27-7-2001
Nieuw uiterlijk en meer dynamiek in nieuwe Saab 9-5
Saab heeft de 9-5 meer dynamiek gegeven en een uiterlijk dat op
subtiele wijze veranderd is. Bovendien heeft het Zweedse merk zowel
bij de Sedan als de Estate veranderingen doorgevoerd aan het
onderstel.
Daarnaast mikt Saab zijn pijlen verder op de zakelijke markt met een
nieuwe serie turbodieselmotoren. Een noviteit voor de 9-5.
We hebben eigenlijk op alle onderdelen van de auto veranderingen
aangebracht, aldus Peter Augustsson, President en CEO van Saab
Automobile AB. Hierdoor is toch weer een andere auto ontstaan dan de
9-5 die wij in 1997 gelanceerd hebben. Hij rijdt sportiever, ziet er
moderner uit en beschikt over een motorenrange die de auto nog
aantrekkelijker maken. Dit betekent dat we in staat zijn effectiever
en competitiever in Europese markten aan de weg te timmeren.
Desondanks blijft de 9-5 de auto voor individualisten die Zweeds
design, de verfijnde techniek en Saabs superieure reputatie op het
gebied van veiligheid waarderen. En natuurlijk Saabs unieke
rijdynamiek dankzij de turbogeladen motoren.
De nieuwe 9-5 is vooral sportiever. De komst van de turbodieselmotoren
gaat daarmee goed samen. De nieuwe krachtbronnen leveren immers veel
kracht en koppel. Deze motoren kunnen zich meten met de beste
dieseltechniek die de Europese topmerken in het premiumsegment
aanbieden. De nieuwe 3,0-liter V6 TiD werd vorig jaar op de Auto Show
van Parijs voor het eerst aan het publiek getoond. De van
commonrailinspuiting voorziene motor is goed voor 176 pk. Een
viercilinder turbodiesel behoort ook tot de mogelijkheden. Saab levert
de bekende 2.2 TiD met directe inspuiting van de 9-3 begin volgend
jaar ook in de 9-5. De krachtbron levert sinds modeljaar 2001 125 pk.
Beide versies staan garant voor de enorme souplesse en dynamiek die
Saab turbomotoren zo kenmerkt.
Aero met 250 pk
Verder is de highperformance motor van de Aero opgewaardeerd. De
2,3-liter viercilinder turbokrachtbron levert nu maar liefst 250 pk.
Een stijging van twintig paardenkrachten. Daarmee komt het aantal
motorvarianten van de nieuwe 9-5 op zes, allemaal voorzien van een
turbo.
Vijftraps automatische transmissie
De Aero-modellen met automatische transmissie hebben voortaan meer
koppel. Dankzij een volledig nieuwe vijftraps automaat die meer
trekkracht aankan levert deze combinatie nu 20 Nm extra. De
versnellingsbak is bestand tegen het gigantische koppel van 350 Nm dat
de krachtbron levert. De nieuwe adaptieve transmissie houdt constant
rekening met zijn eigen prestaties en de zich op dat moment voordoende
rij-omstandigheden. Hij vervangt de viertraps automaat.
Saab heeft het krachtige voorkomen van de 9-5 subtiel gewijzigd. Het
resultaat is een sportiever en moderner uiterlijk. Koplampen met
helder afdekglas en de optionele bi-xenon verlichting geven de 9-5 een
eigentijdser aanzien. Ook het interieur kent wijzigingen. De 9-5-koper
kan zijn auto nog persoonlijker aankleden met de verschillende
uitrustingsniveaus, of liever gezegd forms. De interieurvorm Linear
weerspiegelt de eenvoud van Zweeds design, Arc is de meer
conventionele uitrusting en Vector staat voor sportief en modern. Aero
blijft louter voorbehouden aan de ultieme uitvoering met de 250 pk
sterke 2,3-liter Turbomotor.
Veranderingen aan het chassis maken het onderstel sportiever en
communicatiever. De nieuwe 9-5 is nog meer een rijdersauto waarmee
scherper bochtenwerk mogelijk is. Bovendien stuurt de auto preciezer.
Voor het eerst levert Saab de optie ESP (Elektronisch Stabiliteits
Programma). Dit is zo gemaakt dat de bestuurder zelfs dicht op de
grens van grip alles onder controle houdt. De Saab ingenieurs
beschouwen dit systeem samen met het verbeterde ABS en
Tractiecontrolesysteem (TCS) als het beste in zijn klasse.
Tot slot is de veiligheid van de 9-5 naar een nog hoger niveau getild.
De veiligheidsvoorzieningen hebben Saabs real-life
veiligheidsfilosofie, krachten in balans, als basis. De nieuwe 9-5
beschikt over botskrachtafhankelijke airbags met een passagiersensor,
ook de werking van de gordels is onder de loep genomen en is een
nieuwe bekleding van de dakrand aangebracht. Hiermee voldoet de auto
aan de laatste veiligheidseisen in de Verenigde Staten. Bovendien
biedt de 9-5 een betere kniebescherming aan zowel de bestuurder als de
passagier en beschikt de auto over Isofix
kinderzitjesbevestigingspunten.