Skoda verkoopt in Nederland bijna 50 % meer auto's
Uitstekende resultaten in eerste helft 2001 in een markt die 16 % daalt
(30 juli 2001)
Skoda-importeur Pon Mobiel heeft in de eerste zes maanden van 2001
4.487 auto's verkocht. Dat zijn er 1.487 meer dan in de eerste helft
van 2000. Een stijging van, op een paar tienden na, maar liefst 50 %.
En dat terwijl de totale Nederlandse markt met 16 % daalde. Het beste
bewijs voor het feit dat Skoda de stijgende lijn van vorige jaren weet
voort te zetten.
Skoda boekte tot en met juni 2001 een marktaandeel in Nederland van
1,44 %, waar dat vorig jaar over dezelfde periode nog 0,81 % bedroeg.
De Octavia-verkopen stegen naar 1.486 exemplaren (tegen 1.169
exemplaren in dezelfde periode in 2000), terwijl die van de
Fabia-reeks zelfs fors toenamen tot 2.958 auto's (1.142 exemplaren in
de eerste zes maanden van vorig jaar). Zelfs de goede oude Felicia
werd, bij het afscheid nemen van de Nederlandse markt, nog 43 keer op
kenteken gezet.
Maar niet alleen in het kleine Nederland gooit Skoda hoge ogen. Elders
op het continent is het van hetzelfde laken een pak: de markt daalt,
maar de Skoda-verkopen stijgen. Ondanks de afnemende groei van de
Europese economie heeft SkodaAuto haar marktaandeel in het eerste
halfjaar van 2001 vergroot. In West-Europa was de verkoopstijging het
grootst: er werden 1 32.767 eenheden verkocht, een groei van maar
liefst 17,1 %. Het aantal verkochte Skoda's in Midden- en Oost-Europa
(exclusief Tsjechië) nam toe met 28,5 % tot een aantal van 61.700
exemplaren. Op de Tsjechische thuismarkt verkocht SkodaAuto 44.907
auto's, een stijging van 1 2,4 0/0 ten opzichte van dezelfde periode
vorig jaar. In Tsjechië behaalde SkodaAuto in het afgelopen halfjaar
een marktaandeel van 55 %.
Gedurende de eerste zes maanden van 2001 zijn er wereldwijd 246.746
Skoda's verkocht, hetgeen een stijging van 17,3% ten opzichte van
dezelfde periode in 2000 betekent. Het best verkochte model is de
Fabia. Er werden er dit eerste halfjaar 84.518 van verkocht. Van de
Fabia Combi vonden 42.864 eenheden hun weg naar de klant, terwijl van
de Fabia Sedan, die pas begin deze zomer werd gelanceerd, al 2.286
eenheden zijn afgezet. De vraag naar de Octavia blijft groot, zo
blijkt uit de cijfers: in totaal kozen 48.422 klanten voor dit model.
De verkoop van de Octavia Combi nam toe met 9,4 % tot een totaal van
34.872 eenheden.
Ondanks dat de algemene vraag op de Europese markten is afgenomen, is
SkodaAuto erin geslaagd om van januari tot en met juni 2001 in de vijf
belangrijkste West-Europese afzetlanden zowel haar verkoopvolume als
haar marktaandeel te vergroten. In Duitsland, de belangrijkste
West-Europese exportmarkt voor de Tsjechische fabrikant, werden 36.403
Skoda's verkocht. Dit is een stijging van 9,1 %, goed voor een
marktaandeel van 2 %.