Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate
uitvoering
Stand van zaken
Besluit Bijstandverlening zelfstandigen
Single audit
Fonds Werk en inkomen
Sluitende aanpak
In- en doorstroombanen
Sociale activering
Inlichtingenbureau
Structuur Uitvoering Werk en Inkomen
Armoede en Schuld
Wet voorzieningen gehandicapten
Minderheden
Wet inschakeling werkzoekenden
Siod
Wsw
Alleenstaande ouders
Rif
(Ex-)gedetineerden
Belasting en Bijstand
Agenda voor de toekomst
VIV
Besluit Bijstandverlening zelfstandigen Rectificatie ziekenfondspremie
Bbz
Via onze website en een brief van vorig jaar bent u geïnformeerd hoe u
de ziekenfondspremie Bbz moet berekenen. Deze informatie klopte helaas
niet. Bij de berekening van de ziekenfondspremie was ten onrechte geen
rekening gehouden met de brutering van de premie zelf. Hoe moet de
berekening wél gemaakt worden? U vindt hier de berekeningen voor zowel
2000 als voor 2001.
Bbz en Mond- en Klauwzeer
Zelfstandigen die in financiële moeilijkheden raken door de Mond- en
Klauwzeerepidemie kunnen een beroep op het Bbz doen. Er wordt geen
aparte inkomensregeling getroffen. Naar verwachting zullen
bijvoorbeeld transportondernemers en loonwerkbedrijven
liquiditeitsproblemen krijgen door het vervoersverbod. Als deze
bedrijven in nood komen en een Bbz -aanvraag indienen bij de
gemeentelijke sociale dienst kan zo spoedig mogelijk een onderzoek
worden gedaan naar de positie van het bedrijf en wordt eventueel een
uitkering voor levensonderhoud verstrekt als voorschot. Als naderhand
blijkt dat ook een krediet nodig is, wordt een diepgaander onderzoek
gedaan. Daarbij wordt de levensvatbaarheid van het bedrijf nauwkeurig
in kaart gebracht.
Het ministerie verwacht niet dat bedrijven waar het vee wordt geruimd
op korte termijn in financiële problemen zullen komen. Zij krijgen de
marktwaarde van hun vee namelijk contant uitbetaald door het
ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Blijkt na verloop
van tijd dat zij toch onvoldoende financiële middelen hebben om een
nieuwe veestapel op te bouwen, dan kan alsnog een Bbz-aanvraag
ingediend worden. Zie ook de circulaire van minister Vermeend van mei
2001.
Fonds Werk en Inkomen
Experimenteerartikel FWI
Om experimenten in het FWI mogelijk te maken is een voorstel gedaan om
de Wet financiering Abw, IOAW en IOAZ te wijzigen. Na het zomerreces
zal het wetsvoorstel behandeld worden. Brief aan de Kamer van 29 juni
2001.
Besluit objectief verdeelmodel naar de Kamer
Op 30 mei heeft minister Vermeend het conceptbesluit aan de kamer
aangeboden waarin het onderzoek over het objectief verdeelmodel en de
bestuurlijke afspraken die met de VNG gemaakt zijn, verwerkt zijn.
De tekst van het besluit. Bijlage: Brief van 19 april over
verdeelmodel FWI. Bijlage: Verdeelmodel FWI. Bijlage: Advies
verdeelmodel FWI. Bijlage: Naar een operationeel verdeelmodel met
beperktere herverdeeleffecten. Bijlage: Eindrapport van het
onderzoeksproject 'Van een potentieel verdeelmodel naar een toepasbaar
verdeelmodel'.
In- en doorstroombanen
De beleidsregels voor het toetsingskader van ID-banen zijn bekend.
Brief aan gemeentebesturen.
Inlichtingenbureau
Circulaire over invoering Inlichtingenbureau
Op 11 juli heeft Minister Vermeend een circulaire verstuurd naar alle
gemeenten over het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau zal in
het najaar landelijk worden ingevoerd. In de circulaire wordt u onder
andere geïnformeerd over de functie van het Inlichtingenbureau, de
positie ten opzichte van gemeenten, bescherming van persoonsgegevens,
het verband met Suwi, de afschaffing van belastingsignalen en
aansluiting op het Inlichtingenbureau. Als tegemoetkoming in de kosten
van aansluiting wordt een eenmalige subsidieregeling opgesteld. In de
bijlage van de brief vindt u een lijst met voorlopige
subsidiebedragen per gemeente.
