Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate
uitvoering
SZW-gids
Inhoud SZW-gids nummer 7
Juli/augustus 2001
* Voortgang sluitende aanpak langdurig werklozen
* Aanvullende bijzondere bijstand voor alleenstaande ouders van 18
tot 21 jaar
* Al bijna vijftig bedrijven tekenden convenant etnische minderheden
* Rapport uit over doeltreffendheid armoedebestrijding en bijzondere
bijstand
* Gemeente Dordrecht winnaar werksleutel 2001
* Handreiking euro-implementatie voor kleinere sociale diensten en
uitvoeringsinstanties
* Evaluatie Bedrijfsadviseurs Minderheden
* Juiste inschrijving GBA noodzakelijk om bijstand te krijgen
* Geautomatiseerde aanvraag VT per 2002 mogelijk
* Maatregelen om arbeidsdeelname herintredende vrouwen te bevorderen
* Sociale diensten en uvi's maken flinke inhaalslag met euro
* Circulaire over invoering Inlichtingenbureau
* SZW Den Haag laat bijstandsgerechtigden niet los
* Kinderopvang voor WW-ers en Wao-ers met reïntegratietraject
* Aanbestedingsprocedure voor reïntegratiecontracten geëvalueerd
* Afspraken over SIOD gemaakt
* Brief aan de Kamer over toezicht reïntegratiemarkt
* Knelpunten bovenregionaal vervoer gehandicapten (TraXX) opgelost
* Tweede Kamer akkoord met SUWI
* Uitbetaling Voorlopige Teruggaaf
* Utrecht krijgt extra geld om mensen uit de bijstand te halen
* Verslag gemeentebijeenkomsten op gemeenteloket
* De VIV-website is vernieuwd
* Geen compensatie uitvoeringskosten werkaanvaardingspremies
* Aanpak werkloosheid allochtonen succesvol
Voortgang sluitende aanpak langdurig werklozen
De voorstellen voor een sluitende aanpak voor langdurig werklozen
heeft minister Vermeend inmiddels uitgewerkt. Er zijn afspraken
gemaakt met de uitvoerders. Ook de resultaten van de sluitende aanpak
voor nieuwe werklozen in 2000 zijn bekend. U vindt hiervan een verslag
op het gemeenteloket. Meer info: zie dossier Sluitende aanpak
Aanvullende bijzondere bijstand voor alleenstaande ouders van 18 tot
21 jaar
Uit een onderzoek onder twaalf gemeenten blijkt dat zij hun beleid
voor bijstand aan o.a. tienermoeders over het algemeen hebben
bijgesteld naar aanleiding van de circulaire van 15 november 1999. De
gemeenten verstrekken aanvullende bijzondere bijstand aan uitwonende
alleenstaande ouders van 18 tot 21 jaar tot het niveau van de
bijstandsnorm voor personen van 21 jaar of ouder. Dit staat in een
brief van minister Vermeend aan de vaste commissie van SZW van de
Tweede Kamer. Meer info: zie dossier Alleenstaande ouders
Al bijna vijftig bedrijven tekenden convenant etnische minderheden
Op 21 juni hebben de ministers Vermeend en Van Boxtel (Grote Steden- en Integratiebeleid) 22 convenanten met vertegenwoordigers van grote ondernemingen getekend. Hiermee worden allochtonen aan werk geholpen. Het totale aantal convenanten komt daarmee op 47. Op het gemeenteloket vindt u hierover een persbericht. Meer info: zie dossier Minderheden
Rapport uit over doeltreffendheid armoedebestrijding en bijzondere
bijstand
In het onderzoek naar doeltreffendheid van armoedebestrijding en
bijzondere bijstand stond de volgende vraag centraal: In hoeverre
voldoen gemeenten bij de uitvoering van de Abw en het armoedebeleid
aan de juiste voorwaarden voor een effectief beleid. In het onderzoek
wordt ondermeer de visie van gemeenten op armoedebestrijding
meegenomen. Dit staat in de brief aan de Tweede Kamer van minister
Vermeend van 5 juli 2001. Meer info: zie dossier Armoede en schuld
Gemeente Dordrecht winnaar werksleutel 2001
Dordrecht won in juni de Werksleutel van dit jaar. De
Aanmoedigingsprijs ging naar de gemeente Tilburg die met elke cliënt
een contract afsluit, waarbij niet alleen wordt gekeken naar werk en
inkomen, maar ook naar zorgbehoeften. Leeuwarden, winnaar van 2000,
kreeg een eervolle vermelding omdat de gemeente liet zien hoe de
sluitende aanpak steeds verder kan worden ontwikkeld.
