Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

26-8-2001; Betreft wedstrijdverslag wegrace Grand Prix Tsjechië, circuit Brno

AOKI TEVREDEN MET 14E PLAATS OP SNEL BRNO

Na een korte zomerpauze van een maand traden de GP-coureurs aan voor de 10e ronde van wegrace-seizoen 2001 in het Tsjechische Brno Op het 5,4 km lange en snelle circuit waren de fabrieksmotoren op voorhand al ruim in het voordeel, en was het voor de De Graaf Contracting-Sent Waninge coureur Haruchika Aoki afwachten of de concurrentie voor hem steken liet vallen. En dat deden Haslam, Van den Goorbergh en Roberts, waardoor de Japanner in Nederlandse dienst met een heel tevreden gevoel als 14e over de streep kwam. In de laatste 2 GP s had ik niet gescoord, en dat frustreerde me. In Donington liep de versnellingsbak stuk en op de Sachsenring werd ik al in de openingsfase van de baan gereden. Ik wist dat hier afhankelijk was van wat de de 4 cilinder fabrieksrijders deden en concentreerde me op mijn race. Het geluk lachte me nu eindelijk weer eens toe , aldus Aoki, die met deze 2 extra WK-punten met nog 6 GP s te gaan een 16e plaats in de WK-stand bezet, nog voor fabrieksrijders als Cardoso en Haslam.

Op de startgrid won Aoki al een plaats (17e), omdat Nakano toch niet van start ging met enkele gebroken botjes in zijn hand. Direct na het doven van het rode startlicht beet de 2-voudig 125cc wereldkampioen zich vast in de groep voor hem, en kon het tempo van Jacque, Cardoso en Haslam prima volgen. Tijdens de warm-up heb ik op advies van Michelin nog een iets hardere voorband getest, die het volgens de Franse technici beter zou volhouden in de 22 ronden tellende race onder een temperatuur van 34 graden. Het hardere rubber gaf iets minder mogelijkheden om aan te zetten en de groep bij te houden, maar ik kon Haslam op de V4 Honda goed bijhouden. Die maakte als eerste een foutje, waarna Van den Goorbergh en Roberts hun machine vroegtijdig de pits inreden. Op dat moment reed ik mop een 14e plaats, te ver weg van Cardoso om hem nog het vuur na aan de schenen te kunnen leggen. Ik consolideerde mijn race op de 14e plaats en de 2 kostbare WK-punten , aldus Aoki, die met dit prima resultaat zijn team ook weer een prima motivatie gaf voor de resterende 6 GP s.

Op 9 september rijden we in Estoril (Portugal). Dat is ondanks een heel lang recht stuk wel een baantje voor de V2 s, maar ik heb er mijn draai nog nooit goed kunnen vinden. Daar zal ik dus nu verandering in moeten brengen, want als ik voor volgend seizoen voor een snelle kwartliter of 500cc machine in aanmerking wil komen, dan zal ik zeker ook daar punten moeten pakken , weet Aoki, die na Portugal op et korte bochtige circuit van Valencia ook zijn neus voorin wil laten zien, voordat het GP-circus voor de laatste 4 GP s van et seizoen naar Japan, Australië, Maleisië en Rio de Janeiro afreist.

Uitslag 500cc race + WK-stand na 10 van de 16 GP s:


1. Valentino Rossi, I, Honda 45.01,044 = 158,4 km/uur gem.; 2. Alex Crivillé, E, Honda op 3,374; 3. Loris Capirossi, I, Honda op 3,767; 4. Norick Abe, J, Yamaha op 4,057; 5. Tohru Ukawa, J, Honda op 6,574; 6. Garry McCoy, Aus, Yamaha op 7,344; 7. Carlos Checa, E, Yamaha op 10,689; 8. Sete Gibernau, J, Suzuki op 15,201; 9. Alex Barros, Bra, Honda op 24,732; 10. Max Biaggi, I, Yamaha op 29.758; 11. Noriyuki Haga, J, Yamaha op 42,667; 12. Olivier Jacque, F, Yamaha op 43,063; 13. Jose Luis Cardoso, E, Yamaha op 56,432; 14. Haruchika Aoki, J, De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda V2, op 1.13,315; 15. Johan Stigefelt, S, Sabre op 2.03,200; 16. Barry Veneman, NL, Honda V2 op 2.07,065. Jurgen vd Goorbergh, NL, Proton KR3 parkeerde zijn machine in de 8e ronde vroegtijdig in de pits.

Tussenstand 500cc wereldkampioenschap:


1. Rossi, 195; 2. Biaggi, 166; 3. Capirossi, 127; 4. Barros, 107; 5. Abe, 100; 6. Nakano, 100; 7. Crivillé, 91; 8. Checa, 76; 9. Gibernau, 68; 10. Ukawa, 64; 11. Roberts, 62; 12. Haga, 44; 13. Vd Goorbergh, 43; 14. McCoy, 42; 15. Jacque, 30; 16. Haruchika Aoki, 24; 17. Cardoso, 23; 23. Veneman, 2; 24. Jarno Janssen, 1.