Antwoorden van minister Vermeend op Kamervragen over de oprichting van
de stichting Inlichtingenbureau. (9 mei 2001)
Vanaf september aansluiting op Inlichtingenbureau mogelijk
De dag dat het Inlichtingenbureau van start gaat nadert met rasse
schreden. Via dit bureau kan witte fraude snel worden opgespoord.
Alles wijst erop dat vanaf september 2001 de eerste gemeenten worden
aangesloten op het landelijke Inlichtingenbureau.
Alle informatie en nieuws over het Inlichtingenbureau vindt u op de
website: www.inlichtingenbureau.nl. Hier leest u bijvoorbeeld waar
informatiebijeenkomsten worden gehouden en hoe uw gemeente zich kan
aansluiten op het Inlichtingenbureau.
Armoede en Schuld
Rapport doeltreffendheid armoedebestrijding en bijzondere bijstand
In het onderzoek naar doeltreffendheid van armoedebestrijding en
bijzondere bijstand stond de volgende vraag centraal: In hoeverre
voldoen gemeenten bij de uitvoering van de Abw en het armoedebeleid
aan de juiste voorwaarden voor een effectief beleid. In het onderzoek
wordt ondermeer de visie van gemeenten op armoedebestrijding
meegenomen. Meer informatie in de brief aan de Kamer van Minister
Vermeend van 5 juli 2001.
Schuldpreventie door voorlichting
Schulden kunnen voor uitkeringsgerechtigden een belemmering zijn om
aan het werk te komen. Het kan ertoe leiden dat zij langdurig een
uitkering ontvangen. Het is daarom van belang dat gemeenten en
uitvoeringsinstellingen vanaf het begin aandacht besteden aan
preventie van schulden en hulp verlenen bij al bestaande schulden. Om
gemeenten daarbij te ondersteunen is een communicatiemodel
schuldpreventie ontwikkeld. Dit model is opgesteld door de werkgroep
Voorlichting voor Voorlichters (gemeentelijke voorlichters, VNG,
Divosa, 2ZW en SZW) in samenwerking met het Platform Integrale
Schuldhulpverlening en het Nibud.
Verslag van de workshop over het communicatiemodel tijdens de
gemeentebijeenkomsten in mei 2001.
Kijkt u ook eens op de website van het Transferpunt armoedebestrijding
www.transferpunt.nl. U vindt er informatie voor onder andere
beleidsmakers bij gemeenten die zich bezighouden met het
armoedebeleid. U kunt er ook tips en ideeën uitwisselen.
Workshop Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken
Verslag van de workshop Balans armoedebeleid en vraaggestuurd werken
tijdens de gemeentebijeenkomsten in mei.
Single audit
In een interview geeft Annemarieke van Splunter, coördinator van het
project Single audit/Kwaliteit in controle bij SZW, uitleg over dit
project. Over het project is een brochure verschenen.
Door het invullen van een monitor op www.singleaudit.nl krijgt het
projectbureau Single audit/Kwaliteit in controle een beeld van hoe het
staat met de invoering van Single audit in uw gemeente. Ook vindt u er
een selfscan waarmee u kunt beoordelen in hoeverre u de elementen van
Single Audit in uw organisatie heeft ontwikkeld en geïmplementeerd.
Sluitende aanpak
Maatregelen om arbeidsdeelname herintredende vrouwen te bevorderen
Om de arbeidsdeelname van vrouwen te verhogen hebben minister Vermeend
en staatssecretaris Verstand een Plan van Aanpak naar de Tweede Kamer
gestuurd. Dit najaar zal er een voorlichtingscampagne gehouden worden.
