
direct ingespoten dieseluitvoeringen verkocht.
Het signalement van de JTD geeft meteen aan waarom: zijn hoge
rendement garandeert een laag verbruik en voortreffelijke prestaties.
De hypermoderne krachtbron staat borg voor een geringe emissie en een
bijzonder laag geluidsniveau. Dankzij de ingrijpend verbeterde
techniek is de 115 pk (85 kW) 1.9 JTD aanzienlijk sterker dan zijn
voorganger. Het maximum koppel beloopt 275 Nm bij slechts 2.000 toeren
per minuut. De combinatie van veel vermogen bovenin en pure kracht bij
lage toerentallen resulteert niet alleen in de eerder genoemde
sportieve prestaties maar betekent ook dat de viercilinder ongekend
soepel en rustig zijn werk doet.
Variabele turbo geometrie
Er is veel werk van gemaakt om de toch al indrukwekkende 1.9 JTD nog
eens flink te overtroeven. Daarvoor is de direct ingespoten
viercilinder onder andere voorzien van een nieuwe Garrett VGT 1749
turbo, waarbij de V staat voor variabele geometrie. Uiteraard maakt
ook de nieuwe krachtbron gebruik van de verfijnde techniek met
meerdere inspuitmomenten; het zogenaamde Unijet-principe. De
voorinspuiting (de zogenaamde pilot-inspuiting) brengt het
verbrandingsproces heel gelijkmatig op gang, waarna de hoofdinspuiting
volgt. Overigens werd die pilot-inspuiting ook gemodificeerd middels
een nieuw type injector en nieuwe software (ECU). Uiteraard dient de
inspuitregeling ongelooflijk exact te werken want we spreken bij dit
soort motoren over werkelijk minuscule hoeveelheden brandstof. Wat het
hogere vermogen aangaat: die winst valt hoofdzakelijk toe te schrijven
aan de montage van de nieuwe turbo met elektronisch geregelde
variabele geometrie. Daarbij wordt de hoek, waaronder de uitlaatgassen
het turbinewiel aanjagen, gevarieerd. Dit zorgt er weer voor dat de
turbo bij gasgeven veel sneller op gang komt en dus beter zijn druk
opbouwt. Alle verfijningen resulteren tenslotte in een aanzienlijke
geluidsreductie: liefst een halvering van het motorgeluid bij
stationair toerental en een reductie met tweederde (!) op
kruissnelheid.
Kortom: een bijzonder indrukwekkende krachtbron. Uiteraard zijn de 156
Lusso en Sportwagon Lusso ook met een benzinemotor leverbaar: de
gespierde 1.8 Twin Spark 16V. Goed voor 140 pk (103 kW) en een
trekkracht van 163 Nm. De topsnelheid bedraagt 208 kilometer per uur,
terwijl voor de acceleratie respectievelijk 9.4 en 9.7 seconden wordt
genoteerd.
De prijzen
Tot slot de uitrusting en prijzen. Naast de luxe van het Lusso pakket
met al zijn extra zaken, verdient de standaarduitrusting van de Alfa
156 / Alfa Sportwagon vermelding: ABS, elektronische
remkrachtverdeling, twee airbags en twee zijdelingse airbags, centrale
vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en
verwarmde spiegels en elektrisch bedienbare ramen (voor).
De Alfa 156 Lusso is er vanaf 55.864 gulden als 1.8 Twin Spark 16V en
vanaf 62.508 gulden in de nieuwe 115 pk sterke1.9 JTD uitvoering. Voor
de Alfa Sportwagon Lusso zijn die bedragen respectievelijk 59.225 (1.8
TS 16V) en 65.869 gulden (1.9 JTD).