Blik in de toekomst
GM Concept Cars meer dan hersenspinsels
(31 juli 2001)
Begin dit jaar toonde General Motors tijdens de autotentoonstelling
van Detroit zeven nieuwe concept cars. Deze studiemodellen zijn
jeugdiger, innovatiever en opwindender dan ooit tevoren. Van dat
zevental springen de sportieve Buick Bengal, de innovatieve Chevrolet
SSR en de stoere Hummer H2 SUT het meest in het oog. Dit zijn namelijk
de auto's die GM's designkracht tonen en die wel heel dicht bij
mogelijke productiemodellen staan.
Een lange slanke neus, de wielen zo ver mogelijk op de hoeken van de
carrosserie geplaatst en mooie ronde vormen. Het zal duidelijk zijn,
de Bengal is helemaal van deze tijd. De ranke, luxueuze roadster is
voorzien van vier met leder beklede stoelen, een vouwdak, een
drukgevulde 3,4-liter V6-motor van 240 pk en een zestrapsautomaat.
Het meest opvallende aan deze sportieve verschijning is dat hij oogt
als een tweezitter, maar duidelijk meer te bieden heeft. Verwijder de
tonneau-cover en er komen ineens twee extra zitplaatsen tevoorschijn,
waardoor de Bengal net als de Astra Cabrio ruimte biedt aan vier
inzittenden. Geen behoefte aan de extra zitplaatsen? Ook goed, dan
passen twee speciaal voor de Bengal gemaakte golftassen op de
achterstoelen.
Zoals je mag verwachten van een modern ontwerp als de Bengal, is hij
uitgerust met de nieuwste technologie. Quiet Servant, een uitvinding
van Buick, is hier een goed voorbeeld van. Door middel van
spraaksturing (van Visteon Corporation) is de bestuurder in staat alle
gewenste informatie op te roepen die vervolgens hoog op de voorruit,
in een kleurendisplay, wordt geprojecteerd. Het dashboard, ontdaan van
de traditionele meters en knoppen, is één grote vlakke luidspreker
waarin het hoogwaardige audiosysteem van de Bengal is geïntegreerd.
Visteon Voice, het systeem van de spraaksturing en herkenning, verstaat zes talen, inclusief regionale accenten en reageert op meer dan 118 commando's voor de bediening van koplampen, ruitenwissers, verwarming, geluidsinstallatie, navigatiesysteem en cruise--control. Elk commando wordt bevestigd door een vrouwen- of mannenstem.
Hoe realistisch de Bengal is blijkt wel uit het platform waarop hij is gebouwd: het Epsilon-platform dat begin volgend jaar voor het eerst op de markt komt met de nieuwe Opel Vectra en in een later stadium zal worden gebruikt voor andere GM-producten. Zoals de Buick Bengal dus.
Eveneens een open auto, maar totaal anders is de Chevrolet SSR (Super
Sport Roadster). Hij vormt een bijzonder innovatieve kruising tussen
een pick-up en een roadster. Feilloos worden de functionaliteit van
een pick-up met de sportieve prestaties en het 'open lucht'-karakter
van een roadster gecombineerd. Voor het design en de sportieve
prestaties is met een sterke 6.0-liter V8 geput uit het
Chevrolet-arsenaal.
De SSR werd oorspronkelijk ontworpen als toonbeeld van GM's positie
als fabrikant van innovatieve modellen en de doelstelling die het bed
rijf zichzelf heeft opgelegd om meer spannende auto's op de markt te
brengen. De Chevrolet SSR is dan ook een blikvanger bij uitstek. Door
zijn uitgebouwde wielkasten oogt hij als een pick-up, maar in feite is
hij uitgerust met een elektrohydraulisch wegklapbaar dak. Wanneer het
dak wordt weggeklapt, verschijnt een uiterst sportieve Chevrolet.
Onder de motorkap is een dikke V8 te vinden, die is gekoppeld aan een
viertraps automatische transmissie. Door zijn achterwielaandrijving
beschikt de SSR over de basiskarakteristieken en prestaties van een
echte roadster.
"De SSR zal enthousiaste autoliefhebbers van alle leeftijden
aanspreken", aldus Kurt Ritter, General Manager van Chevrolet. "Het
ontwerp trekt je aan en de prestaties houden je er vervolgens in." Het
Chevrolet-logo stond lange tijd symbool voor energieke, functionele
auto's en trucks", voegt Kurt toe. "De SSR brengt het beste van twee
werelden samen. Een achterwielaangedreven roadster met een 6.0-liter
V8 is zo energiek als je maar kunt bedenken en wat is er nu
functioneler dan een roadster met een laadvloer?"