Doel hiervan is dat eind 2002 alle vrouwen die een baan zoeken en daar
hulp bij nodig hebben, staan ingeschreven bij het Arbeidsbureau of
het, in het kader van de SUWI-reorganisatie op te richten CWI. Eenmaal
daar ingeschreven hebben ook zij recht op ondersteuning in het kader
van de sluitende aanpak. Om deze sluitende aanpak voor nieuwe instroom
van personen boven de 23 jaar, inclusief niet-uitkeringsgerechtigden,
mogelijk te maken, zijn ook dit jaar extra gelden toegevoegd aan het
WIW-scholings- en activeringsbudget. Brief aan de Tweede Kamer met
plan van aanpak. Persbericht van 5 juli 2001.
Voortgang sluitende aanpak langdurig werklozen (juni 2001)
De voorstellen voor de sluitende aanpak voor zowel nieuwe als
langdurige werklozen heeft minister Vermeend inmiddels uitgewerkt. Ook
zijn er afspraken gemaakt met de uitvoerders. Hier vindt u een verslag
waarin ook de resultaten van de sluitende aanpak voor nieuwe werklozen
in 2000 zijn opgenomen.
De brief van september 2000 waarin het voorstel stond, is hier na te
lezen.
Gemeente Dordrecht winnaar van de Werksleutel 2001
De jury vond de inzending van de gemeente Dordrecht goed doordacht. Om
de Sluitende aanpak in praktijk te brengen is de complete organisatie
van de Sociale Dienst omgegooid.
Persbericht en juryrapport waarin de aanpak van de winnaar en de
genomineerden beschreven wordt.
Sluitende aanpak niet op alfabetische volgorde
De gemeente Alkmaar zal begin volgend jaar voor alle 2200
bijstandsgerechtigden hebben vastgesteld welk traject het meest
geschikt is. Een interview met de heer Rien Sanders, sectorhoofd
Sociale Zaken van deze gemeente.
Voortgangsrapportage Sluitende Aanpak van de gemeente Alkmaar:
Eindverslag Allochtonen in Traject Project; Eindverslag Project wijk
Overdie/Schermereiland; Tussenrapportage Pilot Sluitende Aanpak;
Checklist.
Regeling kinderopvang voor reïntegrerende uitkeringsgerechtigden
WWers en arbeidsgehandicapten die bezig zijn met een
reïntegratietraject kunnen in aanmerking komen voor financiering van
kinderopvang. De Eerste Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel van
staatssecretaris Hoogervorst. De wet treedt op 1 juli 2001 in werking.
Doordat het Lisv als werkgever van de uitkeringsgerechtigde optreedt
is hij of zij niet langer aangewezen op de gesubsidieerde
kinderopvang, maar kan ook in de particuliere sector een opvangplaats
worden gezocht. Lisv voert de regeling uit en maakt per aanvraag de
afweging of het financieren van kinderopvang de kans vergroot dat
iemand werk vindt. De regeling is van toepassing op alleenstaanden en
samenwonenden. Persbericht (15 mei 2001).
Overige ontwikkelingen:
- Sluitende aanpak langdurige werkloosheid leeft in Europa
De afspraken in de Europese Unie om langdurige werkloosheid op
dezelfde manier te bestrijden en te voorkomen, leven in Europa. via
een 'sluitende aanpak'geven de Europese lidstaten, op weliswaar eigen
wijze, invullling aan de afspraak om werklozen binnen 6 resp. 12
maanden een aanbod op scholing of werk te doen. Meer informatie vindt
u in het persbericht van 23 mei en de brief aan de Tweede Kamer van
Vermeend.
- Definitieve budgetten nieuwe instroom 2001
- monitor scholing en activering
Sociale activering
ISSA zet database voor sociale activering op
Het ISSA heeft een projectendatabase (de ISSA-projectendatabase)
ontwikkeld. Doel hiervan is gemeenten en organisaties die betrokken
zijn bij sociale activering snel en adequaat te informeren over
projecten sociale activering. De database bevat nu circa zeshonderd
projecten. Het gaat om projecten in het kader van de
Stimuleringsregeling sociale activering en de bijstandsexperimenten
Abw artikel 144.
De database bevat per project een korte beschrijving en gegevens van
een tiental categorieën, zoals activiteiten sociale activering,
samenwerkingspartners en doelgroep. Via de database kunt u uitvinden
wat andere gemeenten en organisaties doen voor een bepaalde doelgroep
of hoe anderen een bepaalde activiteit aanpakken.