De gemeente Dordrecht heeft de organisatie van de Sociale Dienst
ingrijpend veranderd. Hierdoor kan de dienst zich meer richten op
uitstroom en verbetering van de bedrijfsvoering en op de kwaliteit. De
dienst bestaat nu uit drie sectoren: Uitstroom en Activering,
Inkomensverstrekking en Zorg. Uitstroom en Activering is onderverdeeld
in vier bureaus:
* Bureau Intake zorgt voor de activering en controle van fase
1-cliënten gedurende de eerste zes maanden. Het sluitend aanbod
voor alle nieuwe instromers is als volgt geformuleerd: alle nieuwe
instromers jonger dan 23 jaar krijgen binnen zes maanden een
starttraject aangeboden; voor instromers ouder dan 23 jaar geldt
een termijn van twaalf maanden. De nieuwkomers volgen een traject
in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers.
* Bureau Uitstroom helpt cliënten via casemanagement aan werk. De
uitstroomconsulent heeft maximaal vijftig cliënten onder zijn
hoede die hij intensief begeleidt. Op afstand volgt hij nog
vijftig andere werkzoekenden die extern een scholings- of
reïntegratietraject volgen.
* Bureau Wiw is het eigen arbeidsmarktinstrument van de Sociale
Dienst. Tot de taken behoren onder andere een sluitende aanpak van
jongeren, acquisitie en beheer van werkplekken en begeleiding van
werknemers in de driehoek werknemer, inlener en werkgever.
* Bureau Contractbeheer en Beleidsontwikkeling sluit contracten af
met scholings- en reïntegratiebedrijven.
Deze indeling zorgt voor een transparante organisatie met duidelijke
verantwoordelijkheden voor elk bureau. Medio dit jaar moet voor alle
werklozen een diagnose zijn vastgesteld, op basis waarvan een
trajectplan wordt opgesteld. Ook wordt gewerkt met resultaatafspraken.
Op het gemeenteloket vindt u het persbericht en het juryrapport waarin
de aanpak van de winnaar en de genomineerden beschreven wordt.
Meer info: zie dossier Sluitende aanpak
Handreiking euro-implementatie voor kleinere sociale diensten en
uitvoeringsorganisaties
Wat moet u aan de euro doen wanneer u maar tweehonderd cliënten of
honderdvijftig Wiw-deelnemers heeft? Het Project Euro Gemeenten (PEG)
krijgt veel vragen van kleine organisaties over de voor hen
noodzakelijke acties rond de overgang naar de euro. Daarom is de
Handreiking Euro Implementatie Kleinere Sociale diensten en
Uitvoeringsorganisaties gemaakt. Een lange naam voor een beknopt
stappenplan om u te ondersteunen bij een vlekkeloze overgang naar de
euro. Meer info: zie dossier Euro
Evaluatieonderzoek Bedrijfsadviseurs Minderheden
Er is een evaluatieonderzoek naar Bedrijfsadviseurs Minderheden
gehouden. Zij adviseren en ondersteunen bedrijven onder andere bij hun
intercultureel personeelsbeleid en de uitvoering van de Wet Samen. Hun
dienstverlening wordt over het algemeen als positief ervaren. Nu wordt
nader bepaald hoe deze functie binnen de CWI effectiever kan worden
ingevuld. Op het gemeenteloket vindt u een brief aan de Kamer
hierover. Meer info: zie dossier Minderheden
Juiste inschrijving GBA noodzakelijk om bijstand te krijgen
De regering heeft besloten het recht op overheidsprestaties afhankelijk te maken van de juiste inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Bijstandscliënten moeten bijvoorbeeld het juiste woonadres opgeven bij de GBA en de sociale dienst, anders wordt het recht op bijstand opgeschort. Het doel van de nieuwe wet is een bijdrage te leveren aan de fraudebestrijding door de betrouwbaarheid van het adresgegeven in de GBA te vergroten. De wet is bij publicatie in het Staatsblad op 13 juli in werking getreden. Een circulaire hierover is naar gemeenten en sociale diensten gestuurd. Deze kunt u vinden op het Gemeenteloket. Meer info: zie Actueel/Nieuwsarchief
Geautomatiseerde aanvraag VT per 2002 mogelijk
Voor het jaar 2002 en volgende jaren kunt u de voorlopige teruggaaf
van heffingskortingen geautomatiseerd aanvragen namens de
bijstandsgerechtigden. Zowel gemeenten als bijstandsgerechtigden
kunnen deze mogelijkheid op vrijwillige basis benutten.