Het goede nieuws is dat van deze auto vaststaat dat hij in productie
gaat. Begin 2002 zal de SSR in de Amerikaanse Chevrolet-showrooms te
vinden zijn. Of de SSR met zijn aantrekkelijke combinatie van
sportiviteit en functionaliteit ook de oversteek naar Europa zal
maken, is nog onbekend.
Hummer
Van de Hummer H2 is dat evenmin duidelijk, alhoewel voor dergelijke
imposante voertuigen ook in Europa een steeds belangrijker wordende
markt bestaat. Wie de kwaliteiten kent van de Hummer, die wereldfaam
verwierf in de Golf-oorlog, zal dat geenszins verrassend vinden.
De Hummer H2 laat zich niet eenvoudig omschrijven. In de afgelopen
jaren zijn er dan ook al vele officiële titels verschenen voor het
aanduiden van auto's als de Hummer. General Motors noemt 'm SUT,
hetgeen staat voor Sport Utility Truck. Eén ding is zeker: geen woord
kan geheel de lading dekken van de Hummer H2. Het is de meest
uitdagende, onverwoestbare truck-variant denkbaar en tevens het meest
capabele off-road voertuig dat GM ooit gebouwd heeft. De Hummer H2 is
de volgende generatie van de auto die zich door niets of niemand laat
stoppen.
"Binnen de off-roaders is de Hummer de 'King of the mountains' ", zegt
Clay Dean, hoofd design voor Hummer. "De H2 SUT heeft ongekende
off-roadcapaciteiten. Hij is dan ook gebouwd voor individualisten die
werkelijk overal willen kunnen gaan en staan. Die mogelijkheid biedt
de Hummer absoluut, want deze auto kan alles."
Reeds vanaf de eerste schetsen bestemd voor productie in het jaar
2003, is de Hummer H2 een serieuze 'machine': multifunctioneel,
veelzijdig en vrijwel eindeloos aanpasbaar, zodat zelfs de meest
veeleisende klant tevreden gesteld kan worden.
De gewaagde truck is in alle opzichten veel meer verfijnd en afgewerkt
dan zijn militaire voorganger, de H1, en moet ook absoluut niet worden
verward met zomaar een bijzondere bestelwagen of 'net-niet'
vrachtwagen. De H2 is een uitgekiend en harmonieus geheel dat ook het
nodige comfort biedt. Hij combineert superieure off-roadcapaciteiten,
een veelzijdig in te delen bagageruimte met een handzaam, no-nonsense
interieur van gepolisht metaal en leer. Het onderscheidende dashboard
is rondom de bestuurder gebouwd en zo ontworpen dat diezelfde
bestuurder gemakkelijk kan navigeren. Bovendien beschikt de H2 over
een state-of-the-art navigatie- en communicatiesysteem.
Het meest opmerkelijke aan de Hummer H2 is echter zijn uitgekiende flexibiliteit. Door het wegvouwbare dakgedeelte achter het passagierscompartiment heeft de bestuurder al naar gelang zijn behoefte de mogelijkheid om het achterste deel in te delen voor vervoer van personen of bagage. Deze ruimte is eenvoudig bereikbaar en aan te passen. De ruit in het achterste deel is elektrisch op te bergen in de achterste deur, waarna deze beide in een speciale ruimte onder de laadvloer opgeborgen kunnen worden. Wanneer het grootste open dak dat GM ooit heeft geproduceerd wordt geopend en je de achterruit in het achterpaneel laat zakken, ontstaat bovendien een ware 'cabrio'. Het vele glas rondom geeft de bestuurder een ultiem 'spacy-gevoel'.
Met de eerder genoemde flexibele bagageruimte, drie stevige rekken bovenop de auto en speciale stalen bumpers, ontworpen met afneembare hoeken zodat gemakkelijker in ruig terrein kan worden gemanoeuvreerd, is de Hummer dus bijzonder veelzijdig te noemen.
Het H2 SUT Concept is ontworpen voor lange avonturen, of het nu gaat
om de ruige terreinen van Australië, de straten van Manhattan of
wellicht in de toekomst het Europese vasteland. De Hummer H2
combineert op een ongeëvenaarde manier comfort met een
'wie-doet-me-wat'-uiterlijk en een indrukwekkend voorkomen. Daarmee is
hij onmiskenbaar een familielid van de onverwoestbare en
geschiedschrijvende H1. Een echte Hummer dus.