Momenteel hebben alleen ISSA-medewerkers toegang tot de database. Het
is de bedoeling op termijn deze database toegankelijk te maken via
internet zodat u hem zonder tussenkomst van het ISSA kunt raadplegen.
Heeft u een project sociale activering dat u in de database opgenomen
zou willen hebben? Downloadt u dan het invulformulier voor de
ISSA-projectendatabase en stuur de ingevulde uitdraai naar het ISSA.
* Via de Stimuleringsregeling sociale activering is f 40 mln
beschikbaar gesteld om sociale activering te bevorderen. Het
budget is nagenoeg helemaal verdeeld. Meer info...
* In een brief aan de Kamer geeft Minister Vermeend aan dat
onbelaste onkostenvergoedingen mogelijk zijn voor mensen die via
sociale activering vrijwilligerswerk doen.
* In een brief heeft Minister Vermeend de Tweede Kamer geinformeerd
over de werkzaamheden van het ISSA en enige aanverwante
onderwerpen op het terrein van sociale activering.
* Per 1 juni a.s. is een tijdelijke ontheffing van de
sollicitatieplicht mogelijk voor werklozen die vrijwilligerswerk
doen in het kader van sociale activering. De Eerste Kamer heeft
het wetsvoorstel op 6 februari jl. aanvaard. Een circulaire naar
gemeenten is op 21 mei uitgegaan.
SUWI
Circulaire over Suwi na akkoord Tweede Kamer
Zowel de wet Suwi als de invoeringswet Suwi zijn in de Tweede Kamer
behandeld en wachten nu nog op behandeling in de Eerste Kamer. Op een
aantal punten is nu meer duidelijkheid en daarover heeft minister
Vermeend een circulaire met bijlage gestuurd naar gemeenten en sociale
diensten.
Maatregelen om arbeidsdeelname herintredende vrouwen te bevorderen
Om de arbeidsdeelname van vrouwen te verhogen hebben minister Vermeend
en staatssecretaris Verstand een Plan van Aanpak naar de Tweede Kamer
gestuurd. Dit najaar zal er een voorlichtingscampagne gehouden worden.
Doel hiervan is dat eind 2002 alle vrouwen die een baan zoeken en daar
hulp bij nodig hebben, staan ingeschreven bij het Arbeidsbureau of
het, in het kader van de SUWI-reorganisatie op te richten CWI. Eenmaal
daar ingeschreven hebben ook zij recht op ondersteuning in het kader
van de sluitende aanpak. Om deze sluitende aanpak voor nieuwe instroom
van personen boven de 23 jaar, inclusief niet-uitkeringsgerechtigden,
mogelijk te maken, zijn ook dit jaar extra gelden toegevoegd aan het
WIW-scholings- en activeringsbudget. Brief aan de Tweede Kamer met
plan van aanpak. Persbericht van 5 juli 2001.
De aanbestedingsprocedure voor reïntegratiecontracten is geëvalueerd.
Verbeterpunten voor 2001 staan in bijgaande brief aan de vaste
commissie voor SZW van de Tweede Kamer. (25 juni 2001)
Meer kansen voor kleinere reïntegratiebedrijven om in 2002
uitkeringsgerechtigden aan het werk te helpen. Persbericht van 25 juni
2001.
Over het toezicht op de reïntegratiemarkt is een brief naar de Kamer
gegaan. Daarin wordt ingegaan op drie aspecten: het toezicht op de
werking van de reïntegratiemarkt als zodanig, het toezicht op de
uitvoering van de aanbesteding van de reïntegratie-activiteiten door
gemeenten en het toezicht op reïntegratie in het kader van
CAO-afspraken. (25 juni 2001)
Wet voorziening gehandicapten
Knelpunten bovenregionaal vervoer gehandicapten (TraXX) opgelost
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het
vervoersbedrijf ConneXXion hebben overeenstemming bereikt over
voortzetting van de bestaande dienstverlening in het bovenregionaal
vervoer voor gehandicapten (TraXX). Meer informatie vindt u in het
persbericht van 5 juli 2001 en de brief aan de Tweede Kamer hierover
van Minister Vermeend.
