MONEYPENNY.NL
Doorsnee manager nog niet rijp voor virtuele assistent
Doorsnee manager nog niet rijp voor virtuele assistent
Vroeger, toen de meeste vrouwen in Nederland nog niet werkten, werd een manager thuis verzorgd door zijn vrouw en op kantoor werd hij bijgestaan door zijn secretaresse. De manager van nu, meestal een man, is geëmancipeerd en draagt thuis zijn steentje bij als zijn vrouw werkt. Op kantoor is dit echter anders. Ondanks de vele veranderingen die op ICT vlak hebben plaatsgevonden, waardoor de werkzaamheden van een secretaresse/assistente net zo goed, zo niet efficiënter, op afstand kunnen worden uitgevoerd, blijft de doorsnee manager volhouden dat zijn secretaresse/assistente op kantoor aanwezig moet zijn. Alle argumenten ten spijt, blijkt dit idee vaak van essentieel belang voor hem te zijn, alsof het iets is wat hij niet mag prijsgeven, het laatste restje van de mannenverzorgingstaat. Dit constateren Natasja Fortuin en Marianne Sturman, eigenaren van MoneyPenny.nl, een internetbedrijf dat virtuele assistenten levert.
De functie van secretaresse heeft met de komst van de laptops met
email, waarop managers zelf hun briefjes, notities en rapporten typen,
een verandering ondergaan: zij is meer en meer een assistent die alles
regelt en organiseert, terwijl het destijds zo belangrijke
steno/typiste gedeelte op de achtergrond is geraakt. Aangezien de
gemiddelde manager zelf vaak weg is en de communicatie inzake de
werkzaamheden toch veelal via telefoon, fax en email plaatsvindt hoeft
de assistent eigenlijk niet meer de hele dag op kantoor aanwezig te
zijn en kan zij prima een groot deel van haar werk vanuit huis en op
flexibele basis verrichten. Immers, in plaats van uitsluitend tijdens
de 9-5 kantooruren kan op de virtuele assistente op allerlei tijden
een beroep worden gedaan. Zo kan de baas (m/v) als hij op weg naar
huis in de file staat en het kantoor gesloten is zijn tijd nuttig
besteden door alvast met zijn virtuele assistent de planning van de
volgende dag door te nemen.
Om de weerstand tegen het niet op kantoor aanwezig zijn te overbruggen
stelt MoneyPenny.nl deze managers vaak voor te starten met een
verdeeld concept: een combinatie van op kantoor en thuis, waarbij
flexibiliteit de basis vormt, zowel wat het aantal uren als de tijden
en de werkplek betreft. Deze kunnen zelfs per dag veranderen
afhankelijk van de hoeveelheid werk. Vooral voor startende bedrijven
en ambulante managers een ideale combinatie.
Het is een uitdaging om potentiële opdrachtgevers te overtuigen zegt
Sturman, maar eenmaal over de dam zijn ze enthousiast en zullen er
zeker meer volgen. Inmiddels doet MoneyPenny.nl zaken met tientallen
opdrachtgevers, waaronder zowel multinationals als MKB bedrijven.
MoneyPenny.nl biedt niet alleen virtuele assistentie, maar adviseert
ondernemingen ook bij de invoering van telewerken binnen hun
organisatie, en op het gebied van het opzetten en reorganiseren van
ondersteunende processen. Ook voor deze dienstverlening is veel
belangstelling.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
MoneyPenny.nl B.V.
Contactpersoon: Marianne Sturman
Bouwerij 4
1185 XX Amstelveen
telefoon: (020) 42 60 760
fax: (020) 42 60 769
email: marianne.sturman@moneypenny.nl
internet: http://www.moneypenny.nl
15 aug 01 08:31