Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Click Commerce maakt financiële resultaten tweede kwartaal bekend

94 % Omzetgroei ten opzichte van vorig jaar en aanzienlijke verbetering operationeel resultaat

Hoofddorp, 30 juli 2001 - Click Commerce (Nasdaq: CKCM), vooraanstaand leverancier van Channel Managementsoftware en -diensten, heeft de financiële resultaten over het tweede kwartaal bekendgemaakt. De omzet bedroeg ongeveer $13,7 miljoen, vergeleken met $7,1 miljoen over dezelfde periode in 2000.

"Dit was een goed kwartaal voor Click Commerce, gegeven het feit dat we in een bijzonder moeilijke markt opereren," zegt Michael Ferro, bestuursvoorzitter en CEO van Click Commerce. "De combinatie van een constante focus op beheersing van de uitgaven en een toename van de omzet ten opzichte van het vorige kwartaal heeft geleid tot beduidend betere resultaten onder aan de streep, zoals blijkt uit de afname van ons operationele verlies op kasbasis van meer dan $3 miljoen, van $5,1 miljoen in het eerste kwartaal tot $2 miljoen dit kwartaal."

Ferro vervolgt: "De relatief gezonde interesse in en het bewustzijn van de waarde van channel managementoplossingen zijn bemoedigend. Bedrijven beginnen in te zien dat de economische afkoeling een kans biedt om een voorsprong te nemen op de concurrentie. Onze channel managementsoftware biedt de oplossing waarmee dat concurrentievoordeel snel gerealiseerd kan worden."

Financiële resultaten

In het tweede kwartaal werd een 94 % hogere omzet geboekt dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het pro forma netto verlies over het kwartaal, exclusief kosten in verband met de afschrijving op vergoedingen in aandelen, bedroeg $1,0 miljoen ($0,03 per aandeel). Over dezelfde periode in 2000 bedroeg het netto verlies, exclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen en voorzieningen in verband met preferente aandelen, $0,4 miljoen ($0,01 per aandeel).

Inclusief de genoemde kosten bedroeg het netto verlies van Click Commerce over het afgelopen kwartaal $1,4 miljoen ($0,04 per aandeel), vergeleken met een netto verlies van $5,2 miljoen ($0,14 per aandeel) in het vorige jaar, inclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen en voorzieningen in verband met preferente aandelen.

Belangrijkste kwartaalnieuws

Bij de verkopen zag Click Commerce gedurende dit kwartaal een goede balans tussen bestaande en nieuwe klanten, met verkopen aan bestaande klanten in de automobiel-, chemische en high-tech industrie, en ook aan nieuwe klanten in belangrijke industrieën zoals de chemische industrie. Daarnaast werd een eerste order geboekt in de farmaceutische industrie bij een grote onderneming uit die branche. Productnieuws in het tweede kwartaal omvatte onder meer de release van Click Commerce 4.2. De upgrade bevat zowel aanzienlijke productverbeteringen als nieuwe toepassingen. Van belang daarbij zijn onder meer ClickForward, een nieuw integratieproduct dat real-time machine-tot-machine communicatie mogelijk maakt tussen een onderneming en de back-end systemen van haar zakenpartners; en ClickPerformance, een high-end product voor bedrijfsanalyse waarmee alle deelnemers in het distributienetwerk de mogelijkheid hebben om de prestaties van het distributie-/verkoop-kanaal te analyseren. Het bedrijf boekte onmiddellijk succes met de verkoop van deze nieuwe applicaties in het afgelopen kwartaal.

Ook werden het afgelopen kwartaal twee nieuwe technologie-overeenkomsten getekend, die zowel de breedte als de diepte van de Click Commerce Channel Managementproductreeks zulken vergroten. Het bedrijf zal deze technologieën inzetten om samenwerking op het gebied van projecten en productontwerp, alsmede het beheer van bedrijfsprocessen aan te bieden.

Tot slot kondigde het bedrijf Click Summit aan, het eerste executive forum van Click, dat van 16 tot 18 september wordt gehouden in Chicago. Meer dan 15 klanten van Click Commerce en verschillende partners en analisten zullen presentaties geven. Daarnaast zal Michael Ferro met een aantal andere CEO's van gerenommeerde hardware-, software- en servicebedrijven zitting nemen in een CEO Roundtable. Meer informatie is beschikbaar op www.clicksummit.com.

Verticale markten

In de afgelopen vijf jaar heeft Click Commerce aanzienlijke ervaring en expertise opgebouwd in verschillende verticale markten. Met name is het bedrijf sterk vertegenwoordigd in de automobielindustrie, de markt voor industriële producten en de chemische industrie. Hoewel Click ook in andere markten oplossingen blijft leveren, zal het bedrijf vanaf het derde kwartaal nog meer nadruk leggen op deze drie verticale markten. Er wordt een ondersteunende structuur in het leven geroepen door speciale verkoop- en supportmedewerkers toe te wijzen aan deze segmenten. Met de toegenomen focus en speciaal aan deze industrieën toegewijd personeel, zal het bedrijf effectiever zijn in zowel haar directe marktbenadering als bij de samenwerking met haar strategische consultancypartners.

Vooruitzichten

Hoewel de belangstelling voor channel management toeneemt en Click Commerce een sterke positie inneemt binnen deze markt, verwacht het bedrijf dat de omzet en winst in het derde kwartaal niet of nauwelijks zullen toenemen in vergelijking met het tweede kwartaal. De reden hiervoor is een combinatie van de voortdurende economische malaise en de traditionele rustige periode gedurende de zomer.

Conference Call

Click Commerce heeft een conference call gehouden om deze resultaten te bespreken. Het gesprek is via een webcast te beluisteren op: http://www.clickcommerce.com/html/invest_audio.html.

Over Click Commerce

Click Commerce (Nasdaq: CKCM) is een toonaangevend aanbieder van Channel Managementsoftware en -diensten waarmee grote ondernemingen via internet in een besloten marktplaats kunnen samenwerken met hun handelspartners. Onder meer American Standard, Black & Decker, Delphi, Emerson Electric, Equistar, Kawasaki, Lubrizol, Mitsubishi, Motorola, Otis Elevator en Volvo gebruiken Click Commerce' oplossingen voor het beheren van hun complexe distributiekanalen. Met haar geïntegreerde e-business platform en bewezen reeks toepassingen, stelt Click Commerce grote ondernemingen in staat om hun merkloyaliteit, klantentevredenheid en financiële resultaten te verbeteren. Click Commerce' hoofdkantoor bevindt zich in Chicago. Het bedrijf heeft Europese kantoren in Amsterdam, Londen, München en Parijs. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op www.clickcommerce.com.