Bbag wordt in oktober gepubliceerd>
De Bbag (Besluit Bijdrage AWBZ-gemeenten) zal in oktober in het
Staatsblad gepubliceerd worden. Tegen die tijd is het geïndexeerde
beschikbare bedrag bekend. De grondslag voor de verdeling van het
bedrag in 2001 zal dezelfde zijn als in 2000.
Dit betekent dat voor 2001 de peildatum voor de capaciteit van de
AWBZ-instellingen weer 1 januari 2000 is en dat dit zo blijft bij
voortzetting van de regeling in 2002.
Voor het jaar 2000 was een totaal budget van 46 miljoen beschikbaar,
te verdelen over de gemeenten. Toen het totale budget voor 2000 werd
bepaald, is een bedrag van 3,3 miljoen verdisconteerd voor
nabetalingen in het kader van de Tijdelijke bijdrageregeling
Awbz-gemeenten over 1999. Daarom is het budget voor 2000 feitelijk 3,3
miljoen te hoog vastgesteld. Het ministerie wilde gemeenten, die uit
zijn gegaan van f 46 miljoen, echter niet voor een budgettair probleem
plaatsen. Het bedrag in 2000 is daarom niet meer gecorrigeerd.
Het totaal beschikbare budget voor 2001 zal echter een indexering zijn
van de oorspronkelijk voor 2000 beschikbare 42,7 miljoen gulden.
Hierover zijn de gemeenten al geïnformeerd in de definitieve
beschikking van 2000 (6 december 2000).
Gemeenten moeten knelpunten Wvg op korte termijn aanpakken
Gemeenten hebben een brief ontvangen waarin staat dat het zaak is op
korte termijn praktische aanpassingen rond de Wvg tot stand te
brengen. Zie persberichten van 15 juni 2001, 18 juni (over instemming
kabinet over aanpak knelpunten Wvg) en 18 juni (over verbetering
compensatie extra kosten gehandicapten). Kabinetsreactie op evaluaties
Wvg en TraXX.
Minderheden
Aanpak werkloosheid allochtonen succesvol
In de periode 1 mei 2000 tot 1 mei 2001 zijn 15.534 allochtone
werkzoekenden aan werk geholpen. Dit is het gevolg van het convenant
dat de ministers Vermeend en Van Boxtel (Grote Steden- en
Integratiebeleid) vorig jaar met MKB-Nederland sloten. Het convenant
is verlengd tot eind dit jaar. Meer informatie vindt u in het
persbericht van 16 juli 2001.
Al bijna vijftig grote bedrijven tekenden convenant etnische
minderheden
Op 21 juni hebben de ministers Vermeend en Van Boxtel (Grote Steden-
en Integratiebeleid 22 convenanten met vertegenwoordigers van grote
ondernemingen getekend. Hiermee worden allochtonen aan werk geholpen.
Het totale aantal convenanten komt daarmee op 47. Lees hierover meer
in het persbericht (21 juni 2001). Wilt u weten welke bedrijven nog
meer meedoen of wilt u meer weten over de inhoud van de
uitvoeringsconvenanten, kijk dan op de website: www.rbvm.nl.
Evaluatieonderzoek Bedrijfsadviseurs Minderheden
Er is een evaluatieonderzoek naar Bedrijfsadviseurs Minderheden
gehouden. Zij adviseren en ondersteunen bedrijven onder andere bij hun
intercultureel personeelsbeleid en de uitvoering van de Wet Samen. Hun
dienstverlening wordt over het algemeen als positief ervaren. Nu wordt
nader bepaald hoe deze functie binnen de CWI effectiever kan worden
ingevuld. Brief aan de Kamer (9 juli 2001).
Wet inschakeling werkzoekenden
Maatregelen om arbeidsdeelname herintredende vrouwen te bevorderen
Om de arbeidsdeelname van vrouwen te verhogen hebben minister Vermeend
en staatssecretaris Verstand een Plan van Aanpak naar de Tweede Kamer
gestuurd. Dit najaar zal er een voorlichtingscampagne gehouden worden.
