Opel maakt productnieuws 2002 bekend
(14 augustus 2001)
Opel staat aan de vooravond van een belangrijk productoffensief.
Tijdens de Internationale autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) zal
een enorme informatiestroom loskomen. Vooruitlopend daarop informeren
we U alvast over de belangrijkste wuzigingen, nieuwe uitvoeringen en
modellen voor modeljaar 2002.
Tot een van de belangrijkste nieuwtjes op de Opel-stand kan zonder
meer de geheel nieuwe Combo worden gerekend die in meerdere
uitvoeringen leverbaar wordt: als gesloten bestelwagen en als Tour.
Die laatste versie combineert een enorme laadruimte met vijf
volwaardige zitplaatsen en het comfort en de prestaties van een
personenauto. Volgend jaar komt de Tour op de markt, nog dit jaar zal
echter de Combo bestelwagen zijn opwachting bij de Nederlandse dealers
maken.
Opel zal Opel niet zijn als er niet meer te beleven valt bij het
Duitse merk. Het luxueuze Omega-gamma krijgt met de introductie van
een 2.5 DTI zescilinder dieselmotor met common rail-techniek een
waardig en zuinig topmodel. En nu we het toch over zuinig hebben; wel
heel vriendelijk voor de portemonnee en het milieu is de Zafira CNG,
een auto die dit jaar al op speciaal verzoek leverbaar wordt en is
voorzien van een 1.6 viercilindermotor die zowel op benzine als
aardgas loopt.
Naast volledig nieuwe modellen toont Opel ook een aantal speciale
uitvoeringen van reeds bestaande modellen: de Astra Coupe' en de
Frontera worden respectievelijk leverbaar als de aantrekkelijke 'Linea
Blu' en 'Olympus'. Voorts wordt Electronic Climate Control (ECC)
leverbaar als een optie op de Corsa, de Astra, de Astra Cabrio en de
Astra Coupe'. Uitzonderingen hierop vormen echter de Corsa GSi en de
Astra Coupe' Turbo, waarop deze voorziening standaard zal zijn.
Veiligheid
Aan veiligheid is natuurlijk ook gedacht De Corsa, Astra en Zafira
kunnen tegen meerprijs worden uitgerust met hoofdairbags. Deze
volledig nieuw ontwikkelde airbags, met een volume van ongeveer 25
liter, worden in 25 tot 30 milliseconden opgeblazen om zo de
inzittenden op de eerste en tweede zitrij te beschermen tegen een
mogelijk pijnlijke botsing met de zijruiten of deurstijlen Tevens
beperken de hoofdairbags het risico op verwondingen door gebroken
ruiten.
Passieve veiligheid is belangrijk, actieve veiligheid speelt een
minstens zo belangrijke rol bij Opel. Een Electronic Stability Program
(ESP) wordt vanaf de herfst standaard op de Astra 2.2 (tegen meerprijs
op de 1.8 16V) en op de Omega's met een zescilindermotor. Per direct
worden ook ale uitvoeringen van de Astra Coupe' en de Zafira 2.2 16V
(optie op de 1.8 16V) uitgerust met deze voorziening.
Opel's moderne navigatiesysteem, dat leverbaar is vanaf de Corsa tot en met de Vivaro, kent per modeljaar 2002 eveneens een aantal nieuwe voorzieningen. Zo wordt de positie van de auto nog nauwkeuriger bepaald, met een afwijking die niet groter is dan vijf tot tien meter. Tevens wordt actieve routebegeleiding via het Traffic Message Channel (TMC--functie) operationeel. Hiermee wordt, indien is afgestemd op een radiozender met IMC--voorziening, automatisch een alternatieve route gecommuniceerd in geval van files of stremmingen. Een handig hulpmiddel bij het ontwijken van verkeershinder.
Agila: Speciale Color Edition
De nieuwe Agila 'Color Edition' in de kleuren Aruba blue en Magma red
is gebaseerd op de Agila Comfort en heeft naast de al rijke
basisuitrusting, lichtmetalen wielen, dakrails en een radio/cd-speler.
De gordels, de versnellingspook en de ventilatieknop zijn in dezelfde
kleur uitgevoerd als de buitenzijde van de Color Edition, evenals de
exclusieve stoelbekleding en de hoofdsteunen.
