Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
Visitatiecommissie Cover vraagt aandacht voor dubbele ramp
Persbericht
VISITATIECOMMISSIE COVER VRAAGT AANDACHT VOOR DUBBELE RAMP
Jaarlijks vallen meer dan 1.100 doden en 19.000 ziekenhuisgewonden in
het verkeer. En de samenleving schijnt zich daar niet druk om te
maken. Daarmee is sprake van een dubbele ramp.
Tot die conclusie komt de visitatiecommissie COVER (Evaluatie
COnvenanten VERkeer en VERvoer) onder voorzitterschap van Dr. Jan
Terlouw in haar rapport .Verkeersveiligheid in gedecentraliseerde
banen; investeren in cultuur en structuur., dat is aangeboden aan
minister Netelenbos als voorzitter van het Nationaal Verkeers- en
Vervoersberaad (NVVB).
Enerzijds signaleert de commissie dat de decentrale structuren door
convenanten zijn gerealiseerd. Verschillende regionale partners werken
steeds beter samen. Anderzijds constateert de commissie dat het voor
de bestrijding van de verkeersonveiligheid ontbreekt aan een gevoel
van urgentie. Daardoor is de voortgang in het terugdringen van
verkeersongelukken te klein en wordt de taakstelling voor 2010
hoogstwaar-schijnlijk niet gehaald.
De commissie bepleit daarom in te zetten op culturele en structurele
aspecten.
Cultuur
De commissie doet een appèl op bestuurders om verkeersveiligheid hoger
op de prioriteitenladder te plaatsen om de doelstelling voor 2010 te
halen: respectievelijk minimaal 350 verkeersdoden en minimaal 5.000
ziekenhuisgewonden jaarlijks minder. Het is wenselijk dat zo direct
mogelijk wordt gestuurd op resultaat: een dalend aantal slachtoffers.
Om dat resultaat te bereiken is het noodzakelijk dat de plannen van
justitie, politie, Regionale Organen Verkeersveiligheid (ROV.s) en
wegbeheerders goed op elkaar worden afgestemd en een aanpak wordt
gevolgd die is gericht op alle zijden van de
verkeersveiligheidsdriehoek: infrastructuur & technologie, handhaving
& regelgeving, educatie & voorlichting.
De commissie daagt bestuurders uit werk te maken van integraal
verkeersveiligheids-beleid, dat recht doet aan zowel de .harde. als de
.zachte. kant van het beleid.
Structuur
Belangrijke aanbeveling is om het verkeersveiligheidsbeleid in te
bedden in het brede verkeers- en vervoersbeleid zónder dat het thema
ondersneeuwt. De doelstelling van verkeersveiligheid mag niet
ondergeschikt raken aan die van mobiliteit. Om die reden stelt de
commissie voor om de ROV.s, waarin de maatschappelijke organisaties
een belangrijke rol vervullen, apart te (blijven) positioneren van de
bredere verkeers- en vervoersoverleggen. De commissie roept de ROV.s
op meer als luis in de pels te opereren.
De commissie adviseert bovendien om binnen de staande overlegstructuur
duidelijke afspraken te maken over ieders rol en inbreng. Nu blijven
thema.s als .educatie. en .kennismanagement. in het luchtledige hangen
bij gebrek aan concrete afspraken over de bijdrage van Rijk en regio.
De commissie bepleit om die reden het afsluiten van regionale
contracten met gespecificeerde taakstellingen en
prestatieafspraken.
De visitatiecommissie COVER bezocht de afgelopen maanden op verzoek
van het NVVB twaalf provincies en vertegenwoordigers van Rijk en
koepelorganisaties van provincies, kaderwetgebieden, gemeenten en
waterschappen. De commissieleden bespraken de resultaten van de
zogenoemde COVER-Evaluatie, de evaluatie van drie convenanten op het
terrein van verkeer en vervoer: VERDI, Decentralisatieakkoord
Verkeersveiligheid en Startprogramma Duurzaam Veilig. De commissie
waardeert de wijze waarop betrokkenen de zelfevaluatie ter hand hebben
genomen en de openheid waarmee men de commissie bij haar bezoek
tegemoet trad.
Doel van de evaluatie was om leerervaringen te verzilveren ten behoeve
van het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) en de tweede fase
Duurzaam Veilig.
De commissie Terlouw hoopt dat haar rapport bijdraagt aan de
bewustwording van het rampkarakter van verkeersongevallen; dat het een
stimulans is om de aanpak van verkeersveiligheid prominenter op de
politieke en maatschappelijke kaart te zetten.
Het verheugt de commissie dat de COVER-Evaluatie in een aantal regio.s
als vliegwiel heeft gewerkt voor discussies over de overlegstructuur,
kennismanagement en de effectiviteit van het
verkeersveiligheidsbeleid. De methodiek van zelfevaluatie en visitatie
die werd toegepast, heeft daar zeker aan bijgedragen.
De Minister van Verkeer en Waterstaat en bestuurders van het Interprovinciaal Overleg, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer en de Unie van Waterschappen zullen dit advies en de aanbevelingen uit dit advies met elkaar bespreken. In het Nationaal Verkeer en Vervoer Beraad op 18 oktober as. zal een reactie op dit advies worden vastgesteld.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de commissiestaf: mevrouw J. van Koert (B&A Groep, tel 070-3029500) of mevrouw M. Schreuders (Goudappel Coffeng, tel 0570-666222).
02 aug 01 09:29