PERSBERICHT
Click Commerce maakt financiële resultaten tweede kwartaal bekend
94 % Omzetgroei ten opzichte van vorig jaar en aanzienlijke verbetering
operationeel resultaat
Hoofddorp, 30 juli 2001 - Click Commerce (Nasdaq: CKCM), vooraanstaand
leverancier van Channel Managementsoftware en -diensten, heeft de
financiële resultaten over het tweede kwartaal bekendgemaakt. De omzet
bedroeg ongeveer $13,7 miljoen, vergeleken met $7,1 miljoen over dezelfde
periode in 2000.
"Dit was een goed kwartaal voor Click Commerce, gegeven het feit dat we in
een bijzonder moeilijke markt opereren," zegt Michael Ferro,
bestuursvoorzitter en CEO van Click Commerce. "De combinatie van een
constante focus op beheersing van de uitgaven en een toename van de omzet
ten opzichte van het vorige kwartaal heeft geleid tot beduidend betere
resultaten onder aan de streep, zoals blijkt uit de afname van ons
operationele verlies op kasbasis van meer dan $3 miljoen, van $5,1 miljoen
in het eerste kwartaal tot $2 miljoen dit kwartaal."
Ferro vervolgt: "De relatief gezonde interesse in en het bewustzijn van de
waarde van channel managementoplossingen zijn bemoedigend. Bedrijven
beginnen in te zien dat de economische afkoeling een kans biedt om een
voorsprong te nemen op de concurrentie. Onze channel managementsoftware
biedt de oplossing waarmee dat concurrentievoordeel snel gerealiseerd kan
worden."
Financiële resultaten
In het tweede kwartaal werd een 94 % hogere omzet geboekt dan in hetzelfde
kwartaal een jaar eerder. Het pro forma netto verlies over het kwartaal,
exclusief kosten in verband met de afschrijving op vergoedingen in
aandelen, bedroeg $1,0 miljoen ($0,03 per aandeel). Over dezelfde periode
in 2000 bedroeg het netto verlies, exclusief de afschrijving op
vergoedingen in aandelen en voorzieningen in verband met preferente
aandelen, $0,4 miljoen ($0,01 per aandeel).
Inclusief de genoemde kosten bedroeg het netto verlies van Click Commerce
over het afgelopen kwartaal $1,4 miljoen ($0,04 per aandeel), vergeleken
met een netto verlies van $5,2 miljoen ($0,14 per aandeel) in het vorige
jaar, inclusief de afschrijving op vergoedingen in aandelen en
voorzieningen in verband met preferente aandelen.
Belangrijkste kwartaalnieuws
Bij de verkopen zag Click Commerce gedurende dit kwartaal een goede balans
tussen bestaande en nieuwe klanten, met verkopen aan bestaande klanten in
de automobiel-, chemische en high-tech industrie, en ook aan nieuwe klanten
in belangrijke industrieën zoals de chemische industrie. Daarnaast werd een
eerste order geboekt in de farmaceutische industrie bij een grote
onderneming uit die branche. Productnieuws in het tweede kwartaal omvatte
onder meer de release van Click Commerce 4.2. De upgrade bevat zowel
aanzienlijke productverbeteringen als nieuwe toepassingen. Van belang
daarbij zijn onder meer ClickForward, een nieuw integratieproduct dat
real-time machine-tot-machine communicatie mogelijk maakt tussen een
onderneming en de back-end systemen van haar zakenpartners; en
ClickPerformance, een high-end product voor bedrijfsanalyse waarmee alle
deelnemers in het distributienetwerk de mogelijkheid hebben om de
prestaties van het distributie-/verkoop-kanaal te analyseren. Het bedrijf
boekte onmiddellijk succes met de verkoop van deze nieuwe applicaties in
het afgelopen kwartaal.
Ook werden het afgelopen kwartaal twee nieuwe technologie-overeenkomsten
getekend, die zowel de breedte als de diepte van de Click Commerce Channel
Managementproductreeks zulken vergroten. Het bedrijf zal deze technologieën
inzetten om samenwerking op het gebied van projecten en productontwerp,
alsmede het beheer van bedrijfsprocessen aan te bieden.
Tot slot kondigde het bedrijf Click Summit aan, het eerste executive forum van Click, dat van 16 tot 18 september wordt gehouden in Chicago. Meer dan 15 klanten van Click Commerce en verschillende partners en analisten zullen presentaties geven. Daarnaast zal Michael Ferro met een aantal andere CEO's van gerenommeerde hardware-, software- en servicebedrijven zitting nemen in een CEO Roundtable. Meer informatie is beschikbaar op www.clicksummit.com.
Verticale markten
In de afgelopen vijf jaar heeft Click Commerce aanzienlijke ervaring en
expertise opgebouwd in verschillende verticale markten. Met name is het
bedrijf sterk vertegenwoordigd in de automobielindustrie, de markt voor
industriële producten en de chemische industrie. Hoewel Click ook in andere
markten oplossingen blijft leveren, zal het bedrijf vanaf het derde
kwartaal nog meer nadruk leggen op deze drie verticale markten. Er wordt
een ondersteunende structuur in het leven geroepen door speciale verkoop-
en supportmedewerkers toe te wijzen aan deze segmenten. Met de toegenomen
focus en speciaal aan deze industrieën toegewijd personeel, zal het bedrijf
effectiever zijn in zowel haar directe marktbenadering als bij de
samenwerking met haar strategische consultancypartners.
Vooruitzichten
Hoewel de belangstelling voor channel management toeneemt en Click Commerce
een sterke positie inneemt binnen deze markt, verwacht het bedrijf dat de
omzet en winst in het derde kwartaal niet of nauwelijks zullen toenemen in
vergelijking met het tweede kwartaal. De reden hiervoor is een combinatie
van de voortdurende economische malaise en de traditionele rustige periode
gedurende de zomer.
Conference Call
Click Commerce heeft een conference call gehouden om deze resultaten te
bespreken. Het gesprek is via een webcast te beluisteren op:
http://www.clickcommerce.com/html/invest_audio.html.
Over Click Commerce
Click Commerce (Nasdaq: CKCM) is een toonaangevend aanbieder van Channel
Managementsoftware en -diensten waarmee grote ondernemingen via internet in
een besloten marktplaats kunnen samenwerken met hun handelspartners. Onder
meer American Standard, Black & Decker, Delphi, Emerson Electric, Equistar,
Kawasaki, Lubrizol, Mitsubishi, Motorola, Otis Elevator en Volvo gebruiken
Click Commerce' oplossingen voor het beheren van hun complexe
distributiekanalen. Met haar geïntegreerde e-business platform en bewezen
reeks toepassingen, stelt Click Commerce grote ondernemingen in staat om
hun merkloyaliteit, klantentevredenheid en financiële resultaten te
verbeteren. Click Commerce' hoofdkantoor bevindt zich in Chicago. Het
bedrijf heeft Europese kantoren in Amsterdam, Londen, München en Parijs.
Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op www.clickcommerce.com.