Corsa: Hoofdairbags en Electronic Climate Control
Vanaf modeljaar 2002 wordt de optielijst van de Corsa uitgebreid met
hoofdairbags en voor alle uitvoeringen van af de Comfort, zal
electronic climate control (ECC) inclusief een warmtewerende voorruit
beschikbaar komen. Op de meest sportieve Corsa, de GSi, geldt voor
deze voorzieningen geen meerprijs. Bovendien krijgt deze rappe Corsa
standaard een in carrosseriekleur gespoten voor- en achterspoiler. Dit
om het sportieve karakter nog verder te benadrukken. De
Sport-uitvoeringen krijgen een nieuwe bekleding en 15 inch wielen waar
de diesels voortaan met 14 inch wielen de weg zullen op gaan.
Bovendien is bij de zelfontbranders nog meer aandacht besteed aan het
terugdringen van motorgeluid. Tot slot, de alom geprezen Easytronic
versnellingsbak wordt per januari 2002 leverbaar in combinatie met de
1.0 12V motor.
Astra: Hoofdairbags, Astra Eco en een rijk uitgeruste Elegance
In het nieuwe modeljaar wordt de toch al riante Astra modellenlijn
verder uitgebreid om nog beter aan de verschillende klantenwensen te
kunnen voldoen. Op het gebied van veiligheid worden hoofdairbags
toegevoegd aan het Astra veiligheidspakket: standaard op de Astra
Elegance en optioneel op de overige modellen. In combinatie met de 1.8
1 6V en 2.2 16V motor wordt de Elegance ook standaard voorzien van ESP
(Electronic Stability Program). Daarnaast wordt de Elegance verrijkt
met Xenon koplampen - compleet met dynamische hoogteregeling en een
hogedruk reinigingsinstallatie.- en ECC (Electronic Climate Control).
Op de overige modellen is ECC als optie leverbaar.
Onder de naam Astra Eco wordt het Astra motorenprogramma uitgebreid met de zuinige 1.2 16V motor (55 kW/75 pk), die we al kennen van de Corsa. De Astra Eco wordt leverbaar in een drie- en vijfdeurs uitvoering met een beperkt aantal optiemogelijkheden. De Astra Eco is leverbaar vanaf fI. 33.045,-. Onder de naam 'Astra Eco 4' wordt bovendien een soortgelijk model geleverd met de 1.7 DTI turbodiesel-motor. Door gebruik te maken van een verlaagd chassis, een achterspoiler en speciale 'lage weerstand' banden levert de Eco 4 een bijzonder gunstig brandstofverbruik van 4,4 liter per 100 kilometer, een ongekende waarde voor een auto in dit segment.
Het interieur van de Astra wordt in het nieuwe modeljaar voorzien van een nieuwe reeks frisse en elegante bekledingsstoffen. De meest opvallende wijziging is echter zichtbaar voor de bestuurder: een nieuw grafisch ontwerp van het instrumentenpaneel met gele achtergrondverlichting. Voorts worden alle driedeurs modellen voortaan standaard voorzien van drie hoofdsteunen achterin.
Astra Coupe: Linea Blu, Xenon verlichting en Electronic Climate
Control (ECC)
Linea Blu is de naam van een nieuwe, speciale editie van de Astra
Coupe'. Deze is leverbaar in combinatie met elk van de de beschikbare
motoren (1.8 16V, 2.2 16V en 2.0 16V Turbo). De Linea Blu onderscheidt
zich door zijn 17 inch vijfspaaks lichtmetalen wielen, een met 10
millimeter verlaagd onderstel, speciale blauwzwarte Alcantara en
lederen bekleding en aluminium accenten in het interieur.
Tot slot, de Astra Coupé is voortaan leverbaar met ECC (Electronic
Climate Control) en Xenon koplampen inclusief dynamische
hoogteregeling en een hogedruk reinigingsinstallatie. Deze twee opties
zijn alleen standaard op de 2.2 16V.
Zafira: Nieuwe Natural Gas (CNG) variant en sportieve OPC.
Opel's succesvolle Zafira modellenlijn wordt in het nieuwe modeljaar
uitgebreid met een 'groene' Natural Gas Variant (CNG) en een uiterst
sportieve OPC versie. Wat uitrusting betreft, worden hoofdairbags
leverbaar.
