15-8-2001
Volvo Trucks introduceert als eerste Electronic Stability Program
(ESP)
Volvo Trucks heeft, in samenwerking met het Duitse bedrijf
Knorr-Bremse, ESP (Electronic Stability Program) ontwikkeld. ESP is
een nieuw stabiliteitssysteem, dat de truckchauffeur helpt ongevallen
te voorkomen. Volvo is het eerste truckmerk dat ESP introduceert.
In 1998 lanceerde Volvo een nieuw truckchassis-concept met een
elektronisch gestuurd remsysteem: EBS en een gepatenteerde nieuwe
technologie op het gebied van schijfremmen. Dit chassis was innovatief
en verhoogde de veiligheid enorm. Zo wordt met behulp van de
schijfremmen met EBS de remweg met tien tot vijftien procent verkort.
Het elektronische remsysteem maakt het ook mogelijk om de remmen per
individueel wiel aan te sturen. Gebaseerd op dit elektronische
remsysteem past Volvo Trucks het nieuwe ESP-stabiliteitssysteem toe.
Het systeem bestaat uit drie sensoren op de trekker, die de rotatie
rond de vertikale as, de zijwaartse acceleratie en de stuurwielpositie
meet. Een centrale unit registreert continu de gegevens. Als de
gegevens niet overeenkomen, worden enkele of meerdere wielen
individueel afgeremd. Op hetzelfde moment wordt de gaspedaalfunctie
tijdelijk uitgeschakeld. Hierdoor vermindert de snelheid van de truck.
Dit gebeurt totdat het evenwicht tussen de waarden die de drie
sensoren meten is hersteld.
Uniek veiligheidssysteem
Als de truck bijvoorbeeld te scherp instuurt in een bocht, merkt ESP
dit op. De remmen van de oplegger en van het binnenste achterwiel van
de trekker worden autonoom geactiveerd. Hierdoor wordt de snelheid
zodanig afgeremd dat de combinatie stabiel blijft en dus niet gaat
kantelen. De truck loopt weer in lijn om de bocht in de weg te volgen.
Het systeem reageert direkt en werkt zonder tussenkomst van de
chauffeur. ESP helpt tevens bij het voorkomen van scharen de neiging
van de trekker om rond de koppelschotel te roteren. Met ESP heeft
Volvo als eerste truckfabrikant een volgende mijlpaal bereikt in
veiligheid.