PRICEWATERHOUSECOOPERS

Einde van Dotcom-cultuur in zicht

EINDE VAN DOTCOM-CULTUUR IN ZICHT
DIRECTEUREN VAN EUROPESE DOTCOMS HERIJKEN HUN AANPAK

Een vervolgonderzoek naar de houding en opvattingen onder directeuren van Europese internetbedrijven wijst uit dat de dotcom-cultuur op sterven na dood is en het veld ruimt voor een meer traditionele manier van zakendoen.

Bewijs voor deze belangwekkende mentaliteitsverschuiving wordt geleverd door het tweede, jaarlijkse onderzoek van PricewaterhouseCoopers onder - Europese internetbedrijven, getiteld Focusing on fundamentals - dotcoms mean business. Het betreft een vervolgonderzoek onder 400 Europese directeuren van zuivere internetbedrijven, dat werd uitgevoerd om na te gaan wat de centrale themas en uitdagingen zijn waar de sector momenteel voor staat.

In 2000, zo bleek uit het eerdere onderzoek, waren directeuren nog sterk gericht op werving, merkenstrategie en pan-Europese uitbreiding, en niet zozeer op winstgevendheid of klantenservice. Bovendien wogen creativiteit en flexibiliteit bij de selectie van managers zwaarder dan managementervaring.

Het rapport voor 2001 brengt echter een fundamentele mentaliteitsverschuiving aan het licht. Na de voorlopige balans te hebben opgemaakt is men zich in de directiekamers bewust geworden van de steeds harder wordende zakelijke realiteit. Hieronder enkele belangrijke inzichten die tijdens de gesprekken met directeuren naar voren zijn gekomen:
&61623; In 2000 beschouwde een op de drie managers van internetbedrijven het vinden van de juiste medewerkers als de grootste uitdaging voor zijn onderneming. In 2001 geldt dat nog slechts voor een op de twintig managers, en is de nadruk verschoven naar het aantrekken van opdrachten en het drukken van de kosten. &61623; In 2001 noemen veel managers het een van hun primaire uitdagingen om de winstgevendheid en kasstroom helder in het vizier te houden. Het is interessant te zien hoe de tactiek ter vergroting van de winstgevendheid van land tot land verschilt. Zo legt 24% van de Britse en 32% van de Duitse respondenten de nadruk op kostenvermindering. Van de Franse managers beschouwt 22% verbetering van de productkwaliteit als de oplossing, terwijl voor 34% van de Nederlandse managers marketing geldt als het belangrijkste instrument om de resultaten te verbeteren.
&61623; De nadruk is duidelijk verschoven in de richting van ervaring en brede managementvaardigheden. Werd managementervaring voorheen als een van de minst belangrijke selectiecriteria beschouwd, in 2001 blijkt ze de lijst aan te voeren. (Ironisch genoeg is het inmiddels wel veel moeilijker geworden om ervaren managers aan te trekken).

Sommige internetbedrijven hadden de neiging zichzelf als een klasse apart te beschouwen, waar dus ook andere zakelijke regels voor gelden, aldus Wouter van Waardt, partner van PricewaterhouseCoopers. Het interessante aan dit laatste onderzoek is dat er onder de directeuren van Europese internetbedrijven een drastische mentaliteitsverandering blijkt te hebben plaatsgevonden. Ze hechten nu veel meer belang aan zaken als kostenvermindering, rentabiliteit en het werven en behouden van klanten. Creativiteit en risicovolle activiteiten gelden niet meer als prioriteit.
19)
Volgens PricewaterhouseCoopers staan veel Europese internetbedrijven nu voor de uitdaging de startfase achter zich te laten en zich te ontwikkelen tot een gevestigde onderneming zonder de sterke kanten van de starterscultuur te verliezen, zoals plezier in het ondernemen en een creatieve en innovatieve inzet.

Opvallend genoeg bleek uit het PwC-onderzoek dat 72% van de deelnemende directeuren nog altijd plezier in het ondernemen zegt te hebben. Dit lijkt erop te wijzen dat ze zich voor hun onderneming blijven inzetten en hun enthousiasme en motivatie niet hebben verloren.

PwC heeft ten behoeve van de Europese internetbedrijven een checklist met overlevingsadviezen voor 2001 opgesteld, met onder meer de volgende wijze raad:

&61623; Wees realistisch over de financieringsvooruitzichten en blijf binnen uw budget.
&61623; Probeer niet meer te groeien dan u zich als onderneming kunt veroorloven.
&61623; Stel noodplannen op ingeval de oorspronkelijke financieringsplannen stuklopen.
&61623; Evalueer uw strategie bekijk opnieuw of de onderneming levensvatbaar is.
&61623; Bescherm uw voornaamste activa en zorg voor een robuust mechanisme voor interne controle.
&61623; Wees reëel bij het opstellen van prognoses en baseer die op werkelijk inzicht in klanten en kosten.
&61623; Verlies de basisprincipes niet uit het oog bedrijfsmodel, prognoses van de kasstroom en management informatie zijn essentieel.
&61623; Houd de bedrijfsdoelstelling duidelijk in het oog.

De verschuiving in ondernemingsfilosofie die in het onderzoek van 2001 naar voren is gekomen zal het tij van mislukkingen in de internetsector niet volledig kunnen keren. PricewaterhouseCoopers waarschuwt dat zelfs natuurtalent en een gezonde bedrijfsfilosofie geen soelaas zullen bieden aan ondernemingen die een intrinsiek gebrekkig zakelijk model nastreven. Verrassend genoeg hebben slechts enkele van de ondervraagde bedrijven hun strategie aan een min of meer formele evaluatie onderworpen.

Verder blijken internetbedrijven in het Verenigd Koninkrijk minder winst te maken dan hun tegenhangers op het Europese vasteland, omdat ze sterker afhankelijk zijn van indirecte bronnen van inkomsten zoals advertenties. Ze zijn dan ook aanzienlijk minder rendabel dan andere Europese internetbedrijven, die hun winsten grotendeels uit de verkoop van producten behalen. Slechts 24% van de Britse internetbedrijven in het onderzoek is winstgevend, vergeleken met 66% van hun Duitse, 61% van hun Nederlandse en 49% van hun Franse branchegenoten.

Wouter van Waardt voegt daaraan toe:

Uit het rapport blijkt dat veel directeuren van Europese internetbedrijven zijn veranderd en het belang zijn gaan inzien van een gedegen financieel beheer en een gezonde bedrijfsmatige aanpak. Deze mentaliteitsverandering zet door. De realiteit is echter dat sommige internetbedrijven het niet zullen halen vanwege de intrinsieke zwakheden in hun bedrijfsmodel.

Sommige bedrijven die na een strategische evaluatie tot de slotsom zijn gekomen dat ze nooit winstgevend kunnen worden, hebben inmiddels besloten zichzelf te liquideren en de resterende activa uit te keren aan de aandeelhouders. Het zou me niet verbazen als we een toename gaan zien in het aantal bedrijven dat daartoe overgaat.