Jos Verstappen Info Page

Michael Schumacher én Ferrari wereldkampioen 2001

(19 augustus 2001) Michael Schumacher is vanmiddag voor de vierde maal in zijn indrukwekkende carrière wereldkampioen geworden. Hij won voor de eenenvijftigste keer een Grand Prix en is hiermee tevens mede-recordhouder met Alain Prost voor wat betreft het aantal Grand Prix overwinningen. Doordat teamgenoot Rubens Barrichello tweede werd en daarmee David Coulthard achter zich wist te houden, pakte Ferrari vanmiddag ook de constructeurstitel. Niet alleen een dubbelslag tijdens een Grand Prix maar tevens een dubbelslag voor het wereldkampioenschap dus. Jos Verstappen reed na zijn gebruikelijke katapult-start (van positie 21 naar 15) eigenlijk een anonieme race. Uiteindelijk werd hij twaalfde met de rode lantaarn in zijn hand omdat er tien coureurs de finish niet haalden.

Eigenlijk heeft Michael Schumacher vanaf de start met de lauwerkrans om de nek zijn rondjes gereden. Zijn overwinning kwam geen moment in gevaar. De zestiende Grote Prijs van Hongarije voorspelde sowieso geen hartkloppingen. Daar leent het korte, bochtige circuit zich nu eenmaal niet voor. Het is hopen op een goede start en uitvallers om naar voren te komen. De race was voor het wereldkampioenschap na de eerste bocht al voorbij. Schumacher hield zijn pole en Barrichello verschalkte direct Coulthard om de buffer naar McLaren op te werpen. Jos ging er weer als een speer vandoor, hij schoot direct door naar plek vijftien, maar kon daarna geen potten meer breken.

Van de uitvallers beet Eddie Irvine het spits af door er direct in de eerste bocht af te vliegen. Door de race heen zouden er nog negen volgen. Verder was het wachten op de pitsstops om te kijken of er in de ranking nog verschuivingen zouden zijn. McLaren won de eerste pitsstop door Coulthard vóór Barrichello te krijgen, maar verloor die positie uiteindelijk weer doordat bij de tweede stop de benzineslang iets te lang in de McLaren bleef hangen, nét genoeg om Barrichello zijn tweede plek weer terug te geven. Van een echt gevecht tussen de twee is geen sprake meer, Coulthard is niet bij machte om Barrichello genoeg onder druk te zetten.

Vermeldenswaardig zijn verder nog de uitvallers na Irvine, in chronologische volgorde: Burti , Bernoldi , Button en Alonso (spin), Trulli en Panis (technisch probleem), Frentzen (spin), Marques (technisch probleem) en Fisichella (spin). Verder lijkt er aan het einde van de race nog een aardig gevechtje gaande tussen Häkkinen en Ralf Schumacher om de vijfde plaats, maar de Fin kwam uiteindelijk de Duitser niet voorbij. De McLaren had wel meer grip in de bochten, maar te weinig power op het rechte stuk om de BMW voorbij te gaan. Later schiet Häkkinen nog naar binnen voor zijn derde stop en is het laatste restje spanning van de Grote Prijs van Hongarije verdwenen.

Jos over de race: we kunnen het kort houden, maar allereerst even de welgemeende felicitaties aan Michael en zijn team. Ze zijn onverslaanbaar. De beste coureur in de beste auto. Ikzelf had opnieuw een goede start, maar als iedereen vervolgens achter elkaar aanzit, dan kun je niet veel meer. Het is dan zaak de concentratie goed vast te houden en de race uit te rijden. Daarom ben ik wel tevreden over vandaag. We hebben het maximale eruitgehaald, gegeven de omstandigheden. Aanstaande dinsdag en woensdag testen we weer op Silverstone. Onder meer met de nieuwe voorwielophanging en gaan we meer data verzamelen met de nieuwe voorvleugel. Zo, en nou douchen. .

Resultaten (nog) niet beschikbaar

©2001 www.verstappen.nl, all rights reserved