Alcoholvoorlichting
Persbericht
Woerden, 09 augustus 2001
Student is volgzame drinker
NIGZ zet 1000 euro premie op nieuwe Alcoholwetenschapsquiz
Eerstejaars studenten maken kans op 1000 euro als ze de nieuwe
Alcoholwetenschapsquiz goed oplossen. De quiz is onderdeel van de
alcoholcampagne Ik ben zat en wie ben jij? die op maandag 13 augustus
a.s. van start gaat.
Onderzoek van de Katholieke Universiteit Nijmegen toont o.a. aan dat
studenten te weinig geëmancipeerd met alcohol omgaan: ze drinken
dikwijls uit gewoonte zonder er bij na te denken, passen hun
drinkgedrag aan aan dat van hun omgeving en drinken overmatig, alleen
omdat ze denken dat dat van hen wordt verwacht.
Winnaar Alcoholwetenschapsquiz ontvangt 1000 euro
Het NIGZ start volgende week voor de vierde maal de alcoholcampagne Ik
ben zat en wie ben jij? voor 75.000 eerstejaars studenten in 33
steden. De campagne wordt in samenwerking met de 16 regionale
alcoholsteunpunten van het NIGZ uitgevoerd. Centraal element van de
campagne is de Alcoholwetenschapsquiz 2001 die o.a. op de
informatiemarkten voor eerstejaars en via internet wordt aangeboden.
De eerste markten vinden plaats in Leiden, Utrecht en Wageningen. De
hoofdprijs van deze quiz is 1000 euro.
Minder drinken en minder alcoholincidenten
Studenten drinken gemiddeld 16 glazen per week terwijl hun
leeftijdsgenoten gemiddeld 10 glazen per week drinken. Vooral leden
van studentenverenigingen drinken relatief veel: gemiddeld 23 glazen
per week (mannen 27, vrouwen 12). Niet-leden drinken gemiddeld 13
glazen per week (mannen 16, vrouwen 7).
Het NIGZ streeft ernaar het overmatige alcoholgebruik bij studenten
terug te dringen door hen te overtuigen van de gevolgen van overmatig
alcoholgebruik. Ook wil het NIGZ een bijdrage leveren aan het
voorkomen van ernstige alcoholincidenten tijdens de
introductieperiode. De mentoren worden aangespoord tijdens deze
periode een voorbeeldrol te vervullen.
Veni bibi vomi: ik kwam, ik dronk en ik gaf over
De campagne Ik ben zat en wie ben jij? maakt gebruik van de
Alcoholwetenschapsquiz, een speciale alcoholstudiegids, nieuwe
posters, een boekje met adviezen voor mentoren, T-shirts etc. De meest
opvallende poster heeft als slogan: Veni bibi vomi. De betekenis
luidt: ik kwam, ik dronk en ik gaf over.
In het najaar worden verenigingsbesturen, in samenwerking met de
Landelijke Kamer van studentenverenigingen (LKvV), geadviseerd bij het
opstellen van hun barbeleid en barvrijwilligers krijgen speciale
trainingen.
Nieuw onderzoek: voorlichting aan studenten kan beter
Het NIGZ heeft de Katholieke Universiteit van Nijmegen (KUN) gevraagd
uit te zoeken hoe de voorlichting aan studenten kan worden verbeterd.
De universiteit heeft een internationale literatuurstudie naar de
achtergronden van het drinkgedrag van studenten uitgevoerd. Ook zijn
studenten geïnterviewd. Het NIGZ heeft daaruit geconcludeerd dat zij
bij de voorlichting te zeer heeft vertrouwd op het belang van
kennisoverdracht over de gevolgen van overmatig alcoholgebruik.
Advies aan de student: drink mondiger
Uit het onderzoek van de KUN blijkt dat veel studenten alcohol drinken
omdat ze denken dat iedereen dat van hen verwacht. Ze zeggen niet snel
nee tegen een drankje ook al hebben ze geen zin meer in alcohol.
Studenten drinken vaak uit gewoonte en denken er niet bij na om iets
anders te drinken. Men bestelt bier voor elkaar zonder eerst te vragen
wat ze willen drinken. Ook zijn ze geneigd hun drinktempo aan te
passen aan dat van de snelste drinker zonder daarbij na te denken.
Mannelijke studenten drinken minder als er vrouwen bij zijn en
vrouwelijke studenten drinken meer als er mannen bij zijn.
De conclusie van het NIGZ is dat de student mondiger moet drinken: hij
(zij) moet nee durven zeggen tegen alcohol, geen alcohol tegen zijn
zin drinken, nadenken over wat hij wil drinken en vasthouden aan zn
eigen drinktempo.
Seksueel aantrekkelijker door alcohol?
Onderzoekers raden het NIGZ aan door middel van voorlichting onjuiste
verwachtingen van studenten over de effecten van alcohol en over het
drinkgedrag van andere studenten bij te stellen.
Sommige studenten drinken alcohol omdat ze verwachten dat ze er opener
van worden en seksueel aantrekkelijker. Andere studenten drinken
overmatig omdat ze denken dat andere studenten ook veel drinken.
Dikwijls komen deze verwachtingen niet overeen met de werkelijkheid.
Lage prijs werkt overmatig gebruik in de hand
Overmatig alcoholgebruik wordt in de hand gewerkt door de relatief
lage prijs van alcohol voor leden van verenigingen. Ook bepaalde
spelletjes binnen de vereniging stimuleren het drankgebruik evenals
bepaalde wijze van betalen (bijvoorbeeld het afkopen van het drinken
aan het begin van de avond).
Het NIGZ pleit ervoor dat in studentensociëteiten (evenals in
sportkantines) de prijzen voor alcoholhoudende drank worden afgestemd
op die van de horeca om overmatig alcoholgebruik tegen te gaan.
Voor informatie: avp@nigz.nl
Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie
(NIGZ), Postbus 500,
3440 AM Woerden:
Wim van Dalen, campagneleider: 0348 437 639/06 546 014 14
Marieke Wiebing, campagnecoördinator: 0348 439 867 (vanaf 13 augustus)