Duitse kilometerheffing jaagt Nederlands bedrijfsleven op kosten
Verladersorganisatie EVO vindt de voorstellen van de Duitse regering
voor invoering van een kilometerheffing voor het vrachtverkeer
zorgwekkend. Vanaf 2003 moeten vrachtauto's met een gewicht vanaf 12
ton voor het gebruik van autosnelwegen gaan betalen. Deze varieert van
27 tot 37 pfennig per kilometer.
Volgens EVO hebben de Duitse tolplannen verstrekkende gevolgen voor de
concurrentiepositie van Nederlandse verladers en vervoerders. Zo wordt
een retourrit op München met een vrachtautocombinatie al gauw zo'n 600
à 700 gulden duurder. Het Duitse bedrijfsleven wordt daarvoor
waarschijnlijk gecompenseerd, door de verlaging van de
motorrijtuigenbelasting.
EVO is om een aantal redenen teleurgesteld. In de eerste plaats
beperkt de maatregel zich ten onrechte tot het vrachtverkeer. EVO ziet
meer in de invoering van een algemene kilometerheffing voor alle
weggebruikers, dus ook personenauto's. In de tweede plaats is niet
duidelijk wat de grondslag is van de heffing. Deze lijkt tamelijk
willekeurig berekend. In de derde plaats vindt EVO het onverstandig om
de heffing uitsluitend te beperken tot het autosnelwegennet. Dit leidt
tot verstopping van het onderliggende wegennet.
EVO is van mening dat een dergelijke maatregel om een Europese aanpak
vraagt. Door het eenzijdige beleid van Duitsland is de kans groot dat
andere landen in Europa dit voorbeeld snel zullen volgen. Hiermee is
de kans op een verdere harmonisatie van belastingen op het verkeer en
vervoer praktisch verkeken.