CAMBRIDGE TECHNOLOGY PARTNERS
Zelfdenkende agenda's op komst
Zelfdenkende agenda's voor verschillende lifestyles zijn in aantocht
Woerden, 14 augustus 2001 - Zelfdenkende elektronische agenda's die de
gebruiker actief ondersteunen en veel organisatorisch werk uit handen
nemen. Dat is de nieuwste toepassing van internet technologie die TNO
ontwikkelt in het kader van het Media@Home project, en die door de
Cambridge User Experience (UX) Group is ontworpen. Deze zogenaamde Pro
Active Agenda's variëren van een groot beeldscherm in de keuken voor
het gezin tot een kleinere hand-held agenda voor de 'single' yup. De
derde doelgroep bestaat uit de jongere senioren, die een actief leven
leiden en veel tijd over hebben die ad-hoc wordt ingericht.
De Pro Active Agenda combineert nieuwe technologieën met de life-style
van de gebruiker. Zo richt de agenda voor het hele gezin zich op het
afstemmen van de activiteiten van elk der gezinsleden. Op een groot
scherm in de keuken is te zien wat er die dag moet gebeuren, wie welke
afspraken heeft en wat de beste tijd is om bijvoorbeeld de
boodschappen te doen. Ook kunnen persoonlijke berichten voor
familieleden worden achtergelaten in beeld of geluid, en geeft de
agenda zelfstandig handige tips om het huishouden te
vergemakkelijken.
De agenda voor de drukke, alleenstaande zakenman is meer gericht op
planning. Omdat de vrienden- en kennissenkring vaak hetzelfde drukke
leven leiden, kan zijn Pro Active Agenda communiceren met de agenda's
van anderen. Bij het maken van bijvoorbeeld een squash-afspraak, geeft
de agenda aan wie van de vrienden er tijd en zin heeft om op de
gewenste datum en tijd een balletje te slaan. De agenda reserveert
vervolgens een baan en rekent de huur alvast af. Een andere functie
voor deze doelgroep is het geven van suggesties voor films en
concerten op basis van het persoonlijke profiel van de gebruiker. Ook
geeft de agenda aan wie er in de kennissenkring van dezelfde films of
muziek houdt en eventueel tijd heeft om mee te gaan.
Voor de jongere senioren die veel tijd hebben en mobiel zijn, is de
Pro Active Agenda gericht op het invullen van wensen. Deze agenda
geeft suggesties voor lokale evenementen, markten en concerten,
bestuurt bijvoorbeeld een webcam in het centrum van de stad en biedt
de mogelijkheid voor videoconferenties met de kleinkinderen. Omdat
mensen in deze leeftijdscategorie vaak langer van huis gaan voor
reizen of bezoek aan familie, zijn er kleinere agenda's voor onderweg
die in contact staan met de Pro Active Agenda thuis.
Om de gebruiker daadwerkelijk actief te ondersteunen, door
bijvoorbeeld suggesties te geven over de beste planning van een
afspraak of de tip wanneer en waar je boodschappen kunt doen zonder in
tijdnood te komen, is de Pro Active Agenda gebaseerd op zeer
gedetailleerde profielen. Elke doelgroep heeft een andere sociale
organisatie, een ander leefritme en andere activiteiten. Daarom is bij
de ontwikkeling van de agenda uitgegaan van 'echte' gebruikers. Voor
elk type gebruiker is een persoonlijk profiel samengesteld waarin de
kenmerken, activiteiten, voorkeuren en wensen zijn vastgelegd.
Hierdoor is de agenda in staat om zelfstandig suggesties te doen die
op maat zijn van de gebruiker.
De vormgeving van de Pro Active Agenda is ontwikkeld door de Cambridge
UX Group op verzoek van TNO in het kader van het Media@Home project .
De ontwerpen voor de Pro Active Agenda worden door TNO verder
ontwikkeld en geëvalueerd alvorens er prototypen van worden gebouwd.
TNO wil met het Media@Home project de integratie van ICT-diensten in
de huiselijke omgeving stimuleren door een praktische visie te
ontwikkelen op zowel het gebruiks- als het technologische aspect van
dergelijke diensten. Door middel van de Pro Active Agenda willen ze
deze visie toetsen.
De Cambridge UX Group is onderdeel van e-business consultant Cambridge
Technology Partners. Cambridge UX Group richt zich op de laatste
schakel van strategische marketing en communicatie en bouwt creatieve
en interactieve concepten voor klanten en eindgebruikers. Cambridge
Benelux is een in e-business consultancy gespecialiseerde onderneming,
gevestigd in Woerden, Amsterdam en Brussel. Het moederbedrijf
Cambridge Technology Partners is sinds kort een dochteronderneming van
Novell.
TNO is een Nederlandse onafhankelijke kennisorganisatie met 5100
professionele medewerkers die een brugfunctie vervult tussen
fundamenteel onderzoek en praktische toepassing. TNO bestaat uit 14
instituten die een breed scala van technologiekennis bestrijken.
Noot aan de redactie (