Ingezonden persbericht

Uitspraken consumentenbond ongefundeerd

30 juli 2001,

Onlangs heeft de consumentenbond internetgebruikers opgeroepen om mee te helpen de snelheid van de internet-providers in Nederland te testen. In de laatste editie van de consumentengids staat de eerste uitslag hiervan.

Deze uitslag geeft een verkeerd beeld van de internet-providers.

De consumentenbond heeft een systeem laten ontwikkelen dat de snelheid test van het surfen op internet.
In dit systeem worden een aantal variabelen niet uitgesloten, waardoor er onnauwkeurigheden optreden en zowel de absolute als relatieve snelheid van de internetverbinding niet gemeten kan worden.

Het systeem opent 30 seconden lang verschillende bestandjes (in de vorm van afbeeldingen) op websites die veel bezocht worden door internetgebruikers. Na 30 seconden wordt dan de gemiddelde snelheid berekend.

Enkele argumenten waarom deze test niet nauwkeurig is:


1. De keuze van de verschillende websites is subjectief. Hierdoor kan de werkelijke surfsnelheid grote verschillen tonen met de gemeten snelheid, doordat er andere sites bezocht worden dan in test worden meegenomen.


2. De verschillende websites zijn op verschillende servers in Nederland geplaatst. Hierdoor kan het voorkomen dat op een willekeurig moment het op een aantal servers erg druk is, waardoor het plaatje traag geladen wordt. Hier kan de provider dan niks aan doen (het ligt immers aan de drukbezochte server). Terwijl een andere provider dichterbij deze server ligt aangesloten, waardoor het plaatje wel snel geladen wordt.


3. De afbeeldingen die geladen worden bij dit systeem, hebben een kleine grootte. Dit beïnvloedt de test en maakt het resultaat onnauwkeurig.


4. Volgens het systeem van de consumentenbond wordt een zgn. "downloadaccelerator" gestimuleerd. Deze opent namelijk meerdere kanalen naar de gebruiker, waardoor evt. vertragende factoren worden opgevangen door het downloaden via meerdere kanalen. Het resultaat is het sneller downloaden van een bestandje.

Er bestaan in Nederland wel degelijke snelheidstests waar de snelheid goed gemeten kan worden. Sites zoals Speedtest.nl en Mordax.nl testen 1 variabele (de download-snelheid) waardoor een betrouwbaar resultaat naar voren komt. Bij deze tests wordt een bestand van een bepaalde grootte gedownload door de gebruiker. De server staat zo geplaatst op het internet dat vrijwel de pure snelheid van de internet-provider wordt getest (alle factoren die het kunnen vertragen liggen dan dus bij de provider zelf).

Legt men de resultaten van de consumentenbond naast die van Mordax.nl of Speedtest.nl dan zijn er een aantal grote verschillen te vinden:


- @Home is over het algemeen sneller dan de snelste ADSL-abonnementen van MXstream (de resultaten verschillen nogal, maar het gemiddelde ligt hoger dan ADSL), in tegenstelling tot de resultaten van de consumentenbond.
- Chello is veel sneller dan Cable Premium van Wanadoo (Casema), in tegenstelling tot resultaten van de consumentenbond, die deze twee aan elkaar gelijk stelt.

- Cistron (ADSL-provider) wordt door de consumentenbond niet eens genoemd, terwijl deze provider toch de snelste ADSL-verbinding van Nederland levert.

Speedtest.nl en Mordax.nl geven in hun overzichten overigens een betere benadering van de ervaringssnelheid van de internetgebruiker, terwijl de snelheden genoemd in de consumentengids ver beneden de werkelijk te behalen snelheid liggen.

Voor een uitgebreid overzicht van de verschillen tussen Mordax.nl/Speedtest.nl en de consumentenbond, surf naar www.speedtest.nl of www.mordax.nl

Voor eventuele vragen kunt u contact met ons opnemen.

Mordax.nl: 043 - 310 04 04
Speedtest.nl: 070 - 352 26 64