27-7-2001
Opel Speedster-dealers klaar voor de start
De Opel Speedster wordt niet bij elke Opeldealer verkocht. 66
Gespecialiseerde dealers zullen deze exclusieve Opel op gepaste wijze
aan de man brengen.
De vakmensen uit de showroom en werkplaats hebben niet alleen alle
fijne kneepjes geleerd op het gebied van techniek, service en
marketing zoals gebruikelijk met een nieuw model in het Opel-gamma,
maar nu kwam er een heuse circuit- en rijvaardigheidstraining bij
kijken.
Het gaf een fraai beeld op de testbaan van de Rijksdienst voor het
Wegverkeer in Lelystad: al die 60 Speedsters die tot op de limiet
werden beproefd. De auto bleek duidelijk in zijn element in de snelle
kombochten en de scherpe chicanes van de testbaan. Logisch, want
hoewel de Speedster in alle opzichten is gebouwd voor gebruik op de
gewone weg, is zijn race-DNA onmiskenbaar aanwezig.
Natuurlijk is de Speedster helemaal gebouwd voor gebruik op de gewone weg, maar het is wel een auto die adembenemende prestaties levert. En het asfalt desgewenst bij wijze van spreken in hoog tempo verslindt. Daarvoor tekenen zijn extreem lage gewicht, de gespierde 2.2-liter ECOTEC krachtbron en fraaie chassis en onderstel. De prestaties van de Speedster, nul tot honderd in 5,9 seconden en een top van 217 kilometer per uur, spreken in dat opzicht boekdelen.
De Opel-organisatie realiseert zich dat er maar één manier is waarop
de Speedster-dealer die enorme mogelijkheden in al zijn verfijning kan
vertalen voor de potentiële rijders. Een select en bovenal zeer
veeleisend gezelschap dat zulke exclusieve sportwagens koopt. Die ene
manier? De specialist moet de techniek ook zelf perfect beheersen.
Letterlijk en figuurlijk in dit geval. Van de verfijnde motortechniek
tot de techniek van perfecte autobeheersing.
De Speedster is exclusief en zal dat ook blijven. Er komen er dit jaar
slechts 165 van naar ons land, die elk een vanaf prijs hebben van
89.950 gulden (40.817,53 euro). In de Lotus-fabrieken in Hethel
(Groot-Brittanië) worden er maximaal zon 3.000 per jaar gebouwd.
Geheel met de hand. Als je zijn signalement bekijkt, kan het ook bijna
niet anders: een lichtmetalen chassis, van het racecircuit geleend
composiet kunststof plaatwerk, een uit aluminium vervaardigde
middenmotor die achter de twee sportstoelen staat en natuurlijk een
fraai onderstel met dubbele triangels in de wielophanging. Later dit
jaar wordt die nieuwe dynamische Opel-generatie overigens uitgebreid
met de Zafira OPC. De dynamiek van Opel kent steeds meer gezichten.
Aan het ene eind van het spectrum de Speedster en binnenkort aan de
andere kant van de range dus een door Opels raceafdeling getunede
ruimtewagen. Even wat cijfers om de kracht van de OPC te benadrukken:
bijna 200 pk en een topsnelheid van 225 km/h. Wat is gebleven is de
volledige zevenpersoons functionaliteit van het veelgeprezen Flex-7
Zafira-interieur.
Naast die twee exclusieve visitekaartjes is er vanzelfsprekend een
brede keuze aan sportieve Opels met dezelfde dynamische inborst, maar
dichter bij de bestaande volumemodellen staan. Denk aan de Astra Coupé
2.2 en Astra Coupé Turbo, de flitsende 125 pk sterke Corsa GSI 1.8-16V
en de gespierde Vectra Sport Edition. Maar ook de Zafira 2.2-16V, de
3.2-liter V6 Omega Sport en in zeker opzicht ook de Frontera Sport
dragen evenals de Speedster de dynamische signatuur van de nieuwe 21e
eeuwse high-tech Opel-generatie.