Doel hiervan is dat eind 2002 alle vrouwen die een baan zoeken en daar
hulp bij nodig hebben, staan ingeschreven bij het Arbeidsbureau of
het, in het kader van de SUWI-reorganisatie op te richten CWI. Eenmaal
daar ingeschreven hebben ook zij recht op ondersteuning in het kader
van de sluitende aanpak. Om deze sluitende aanpak voor nieuwe instroom
van personen boven de 23 jaar, inclusief niet-uitkeringsgerechtigden,
mogelijk te maken, zijn ook dit jaar extra gelden toegevoegd aan het
WIW-scholings- en activeringsbudget. Brief aan de Tweede Kamer met
plan van aanpak. Persbericht van 5 juli 2001.
Uitvoeringskosten werkaanvaardingspremies
Vergoeding van gemeentelijke uitvoeringskosten die verband hebben met
de nieuwe onbelaste werkaanvaardingspremies is niet mogelijk. Dit
blijkt uit een brief aan de gemeente Amersfoort. (27 juni 2001)
Subsidie ex-banenpoolers in 2002
Per 1 januari 2002 loopt de belastingfaciliteit voor Wiw-ers af. Het
gaat vooral om de groep mensen die eerder via de banenpool werkzaam
waren. Gemeenten zijn hier onder andere eind 2000 via een brief over
geïnformeerd. Met de VNG is afgesproken dat gemeenten voor deze
ex-banenpoolers uitstroom naar regulier werk bewerkstelligen. Minister
Vermeend heeft hiertoe een subsidieregeling ingesteld: gemeenten
ontvangen 500 gulden voor iedere ex-banenpooler en voor iedere naar
regulier werk uitgestroomde ex-banenpooler 4000 gulden. De banenpooler
zelf kan in aanmerking komen voor een werkaanvaardingspremie.
Bovendien geeft de minister financiële steun aan het actieplan van de
VNG. Dit plan biedt gemeenten faciliteiten voor het uitvoeren van deze
uitstroomactie.
Siod
Wsw
Nieuwe brochure Wsw
Er is een nieuwe informatiebrochure verschenen over de Wet Sociale
Werkvoorziening. Hierin vindt u algemene informatie over de
regelgeving en de inzet van de Wsw. Daarnaast komen de implementatie
van de Wsw en met name de pilotprojecten aan de orde.
Alleenstaande ouders
Kinderopvang voor Ww-ers en Wao-ers met reïntegratietraject
Per 1 juli kan het Lisv de kinderopvang bekostigen voor Ww- en
Wao-gerechtigden die deelnemen aan een reïntegratieproject of die
vanuit een reïntegratietraject uitstromen naar werk. Doordat het Lisv
als werkgever van de uitkeringsgerechtigde optreedt is hij of zij niet
langer aangewezen op de gesubsidieerde kinderopvang. Daardoor kan ook
in de particuliere sector een opvangplaats worden gezocht. Lisv voert
de regeling uit en maakt per aanvraag de afweging of het financieren
van kinderopvang de kans vergroot dat iemand werk vindt. De regeling
is van toepassing op alleenstaanden en samenwonenden. Persbericht (15
mei 2001).
Samenloop met KOA-regeling
In de KOA-regeling is een hardheidsclausule opgenomen op grond waarvan
burgemeester en wethouders, onder voorwaarden, ook voor personen met
een andere uitkering dan de Abw of de WIK, gebruik kunnen maken van de
KOA-regeling. Degenen die een beroep kunnen doen op de Lisv-regeling
zijn echter uitgesloten van de KOA-regeling.
Voordat u de hardheidsclausule in kunt zetten voor personen met een
andere sociale zekerheidsuitkering dan de Abw, dient u te onderzoeken
of de betrokkene een beroep kan doen op de Lisv-regeling. Dit staat in
een circulaire aan gemeenten van 26 juni 2001.
