LTO NEDERLAND
LTO: geen strafkorting op MKZ-vergoeding bij futiliteiten
Minister Brinkhorst (LNV) moet de strafkortingen op de
MKZ-vergoedingen aan veehouders, wier vee bij de ziektebestrijding is
geruimd, verder verlagen. En als het gaat om futiliteiten en kleine
administratieve tekortkomingen moet de korting volledig worden
geschrapt, vindt LTO-Nederland. De land- en tuinbouworganisatie heeft
in een brief de Tweede Kamer gevraagd om de minister tot deze
aanpassingen te dwingen. Morgen debatteert de Tweede Kamer over de
strafkortingen.
Volgens LTO schets minister Brinkhorst ten onrechte een beeld, als
zouden nu alleen nog de grote overtredingen worden gestraft. Nog
steeds worden straffen opgelegd, die niet in verhouding staan tot de
geconstateerde overtredingen. Dit maakt LTO-Nederland op uit
bestudering van de aanpassingen die het ministerie van LNV vrijdag jl.
bekendmaakte. Het totale bedrag aan kortingen is weliswaar verminderd
van 12 naar 5 miljoen gulden.
'Maar de minister blijft hardnekkig in hoge kortingen bij
futiliteiten', zegt Siem Jan Schenk, voorzitter van LTO
Rundveehouderij. Na overleg tussen LNV en LTO zou van die kortingen
worden afgezien, maar de praktijk is een andere: bij de brief zijn
vijf voorbeelden gevoegd van betrekkelijk onschuldige afwijkingen en
onjuistheden, die niets van doen hebben met veterinaire risico's en
mogelijk verspreiding van de ziekte. De registratie van dieren was in
deze gevallen zodanig, dat de tracering van dieren geen probleem
opleverde.
Als het debat woensdag een onbevredigend resultaat oplevert, zal LTO
de betrokken productschappen verzoeken de uitbetaling van vergoedingen
aan LNV uit het Diergezondheidsfonds te bevriezen. Niet de overheid
maar het bedrijfsleven brengt de gelden bijeen, waaruit een groot deel
van de schadeloosstellingen van geruimde bedrijven worden vergoed.
Veehouders betalen hiertoe heffingen aan het Diergezondheidsfonds. Via
dit fonds betalen de veehouders ook mee aan de overige kosten, die de
overheid maakte bij de MKZ-bestrijding.
LTO heeft de Tweede Kamerleden gewezen op de rechtsongelijkheid die
ontstaat in vergelijking met de doorgevoerde kortingen na de
varkenspest in 1997. Veel varkenshouders zijn toen geconfronteerd met
hoge kortingen op hun vergoedingen, terwijl het hierbij eveneens ging
om futiliteiten en kleine administratieve onvolkomenheden.
Aanpassingen in het 'kortingenbeleid' zouden alsnog ook voor deze
groep ondernemers moeten gelden.
Nadere informatie: Jack Luiten (tel. 070 3382 721)
Bij het persbericht zijn enkele voorbeelden gevoegd van futiliteiten die hebben geleid tot grote kortingen op de MKZ-vergoeding:
1.
Veehouder heeft per abuis het verkeerde I&R nummer bijbesteld voor een
koe, omdat twee werknummers veel op elkaar leken (werknummers 2786 en
2687). Hierdoor liepen twee dieren met hetzelfde I&R nummer op het
bedrijf. De stallijst klopte wel zodat tracering niet belemmerd is.
KORTING: f 95.000,-
2.
Veehouder heeft per abuis kalveren in het I&R voice-respondsysteem
afgemeld via code 22 (dood kalf met oormerk) terwijl dit code 23
(doodgeboren kalf zonder oormerk) had moeten zijn. Alle gegeven zijn
geregistreerd en herleidbaar zodat tracering niet is belemmerd.
KORTING: f 93.000,-
3.
Veehouder heeft bij correcte afvoer van kalf deze niet opgenomen in
het bedrijfsregister. Tracering is niet belemmerd.
KORTING: f 87.000,-
4.
Stallijst bleek verouderd. Nieuwe stallijst met correcte gegeven zou
op te vragen zijn geweest bij CR-Delta. I&R wel op orde. Tracering
niet belemmerd.
KORTING: f 27.000,-
5.
Bedrijfsregistratieformulier voor 2000 was niet volledig ingevuld.
Alle gegevens waren aanwezig zodat tracering niet belemmerd is.
KORTING: f 200.000,-
14 aug 01 16:40