Nota Integraal Horecabeleid
Gemeenteloket voor horeca-zaken
Een restaurant openen in de binnenstad? Welke vergunningen heb ik
nodig? Het horecaloket van de gemeente geeft straks antwoord op al uw
vragen. Maar ook voor klachten kan de Leidenaar op dezelfde plek
terecht.
BESTUURSDIENST - De gemeente geeft in de nota Integraal Horecabeleid
'Samen stappen nemen met de horeca' aan dat de dienstverlening aan
horeca-ondernemers en burgers moet worden verbeterd. Dat kan door het
realiseren van een zogeheten bedrijven/horeca-loket, waar bedrijven
terecht kunnen voor advies, maar ook voor de aanvraag van
vergunningen.
Bij dit loket kan daarnaast het beheer van een permanent
horecatelefoonnummer worden ondergebracht, in de vorm van een
doorschakelsysteem. Zo kan de beller worden doorgeleid naar
bijvoorbeeld de klachtentelefoon (24 uur bereikbaar), een vakafdeling
(tijdens kantooruren) of de politie, in het geval van ernstige
overlast.
De afhandeling van klachten en controle en handhaving krijgen een
integraal karakter door het instellen van een overlegorgaan horeca met
als hoofdtaken:
- de bewaking van de afhandeling van klachten en de coördinatie van de
handhaving;
- de advisering bij de afhandeling van aanvragen voor nieuwe
horecavestigingen;
- de bewaking van beleidsdoelstellingen en het zonodig initiëren van
nieuw beleid;
- de bewaking van de samenhang van de verschillende
(horecagerelateerde) beleidsterreinen;
- de advisering over preventiebeleid en verslavingszorg.
Reacties
Vanaf vrijdag 17 augustus tot en met vrijdag 28 september is er
gelegenheid om schriftelijk op de nota te reageren bij Burgemeester en
Wethouders van Leiden. Lees hiervoor verder de Gemeenteberichten van
deze week.
Gemeente Leiden