In de circulaire van 24 juli 2001 informeert de directeur
Bijstandszaken u - mede namens de directeur-generaal Belastingdienst
van het ministerie van Financiën - over de achtergronden van de nieuwe
mogelijkheid. Vervolgens gaan zij in op de planning en op de
activiteiten die van de gemeenten verwacht worden. Bij de circulaire
hoort een aantal (model)brieven die u in de contacten met de
bijstandsgerechtigden kunt gebruiken. Meer info: zie dossier Belasting
en bijstand
Maatregelen om arbeidsdeelname herintredende vrouwen te bevorderen
Om de arbeidsdeelname van vrouwen te verhogen hebben minister Vermeend
en staatssecretaris Verstand een Plan van Aanpak naar de Tweede Kamer
gestuurd. Dit najaar zal er een voorlichtingscampagne gehouden worden.
Doel hiervan is dat eind 2002 alle vrouwen die een baan zoeken en daar
hulp bij nodig hebben, staan ingeschreven bij het Arbeidsbureau of het
CWI. Eenmaal daar ingeschreven hebben ook zij recht op ondersteuning
in het kader van de sluitende aanpak. Om deze sluitende aanpak
mogelijk te maken voor nieuwe instroom van personen boven de 23 jaar,
inclusief niet-uitkeringsgerechtigden, is ook dit jaar extra geld
toegevoegd aan het WIW-scholings- en activeringsbudget. Meer info: zie
dossier Wiw, SUWI en Sluitende aanpak
Sociale diensten en uvi's maken flinke inhaalslag met euro
In maart 2001 heeft u de tweede monitor voor sociale diensten en Wiw, Wsw, ID-banen en Wvg ontvangen. De resultaten geven aan dat sociale diensten en uitvoeringsinstellingen het laatste half jaar een flinke inhaalslag hebben gemaakt. Desondanks is er nog een behoorlijke groep waarvan de uitkomsten zorgwekkend zijn. De resultaten van de monitor zijn neergelegd in de 9e voortgangsrapportagie die in mei naar de Tweede Kamer is gezonden. Klik op de knop Nieuws van de Eurowebsite voor meer informatie. Meer info: zie dossier Euro
Circulaire over invoering Inlichtingenbureau
Op 11 juli heeft Minister Vermeend een circulaire verstuurd naar alle
gemeenten over het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau zal in
het najaar landelijk worden ingevoerd.
In de circulaire wordt u onder andere geïnformeerd over de functie van
het Inlichtingenbureau, de positie ten opzichte van gemeenten,
bescherming van persoonsgegevens, het verband met Suwi, de afschaffing
van belastingsignalen en aansluiting op het Inlichtingenbureau. Als
tegemoetkoming in de kosten van aansluiting wordt een eenmalige
subsidieregeling opgesteld. In de bijlage van de brief vindt u een
lijst met voorlopige subsidiebedragen per gemeente. U kunt de
circulaire vinden op het Gemeenteloket. Meer info: zie dossier
Inlichtingenbureau
SZW Den Haag laat bijstandsgerechtigden niet los
Om zoveel mogelijk bijstandsgerechtigden aan het werk te helpen, heeft
de gemeente Den Haag in juni, als eerste van de G4, een bedrag van f
67,7 miljoen ( 30,7 miljoen) gekregen. In het kader van de Agenda voor
de Toekomst worden tot en met 2004 16.500 cliënten op een traject
geplaatst.
Het bedrag is in de periode tot en met 2006 grotendeels bestemd voor
de coaching en begeleiding van nieuwe cliënten en het zittend bestand;
f 15 miljoen (6,8 miljoen euro) is bestemd voor kinderopvang en f 10
miljoen (4,5 miljoen euro) voor projecten en experimenten, zoals een
onderzoek naar de sluitende aanpak. Van de 16.500 cliënten die op een
traject worden geplaatst moet in 2004 25,8 procent zijn uitgestroomd
naar een betaalde baan, in 2006 moet dit veertig procent zijn. Dit
jaar worden nog 1500 mensen begeleid en vervolgens krijgen elk jaar
5000 mensen een traject aangeboden.
