UPC N.V.

MOGELIJK STORINGEN KABELTELEVISIE IN ZAANSTAD, OOSTZAAN, PURMEREND EN LANDSMEER DOOR TESTUITZENDINGEN NOZEMA

Schiphol-Rijk, 27 juli 2001

In opdracht van de overheid test Nozema (Nederlandsche Omroep-Zendermaatschappij N.V.) van 30 juli tot 14 september 2001 in Wormer een nieuwe zender voor digitale televisie-uitzendingen via de ether. Hierdoor kunnen kabeltelevisieklanten van UPC Nederland in Zaanstad, Oostzaan, Purmerend en Landsmeer storing ondervinden op een of meerdere televisiekanalen.

Digitale televisie via de ether (ook wel DVB-T genoemd) is een nieuwe omroeptechnologie. De werking van het systeem wordt daarom eerst uitgebreid getest. De divisie Telecom van de Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft hiervoor een vergunning verleend aan Nozema. De eerste tests vinden plaats in Wormer en omstreken. In het najaar zullen ook in Haarlem en Amsterdam tests worden uitgevoerd.

Storing
De testsignalen kunnen storingen veroorzaken op de kabeltelevisie-ontvangst van UPC-klanten. Dit verschijnsel heet interferentie. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit veelal ligt aan de coaxkabels en/of aansluitpluggen en/of tweeverdelers die eigendom zijn van de klant en die de televisie(s) verbinden met de aansluitdoos in de muur. Sommige aansluitmaterialen zijn namelijk niet bestand tegen DVB-T signalen, waardoor storing kan optreden op het kabeltelevisiesignaal.

Televisiekanalen
De test in Wormer vindt van 30 juli tot 14 september plaats op werkdagen van 8.00-17.00 uur. UPC-klanten merken eventuele storingen alleen op de kabeltelevisiekanalen 21, 23, 34, 57 en 64. Afhankelijk van de gemeente geeft UPC op deze kanalen Net5/Kindernet, TMF, Ketnet/Canvas en Extreme Sports door. Ook kan storing optreden op het videokanaal. Indien klanten storing ondervinden op andere kanalen of buiten de aangegeven tijden, dan staat deze storing waarschijnlijk los van de DVB-T tests.
Kanaal Zaanstad Oostzaan Purmerend Landsmeer
21 Net5/Kindernet geen tv-uitzending geen tv-uitzending geen tv-uitzending
23 geen tv-uitzending geen tv-uitzending geen tv-uitzending geen tv-uitzending
34 Video Video Video Video
57 TMF geen tv-uitzending geen tv-uitzending geen tv-uitzending 64 Ketnet/Canvas Extreme Sports geen tv-uitzending geen tv-uitzending

Meer informatie
Hoewel UPC niet verantwoordelijk is voor de test, kunnen klanten op verschillende wijzen informatie inwinnen bij het kabelbedrijf. Indien UPC-klanten een televisiestoring ondervinden en niet zeker weten of dit komt door de testuitzendingen van Nozema, kunnen ze contact opnemen met de klantenservice van UPC Nederland, telefoon 0900-1580 (22 ct. p.m.). Voor meer informatie omtrent de testuitzendingen kunnen klanten eveneens terecht op www.upc.nl of op het UPC Infokanaal. Bij de UPC-dealers en UPC-monteurs in de regio, maar ook bij de UPC Centres in Amsterdam is eveneens informatie beschikbaar. De Vecai, de branche-organisatie van kabelbedrijven, heeft recent een brochure uitgegeven over het op de juiste wijze aansluiten van televisietoestellen. De tekst is gratis beschikbaar op: www.vecai.nl of www.kabelbedrijf.nl. Met klachten over de DVB-T tests kunnen klanten daarnaast op werkdagen tussen 8.00-18.00 uur terecht bij Nozema, telefoon 0800-020 16 16.