De uiterst succesvolle compacte ruimtewagenfamilie met het veelzijdige
Flex7 zitsysteem wordt uitgebreid met de Zafira 1.6 CNG (Compressed
Natural Gas). Hiermee wordt Opel's expertise in alternatieve
aandrijvingssystemen onderstreept. Het innovatieve, zogenaamde
'monovalent plus concept' staat garant voor aanzienlijk gereduceerde
onderhoudskosten en lage emissiewaarden.
De aandrijving van de Zafira 1.6 CNG wordt verzorgd door een 74 kWh 00
pk sterke 1.6 16V ECOTEC benzinemotor die geoptimaliseerd is voor de
werking op het 'groene gas'. Voor dit doel beschikt de Zafira CNG over
maar liefst vier onder de wagenbodem weggewerkte gastanks met een
volume van 111 liter. Bijzonder is dat het model ook is uitgerust met
een benzinetank van 14 liter. De Zafira CNG is daarmee het enige
monovalent-model dat ook op benzine kan rijden. De voordelen zijn
duidelijk: als de gasvoorraad is verbruikt en er geen aardgaspomp in
de buurt is, kan de bestuurder overschakelen op benzine. Hiermee wordt
de maximale actieradius verhoogd van 400 (bij gebruik van uitsluitend
CNG) tot rond de 550 kilometer. De Zafira 1.6 CNG profiteert direct
van de belastingvoordelen die gelden voor monovalente voertuigen op
natuurlijk gas.
In november komt ook de Zafira OPC op de markt. De signatuur van het
Opel Performance Centre (OPC) staat garant voor een uiterst sportieve
Zafira, uitgerust met een 141 kWI192 pk sterke 2.0 turbomotor. Wat
uitrusting betreft, is de OPC gebaseerd op de toch a rijk uitgeruste
Elegance. De OPC voegt daar onder andere een speciaal OPC chassis, OPC
sportstoelen en sportieve 17 inch lichtmetalen wielen aan toe. In het
inteneur is zwart lederen of stoffen bekleding te vinden. De nodige
veiligheid wordt gegarandeerd door zijairbags, hoofdairbags en het
uitgekiende Electronic Stability Program (ESP). De Zafira OPC wordt
vanaf november leverbaar voor fI. 72.050,-- gulden.
Zoals bij de eerder genoemde modellen krijgt ook de Zafira hoofdairbags. Ze zijn standaard op de Elegance -evenals zijairbags- en als optie leverbaar op de overige modellen. Voorts kan het navigatiesysteem nu gecombineerd worden met een kleurenscherm. Daarnaast zijn er een tweetal nieuwe kleuren en een nieuwe bekleding leverbaar. Tot slot: de Zafira Elegance kan vanaf het nieuwe modeljaar uitgerust worden met grijs of zwart lederen bekleding.
Omega: Nieuwe Common Rail-turbodiesel met vijftraps automaat. Een
groot aantal aanpassingen zal de aantrekkingskracht van de Omega nog
verder doen toenemen. Belangrijkste nieuwtje is zonder twijfel de
uitbreiding van het gamma met een zescilinder7 direct ingespoten
turbodiesel motor. De zes-in-lijn heeft vier kieppen per cilinder,
directe inspuiting en een zijdezachte loop. Hij is goed voor een
maximum vermogen van 110 kWh 50 pk en een maximum koppel van 300 Nm.
Deze enorme hoeveelheid Newton meters is reeds beschikbaar van 1.750
tot 3.000 toeren per minuut. De 2.5 DII heeft overigens meer te bieden
dan alleen pure trekkracht. Hij springt me. 2~en gemiddeld verbruik
van 7,6 liter per 100 kilometer ook nog eens ongekend zuinig met
brandstof om. De topsnelheid van de 2.5 DTI is vastgesteld op 208
km/u. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u klaart hij in 10.5
teen. Per november laat de zescilinder diesel zich ook aan een
vijftraps automaat koppelen.
Naast het dieselgeweld staan er meer aanpassingen voor de Omega op
stapel. Alle versies met een zescilinder zullen vanaf november
standaard worden voorzien van een Electronic Stability Program (ESP).
Daarnaast onderscheiden zij zich van hun viercilinder familieleden
door een opvallende 'honingraad' grille en een groter Opel-embleem.