Moeilijker cliëntgroepen
De laatste jaren is het cliëntenbestand van de dienst Sociale Zaken en
Werkgelegenheidsprojecten steeds zwaarder geworden. Inmiddels behoort
ongeveer tachtig procent van de cliënten tot de categorie fase 4. Om
ook deze cliëntengroep zo effectief mogelijk te helpen moet een
intensieve aanpak worden ingezet, stelt Lia Kroon, hoofd Beleidszaken:
"Het Haagse plan is gebaseerd op tien jaar ervaring. We zijn erachter
gekomen dat het van belang is om eerst een goede diagnose te stellen.
Wat is er met een cliënt aan de hand? Wat moet er gebeuren om hem of
haar liefst aan het werk te krijgen? Vervolgens wordt een traject
ingezet waarin een cliënt intensieve begeleiding krijgt. Na maximaal
een jaar wordt gekeken of hij of zij op het goede traject zit".
Werkkompas
Om de bijstandsgerechtigden zo goed mogelijk van dienst te zijn is de
afdeling Werkkompas opgericht. Deze afdeling stelt de diagnose bij
cliënten en begeleidt hen op trajecten richting werk. Hiervoor zijn
deels nieuwe ervaren medewerkers geworven met een achtergrond als
maatschappelijk werker of met psychologische kennis. De
bijstandsmedewerkers van de wijkkantoren begeleiden cliënten die
actief zijn in de sociale activering.
Het werven van nieuwe medewerkers is geen eenvoudige opgave. De
gemeente probeert op verschillende manieren nieuwe medewerkers te
werven. Zo rijdt er in Den Haag een tram bedrukt met een wervende
tekst om bij de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten te
gaan werken. Ook wordt veel gedaan aan de scholing van nieuwe
medewerkers.
Wijkgericht
Om de Haagse aanpak zo succesvol mogelijk in te zetten heeft de Dienst
SZW gekozen voor een wijkgerichte benadering. Onlangs heeft zij in de
Schilderswijk de eerste wijkwerkwinkel van de afdeling Werkkompas
geopend. De begeleiders van Werkkompas zoeken contact met de
verschillende organisaties in de wijk waar zij werklozen benaderen en
motiveren om een traject in te gaan.
Wat gebeurt er met mensen die niet of nog niet reïntegreerbaar zijn?
Kroon: "Voor hen is er een traject gericht op sociale activering of
andere hulpverlening, om te voorkomen dat ze sociaal geïsoleerd raken.
Na een jaar wordt hun situatie opnieuw bekeken. Den Haag laat niemand
los en de aanpak is echt op maat gesneden".
Meer info: zie dossier Agenda voor de Toekomst
Kinderopvang voor WW-ers en Wao-ers met reïntegratietraject
Per 1 juli kan het Lisv de kinderopvang bekostigen voor WW- en Wao-gerechtigden die deelnemen aan een reïntegratieproject of die vanuit een reïntegratietraject uitstromen naar werk. Doordat het Lisv als werkgever van de uitkeringsgerechtigde optreedt is hij of zij niet langer aangewezen op de gesubsidieerde kinderopvang. Daardoor kan ook in de particuliere sector een opvangplaats worden gezocht. Lisv voert de regeling uit en maakt per aanvraag de afweging of het financieren van kinderopvang de kans vergroot dat iemand werk vindt. De regeling is van toepassing op alleenstaanden en samenwonenden. Op het gemeenteloket vindt u hierover een persbericht.
Samenloop met KOA-regeling
In de KOA-regeling (Regeling Kinderopvang en buitenschoolse opvang
alleenstaande ouders) is een hardheidsclausule opgenomen. Op grond
hiervan kunnen burgemeester en wethouders de KOA-regeling, onder
voorwaarden, ook gebruiken voor personen met een andere uitkering dan
de Abw of de WIK. Degenen die een beroep kunnen doen op de
Lisv-regeling zijn echter uitgesloten van de KOA-regeling. Voordat u
de hardheidsclausule in kunt zetten dient u te onderzoeken of de
betrokkene een beroep kan doen op de Lisv-regeling. Op het
gemeenteloket vindt u een circulaire hierover.
