P E R S B E R I C H T
Imagocampagnes op arbeidsmarkt vaak niet onderscheidend
Amsterdam, 2 augustus 2001 - Het bedrijfsimago als wervingsmiddel blijkt
minder onderscheidend dan menig communicatiespecialist vermoedt. Middelgrote
ondernemingen grijpen massaal naar populaire wervingstermen als 'dynamisch',
'informeel' en 'resultaatgericht'. Dit terwijl werkzoekenden juist meer
inzicht wensen in de bedrijfscultuur van een werkgever en vaker specifieke
cultuurwensen hebben.
'Branding' en 'imagebuilding' zijn volgens communicatiebureaus de
toverwoorden voor effectieve arbeidsmarktcommunicatie. Uit onderzoek
verricht door Maqer, specialist in
(e-)recruitment en bedrijfscultuur, blijkt echter dat de diversiteit onder
de verschillende bedrijfsimago's bedroevend laag is. Zo presenteren 24 van
de 44 bedrijven uit Het Carrière Jaarboek 2001 - Economische & Juridische
Editie zich als werkgever met een informele cultuur. Ook gaan 26 werkgevers
prat op hun dynamische cultuur en zijn 21 van de 44 volgens hun
bedrijfspresentaties resultaatgericht.
De inventarisatie naar veel voorkomende cultuurkenmerken in bedrijfsimago's
werd gedaan ter aanvulling van het onlangs door Maqer uitgebrachte rapport
Nationaal Onderzoek Bedrijfscultuur Werkzoekenden, een onderzoek onder 2690
werkzoekenden naar hun wensen en verwachtingen op het gebied van
bedrijfscultuur. Uit het onderzoek blijkt dat de gevraagde en aangeboden
bedrijfscultuur vaak niet op elkaar aansluiten. Zo geven starters op de
arbeidsmarkt bijvoorbeeld de voorkeur aan een meer procesgerichte cultuur en
verlangen zij van hun werkgever duidelijke sturing, goede begeleiding en
coaching. Deze specifieke cultuurwensen staan in schril contrast met de
mooie wervende termen als 'informeel', 'resultaatgericht' en 'dynamisch'.
Momenteel komen alleen de klinkende namen van multinationals of werkgevers uit de AEX-index weg met algemene bedrijfsimago's. Zij scoren hoog in populariteit als favoriete werkgevers door de veelheid aan publiciteit in de media. Middelgrote ondernemingen - met minder aandacht van media - moeten zich dan ook onderscheiden door verdieping van hun bedrijfsimago, oftewel: het transparant maken van de bedrijfscultuur. Uit de Salaris Enquête 2001 van Data News blijkt namelijk dat na salaris 'bedrijfscultuur/sfeer' de meest bepalende factor is in de keuze voor een nieuwe werkgever.