Uitspraken consumentenbond ongefundeerd
30 juli 2001,
Onlangs heeft de consumentenbond internetgebruikers opgeroepen om mee te helpen de snelheid van de internet-providers in Nederland te testen. In de laatste editie van de consumentengids staat de eerste uitslag hiervan.
Deze uitslag geeft een verkeerd beeld van de internet-providers.
De consumentenbond heeft een systeem laten ontwikkelen dat de snelheid test
van het surfen op internet.
In dit systeem worden een aantal variabelen niet uitgesloten, waardoor er
onnauwkeurigheden optreden en zowel de absolute als relatieve snelheid van
de internetverbinding niet gemeten kan worden.
Het systeem opent 30 seconden lang verschillende bestandjes (in de vorm van
afbeeldingen) op websites die veel bezocht worden door internetgebruikers.
Na 30 seconden wordt dan de gemiddelde snelheid berekend.
Enkele argumenten waarom deze test niet nauwkeurig is:
1. De keuze van de verschillende websites is subjectief. Hierdoor kan de
werkelijke surfsnelheid grote verschillen tonen met de gemeten snelheid,
doordat er andere sites bezocht worden dan in test worden meegenomen.
2. De verschillende websites zijn op verschillende servers in Nederland
geplaatst. Hierdoor kan het voorkomen dat op een willekeurig moment het op
een aantal servers erg druk is, waardoor het plaatje traag geladen wordt.
Hier kan de provider dan niks aan doen (het ligt immers aan de drukbezochte
server). Terwijl een andere provider dichterbij deze server ligt
aangesloten, waardoor het plaatje wel snel geladen wordt.
3. De afbeeldingen die geladen worden bij dit systeem, hebben een kleine
grootte. Dit beïnvloedt de test en maakt het resultaat onnauwkeurig.
4. Volgens het systeem van de consumentenbond wordt een zgn.
"downloadaccelerator" gestimuleerd. Deze opent namelijk meerdere kanalen
naar de gebruiker, waardoor evt. vertragende factoren worden opgevangen door
het downloaden via meerdere kanalen. Het resultaat is het sneller downloaden
van een bestandje.
Er bestaan in Nederland wel degelijke snelheidstests waar de snelheid goed
gemeten kan worden. Sites zoals Speedtest.nl en Mordax.nl testen 1 variabele
(de download-snelheid) waardoor een betrouwbaar resultaat naar voren komt.
Bij deze tests wordt een bestand van een bepaalde grootte gedownload door de
gebruiker. De server staat zo geplaatst op het internet dat vrijwel de pure
snelheid van de internet-provider wordt getest (alle factoren die het kunnen
vertragen liggen dan dus bij de provider zelf).
Legt men de resultaten van de consumentenbond naast die van Mordax.nl of
Speedtest.nl dan zijn er een aantal grote verschillen te vinden:
- @Home is over het algemeen sneller dan de snelste ADSL-abonnementen van
MXstream (de resultaten verschillen nogal, maar het gemiddelde ligt hoger
dan ADSL), in tegenstelling tot de resultaten van de consumentenbond.
- Chello is veel sneller dan Cable Premium van Wanadoo (Casema), in
tegenstelling tot resultaten van de consumentenbond, die deze twee aan
elkaar gelijk stelt.
- Cistron (ADSL-provider) wordt door de consumentenbond niet eens genoemd,
terwijl deze provider toch de snelste ADSL-verbinding van Nederland levert.
Speedtest.nl en Mordax.nl geven in hun overzichten overigens een betere
benadering van de ervaringssnelheid van de internetgebruiker, terwijl de
snelheden genoemd in de consumentengids ver beneden de werkelijk te behalen
snelheid liggen.
Voor een uitgebreid overzicht van de verschillen tussen
Mordax.nl/Speedtest.nl en de consumentenbond, surf naar www.speedtest.nl of
www.mordax.nl
Voor eventuele vragen kunt u contact met ons opnemen.
Mordax.nl: 043 - 310 04 04
Speedtest.nl: 070 - 352 26 64