Meer info: zie dossier Alleenstaande ouders
Aanbestedingsprocedure voor reïntegratiecontracten geëvalueerd
Het Lisv heeft de aanbestedingsprocedure van de reïntegratietrajecten
2000 geëvalueerd. Met de resultaten van dit onderzoek en dat van het
Ctsv is een aanbestedingsprocedure voor 2001 opgesteld. In een brief
aan de Vaste commissie voor SZW van de Tweede Kamer schetst minister
Vermeend de kaders voor deze aanbestedingsprocedure. De belangrijkste
verbeterpunten zijn:
* een grotere differentiatie naar doelgroepen
* het aanbesteden van kleinere aantallen regionaal gerichte
trajecten
* keuzemogelijkheden voor de cliënt om zelf een reïntegratiebedrijf
te kiezen
* verplichting voor een vorm van resultaatfinanciering
* een eenduidiger uitvoering van de aanbestedingsprocedure
* meer duidelijkheid vooraf over de methode van selectie en gunning.
Meer info: zie dossier Suwi
Afspraken over SIOD gemaakt
In een bestuurlijk overleg in juni zijn afspraken gemaakt over het
SIOD. Onder andere is besproken welke zaken bij gemeenten komen te
liggen en welke bij het SIOD. Ook zijn er afspraken gemaakt over
samenwerkingsverbanden. In een circulaire wordt u hierover verder
geïnformeerd. Meer info: zie dossier SIOD
Brief aan de Kamer over toezicht op reïntegratiemarkt
Minister Vermeend heeft op 25 juni een brief naar de Tweede Kamer
gestuurd waarin hij nader ingaat op toezicht op de reïntegratiemarkt
en met name op de positie van de Nederlandse Mededingingsautoriteit
(Nma) daarbij. Hij behandelt drie aspecten: het toezicht op de werking
van de reïntegratiemarkt als zodanig, het toezicht op de uitvoering
van de aanbesteding van de reïntegratie-activiteiten door gemeenten en
het toezicht op reïntegratie in het kader van CAO-afspraken. Meer
info: zie dossier Suwi
Knelpunten bovenregionaal vervoer gehandicapten (TraXX) opgelost
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het
vervoersbedrijf ConneXXion zijn overeengekomen de bestaande
dienstverlening in het bovenregionaal vervoer voor gehandicapten
(TraXX) voort te zetten tot 1 oktober 2002. Dit staat in een brief aan
de Tweede Kamer van minister Vermeend.
Het ministerie en ConneXXion hebben aanvullende afspraken gemaakt over
onder meer de aansluiting van de dienstverlening van TraXX op de
lokale vervoersvoorzieningen die vallen onder de gemeentelijke
zorgplicht. Deze afspraken betreffen ook het vervoer van
niet-rolstoelgebonden pashouders die om medische redenen geen gebruik
kunnen maken van het openbaar vervoer.Daarnaast moet TraXX reizen
vanuit het vakantieadres van pashouders verzorgen. TraXX zal haar
algemene voorwaarden op deze onderdelen aanpassen. Meer info: zie
dossier Wvg
Circulaire over SUWI na akkoord Tweede Kamer
Zowel de wet Suwi als de invoeringswet Suwi zijn in de Tweede Kamer
behandeld en wachten nu nog op behandeling in de Eerste Kamer. Op een
aantal punten is nu meer duidelijkheid en daarover heeft minister
Vermeend een circulaire gestuurd naar gemeenten en sociale diensten.
In deze brief worden de hoofdlijnen van de nieuwe structuur geschetst
en gaat de minister nader in op onder andere de intake voor de
bijstand, bedrijfsverzamelgebouwen, regionale platforms
arbeidsmarktbeleid, cliëntenparticipatie en ondersteuning van
gemeenten door het IOSG. De circulaire kunt u vinden op het
Gemeenteloket. Meer info: zie dossier Suwi
Uitbetaling Voorlopige Teruggaaf
In tegenstelling tot eerdere berichtgeving (circulaire van 4 december
2000) blijft de hoofdregel voor de uitbetaling van de Voorlopige
Teruggaaf (VT) gehandhaafd: het bedrag wordt gelijkelijk verdeeld over
de nog resterende maanden van het jaar waarop de VT betrekking had. Op
verzoek kan de Belastingdienst de verstreken termijnen echter wel in
één keer uitbetalen. Daarna wordt de VT weer maandelijks uitbetaald.
