Grolsch en Sumolis samen in Portugese joint venture
Koninklijke Grolsch N.V. heeft een belang van 20% genomen in Cereuro
S.A., een Portugese onderneming actief in de productie en marketing
van bier. Sumolis S.A. blijft eigenaar van de overige 80% aandelen
Cereuro. Cereuro distribueert reeds Grolsch bier in Portugal en
lanceert binnenkort een lokaal Portugees merk.
Cereuro (gevestigd in Viseu, Portugal) gaat de succesvolle introductie
van Grolsch, eerder dit jaar, uitbouwen. Binnenkort wordt een lokaal
Portugees biermerk gelanceerd met een complete reeks aan verpakkingen.
Daarmee heeft Cereuro een concurrerende portfolio bieren voor handel
en consument. Aanvankelijk wordt dit bier door Grolsch in Nederland
gebrouwen en in Viseu lokaal afgevuld.
Gezamenlijk beschikken Sumolis en Grolsch over verkoop- en
distributiekracht, marketing- en marktkennis en expertise in
bierbrouwen. Gevoegd bij de internationale reputatie van het Grolsch
merk zal de joint venture in staat zijn een stevige derde plaats te
bereiken op de Portugese biermarkt. Deze markt, 6 miljoen hectoliter
groot, is aan de aanbodzijde een duopolie, maar biedt perspectief voor
meer concurrentie.
Sumolis is in Portugal de toonaangevende producent van
non-alcoholische dranken. Sumolis heeft een sterke marktpositie op het
gebied van frisdrank, fruitsap, nectar en bronwater. Sumolis beschikt
over een sterke verkoop-, marketing- en distributieorganisatie in
zowel retail als horeca. Ruim 50.000 horecaverkooppunten worden direct
beleverd. Sumolis heeft ruime en langdurige ervaring in de distributie
van bier.
De strategie van Sumolis gaat uit van autonome groei, het lanceren van
nieuwe producten in bestaande markten, het betreden van nieuwe
geografische markten en het diversificeren naar andere dranken. De
joint venture past als diversificatie naar de biermarkt derhalve in de
strategie.
Deze acquisitie past in de strategie van Grolsch, waarbij de
internationale expansie zich concentreert op Europa, Noord-Amerika en
Australië. De doelstelling voor het Grolsch merk in Portugal is het
bereiken van een stevige top 3 positie in het international premium
lager segment.
Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 13 augustus 2001