Aanvullende bijzondere bijstand voor alleenstaande ouders van 18 tot
21 jaar
Het is gebruikelijk dat gemeenten aan uitwonende alleenstaande ouders
van 18 tot 21 jaar aanvullende bijzondere bijstand verstrekken tot het
niveau van de bijstandsnorm voor personen van 21 jaar of ouder. Dit is
gebleken uit onderzoek onder de gemeenten van het Uitvoeringspanel
Gemeenten. Dit gebeurt naar aanleiding van een circulaire van 15
november 1999. Meer informatie vindt u in de brief aan de Kamer.(28
juni 2001)
Rif
Kader Convenant
Vanaf heden is het Kader Convenant te vinden op het gemeenteloket. Het
Kader Convenant regelt de werkrelatie tussen de lokale Rif. s en het
Landelijk overlegplatform (Lop). Het biedt daarnaast het kader voor
lokale convenanten die tussen Rif-participanten worden afgesloten. Het
Lop is opgericht naar aanleiding van de evaluatie van maart 1998.
Daaruit blijkt dat de Rif. s een positieve bijdrage leveren aan de
fraudebestrijding, maar dat er nog een aantal verbeteringen nodig is.
Het Lop moet ervoor zorgen dat de activiteiten van de Rif. s beter
afgestemd worden. Bevindingen van Rif-onderzoeken moeten beter
ingeschat worden en vertaald worden naar beleid en communicatie.
Persberichten
* Rif Noord heeft zijn eerste openbare onderzoek gedaan bij Chinese
restaurants, pizzeria. s en shoarmazaken. Uit het onderzoek blijkt
dat dit risico-branches zijn. Persbericht (april 2001)
Het openbare gedeelte van het rapport over dit onderzoek kunt u
opvragen bij Rif Noord, tel. 050 367 77 63, fax 050 367 77 57.
* Een onderzoek van Rif Twente onder uitkeringsgerechtigden wijst
uit dat er een zorgelijke hoeveelheid fraudegevallen,
frauderisico's en mogelijkheden om te frauderen is. Persbericht
(november 2000)
Arbeidstoeleiding (ex-)gedetineerden
Per 1 januari 2001 is het bureau Radar aan de slag gegaan om de
arbeidstoeleiding, activering en reïntegratie van (ex-)gedetineerden
op lokaal niveau te bevorderen. Het gaat hier om een
samenwerkingsproject tussen het ministerie van SZW en de Dienst
Justitiële Inrichtingen van het ministerie van Justitie. Radar zal
inventariseren welke knelpunten er kunnen zijn bij de terugkeer van
gedetineerden in de maatschappij. Het bureau zal verder de gemeenten
ondersteunen bij processen en trajecten die de arbeidstoeleiding van
(ex-)gedetineerden bevorderen. Er wordt een nieuwsbrief uitgegeven en
er zullen bijeenkomsten worden georganiseerd die de samenwerking
tussen strafinrichtingen en sociale diensten vergemakkelijken.
Gemeenten kunnen contact opnemen over mogelijke knelpunten in verband
met bijstand en gedetineerden met Arjan Verweij en of Han Paulides,
tel. (070) 326 47 81. Over de bijstandsverlening aan
(ex-)gedetineerden, is er een Handreiking te bestellen bij Divosa, f
24,- voor leden en f 47,- voor niet-leden. U kunt deze bestellen door
een fax te sturen naar (030) 233 37 26 met uw adresgegevens en het
bestelnummer 99-433.
Belasting en Bijstand
Geautomatiseerde aanvraag VT per 2002 mogelijk
Voor het jaar 2002 en volgende jaren kunnen gemeenten de voorlopige
teruggaaf van heffingskortingen geautomatiseerd aanvragen namens de
bijstandsgerechtigden. Zowel gemeenten als bijstandsgerechtigden
kunnen deze mogelijkheid op vrijwillige basis benutten. In de
circulaire van 24 juli 2001 vindt u meer informatie.
Uitbetaling van Voorlopige Teruggaaf
In tegenstelling tot eerdere berichtgeving (circulaire van 4 december
2000) blijft de hoofdregel voor de uitbetaling van de Voorlopige
Teruggaaf (VT): het bedrag wordt gelijkelijk verdeeld over de nog
resterende maanden van het jaar waarop de VT betrekking had. Op
verzoek kan de Belastingdienst de verstreken termijnen echter wel in
één keer uitbetalen. Daarna wordt de VT weer maandelijks uitbetaald.
