-Submit
"Besteed aandacht aan het personeel dat er al is"
Competenties medewerkers leiden tot succesformule bedrijf
Veel ondernemers hebben last van het huidige arbeidstekort. Hierdoor
ontstaat een sterke focus op werving- en selectietrajecten. Terwijl
bedrijven juist veel meer tijd en aandacht moeten besteden aan het
personeel dat er al is, aldus Syntens.
Bedrijven zijn echter nauwelijks bezig met effectiviteitsverbetering.
"Ook in de marketing kom je dit verschijnsel tegen. Veel bedrijven
investeren meer tijd en geld in het binnenhalen van nieuwe bedrijven
dan in het behouden van hun bestaande klanten. Terwijl is aangetoond
dat het gemiddeld vijf keer minder kost om huidige klanten te behouden
en wij dit in de praktijk ook merken," vindt de landelijke coördinator
personeel en organisatie mr. Janet van Keulen, vestigingsdirecteur bij
Syntens, Innovatienetwerk voor ondernemers.
Slimmer werken
Effectiviteitsverbetering betekent niet per definitie harder werken,
maar wel slimmer werken. Naast de organisatie heeft de ondernemer
hierbij een cruciale rol.
De rol van de ondernemer begint bij zijn eigen competenties.
"Leidinggeven is een cruciale vaardigheid. Ondernemers erkennen steeds
meer dat je dit moet leren. Hij moet daarbij zijn eigen gedrag en
lichaamstaal kunnen herkennen en anders leren gebruiken," vertelt
Janet. " En daarbij is individuele aansturing van medewerkers
essentieel."
Erkenning van het potentieel van medewerkers kan een belangrijke
bijdrage leveren aan de motivatie en daarmee ook de effectiviteit van
medewerkers. "Er moet meer nadruk zijn op wat iemand goed doet en kan
in plaats van wat hij/zij niet kan of weet. Mensen in hun waarde laten
en hun waarde gebruiken, daar draait het om. Organisaties moeten
evolueren tot organismen. Daarin worden de competenties van
medewerkers gecombineerd tot de succesformule van het bedrijf.
Iedereen doet waar 'ie goed in is, onafhankelijk van functieprofielen
en vaste taakafspraken. Hierdoor verandert ook de verhouding tussen
management en werknemer."
Opscheppen op verjaardagsfeestjes
Medewerkers hebben meer plezier in hun werk, als er een goede sfeer
hangt, men leuke collega's heeft en er af en toe tijd is voor een
geintje. En als je investeert in je medewerkers, bevordert dat de
trots op het bedrijf waarvoor ze werken, het product of de dienst die
ze leveren of het beroep dat ze uitoefenen, zodat zij hierover gaan
"opscheppen" op verjaardagfeestjes. Ook de verbondenheid met collega's
en leidinggevenden en het gevoel hebben er niet alleen voor te staan
draagt hieraan bij. De medewerker moet zich gewaardeerd voelen om wat
hij of zij kan. Dit vraagt van ondernemers inzicht in hun mensen, hun
potentieel en hun motivaties.
Syntens, Innovatienetwerk voor ondernemers, ondersteunt ondernemers in
het midden- en kleinbedrijf via tal van projecten bij innovatie in de
meest brede zin van het woord. Syntens levert expertise op het gebied
van Nieuw Ondernemerschap, Informatie & Communicatietechnologie,
Product & Procesontwikkeling, Personeel & Organisatie, Samenwerken en
Marketing & Strategie. Doel is het rendement van die bedrijven door
vernieuwing en verbetering te verhogen. Het gaat dan om kennis op
technologisch, commercieel, organisatorisch en bedrijfsmatig gebied.
De adviseurs van Syntens werken onafhankelijk en koppelen - via hun
uitgebreide kennisnetwerk van bedrijven en instellingen - de
ondernemer aan de juiste (markt)partijen. Syntens wordt gefinancierd
door het Ministerie van Economische Zaken, dat hiermee het vernieuwend
vermogen - en daarmee de concurrentiepositie - van het midden- en
kleinbedrijf wil stimuleren. De organisatie telt in totaal circa 450
mensen verspreid over 16 vestigingen in Nederland waarvan een Centraal
Kantoor in Den Haag.
Wilt u meer weten over trends en ontwikkelingen in het MKB, vraag dan
de Toekomstwijzer aan bij Syntens of neem eens contact op met een van
onze adviseurs. U vindt ons via www.syntens.nl of u kunt bellen met
0900 2000345.