Michael Schumacher én Ferrari wereldkampioen 2001
(19 augustus 2001) Michael Schumacher is vanmiddag voor de vierde
maal in zijn indrukwekkende carrière wereldkampioen geworden. Hij won
voor de eenenvijftigste keer een Grand Prix en is hiermee tevens
mede-recordhouder met Alain Prost voor wat betreft het aantal Grand
Prix overwinningen. Doordat teamgenoot Rubens Barrichello tweede werd
en daarmee David Coulthard achter zich wist te houden, pakte Ferrari
vanmiddag ook de constructeurstitel. Niet alleen een dubbelslag
tijdens een Grand Prix maar tevens een dubbelslag voor het
wereldkampioenschap dus. Jos Verstappen reed na zijn gebruikelijke
katapult-start (van positie 21 naar 15) eigenlijk een anonieme race.
Uiteindelijk werd hij twaalfde met de rode lantaarn in zijn hand omdat
er tien coureurs de finish niet haalden.
Eigenlijk heeft Michael Schumacher vanaf de start met de lauwerkrans
om de nek zijn rondjes gereden. Zijn overwinning kwam geen moment in
gevaar. De zestiende Grote Prijs van Hongarije voorspelde sowieso geen
hartkloppingen. Daar leent het korte, bochtige circuit zich nu eenmaal
niet voor. Het is hopen op een goede start en uitvallers om naar voren
te komen. De race was voor het wereldkampioenschap na de eerste bocht
al voorbij. Schumacher hield zijn pole en Barrichello verschalkte
direct Coulthard om de buffer naar McLaren op te werpen. Jos ging er
weer als een speer vandoor, hij schoot direct door naar plek vijftien,
maar kon daarna geen potten meer breken.
Van de uitvallers beet Eddie Irvine het spits af door er direct in de
eerste bocht af te vliegen. Door de race heen zouden er nog negen
volgen. Verder was het wachten op de pitsstops om te kijken of er in
de ranking nog verschuivingen zouden zijn. McLaren won de eerste
pitsstop door Coulthard vóór Barrichello te krijgen, maar verloor die
positie uiteindelijk weer doordat bij de tweede stop de benzineslang
iets te lang in de McLaren bleef hangen, nét genoeg om Barrichello
zijn tweede plek weer terug te geven. Van een echt gevecht tussen de
twee is geen sprake meer, Coulthard is niet bij machte om Barrichello
genoeg onder druk te zetten.
Vermeldenswaardig zijn verder nog de uitvallers na Irvine, in
chronologische volgorde: Burti , Bernoldi , Button en Alonso (spin),
Trulli en Panis (technisch probleem), Frentzen (spin), Marques
(technisch probleem) en Fisichella (spin). Verder lijkt er aan het
einde van de race nog een aardig gevechtje gaande tussen Häkkinen en
Ralf Schumacher om de vijfde plaats, maar de Fin kwam uiteindelijk de
Duitser niet voorbij. De McLaren had wel meer grip in de bochten, maar
te weinig power op het rechte stuk om de BMW voorbij te gaan. Later
schiet Häkkinen nog naar binnen voor zijn derde stop en is het laatste
restje spanning van de Grote Prijs van Hongarije verdwenen.
Jos over de race: we kunnen het kort houden, maar allereerst even de welgemeende felicitaties aan Michael en zijn team. Ze zijn onverslaanbaar. De beste coureur in de beste auto. Ikzelf had opnieuw een goede start, maar als iedereen vervolgens achter elkaar aanzit, dan kun je niet veel meer. Het is dan zaak de concentratie goed vast te houden en de race uit te rijden. Daarom ben ik wel tevreden over vandaag. We hebben het maximale eruitgehaald, gegeven de omstandigheden. Aanstaande dinsdag en woensdag testen we weer op Silverstone. Onder meer met de nieuwe voorwielophanging en gaan we meer data verzamelen met de nieuwe voorvleugel. Zo, en nou douchen. .
Resultaten (nog) niet beschikbaar
©2001 www.verstappen.nl, all rights reserved