Circulaire van 2 juli 2001.
Loonheffing bij vakantietoeslag
Vakantiegeld en bijzondere beloning die bijstandsgerechtigden
ontvangen uit inkomsten naast de bijstand, hebben gevolgen voor de
belastingheffing over de bijstand. U heeft als gemeente onlangs een
circulaire ontvangen over hoe u daarmee om moet gaan. In de
circulaire kunt u onder andere lezen in welke gevallen de aparte
rekenregel voor vakantietoeslag moet worden toegepast en hoe u moet
bepalen of de vakantietoeslag relevant is voor de belastingheffing
over de bijstand. Met een aantal voorbeelden wordt dit laatste
toegelicht.
Abusievelijk is de betreffende circulaire niet gedagtekend. De
dagtekening had moeten zijn 21 mei 2001.
Agenda voor de Toekomst
Uitvoering uitstroombeleid onderzocht
Op 21 mei zijn de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek over de
doeltreffendheid van gemeentelijk uitstroombeleid. Evenals in de
voorloper van het onderzoek stond de vraag centraal of bij gemeenten
de voorwaarden aanwezig zijn om de doelstelling van het landelijke
beleid te bereiken. In dit onderzoek is er specifiek aandacht voor het
integraal arbeidsmarktbeleid en het gebruik van het instrumentarium
van de Wiw/Wsw en ID-banen. Uitgangspunt is dat gemeenten niet alleen
oog moeten hebben voor uitstroom uit de Abw maar ook voor uitstroom
uit gesubsidieerde arbeid.
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat er over het algemeen een
redelijke samenhang is tussen de verschillende beleidsfasen: plan,
vertaling, werking, resultaat, evaluatie. Verder lopen gemeenten ten
opzichte van het uitstroombeleid in algemene zin achter op de volgende
punten: doorstroom uit gesubsidieerde arbeid, het integraal
arbeidsmarktbeleid en de regierol van gemeenten.
Vergeleken met een onderzoek uit 1998 is er over de gehele linie een
verbetering te zien in de richting van een afgeronde beleidscyclus.
Kleinere gemeenten lopen nog steeds op meerdere punten achter op de
grotere.
Onderzoek "Doeltreffendheid van de gemeentelijke uitvoering
betreffende uitstroombevordering en sociale activering 2000".
VIV
Resultaten VIV nu beschikbaar
De resultaten van de VIV (Versnelde Informatie Verzameling) zijn nu te
vinden op het gemeenteloket. De gemiddelde resultaten zijn voor
iedereen te bekijken, evenals de hoogste en de laagste score van de 23
deelnemende gemeenten. Tevens is de vragenlijst beschikbaar en de
formules aan de hand waarvan geïnteresseerde gemeenten zelf kunnen
bepalen waar zij staan ten opzichte van de aan de VIV deelnemende
gemeenten. De resultaten van de individuele deelnemende gemeenten zijn
alleen voor de betreffende gemeente met gebruikersnaam en wachtwoord
toegankelijk.
In februari werden de bestuurlijke G25 benaderd om mee te doen met de
VIV. De gemeenten konden online via het VIV-dossier op het
gemeenteloket zestien kwantitatieve gegevens invoeren van de
uitvoering van de Abw in het jaar 2000.
23 gemeenten vulden de VIV in, twee gemeenten kwamen daar uit
overmacht niet aan toe. Negentien van de 23 deelnemende gemeenten
vulden de vragenlijst volledig in, bij de overige vier gemeenten bleek
bepaalde informatie niet voor handen of op korte termijn te leveren.
Er werd voor deze directe manier van informatieverzameling gekozen,
omdat recente gegevens over de uitvoering via de reeds bestaande
kanalen (bijstandstatistiek), niet op korte termijn te verkrijgen
waren. SZW gebruikt de informatie van de G25 om actueel beleid te
kunnen formuleren. Meer informatie: zie dossier VIV
___________ zoek
zoek Home Links Sitemap E-mail
actueel
agenda
nieuws
Extra:
Begrotingsbehandeling
Bedragen 2001
Prinsjesdagstukken
Intentieverklaring
Wvg