Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl

Visitatiecommissie Cover vraagt aandacht voor dubbele ramp

Persbericht

VISITATIECOMMISSIE COVER VRAAGT AANDACHT VOOR DUBBELE RAMP

Jaarlijks vallen meer dan 1.100 doden en 19.000 ziekenhuisgewonden in het verkeer. En de samenleving schijnt zich daar niet druk om te maken. Daarmee is sprake van een dubbele ramp.

Tot die conclusie komt de visitatiecommissie COVER (Evaluatie COnvenanten VERkeer en VERvoer) onder voorzitterschap van Dr. Jan Terlouw in haar rapport .Verkeersveiligheid in gedecentraliseerde banen; investeren in cultuur en structuur., dat is aangeboden aan minister Netelenbos als voorzitter van het Nationaal Verkeers- en Vervoersberaad (NVVB).

Enerzijds signaleert de commissie dat de decentrale structuren door convenanten zijn gerealiseerd. Verschillende regionale partners werken steeds beter samen. Anderzijds constateert de commissie dat het voor de bestrijding van de verkeersonveiligheid ontbreekt aan een gevoel van urgentie. Daardoor is de voortgang in het terugdringen van verkeersongelukken te klein en wordt de taakstelling voor 2010 hoogstwaar-schijnlijk niet gehaald.
De commissie bepleit daarom in te zetten op culturele en structurele aspecten.

Cultuur
De commissie doet een appèl op bestuurders om verkeersveiligheid hoger op de prioriteitenladder te plaatsen om de doelstelling voor 2010 te halen: respectievelijk minimaal 350 verkeersdoden en minimaal 5.000 ziekenhuisgewonden jaarlijks minder. Het is wenselijk dat zo direct mogelijk wordt gestuurd op resultaat: een dalend aantal slachtoffers. Om dat resultaat te bereiken is het noodzakelijk dat de plannen van justitie, politie, Regionale Organen Verkeersveiligheid (ROV.s) en wegbeheerders goed op elkaar worden afgestemd en een aanpak wordt gevolgd die is gericht op alle zijden van de
verkeersveiligheidsdriehoek: infrastructuur & technologie, handhaving & regelgeving, educatie & voorlichting.
De commissie daagt bestuurders uit werk te maken van integraal verkeersveiligheids-beleid, dat recht doet aan zowel de .harde. als de .zachte. kant van het beleid.

Structuur
Belangrijke aanbeveling is om het verkeersveiligheidsbeleid in te bedden in het brede verkeers- en vervoersbeleid zónder dat het thema ondersneeuwt. De doelstelling van verkeersveiligheid mag niet ondergeschikt raken aan die van mobiliteit. Om die reden stelt de commissie voor om de ROV.s, waarin de maatschappelijke organisaties een belangrijke rol vervullen, apart te (blijven) positioneren van de bredere verkeers- en vervoersoverleggen. De commissie roept de ROV.s op meer als luis in de pels te opereren.
De commissie adviseert bovendien om binnen de staande overlegstructuur duidelijke afspraken te maken over ieders rol en inbreng. Nu blijven thema.s als .educatie. en .kennismanagement. in het luchtledige hangen bij gebrek aan concrete afspraken over de bijdrage van Rijk en regio. De commissie bepleit om die reden het afsluiten van regionale contracten met gespecificeerde taakstellingen en prestatieafspraken.

De visitatiecommissie COVER bezocht de afgelopen maanden op verzoek van het NVVB twaalf provincies en vertegenwoordigers van Rijk en koepelorganisaties van provincies, kaderwetgebieden, gemeenten en waterschappen. De commissieleden bespraken de resultaten van de zogenoemde COVER-Evaluatie, de evaluatie van drie convenanten op het terrein van verkeer en vervoer: VERDI, Decentralisatieakkoord Verkeersveiligheid en Startprogramma Duurzaam Veilig. De commissie waardeert de wijze waarop betrokkenen de zelfevaluatie ter hand hebben genomen en de openheid waarmee men de commissie bij haar bezoek tegemoet trad.
Doel van de evaluatie was om leerervaringen te verzilveren ten behoeve van het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) en de tweede fase Duurzaam Veilig.

De commissie Terlouw hoopt dat haar rapport bijdraagt aan de bewustwording van het rampkarakter van verkeersongevallen; dat het een stimulans is om de aanpak van verkeersveiligheid prominenter op de politieke en maatschappelijke kaart te zetten.
Het verheugt de commissie dat de COVER-Evaluatie in een aantal regio.s als vliegwiel heeft gewerkt voor discussies over de overlegstructuur, kennismanagement en de effectiviteit van het
verkeersveiligheidsbeleid. De methodiek van zelfevaluatie en visitatie die werd toegepast, heeft daar zeker aan bijgedragen.

De Minister van Verkeer en Waterstaat en bestuurders van het Interprovinciaal Overleg, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer en de Unie van Waterschappen zullen dit advies en de aanbevelingen uit dit advies met elkaar bespreken. In het Nationaal Verkeer en Vervoer Beraad op 18 oktober as. zal een reactie op dit advies worden vastgesteld.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de commissiestaf: mevrouw J. van Koert (B&A Groep, tel 070-3029500) of mevrouw M. Schreuders (Goudappel Coffeng, tel 0570-666222).

02 aug 01 09:29