Meer info: zie dossier belasting en bijstand
Utrecht krijgt extra geld om mensen uit de bijstand te halen
Na Den Haag (zie pagina 2) heeft ook Utrecht de bestuurlijke afspraken
in het kader van de Agenda voor de Toekomst ondertekend. De gemeente
krijgt 22,8 miljoen gulden (10,35 miljoen euro) om zich extra in te
spannen om bijstandsgerechtigden aan werk te helpen of in te schakelen
bij maatschappelijke activiteiten. In de Utrechtse aanpak zal speciale
aandacht worden besteed aan allochtonen. Tot 2004 krijgen 5700 mensen
een reïntegratietraject aangeboden. Meer info: zie dossier Agenda vd
toekomst
Verslag gemeentebijeenkomsten van mei op gemeenteloket
In mei organiseerde SZW drie gemeentebijeenkomsten. Doel was enerzijds om de deelnemers te informeren over de laatste stand van zaken over de regierol van gemeenten op het gebied van werk en inkomen. Anderzijds wilde SZW vooral leren van ervaringen die gemeenten en organisaties zelf hebben opgedaan met hun nieuwe rol. Afgaande op reacties van deelnemers viel deze formule in goede aarde. Het verslag staat op het gemeenteloket. Als u aan de bijeenkomsten heeft deelgenomen krijgt u het toegestuurd. Meer info: zie Actueel/Nieuwsarchief
De VIV-website is vernieuwd
In het voorjaar werden de bestuurlijke G-25 gemeenten benaderd om een
aantal gegevens over de uitvoering van de Abw in 2000 via de website
in te vullen. Het gemiddelde en de spreiding van de kengetallen, die
met die gegevens berekend zijn, zijn op de VIV-website te bekijken.
Maar vanaf heden is het ook mogelijk om uw eigen cijfers te
vergelijken met die van de VIV-gemeenten. Iedere gemeente kan nu de
VIV invullen en de kengetallen laten berekenen. Via de optie benchmark
kunt u uw gegevens vergelijken. Meer info: zie dossier VIV
Geen compensatie uitvoeringskosten werkaanvaardingspremies
Sinds 1 januari 2001 kunt u als gemeente een belastingvrije
werkaanvaardingspremie uitkeren aan mensen die vanuit de Abw of
gesubsidieerde arbeid in het kader van de Wiw uitstromen naar
reguliere, niet-gesubsidieerde arbeid. (Hiertoe wordt ook werk in het
kader van de Regeling schoonmaakdiensten particulieren gerekend).
Deze premie bedraagt in totaal f 4000,- ( 1815,-), een bedrag dat in
vier porties van f 1000,- ( 454,-), steeds na een half jaar, wordt
uitgekeerd. Dit betekent dat de ontvanger gedurende twee jaar na
uitstroom geregistreerd moet blijven. In deze periode moet u ook
nagaan of de uitstroom duurzaam is en of de ontvanger niet opnieuw een
beroep doet op een uitkering of gesubsidieerde arbeid.
Dit uitkeringsregime brengt extra uitvoeringskosten met zich mee. Als
u de minister om compensatie voor deze kosten heeft verzocht, heeft u
een afwijzend antwoord gekregen. Het uitkeren van de premie gaat
namelijk gepaard met een verlaging van het aantal mensen met een
uitkering (Abw, IOAW, IOAZ), waardoor tegenover uitvoeringskosten drie
vormen van besparing staan:
1. Er komt uitvoeringscapaciteit vrij.
2. Omdat mensen uit de uitkering uitstromen kunt u besparen op de
uitvoeringskosten, die u mag behouden en naar eigen inzicht
besteden. De verdeling van de gelden voor de uitvoering Abw e.d.
blijft namelijk onveranderd, ook al daalt het volume
uitkeringsgerechtigden.
3. Het aandeel dat u zelfmoet bijdragen aan uitkeringskosten (25%),
is toegevoegd aan het Fonds voor Werk en Inkomen (FWI). Ook wat u
hiermee bespaart, door bijvoorbeeld daling van het aantal
uitkeringsgerechtigden, mag u relatief vrij besteden in het
verlengde van de doelstelling van het FWI.
Meer info: zie dossier Wiw
Aanpak werkloosheid allochtonen succesvol
In de periode 1 mei 2000 tot 1 mei 2001 zijn 15.534 allochtone
werkzoekenden aan werk geholpen. Dit is het gevolg van het convenant
dat de ministers Vermeend en Van Boxtel (Grote Steden- en
Integratiebeleid) vorig jaar met MKB-Nederland sloten. Het convenant
is verlengd tot eind dit jaar. Op het gemeenteloket vindt u hierover
een persbericht. Meer info: zie dossier Minderheden
___________ zoek
zoek Home Links Sitemap E-mail
actueel
agenda
nieuws
foto: voorkant SZW-gids
Extra:
Begrotingsbehandeling
Bedragen 2001
Prinsjesdagstukken
Intentieverklaring
Wvg