Volgend jaar komt een DVD-installatie voor de achterpassagiers
beschikbaar in de Omega stationwagon. Dit systeem dat tevens leverbaar
wordt op de Zafira, is ontwikkeld door Opel en Johnson Controls,
waarbij zowel DVD's (Digital Versatile Discs) als muziek CD's (Compact
Discs) afspeelbaar zijn. Tevens zijn er aansluitmogelijkheden voor
videospelen en een camcorder.
Frontera: Facelift en nieuwe Olympus-uitvoering
Voor het nieuwe modeljaar is ook Opel's populaire terreinauto, de
Frontera, onder handen genomen. Door middel van een kleine facelift,
zoals een nieuwe grille, heldere koplampen en nieuwe wielen is ook de
Frontera helemaal klaar voor de aftrap van het nieuwe modeljaar. Met
de attractieve 'Olympus'-uitvoering wordt een extra 'special edition'
in het modellenprogramma van Frontera aangeboden. Zoals de naam a
verraadt, is deze speciale Frontera-uitvoering voortgekomen uit een
samenwerkingsverband met Olympus, de producent van fotocamera's. De
Frontera Olympus is beschikbaar in Star Silver of Midnight Black en
als drie- of vijfdeurs (lange wiel basis). De kleurstellingen aan de
binnen-- en buitenzijde van Opel's nieuwe top-of-the-range off-roader
zijn geinspireerd door het design van camera's. De gedeeltelijk met
leer uitgevoerde stoelen zijn donkergrijs, het instrumentenpaneel, de
middenconsole en de veiligheidsriemen zilvergrijs. Het exterieur van
dit attractieve model kenmerkt zich door in carrosseriekleur gespoten
bumpers, grille, stootstrips en hardtop (alleen op de RS).
Speedster: Opbergruimten in deuren en standaard 'aluminium'
Natuurlijk is ook de Speedster verder doorontwikkeld. Hij heeft nu
opbergplaatsen in de deuren en het -tot nu toe als optie leverbare-
aluminium pakket (aluminium versnellingspook en raamslingers) is
standaard. Naast het bestaande kleurenpallet van de tweezits sportauto
zijn vanaf modeljaar 2002 ook een groen interieur en een groene
softtop als optie leverbaar.
Nieuwe Combo: Wereldpremiere op de IAA
De Combo Tour, de personenautoversie van de best(s)eller, beleeft zijn
wereldpremiere op de IAA in Frankfurt. Opel mikt met deze versie van
de Combo op dat stuk van de markt waar ruimte en comfort gecombineerd
met compacte buitenmaten, passieve en actieve veiligheid een
belangrijke rol spelen.
De belangrijkste voorzieningen van de Combo, met zijn harmonleus
monocab-ontwerp, zijn het DSA (Dynamic Safety-chassis), de twee
schuifdeuren (optie), de ruime selectie aan infotainmentsystemen en
een laadruimte tot 3.200 liter (VDA-test. 2.880 liter). Drie
economische motoren zijn leverbaar: een 64 kW/87 pk sterke 1.6
benzinemotor en twee 1.7 direct ingespoten turbodiesels met
respectievelijk vermogens van 48 kW/65 pk en 55 kW/75 pk. Aan het eind
van dit jaar wordt de Combo (met 12 jaar garantie op doorroesten van
binnenu it) leverbaar als bestelwagen. De Combo Tour komt met zijn
vijf zitplaatsen zes maanden later op de markt.
Campo: Turbodiesel met directe injectie
De Opel Campo pick-up heeft een nieuwe, krachtige en tegelijk
economische 2.5-liter turbodiesel-motor met directe inspuiting en een
enorme trekkracht (74 kW/100 pk) in het vooronder gekregen. Deze motor
die de bestaande 2.5 DI en 3.1 IDS-motoren vervangt levert een maximum
koppel van 226 Nm. De topsnelheid van de nieuwe Campo is vastgesteld
op 140 km/u. De versie met vierwielaandrijving haalt 135 km/u). Vooral
aan de nieuwe motorkap met een extra luchtinlaat is de nieuwe Campo
herkenbaar. Van een geheel andere orde is het nieuwe 4x4-systeem. Net
als de Frontera's laat de Campo 4x4 zich dankzij het
'Shift-on-the-Fly'-systeem tot 100 km/u ongemerkt overs9hakelen van
twee- naar vierwielaandrijving. Daarmee is de vernieuwde Campo nog
praktischer geworden.