Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 31 juli 2001.

Vlaams mobiliteitsplan: alles behalve duurzaam


Vandaag werd op een persconferentie van de Vlaamse administratie het ontwerp mobiliteitsplan Vlaanderen voorgesteld. De Vlaamse parlementsleden kregen de teksten op een cd-rom met als ronkende titel : "Naar een duurzame mobiliteit in Vlaanderen".
Het debat ten gronde over dit plan zal allicht in het najaar gevoerd worden. Maar we willen toch al een eerste reactie kwijt.


1. Het gaat om een plan van de administratie en niet van de minister. Minister Stevaert heeft dus officieel nog geen standpunt ingenomen. Hij gebruikt de teksten nu wel als ideeën-box. Zo viste hij bv. het voorstel van de snelheidsbeperkingen op gewestwegen op uit het hoofdstuk verkeersveiligheid van het plan. Maar zo kunnen we natuurlijk niet werken: de minister moet kleur bekennen over het geheel van het mobiliteitsbeleid, over alle voorstellen (ook over de minder populaire).


2. Het plan moest volgens het regeerakkoord klaar zijn in het voorjaar 2001. In feite is dat niet zo.
Want wat blijkt: belangrijke stukken zoals de kosten-baten-analyse, het milieu-effect-rapport en de definitieve aanbevelingen komen pas eind september. De beloofde timing is dus niet gehaald.


3. Het is niet zeker dat het hele plan zo duurzaam is. In het "duurzaamheidsscenario" komt men nog altijd uit op een groei van het aantal autoverplaatsingen met 20% in de spits. Duurzaam is anders...


4. In het plan wordt uitgebreid ingegaan op investeringen in 'missing links' wat het autowegen-net betreft. De auto-missing links worden met naam en toenaam omschreven. Dat geldt nauwelijks voor de missing links inzake openbaar vervoer. Er wordt wel een gedetailleerde tijdstabel voorgesteld voor alle belangrijke spoorinvesteringen. Maar een dergelijke tabel mankeert voor de investeringen in tram- en buslijnen waar Vlaanderen zelf voor bevoegd is...


5. Er komt geen tol op de Vlaamse wegen. Behalve in Antwerpen waar het Masterplan moet betaald worden. In het Vlaams Mobiliteitsplan wordt wel gepleit voor straffe maatregelen op federaal vlak en op gemeentelijk vlak: federaal moet de benzineprijs met 30% stijgen en de gemeenten moeten de parkeertarieven in centra vervijf-voudigen. Gezien de recente overheveling in het kader van Lambermont van een reeks verkeersbelastingen naar de gewesten, kan Vlaanderen o.i. de discussie ten gronde over mobiliteit en prijzenbeleid niet blijven ontwijken. Het van zich afschuiven naar andere beleidsniveaus is al te gemakkelijk...

Wat voorgesteld wordt (benzineprijs +30%, parkeertartieven x 5) is niet niks.
De Groenen willen deze discussie mee aangaan, op voorwaarde dat:


1. er volledig zicht komt op de sociale effecten van dergelijke ingrepen,
2. er ook volledig zicht is op de effecten van deze ingrepen op de vervuiling én op de congestie (de files)

3. de niet-gedifferentieerde verhoging van de benzineprijs afgewogen wordt tegen andere maatregelen die meer verfijning mogelijk maken (die meer rekening houden met congestie en vervuiling van wagens op bepaalde plaatsen en tijdstippen: bv. de kilometerheffing die nu in Nederland uitgetest wordt).

Johan Malcorps,
Dirk Holemans,
Vlaamse parlementsleden


Agalev Persdienst
Paskal Deboosere, persverantwoordelijke
Brialmontstraat 23, 1210 Brussel
tel (02)219 19 19 fax (02)223 10 90
gsm 0496 567 569
e-mail pers@agalev.be

Agalev via InterNet
e-mail persdienst: pers@agalev.be
agalev homepage : http://www.agalev.be/
persteksten : http://www.agalev.be/pers/