MOGELIJK STORINGEN KABELTELEVISIE IN ZAANSTAD, OOSTZAAN, PURMEREND EN
LANDSMEER DOOR TESTUITZENDINGEN NOZEMA
Schiphol-Rijk, 27 juli 2001
In opdracht van de overheid test Nozema (Nederlandsche
Omroep-Zendermaatschappij N.V.) van 30 juli tot 14 september 2001 in
Wormer een nieuwe zender voor digitale televisie-uitzendingen via de
ether. Hierdoor kunnen kabeltelevisieklanten van UPC Nederland in
Zaanstad, Oostzaan, Purmerend en Landsmeer storing ondervinden op een
of meerdere televisiekanalen.
Digitale televisie via de ether (ook wel DVB-T genoemd) is een nieuwe
omroeptechnologie. De werking van het systeem wordt daarom eerst
uitgebreid getest. De divisie Telecom van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat heeft hiervoor een vergunning verleend aan Nozema. De
eerste tests vinden plaats in Wormer en omstreken. In het najaar
zullen ook in Haarlem en Amsterdam tests worden uitgevoerd.
Storing
De testsignalen kunnen storingen veroorzaken op de
kabeltelevisie-ontvangst van UPC-klanten. Dit verschijnsel heet
interferentie. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit veelal ligt aan de
coaxkabels en/of aansluitpluggen en/of tweeverdelers die eigendom zijn
van de klant en die de televisie(s) verbinden met de aansluitdoos in
de muur. Sommige aansluitmaterialen zijn namelijk niet bestand tegen
DVB-T signalen, waardoor storing kan optreden op het
kabeltelevisiesignaal.
Televisiekanalen
De test in Wormer vindt van 30 juli tot 14 september plaats op
werkdagen van 8.00-17.00 uur. UPC-klanten merken eventuele storingen
alleen op de kabeltelevisiekanalen 21, 23, 34, 57 en 64. Afhankelijk
van de gemeente geeft UPC op deze kanalen Net5/Kindernet, TMF,
Ketnet/Canvas en Extreme Sports door. Ook kan storing optreden op het
videokanaal. Indien klanten storing ondervinden op andere kanalen of
buiten de aangegeven tijden, dan staat deze storing waarschijnlijk los
van de DVB-T tests.
Kanaal Zaanstad Oostzaan Purmerend Landsmeer
21 Net5/Kindernet geen tv-uitzending geen tv-uitzending geen
tv-uitzending
23 geen tv-uitzending geen tv-uitzending geen tv-uitzending geen
tv-uitzending
34 Video Video Video Video
57 TMF geen tv-uitzending geen tv-uitzending geen tv-uitzending
64 Ketnet/Canvas Extreme Sports geen tv-uitzending geen tv-uitzending
Meer informatie
Hoewel UPC niet verantwoordelijk is voor de test, kunnen klanten op
verschillende wijzen informatie inwinnen bij het kabelbedrijf. Indien
UPC-klanten een televisiestoring ondervinden en niet zeker weten of
dit komt door de testuitzendingen van Nozema, kunnen ze contact
opnemen met de klantenservice van UPC Nederland, telefoon 0900-1580
(22 ct. p.m.). Voor meer informatie omtrent de testuitzendingen kunnen
klanten eveneens terecht op www.upc.nl of op het UPC Infokanaal. Bij
de UPC-dealers en UPC-monteurs in de regio, maar ook bij de UPC
Centres in Amsterdam is eveneens informatie beschikbaar. De Vecai, de
branche-organisatie van kabelbedrijven, heeft recent een brochure
uitgegeven over het op de juiste wijze aansluiten van
televisietoestellen. De tekst is gratis beschikbaar op: www.vecai.nl
of www.kabelbedrijf.nl. Met klachten over de DVB-T tests kunnen
klanten daarnaast op werkdagen tussen 8.00-18.00 uur terecht bij
Nozema, telefoon 0800-020 16 16.